[MAYA] Hoe gebouwen te ontwerpen?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:39
Na een hoop gezeur over mijn vorige topic titel, nu eentje volgens de REGELS :Z

Het ging om het volgende:
Ik wilde graag weten of iemand wist waar ik goeie tutorials kan vinden die gaan over het ontwerpen van gebouwen in MAYA 4.
De search, google, maya's eigen site en 3dcafe heb ik al gehad.
Dus weet iemand iets anders

(en mods, ik vindt het maar matig dat er zo moeilijk wordt gedaan over titels, ik heb nl in de search wel degelijk naar architect gezocht, en dan was ik toch echt wel op mijn vorige topic gekomen...)

KnowYourBeans

Verwijderd

misschien staat hier iets tussen:

Misschien goede tuts?
of hier
of deze
misschien staat er iets nuttigs tussen

paar sites die ik ns heb verzameld toen ik wou beginnen met maya...

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Waarschijnlijk weet je dan niet wat er allemaal kan met MAYA en als je architect wilt spelen kun je beter met 3DMax Viz aan de slag.

Na twee tellen zoeken komt ik hier:
http://www.tutorialfind.com/tutorials/3dsoftware/maya/

Gewoon via google..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Sander0105
OzBoz ik ben het helemaal met je eens, 3Dstudio viz werkt ook echt 10x beter (voor mij beter begrijpbaar iig, lekker makkelijk met stadaar wall, trappen ramen enz.) maar op school werken we met maya, alleen wil de les niet echt verder gaan dan het schuiven met een paar gekleurde plaatjes, en ik heb geen zin om tot volgend jaar te moeten wachten!

KnowYourBeans

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

welke school doe je dan eigenlijk ?????????????
en gebruiken jullie de software alleen voor het maken van architectonische dingen of ook coole final fantasy filmpjes ??

over je vraag.
Teken alles maar eerst op papier voordat je in 3d gaat stoeien.

Zie eigenlijk het probleem niet om het even zelf te doen !
Je moet wel even creatief iets op papier hebben dat je als referentie kan gebruiken, en na het modelen in 3d trek je maar een simpele skin eroverheen (voor ramen en deuren etc.)

• Sander0105
Ik zit nu op TU Delft en doe bouwkunde...
Het ontwerp is al helemaal uitgewerkt (tis een opdracht waar ik nu mee bezig ben) alleen wilde ik graag wat met maya gaan proberen dus heb ik die opdracht maar genomen als voorbeeld/referentie, ik heb dus echt alles, vanaf de maten van het beton tot op de kitrandjes in de kozijnen :P nu moet ik alleen nog weten hoe ik verder kom :)
Ik heb trouwens net ff wat zitten kl*ten en ik kwam voor mij gevoel nog best wel ver, muren en dak zijn en in de goede maten/diktes, nu alleen ramen duren enz. nog :) en daar liep ik op vast :(

KnowYourBeans

• ZOMERZON

ZOMERZON

en die ramen en deuren doe je dus met een skin ofzo.. of moet je ze erin modelen ?

skin kun je i.i.g. fine-tunen met de place2dtexture - tab

• Sander0105
ik wil ze het liefst erin modelen, zodat ik ook vanuit binnen nog een beetje leuke plaatjes kan schieten (dat je de omgeving buiten ziet enzo..) en vanuit buiten wil ik zien wat er binnen gebeurd..

KnowYourBeans

• ZOMERZON

ZOMERZON

niet zo moeilijk toch ?
gebruik je nurbs of polygons ?

• Sander0105
Ik heb nu het hele gebouw opgebouwd met polygon cubes (de cubes vormen de wanden, het gebouw is dus "hol")
Ik ben bezig geweest om openingen te maken met o.a. "make hole" maar het wil maar niet lukken :(

KnowYourBeans

• maratropa
  • Niet online
Die paar idioten op bouwkunde die er over gaan hebben op een gegeven moment maya gezien en dat blind gekocht. Een pakket bedoelt voor film en animatie, peperduur, totaal onlogisch.

Probeer es aan de diktaten te komen daar wordt het goed in uitgelegd, dat zijn bij ons in ieder geval kopien van het boek "learning maya". Ik heb ook wel es ergens op de bouwkunde site tutorials zien staan. Of ga eens bij Industrieel ontwerpen langs. Wij gebruiken maya nu ook, en het wordt elk kwartaal gegeven.

specs

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 18:06 schreef Sander0105 het volgende:
Ik zit nu op TU Delft en doe bouwkunde...
offtopic:
ken je Joost Hoffman ook? die studeerd ook bouwkunde in Delft

• ZOMERZON

ZOMERZON

Op zondag 07 oktober 2001 18:39 schreef Sander0105 het volgende:
Ik heb nu het hele gebouw opgebouwd met polygon cubes (de cubes vormen de wanden, het gebouw is dus "hol")
Ik ben bezig geweest om openingen te maken met o.a. "make hole" maar het wil maar niet lukken :(
Extrude face en dan [del] intikken misschien ?

enne... waarom gebruik ze maya voor bouwkunde ??? er zijn zat betere progs die speciaal voor dat soort werk gemaakt zijn.

is het trouwens maya 4 unlimited dat jullie gebruiken ?? ;)

• Sander0105
joost hofman???? kennem niet...welk blok doet hij?

En waarom ze in hemelsnaam maya gekozen hebben??? zal wel met met hoge patser gehalte te maken hebben >:) "kijk eens jongens wij kennen maya" :r Zieke school isset :P Ze hadden beter 3Dstudio viz kunnen nemen..

Ow en wij werken volgens mij met 4 unlimited (ik in ieder geval wel 8-)

KnowYourBeans

• ZOMERZON

ZOMERZON

Op zondag 07 oktober 2001 23:09 schreef Sander0105 het volgende:
joost hofman???? kennem niet...welk blok doet hij?

En waarom ze in hemelsnaam maya gekozen hebben??? zal wel met met hoge patser gehalte te maken hebben >:) "kijk eens jongens wij kennen maya" :r Zieke school isset :P Ze hadden beter 3Dstudio viz kunnen nemen..

Ow en wij werken volgens mij met 4 unlimited (ik in ieder geval wel 8-)
wat is je email ? :) wil je even wat vragen stellen die slot-gevoelig zijn :)

• Sander0105
ey Gladiool, verkopen ze die dictaten bij jullie in de shop ?? zo ja, zitten daar nog een beetje interressante tussen?? (en om welke gaat het dan ??)
Misschien moet ik et daar maar es mee proberen, op de bouwkunde site staan iig wel tuts. alleen heb ik vandaag problemen gehad met die site... werkte voor geen kont :(

KnowYourBeans

• Sander0105
haha hey ZOMERZON ik denk dat ik al weet waar het over gaat :)
Sander0105@hotmail.com
Moet je wel snel, ik ga om half 12 maffen, heb morgen toets :( (moet ook nog leren :) )

KnowYourBeans

• ZOMERZON

ZOMERZON

je hebt mail sander ;)

Verwijderd

lees ik nou goed dat hier iemand industrieel ontwerpen doet op de TUD ?

zoja, zou die persoon mij dan plz een mailtje willen sturen ? ik ben heel erg nieuwsgierig :)

• maratropa
  • Niet online
snow in a can stuur maar een mailtje met wat je wilt weten over IO naar gladiool31@hotmail.com

sander, ze verkopen geen maya diktaten bij IO, je krijgt ze te leen bij het keuzevak "visualizeren" ofzo. Het gaat om een uittreksel van het boek "learning maya 2.5" dacht ik.
We gebruiken maya 3.0 overigens. Ikzelf werk al langer met max, maar ik wil maya ook wel eens leren, dus dat keuzevak neem ik dit jaar maar es....
Morgen toets "krachtswerkingen"? :)

specs

Verwijderd

Maya MAX.. tja is allemaaal wel leu9k maar als je het echt goed wilt doen neem je toch echt Softimage 3D/XSI ;-)
En heeft een goede renderer (Mental Ray)
Greetz Franklin

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Sorry hoor, maar nou ga ik toch echt ff lopen zeuren hier:
Waarschijnlijk weet je dan niet wat er allemaal kan met MAYA en als je architect wilt spelen kun je beter met 3DMax Viz aan de slag.
OzBoz, je opmerking slaat echt helemaal nergen op, het is niet aan jou om te bepalen of een pakket wel of niet geschikt is voor iemand. Allereerst: hij vraagt naar tutorials om gebouwen te maken met MAYA, daar wil ie een antwoord op. Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met het feit dat VIZ een goed pakket voor architectuur is. Maar om hier nu een fundamentele discussie over architectuur te beginnen lijkt me een beetje ver gaan (doe het toch :) ). Gaat er mij gewoon om dat GEEN ENKEL pakket specifiek geschikt en dat ze ALLEMAAL gebruikt kunnen worden om architectuur mee te maken.

Ik studeer zelf architectuur / bouwinformatica aan de TU Eindhoven, daarnaast geef ik instructies aan studenten (3d VIZ / MAX). Ik gebruik werkelijk alles aan 3d apps voor mijn studie. Van Max tot Maya en van Softimage tot Rhino. Ieder heeft zo zijn voor- en nadelen, maar ze zijn allemaal bruikbaar. Ieder pakket vraagt zijn eigen manier van benaderen. Ook hangt het een beetje af of je wil VISUALISEREN of ook echt ontwerpen. Ik werk zelf al een aantal jaren compleet "paper-less". Schetsen op papier doe ik zelden en dan alleen bij gebrek aan mijn laptop. Normaal gesproken maak ik een ontwerp compleet vanaf "scratch" in 3d. Ik gebruik een 3d pakket dan ook als ontwerp-tool in het gehele ontwerpproces, niet alleen in de laatste (visualisatie) fase.

De superieure dynamische capaciteiten van MAYA maken het pakket uitermate geschikt voor concept ontwikkeling / uitwerking. Moet je voor de grap een op deze http://www.arch.ethz.ch/lynn/ site kijken, werkt alleen maar met MAYA en niet omdat je er zulke gelikte plaatjes mee maakt. Ook de architectuur afdeling van Columbia University in New York werkt veel met MAYA http://www.arch.columbia.edu/DDL/cad/A4534/F01advMaya/

Dat soort architectuur kun je gewoon onmogelijk met VIZ maken (zelfs niet met MAX zonder allerlei plugins te gebruiken die bij lange na niet de controle geven die je in MAYA hebt). De keuze voor MAYA als pakket is dus erg logisch alleen wordt het (zoals zo vaak) in dit geval compleet verkeerd ingezet door het voor visualistie van een bestaand ontwerp te gebruiken.

Maar zoals ik al zei, om een inhoudelijke discussie over architectuur te voorkomen kun je beter niet dat soort opmerkingen maken... ;)

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 08 oktober 2001 02:48 schreef Hirogen_hunter het volgende:
Maya MAX.. tja is allemaaal wel leu9k maar als je het echt goed wilt doen neem je toch echt Softimage 3D/XSI ;-)
En heeft een goede renderer (Mental Ray)
Greetz Franklin
Mocht je het niet weten, er is een Mental Ray connectie met Max / Viz...

de betaler vervuilt

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05
leuk dat iedereen met mental maya studio viz dingen zit te gooien, maar is autocad niet genoeg om gebouwen mee te maken? zelf een jaartje bouwkunde gedaan op de hvu en daar werkten ze gwoon met acad14, geen moeilijk gedoe met maya of 3ds: tis gwoon overkill

• ZOMERZON

ZOMERZON

Voor je het weet gaat de telematica klas ook met maya aan de slag hiermee :)
Lekker 2d stroomschema's maken in Maya ! hahaha

Maar even terugkomen op het ontwerpen van gebouwen in MAya.
Kom je er al een beetje uit ? laat anders even een snapshot zien van wat je hebt of moet hebben.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 08 oktober 2001 10:08 schreef Helox-in-a-box het volgende:
leuk dat iedereen met mental maya studio viz dingen zit te gooien, maar is autocad niet genoeg om gebouwen mee te maken? zelf een jaartje bouwkunde gedaan op de hvu en daar werkten ze gwoon met acad14, geen moeilijk gedoe met maya of 3ds: tis gwoon overkill
Lees eerst eens...

de betaler vervuilt

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Interessante discussie weer :)

Ik gaat nu eerst ffies boodschappies doen, daarna ga ik (gezellig) meedoen. In ieder geval mijn mening geven.

Bis gleich

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Sander0105
Zozo hehe, dit gaat lekker, kom maar op met ideeen, tips enzovoorts Tis allemaal welkom!! Maarre ik weet niet wie et vroeg (volgens mij gladiool) ik had vandaag inderdaad een toets krachtswerking :) (hebbik vorig jaar allemaal al gehad op et HBO :P EITJE :) )

KnowYourBeans

• Dexter
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

K dan...here goes,

Ik studeer net als GA!S bouwkunde aan de TU in Ein'tovuh. En daar worden de studentjes opgevoed met Architectural Desktop als modelleeromgeving en 3d Studio VIZ als vizualisatie/renderpakket. Op zich niets mis mee, want de twee pakketten vormen een heeeel erg goeie aanvulling op elkaar (denk hierbij bijvoorbeeld aan object enabling en file linking), maar dat wil zeker nog niet zeggen dat VIZ en ACAD de pakketten voor de architectuurpeepz zijn. Integendeel, ACAD als modelleeromgeving heeft behoorlijk veel beperkingen als het gaat om "nieuwe vormen" in de architectuur, en VIZ kan daar maar ten dele inspringen. Maya is nou eenmaal een pakket dat uitstekend uit de voeten kan met vloeiende en conceptuele vormen die in het beginstadium van een ontwerpproces heel nuttig kunnen zijn (schetsen doe je niet met rechte strakke lijnen zoals ACAD die weergeeft). Voor veel ontwerpers kan MAYA daarom een intuïtievere omgeving zijn om in te "ontwerpen" en eventueel te vizualiseren. Maar ook MAYA heeft beperkingen t.o.v. VIZ. Daarbij gaat het vooral om standaard elementen (zoals ramen/deuren/trappen etc). De aanwezigheid van die elementen kan voor sommige mensen een reden zijn om VIZ te gebruiken.

En wat ik zelf gebruik?? Architectural Desktop R3.3(maar eik zonder de objects), 3d Studio VIZ R3i/3d Studio MAX R4.2, en hoewel ik hier MAYA ook nog heb liggen, ben ik daarin nog niet verder gekomen dan wat simpel prutswerk (moet ik gewoon nog meer tijd in steken).

Misschien dat bovenstaande allemaal al bekend was...zo denk ik er iig over.

3Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Idéfix
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Als je echt intuïtief gebouwen wil ontwerpen: SketchUp

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 09 oktober 2001 09:12 schreef Idéfix het volgende:
Als je echt intuïtief gebouwen wil ontwerpen: SketchUp
Klikkerdeklik..

Hmmm

Nope, zelfde probleem als AutoCAD / Viz e.d. Volledig gebaseerd op een orthogonaal assenstelsel, simpel gezegd: je kan niet veel meer dan doosjes tekenen.

de betaler vervuilt

• Sander0105
he Ga!s weet jij toevallig een goeie tut voo 3dviz dan???

KnowYourBeans

• maratropa
  • Niet online
wat betreft aroganische vormen is max 4 wel weer een verbetering, ik zou ook geen viz nemen, te gelimiteerd.

specs

• Sander0105
ik heb max 4 ook, maar daar heb je die superhandige standaard ramen en deuren etc. niet :( ik zoek dus iets van een combinatie van Maya (veel vrijheid wat betreft vormen) en de handigheid van Viz....

KnowYourBeans

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 09 oktober 2001 11:39 schreef Sander0105 het volgende:
ik heb max 4 ook, maar daar heb je die superhandige standaard ramen en deuren etc. niet :( ik zoek dus iets van een combinatie van Maya (veel vrijheid wat betreft vormen) en de handigheid van Viz....
Dan gebruik je MAYA en op het moment dat je wat meer in detail wil gaan werken gooi je het om naar Viz...

de betaler vervuilt

• Sander0105
ehm jah... klinkt misschien dom maarre hoe doe je dat... kben net bezig geweest maar ik zou niet weten hoe? :?

KnowYourBeans

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zoek ff op het net, je kan bijvoorbeeld als .iges exporteren in MAYA en dan importeren in max.
Dit soort basic dingen moet je met google echt wel kunnen vinden, bij 3d cafe bijvoorbeeld import en export plugins. Ook zou je bijvoorbeeld even in MAYA kunnen kijken welke formaten je op kan slaan en welke je kan openen in max.

de betaler vervuilt

• Sander0105
Ik was inderdaad al op 3d cafe gaan zoeken, maar dit soort dingen zijn nog een beetje errug nieuw omdat ik ze nog nooit gebruikt heb. Bedankt voor de info!!

KnowYourBeans

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 09 oktober 2001 14:03 schreef Sander0105 het volgende:
Ik was inderdaad al op 3d cafe gaan zoeken, maar dit soort dingen zijn nog een beetje errug nieuw omdat ik ze nog nooit gebruikt heb. Bedankt voor de info!!
np :)

de betaler vervuilt

• Sander0105
owkey het gaat dus niet zo goed, ik ken echt nix vinden, weet iemand waar ik zo'n plug-in kan vinden, of weet iemand hoe ik het anders moet doen... ik kan alleen opslaan als maya files :(

KnowYourBeans

• Quartje
  • Laatst online: 07-09 11:55
Wat is dat 3dsmax ViZ precies.. ik ken 3ds max wel een beetje, maar wat is die ViZ? Is dat een addon ofzo? :)

• ZOMERZON

ZOMERZON

Op dinsdag 09 oktober 2001 14:42 schreef Sander0105 het volgende:
owkey het gaat dus niet zo goed, ik ken echt nix vinden, weet iemand waar ik zo'n plug-in kan vinden, of weet iemand hoe ik het anders moet doen... ik kan alleen opslaan als maya files :(
Plugin naar VIZ moet je zelf maar zoeken, hoe je naar andere vormen kunt exporteren zit in je rendering globals

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

bij je plugin management kijken.
Verder moet je IGES gewoon kunnen exporteren hoor.

de betaler vervuilt

• Sander0105
dat exporteren naar een igis file is me wel gelukt, alleen als ik em dan open in max3 dan ziet het er vaag uit, zeg maar alleen het draadmodel en die staat nog verkeerd ook :( ook al mijn materials zijn weg :(

KnowYourBeans

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

dat klopt, je kan alleen de geometrie exporteren.

O ja, en netjes moddelen...

de betaler vervuilt

Pagina: 1