[MySQL] Normalisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54
Ik wil een database met nieuwsitems (artikelen), waarbij ik bijvoorbeeld op datum kan zoeken, de laatste 5 artikelen op de frontpage van mijn site kan neerzeten, dat ik door de artikelen kan zoeken op trefwoord enz. enz. enz.

Nu had ik even deze opzet bedacht:
------------------
database: nieuws
tabel: artikelen
code:
1
2
3
+------------+-------+-------+-----------+-----------+
( artikel_id | datum | kopje | artikel_k | artikel_l )
+------------+-------+-------+-----------+-----------+

artikel_id is natuurlijk auto_increment.

Nu las ik een boek over PHP en databases over normalisatie dat alle velden uniek moeten zijn. Nu wilde ik bij datum eigenlijk de YYYYMMDD notatie gebruiken, maar dan heb je bij op dezelfde dag geposte nieuwsitems dat de data overeenkomen. Dan moet ik dus de YYYYMMDDHHMM notatie gebruiken, maar kan ik dan nog wel makkelijk op datum zoeken? Dus laat alle items zien die beginnen met 20011005 voor 5 oktober 20001.

Nog een vraag: Ik wil bij artikel_k de korte tekst voor op de frontpage invullen, en bij artikel_l de lange tekst (het hele artikel dus). Maar bij dat hele artikel wil ik wel eens worden vet maken enzo. Is zo'n systeempje zoals bij GoT makkelijk te maken? Of heeft iemand misschien een link naar zo'n systeempje?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 19:19
Je kan i.p.v. YYYYMMDD gewoon een Unix timestamp gebruiken. Dat is makkelijk te sorteren en je kunt er makkelijk een query vanaf een bepaalde datum mee doen.

Voor dat vet enzo, in je database moet je dan gewoon <b> en </b> hebben staan. Zoals het op GoT werkt is gewoon dat alle * worden vervangen door <b> * </b>. Dit wordt met een regexp gedaan, een regular expression. Hoe die werken, daar heb ik me nog niet in verdiept. Maar in de FAQ staat wel wat.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Sjonny

Fratser

Op zondag 07 oktober 2001 19:50 schreef cREATiVe8500 het volgende:
Nu las ik een boek over PHP en databases over normalisatie dat alle velden uniek moeten zijn.
een rij moet uniek te identificeren zijn. niet ieder veld, dat zou wel heel absurd zijn. omdat je artikel_id auto increment is, is deze in de tabel altijd uniek en dus de sleutel van jou tabel. je kan doen met die datum wat jij wilt. die andere suggestie van unix timestamp is anders wel verdraait handig af en toe ja...

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

maar je hebt t nu niet nodig :-P omdat je al een id hebt aangemaakt

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54
Bedankt voor de reacties. Maar hoe zit dat met de UNIX-timestamp?

• Nazgul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10-2022

Nazgul

Digital Pizza Crew

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

ofzoiets als
select date(unix_timestamp)
Pagina: 1