Drum jij in een band dan Want als ik lees dat je keihard mot rammen op drumstel en vooral op je snare, dan lijkt me dat niet prettig om aan te horen.
Keihard rammen is misschien wat overdreven, maar je moet zeker niet voorzichtig gaan doen met je drumstel. En ook enkel vels kan goed tegen goede stoten. Kijk als je nou een dubbelbasspedaal op 1 bass drum zet en je de hele tijd dubbel bass partijen van 14x per seconde speelt dan is een dubbelvel zeker noodzakelijk. Maar enkel vels zijn hier al 4 maanden meegegaan. En zo duur zijn ze niet (ongeveer F30,- voor standaard Remo vellen per tom).
Een drumstel fabrikant maakt zijn drumstellen om ze optimaal te laten klinken, daarvoor stem je ze later nog wat bij. Als je dan demping gaat gebruiken wijk je af van het bedoelde geluid. Ik zelf ben het ook eens dat het altijd ten koste gaat van hoe 'heftig' het klinkt of gewoon de algemene kwaliteit. Zeker als je een duur drumstel koopt moet je echt ophouden met demping, je koopt een dure vaak voor een betere klank. Met demping verneuk je je geluid dan alleen maar.
Je kunt het zo dempen dat men het beneden bijna niet hoort, maar als je alles nog een beetje redelijk wilt laten klinken zal men beneden altijd horen dat je drumt. Ik vind zonder demping het gewoon veel vetter klinken en ben van mening dat zonder demping spelen geen probleem moet zijn als je goede afspraken maakt mbt. drumtijden per dag.
laat m'n stokken niet of nauwelijks stuiteren en kan daardoor bij wijze van spreken nog roffelen op een vloeitje. Heb dus ook geen stuiterende vellen nodig om m'n gebrek aan techniek te camoufleren...
De snelste drummers zijn over het algemeen black en death metal drummers. Jij gaat mij vertellen dat jij ZONDER terugstuitertechniek van je linkerhand (waar je overigens jaren over doet die onder de knie te krijgen, je rechterhand kan het meestal zonder moeite) blasbeats kan spelen met snare drum aanslagen van 8x per seconde, en dat constant volhoudt voor 1 minuut of langer.
Daarvoor is de terugstuitertechniek noodzakelijk.
Een strak getuned snarevel stuitert over het algemeen beter terug, en de snelste drummers (Tony Laureano (Angel Corspe- Nile), Pete Sandoval (Morbid Angel), Nicholas Barker (ex Cradle of Filth, nu Dimmu Borgir), Flo Mounier (Cryptopsy) hebben hun snare allemaal superstrak getuned. Puur om het snarevel beter te laten terugstuiteren en daardoor de terugstuiter techniek met hun linkerhand beter te kunnen toepassen. Ook mensen in kleine straatbandjes, gebruiken om te roffelen (2x links, 2x rechts) een superstrak getunede picollo snare. Puur voor het terugstuiteren.
Voor een wat trager tempo muziek zonder al te veel snelle fills (rock, lichte pop) is de terugstuitertechniek niet nodig.
Maar voor blasbeats die vOOrkomen in death- en black metal is de terugstuitertechniek harde noodzaak. Daar is TECHNIEK juist noodzakelijk, en terugstuiteren ook. Op een dergelijk hoor tempo (7 tot 8.5x per seconde snare aanslag met links) moet je je stokken wel terug laten stuiteren (ook op een bepaalde manier), anders houdt je het niet lang vol. Dat is juist je techniek laten zien.
Er zijn genoeg drummers die de juiste terugstuiter techniek niet onder de knie hebben, en als je de blastbeats van hen hoort merk je gewoon dat ze met hun snare die ze bespelen de rest niet kunnen bijhouden. Bij sommige soorten muziek is de terugstuitertechniek juist iets waar je jaren aan moet werken en puur vaardigheid is, en juist geen camouflage.