Toon posts:

PC-alarm maken: problemen met de zoemer

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig voor mijn pc een alarm te maken mbv een auto claxon zodat die goed veel kabaal maakt. >:) maar als ik die claxon gewoon op een 12 volt trafo aansluit hoor ik alleenmaar en heel hoog gezoem en niet het bekende geluid. moet ik hier nog een een of andere schakeling voor maken of zo odat hij dat beende geluidje weer gaat geven. en weet iemand ook hoe ik die moet maken

ps. t is wel heel erg offtopic maar ik hoop dat jullie hier antwoord op hebben

bvd

Verwijderd

Heeft zo'n ding geen gelijkspanning nodig ???
Anders ff een dikke gelijkrichter ertussen.

Verwijderd

Jep, helemaal gelijk in.
Een transformator geeft wisselstroom, een autoaccu gelijkstroom.
Vandaar dat je hem niet aan de gang krijgt.
Met een goede en sterk genoege gelijkspanner krijg je hem wel aan de gang.!

Problem solved :)

Verwijderd

Topicstarter
ja maar zit dat niet standaard in een trafo (je weet wel zon regelbare).

Verwijderd

Topicstarter
k heb er ff een multimeter opgehouden hij slingert zo tussen de 14,58 en de 14,70 volt is dit dan dus geen gelijkspanning

Verwijderd

Topicstarter
komt er uit een pc voeding gelijk psanning dan anders sluit ik hem wel op een oude voeding aan

Verwijderd

Je zegt dat je hem aan een regelbare voeding hebt gehangen. Dies (hoogswaarschijnlijk) gelijkspanning, maar waarschijnlijk niet sterk genoeg.

Een claxon vreed stroom.

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik dus ook al bedacht als ik zegmaar de hoorn eraf haal dan gaat het membraam wel trillen maar schroef ik de hoorn er weer op (dan heeft ie dus meer weerstand) kapt ie ermee maar als ik hem an een aculader hang die volgens mij veel sterker is doet ie ut ook niet. ik heb nog een ouwe scooter accu zou ie daar wel op werken dan.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op zondag 07 oktober 2001 19:03 schreef Master_B het volgende:
Jep, helemaal gelijk in.
Een transformator geeft wisselstroom, een autoaccu gelijkstroom.
Vandaar dat je hem niet aan de gang krijgt.
Met een goede en sterk genoege gelijkspanner krijg je hem wel aan de gang.!

Problem solved :)
Dus volgens jou zijn er geen trafo's die gelijkstroom leveren :? :?. Er zijn dus echt wel gelijkstroomtrafo's hoor. Waarschijnlijk zijn laagspanning trafo's meestal gelijkspanning.
Op zondag 07 oktober 2001 19:06 schreef DJErwinski het volgende:
k heb er ff een multimeter opgehouden hij slingert zo tussen de 14,58 en de 14,70 volt is dit dan dus geen gelijkspanning
Hoeft niet perse wisselspanning te zijn Gelijkstspanning slingert ook wel iets hoor. check je moboprogje maar en kijk naar de voltages, die veranderen ook wel en tís ook gelijkspanning.

Waarschijnlijk is de trafo die je hebt niet krachtig genoeg.

specs

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA-> OC
en ik heb ff een betere topictitel teogevoegd

Verwijderd

:# trafo met wisselspanning? leuke discman enzo heb ik dan :#

ze bestaan echt wel allebei hoor hihi

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

zit er wel een driver in de claxon ???
want vaak is zo'n ding niet meer dan een speaker.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 23:38

scorpionv

This space for rent

Op zondag 07 oktober 2001 19:43 schreef executor het volgende:

Dus volgens jou zijn er geen trafo's die gelijkstroom leveren :? :?. Er zijn dus echt wel gelijkstroomtrafo's hoor. Waarschijnlijk zijn laagspanning trafo's meestal gelijkspanning.
Er zijn geen gelijkspanningstrafo's. Wel wisselspanningstrafo's met een gelijkrichter en een dikke elco erachter. En dat is precies wat er in die kleine goedkope laagspanningsnetvoedingen zit. Dat de spanning wat rond de 12V zal schommelen kan wel kloppen, hoe goedkoper de voeding, hoe slechter gestabiliseerd.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 23:26

Exterazzo

Qeasy

Op zondag 07 oktober 2001 21:51 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Er zijn geen gelijkspanningstrafo's. Wel wisselspanningstrafo's met een gelijkrichter en een dikke elco erachter. En dat is precies wat er in die kleine goedkope laagspanningsnetvoedingen zit. Dat de spanning wat rond de 12V zal schommelen kan wel kloppen, hoe goedkoper de voeding, hoe slechter gestabiliseerd.
idd, een trafo kan gewoonweg niet werken met gelijkspanning. Omdat deze werkt met magnetische velden, om dit helemaal uit te gaan leggen gaat met iets te ver. Mjah, het principe van een trafo berust nou eenmaal op wisselspanning

Audentia

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 23:38

scorpionv

This space for rent

Voor de elektro-n00bs: Transformatoren.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Topicstarter
ik weet neti of er en driver bij zit maar hoe kan ik dat zien als die er niet bij zit hoe moet ik die maken dan en kan ik hem dan gewoon op een scooter accu aansluiten
bvd

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

als er een driver in zit dan zit er waarschijnlijk een printje in met wat electronica erop.

en ik denk dat je bij de conrad wel drivers kan kopen voor zo'n ding.
Pagina: 1