[Linux] LAN Email?

Pagina: 1
Acties:

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08-2025
Ok, de situatie:
Ik heb 2pcs op lan 192.168.123.10/20
.10 is windows bak
.20 is mandrake 8.0

nu zou ik willen dat ik vanaf win email kan sturen naar linux bak over lan en omgekeerd

bv vanaf win bak mailtje naar
linux@huis
sturen dat die dan naar die linux bak word gestuurd

hopelijk is dit wat duidelijk? :)

maar nu is de vraag, HOE doe ik dit? heb al wat zitten zoeken maar blijft me onduidelijk

Tnx

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

nou je zorgt dat je een smtp daemon draait (Sendmail,qmail), je geeft je linuxbak een resolvende hostname, je installed een pop3d voor ultiem gemak.
Nu maak je account1 aan. Daar log je lokaal op in en je gebruikt een leuke mail client als pine of mutt. Je maakt account2 aan. Op je windows bak doe je eudora/outlook/Netscape mail, je stelt pop3 en smtp server in op ip van linux, username: account2. Nu kan je mailen naar account1@linux en account2@linux....

Goed helemaal duidelijk is dit niet maar in grote lijnen zal het hier op neer komen....

Verwijderd

mmm dat wil ik ook wel jah. mare is hier geen hwto van ofzo? Enne kan je dan ook mailen via internet (heb vast ip adres).

edit:

Yes mn 100ste post niet veel maar het is toch een begin :)

Verwijderd

Installeer inderdaad gewoon een smtp daemon.
Sendmail, Qmail, Postfix etc. Vooral die laatste vind ik persoonlijk een goede daemon.
Zorg ervoor dat je /etc/hosts goed staan voorje interne domein of draai een interne DNS-server.
Vervolgens de daemon configureren voor je interne domein en alles moet werken.

De documentatie bij de verschillende paketten is daar heel duidelijk over. Ik zou zeggen ga gewoon eens naar een van de websites en bekijk de bijgeleverde documentatie en FAQ's eens heel goed.

Verwijderd

Op de xs4all site heb ik iets gevonden over sendmail is dat een goed programma?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

sendmail heeft wat security issueas maar dat zal wel loslopen op een lan

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08-2025
Postfix is geloof ik een van de packets die op de mandrake cd staat, zal die ff proberen in te stellen ;)

tnx

als er nog iemand een gedetailleerde howto van heeft, plz reply :)
Pagina: 1