Toon posts:

Klopt deze Voltage Regulator (schema)

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Klopt deze Voltage Regulator (schema)

Ik heb even zitten knoppen, en dit is het resultaat:
De bedoeling is dat er op de ingang 3 tot 30Volt komt te staan, maar dat op de uitgang een stabiele 12Volt komt te staan bij 14Volt ingangsspanning en hoger (en een lagere uitgangsspanning als de ingangsspanning lager is als de drempelwaarde van 14Volt).

Het is om op een brommer/motor te zetten, zodat niet elke keer mijn licht doorbrand, maar met een beetje fantasie heb je een mooie baybus lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~unicorn7/tweakers/10A_3-35V_Voltage-Regulator_U7.gif

Verwijderd

nee en ja , schakeling werkt pas stabiel bij ongeveer 14V ingangsspanning.

daar onder wordt de uitgangsspanning lager

edit:
corectie over werking.
je lamp zal met dit schema niet meer doorbranden

Verwijderd

Topicstarter
Die 14Volt drempel wordt veroorzaakt door de spanningsverlaging van de 2 ingangsdiodes (D3/D4), toch ?

Als ik die (D3/D4) weglaat, indien ik zeker weet dat de ingang gelijkgericht is, wordt de drempel dan ongeveer 13,25 Volt ?

Diodes D1/D2 wil ik laten zitten, om de schakeling tegen kortsluiting op de uitgang te beveiligen.

Verwijderd

je kunt ook beter de LT1083-12 CP gebruiken. deze is 12V 7.5A en kost f36.63

verschil in en uitgangsspanning is 1V

het is een normale 3poot spanningsregelaar met in-massa-uit aansluitingen.

dus geen afregel punt

diodes kunnen weg gelaten worden

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik in het schema nog rekening houden met specifieke factoren die van belang zijn op de toepassing (brommer/motor)?

Het toerental van de brommer/motor zal maximaal 15000 RPM zijn (met een normaal maximum van 11000 RPM, een gemiddelde van 8000 RPM en minimum van 1250 RPM)

-----------------------------------
15000 * 60 = 900000 Hz / 900 KHz
11000 * 60 = 660000 Hz / 660 KHz
8000 * 60 = 480000 Hz / 480 KHz
1250 * 60 = 75000 Hz / 75 KHz
-----------------------------------

Moet ik nog bepaalde filtering toepassen?

Verwijderd

Topicstarter
je kunt ook beter de LT1083-12 CP gebruiken. deze is 12V 7.5A en kost f36.63

dus geen afregel punt
Een 12 V gefixeerde uitgangsspanning heeft niet mijn voorkeur, omdat ik een 'iets' hogere spanning op de verlichting wil toepassen om zodoende meer licht te hebben (maar niet zoveel dat hij doorbrand).

Maar zou het wel VEEL schelen in prijs?

Verwijderd

als de dynamo gelijk spanning afgeeft is er geen diode nodig.

op de ingang moet wel een elco van 1000uf en op de uitgang 100uf.
bijde zo dicht mogelijk bij de LTxxxx , om Oscilleren te voorkomen.

die frequentie is geen probleem.

en natuurlijk goed koelen

edit : LT1038 kost f56.28

Verwijderd

als je bij de LT1083-12 een diode in de massa naar de min zet dan kun je de spanning 0.6V a 0.7V per diode verhogen.

diode wel in gelijding

Verwijderd

Topicstarter
Die dynamo geeft wisselstroom...

Er zit op de ontstekingsplaat een extra spoel (de lichtspoel) die dus een wisselstroom genereerd met de frequentie waarmee het vliegwiel (met de magneet) ronddraait.

Ik weet niet uit mijn hoofd of 1 slag van de zuiger overeenkomt met 1 rotatie van het vliegwiel, dus de exacte frequentie weet ik niet, bovendien is dit variabel afhankelijk van het toerental. Ik ga dit nog wel (een andere keer) uitzoeken...

De wisselstroom wordt gelijkgericht met 1 enkele diode in de draadboom, op de plusdraad. De brommer (frame etc.) zelf is de 0-nul. Er lopen voor de ontsteking en verlichting ook extra 0-nul draden, waarschijnlijk om storingen door roest etc te voorkomen.

Het is dus wel gelijkgericht, maar niet vlak / ontstoord.

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/
-----------------------

Ik wil de schakeling wel beschermen tegen invloeden van buitenaf (regen, vocht, kortsluiting etc) dus vandaar de extra diodes in mijn schema.

Koelen...
Natuurlijk, ik heb nog een paar grote koelblokken liggen uit oude Tv's/Monitoren/Voedingen, ik pak gewoon de grootste die nog past. Bovendien heb ik het voordeel van rijwind :7
Pagina: 1