Toon posts:

echoaudio GINA24

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een Echo GINA24 geluidskaart te kopen voor in mn, ook nog te kopen, videoworkstation. Ik heb de kaart bij een vriend van me in zijn geluidsstudio gehoord en aan t werk gezien en dat was best wel okee. Misschien dat jullie een andere mening hebben of andere suggesties hebben, ik moet het nog gaan kopen dus alle ideeen zijn welkom,

thnx, LARO_

check: http://www.echoaudio.com
maar hier ff de info over de GINA:

-PCI bus master interface
-Dynamic Range of 108dB (A-weighted) on inputs and 110db (A-weighted) on outputs
-Two Balanced +4dBu TRS inputs
-Eight Balanced +4dBu TRS outputs
-Frequency Response: 10Hz 22kHz, ±0.25dB
-Headphone output with volume control
-Both ADAT optical and S/PDIF digital inputs and output
-Syncs to other Echo 24 bit products
-Software Console for monitoring, metering, and setting levels.
-Compatible with Windows 95/98/ME, Mac and GSIF. Beta drivers are available for Windows 2000/NT and WDM.
-Compatible with all popular recording/editing software
-Full duplex operation (simultaneously record two analog channels while playing back eight analog channels)
-Will record analog and digital inputs simultaneously
-Includes mixer application for audio outputs, monitor assignments, volume, and metering
-Includes Syntrillium Softwares Cool Edit Pro - Special Edition multitrack recording/editing software (Win 95/98/ME)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Valt deze in dezelfde catagorie als de ISIS ?

Verwijderd

Topicstarter
? weet ik niet, die heb ik wel in de winkel zien staan maar niet echt aandacht aan gegeven... wat houdt de ISIS in?

Verwijderd

Topicstarter
doet hier niemand aan GINA?

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Echo kaarten zijn een van de beste kaarten die verkrijgbaar zijn. Goede keus dus! Beetje aan de prijzige kant alleen, maar je krijgt er wel wat voor!

De ISIS valt onder een andere categorie. Meer een 'alles-in-een' kaartje.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Verwijderd

Topicstarter
thanx, het maakt me niet uit wat ze kosten als ze maar goed zijn. De gina kost 1499,- ... iemand een adresje waar ze goed koper zijn?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 16:45 schreef 007larovisuals het volgende:
thanx, het maakt me niet uit wat ze kosten als ze maar goed zijn. De gina kost 1499,- ... iemand een adresje waar ze goed koper zijn?
http://www.feedback.nl

• ErectionJackson

ErectionJackson

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sorry voor de late reply.
Ik heb zelf de Gina20, de voorloper van de Gina24. Ik ben nog steeds erg tevreden met de kaart, goeie mogelijkheden.
Echo heeft altijd erg goeie kaarten gemaakt, die bekend staan om hun goede signaal/ruis verhouding. Ik heb diverse reviews gelezen (vakbladen en internet) en die zijn allemaal stuk voor stuk erg lovend over de kaarten (zowel over de Gina als de Layla series).
Ze hebben trouwens een hoop verbeteringen aangebracht in de Gina24 tov. de Gina20. De belangrijkste daarvan vind ik zelf de gebalanceerde in/ouputs, en dat ie nu 24bit is. Heb je een mengpaneel met gebalanceerde in/outputs? Zorg dan voor gebalanceerde kabels, scheelt veel in ruis en storing. Wat ook een belangrijke verbetering is, is de verplaatsing van de A/D en D/A converters van de kaart naar de breakout box. Dit scheelt ook weer een hoop storing, zeker als je veel andere kaarten in je PC hebt zitten.

Iets wat een nadeel zou kunnen zijn is dat Echo niet zo heel vaak de drivers update. Ik heb hier zelf niet zoveel moeite mee, aangezien de kaart bij mij verder prima draait, maar ze mogen de software van mij wel iets uitbreiden. Maar het functioneert, en goed. Verder is de ASIO(2) ondersteuning ook prima, maar dat geldt natuurlijk alleen als je programma met ASIO ondersteuning gaat gebruiken.
Ik gebruik zelf Cakewalk 9.03 Pro Audio, waar geen ASIO ondersteuning in zit. Maar ook zonder ASIO kan ik prima 10 tracks audio tegelijk afspelen, en dan maak ik nog niet eens gebruik van alle kanalen (met een celeron466@525 processor).

Als je de kaart goed kunt gebruiken en je hebt het geld ervoor, dan zou ik er voor gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Heej jasper,

bedankt voor de, ook al is ie laat, reply. Even mijn hele verhaal voor de duidelijkheid: Ik ben dus een videoeditcomputer aan het samenstellen (ben nu eigenlijk klaar alleen laat de winkel maar niets van zich horen). Het wordt:

- 18,4 Gb 10.000 rmp scsi 160
- 36,7 Gb 10.000 rpm scsi 160
- Asus CUV4X-D 694XDP DUAL CPU
- 2 x Intel PIII 1Ghz
- 512 MB RAM pc 133 ECC (2 x 256)
- 19" Rackmount 4U
- Matrox G550 DUALHEAD
- 2 x LG Flatron 19"
- Adaptec scsi 29160N
- Echoaudio GINA24
- Miro DV 500
- Adaptec IDE raid
- 160 Gb aan IDE 7200 schijven voor opslag
- Brandertje etc.
- Windows 2000 Pro

en ik ga:

Premiere 6.0
Photoshop 6.0
Combustion 2.0

gebruiken, misschien nog iets om audio te editen maar meestal doe ik dat gewoon in Premiere, gaat prima namelijk.
Je hebt het over ASIO ondersteuning, wat is ASIO?
Verder wil ik nog wel eens een MD-recorder gaan kopen omdat ik daarop makkelijk audio kan opslaan zonder een cd te hoeven branden, het is wat analoger naar mijn mening. (cd-recordables zijn niet aan mij besteed als het over duur-betaalde klussen gaat) Hoe werkt dat dan met synchronisatie? en een cdspeler kan je toch ook synch-en??

thanx a lot! :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Dit lijkt mij een zeer goed systeem, zeker voor de combi video/audio bewerking. Ik zet alleen nog een klein vraagteken bij SCSI, zou misschien bijna overbodig zijn i.v.m. audio, maar aangezien je ook video bewerking gaat doen is het niet gek. Maar ik denk dat SCSI toch wel vooral een luxe is, en waarschijnlijk niet noodzakelijk. Maar ik durf hier geen precies oordeel over te vellen, aangezien ik niet precies weet wat je eisen zijn voor de videobewerking.
Matrox videokaart is een perfecte keuze, zeker voor videobwerking. Dit vanwege de zeer goede beeldkwaliteit, overlay functies en natuurlijk Dualhead.
Ik zou misschien alleen kiezen voor een bigtower i.v.m. warmteontwikkeling, tenzij je rack een goede ventilatie heeft.
Ohja, over het moederbord: misschien zou je kunnen kiezen voor een moederbord met Intel i815e (zonder integrated videochip) chipset, ik weet alleen niet of Asus een dual P3 bord met Intel i815e heeft)

Omtrent de geluidskaart:
gezien het feit dat je hem vooral gaat gebruiken voor video, zou de keuze voor Gina misschien wat overdreven zijn. De kwaliteit van de kaart is uitstekend, maar wil je ook echt zoveel in/outputs gaan gebruiken? Kies anders voor de Mona kaart van Echo (http://www.echoaudio.com), dit is de zusterkaart van Gina, en heeft een vergelijkbare kwaliteit, alleen minder in/outputs (geen breakout-box). Prima geschikt voor videobewerking, zeker als je er wat hogere eisen aan stelt. En hij is goedkoper...

Wat is ASIO?
Ik weet niet meer precies waar de afkorting voor staat, maar ik zal even een korte toelichting geven. ASIO-drivers zijn drivers speciaal voor audio-kaarten die ervoor zorgen dat de latency (vertraging) van bepaalde audio-processen zeer laag blijft (<20ms). Het gaat in dit geval om processen die veel processorkracht vergen; VST-plugins zijn hier een voorbeeld van (o.a. software synthesizers en effecten). Als een audiokaart gebruikt maakt van directX drivers zit er vaak een flinke latency in die processen van soms meer dan 500ms.
Hoe komt het nou dat ASIO drivers ervoor zorgen dat je nauwelijks latency hebt?
Het principe komt hier op neer: ASIO drivers zijn in staat de hardware (in dit geval de processor op de geluidskaart) direct aan te spreken i.p.v. eerst door Windows te worden vertraagd, wat dus wel het geval is bij DirectX drivers (waardoor dus een grote latency ontstaat). Het zijn dus eigenlijk hardware-drivers en geen software-drivers (ik kon hier even geen andere woorden voor vinden, ik hoop dus dat dit laatste zinnetje een beetje duidelijk is).
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met videokaarten: de oude bekende 3DFX Voodoo kaarten hebben de zgn. Glide ondersteuning. Dit zijn ook drivers die veel snellere prestaties opleveren dan DirectX. Hetzelfde geldt ook in grote mate voor OpenGL.

Voor ASIO geldt alleen wel dat een programma hiervan gebruik moet maken. Het is dus niet zo dat als een kaart ASIO drivers heeft, dat Windows deze driver overal gebruikt. En dat is ook de bedoeling van ASIO: het trage Windows driversysteem omzeilen en de hardware directer aanspreken. Cubase VST is hier een voorbeeld van, dit programma ondersteund ASIO waardoor bijvoorbeeld veel VST-plugins tegelijkertijd kunnen worden gebruikt zonder latency (<20ms).

Er zijn tegenwoordig ook voor veel kaarten WDM drivers beschikbaar. Dit is een drivertype ontwikkeld door Microsoft, ook gericht op betere ondersteuning van vooral geluidskaarten. De prestaties (met name de latency) worden hiermee ook flink verbeterd, maar ze zijn helaas nog niet zo goed als ASIO (maar het komt wel aardig in de richting). Voordeel hiervan is dat deze drivers door zeer veel programma's worden ondersteund.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben ingelicht!
Vraag gerust als je nog meer wilt weten.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Nog even over MD-recorden:
ik neem aan dat je MiniDisc bedoelt? Zoja, kies dan voor een CD-rewriter. MD is digitaal, en dus niet analoog. Tevens wordt er standaard een compressie toegepast bij MD, en dat komt lang niet altijd ten goede aan de geluidskwaliteit. Misschien werkt het iets makkelijker, alhoewel een cd branden tegenwoordig een fluite van een cent is, en sneller!
Het is wel zo dat je in veel studio's altijd MD-spelers vind, hiermee worden vaak snel kleine dingen uitgewisseld, zoals vocals.
Als je toch de wat warmere sound wilt hebben van analoog, dan zou je eventueel kunnen kiezen voor (A)DAT recorders. Hierover is vrij recent ook al een topic geweest, dus dan moet je even zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dat 'analoog' als het gevoel dat je bij het opnemen van een MD hebt, omdat dat 1:1 is. De kwaliteit ervan vind ik goed genoeg voor bulkopslag en je kan er makkelijk en snel mee editen... Vaak wordt het materiaal op MD aangeleverd van voiceovers etc en dan is het makkelijk als je dat mooi digitaal kan overzetten.
CD's branden is natuurlijk ook geen probleem maar ik was alleen nieuwsgierig hoe het werkt met dat synchroniseren van die aparaten... weet je daar iets meer over?

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Nee, helaas niet. Ik ben zelf helaas nauwelijks ervaren met MD; ik heb er wel eens een paar keer mee gewerkt, maar daar is het dan wel bij gebleven. Maar de ervaringen die ik er mee heb vind ik niet echt geweldig (maar dat is dan persoonlijk).
Het syncen van MD weet ik dus ook weinig vanaf. Wat ik wel weet is dat je volgens mij bepaalde markers in de audio kunt zetten, misschien dat die mogelijkheid bieden tot syncen. Ik weet het niet precies, kun je beter eens navragen bij een goeie muziekzaak (of een studio) wat de mogelijkheden hiervan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
SCSI is trouwens niet echt overbodig als je de hele dag bezig bent met video, je wordt namelijk zwaar gefrustreerd van het wachten op je computer of een haperend systeem... Als je ziet dat ik regelmatig met 24 lagen video bezig ben wil je wel geloven dat t fijn is om snelle schijven onder je kont te hebben! :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
24 tracks video? Dan is SCSI idd wel gewenst denk ik :)
Als je het geld ervoor hebt dan moet je dat zeker doen! De keuze van je SCSI adapter is prima! Welke schijven heb je in gedachten, Seagate?

Ohja, nog ff over je Pinnacle DV500 kaart: gaat er een bepaald type digitale videocamera bij gebruikt worden? Dit namelijk vanwege het feit dat JVC camera's niet goed compatibel zijn met de meeste Pinnacle kaarten. Check ff op http://www.pinnaclesys.com voor meer info over compatibiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
De Miro staat digitaal gekoppeld aan een sony DVcam recorder en een DigiBeta (ook sony denk ik). Camera's gebruiken we alleen om te filmen, ik weet nooit welke er worden gebruikt want iedere cameraman hier heeft een eigen camera (allemaal freelancers), wel hele dure (vanaf 60.000,- geloof ik...) ik hoef ze gelukkig niet op mn schouder te hebben, veelste duur!
Maar ik heb niet veel problemen met de DV500, ik hoop niet dat ie moeilijkheden gaat veroorzaken met die GINA.

Ik edit trouwens alleen video op de machine, audio zit er dan wel bij maar niet dat ik echt audioedits maak ofzo, dat laat ik aan onze geluidsstudio over, die zit precies onder mijn studio, ff een keer op de vloer stampen helpt alleen niet wegens te goeie isolatie! :9

edit:

ow, ik ben van plan IBM schijfjes te nemen...

Verwijderd

Topicstarter
ik zie nu trouwens die twee cinchpluggen achterop de GINA zitten, ik dacht dat dat ook nog audioinputs waren maar het zijn andere in/outputs,... iets met coax?? maar waarvoor zijn ze, zijn dit nou de signalen die zorgen voor de synchronisatie??

En hoe groot is eigenlijk het kaartje dat in je computer komt? (vanwege airflow) ik neem dan wel een geheel gekoelde rackmount maar dan kan ik ongeveel mn indeling van PCI sloten maken. (DV500 is best groot nl, G550 heeft koelinkje erop dus ook best dik, SCSI kaart komen kabels aan dus ook niet echt goed voor airflow. De enige kleine kaart wordt de 10/100 netwerkkaart geloof ik...)

Verwijderd

Topicstarter
uhm, nog maar een postje dan...

Die MONA, ik denk niet echt dat die voor mijn doel is gemaakt... Ik ga namelijk alleen line in/outputs gebruiken, geen mic signalen etc. Niet dat ik 4 stero outputs nodig heb maar die mona is denk ik meer voor instrumenten...?
Ik ga binnenkort nog wel een mengtafeltje kopen dus dan kan ik mooi die outputs op subgroepen binnen laten komen dan zo makelijk schakelen.

Ik wil namelijk een totaal aparte output hebben voor mn miro preview output (die gaat intern meteen naar de geluidskaart toe) en een aparte voor zn echte output (die komt via de breakout van de miro) ook wil ik een aparte output van mn windoos geluiden (ik hoorde dat dat kan) want dan krijg ik die tenminste niet zo hard naar mn hoofd geslingerd!
Ik denk een 16 kanaals mengtafeltje te kopen met 4 subgroepen, misschien een Crest. Ik werk veel als geluidstechnicus (ja ook nog ja!) bij verschillende bedrijven en bij één bedrijf hebben we een monitor en FOH tafel van crest gekocht (48 kanalen tafels, X series) en ik vind dat toch wel hele mooie dingen, goede toonregeling lekker direct, ik heb de 16 kanaals (of was ie nou 24) uitvoering ook al gezien en die is wel tof, zit echt alles op en das mooi... dus als je die nou in combinatie met de computer in gedachten houdt kan het toch wel een heel mooi systeem worden denk ik... Als ik de subgroepen nou direct doorstuur naar de recorders dan kan ik die tóch nog gescheiden houden en toch alles door mn monitoren krijgen. ideaal toch?! :P

• ErectionJackson

ErectionJackson

Dat zijn waarschijnlijk een digitale ingang en digitale uitgang. Hiermee kun je signalen digitaal van het ene naar het andere apparaat overzetten. Zonder kwaliteitsverlies dus :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
De cinch-pluggen zijn inderdaad de s/pdif in- en output (digitaal dus).
Maar ik heb een foutje gemaakt in m'n verhaal hierboven; ik bedoelde de Mia kaart, en niet de Mona. Mijn excuus hiervoor. De Mia is alleen een kaart (zonder breakout box), met 2 in- en 2 outputs, en s/pdif in/out. Verder dezelfde kwaliteit als Gina24 (die ook s/pdif heeft).
Maar zoals ik uit je verhaal begrijp wil je dus minimaal 2 stereo outputs hebben (video preview en main-out)? Dan is de MIA niet toereikend en zul je idd toch de Gina24 moeten hebben.
Over de aparte ouput voor Windows-geluiden: dat is idd mogelijk. Je primaire geluidskaart is dan een van de Gina-outputs (bijvoorbeeld Gina 1/2), terwijl je in de diverse software de outputs 3/4, 5/6 en 7/8 toewijst aan de diverse andere bronnen. Werkt allemaal prima naast elkaar, en dus gewoon allemaal in de mixingconsole te prikken ;)

Over de mengtafels: ik heb geen ervaring met Crest, maar wat ik er over hoor is dat ze erg goed zijn. 4 subgroepen is absoluut niet slecht! Welke heb je op het oog? Ik heb hun website ff gechecked, en ik zou denken dat je de Crest Century Vx bedoeld? Ziet er niet verkeerd uit, met 4 stereo subs!
Wat je nogal vaak ziet is dat men de sub-outputs aansluit op de input van de recorders, in dit geval dus de geluidskaart. Dat levert vaak hele handige routing-mogelijkheden op. Ik heb het zelf ook zo gedaan; de suboutput van m'n Spirit mengtafel op m'n input van m'n Gina20. Maar ik ben geen prof op het gebied van mix-technieken, dus daar kan ik je verder niet zoveel over vertellen. Maar op het eerste oog lijkt het een goede mengtafel voor dit soort doeleinden. Ik adviseer je alleen wel ff te kijken naar de digitale Yamaha mengtafels, zoals de O1V, hebben ook zeer goeie routingmogelijkheden, en ik dacht ook dat er mogelijkheden waren tot syncen met video, maar dat weet ik niet zeker.

• THX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

THX

Geen Gina nemen. NIET DOEN!!

Ik heb twee jaar terug ook de voorloper van de Gina24 gehad (de Gina(20)...duh...) en toen hadden ze zogenaamd WindowsNT drivers op de lijst staan. :Z Mijn advies: vergeet Echo (Was vroeger Event); zeker als je WindowsNT/2000 gaat gebruiken. De geluidskwaliteit is top, maar de driver ondersteuning is gewoon BAR SLECHT! :(

Ik heb de kaart de deur uitgeschopt en ben gegaan voor de RME Digi96PAD www.rme-audio.de >:)
Geloof me, ECHT bizarre gasten! Driver ondersteuning is TOP. Ze hebben de beste driver ondersteuning die je van een bedrijf kan verwachten. Zeker voor Windows2000. Er zijn maar weinig kaarten die zo simpel in een willekeurig systeem geinstalleerd kunnen worden.

Succes!

THX

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als je dan toch het geld hebt om een Crest aan te schaffen, zou ik meteen voor een fatsoenlijke digitale mengtafel gaan, zeker als je met video werkt. Wat denk je van bijvoorbeeld de nieuwe Tascam DM-24? Kost ongeveer evenveel als een Crest XR-20, en is meteen digitaal. Koop een kaartje met een tdif of adat-aansluiting en je bent klaar...

en wat THX zegt: RME is echt goed. Koop een digi96 of een hammerfall bij je Tascam, als je profi bezig wilt zijn...

Voor een analoge mengtafel zou ik voor de Midas Venice gaan.

www.tascam.com
www.tascam.de
www.rme-audio.com

Specs? Zie ondertitel...

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Da's waar ook ja, in win2k draait de Gina20 slecht, was bij mij ook zo. Ik draai normaal onder win98se, en hier draait de kaart vlekkenloos. Maar we hebben het in deze topic over de Gina24; hiervoor worden andere drivers gebruikt dan voor de Gina20! Hierin zit o.a. ook een WDM-driver, en wat ik van gehoord heb is dat de Gina24 wel goed draait onder win2k.
Die Hammerfall soundcard is trouwens recent getest in Interface, is ook en zeer goeie kaart! In ieder geval een toppie softwareondersteuning. Is alleen wel een stuk duurder: kaart op zichzelf kost al zo'n 615,- en de breakoutbox ook nog eens zo'n 1645,-. Maar het lijkt absoluut een goede kaart!

• kilgates
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06-2012
Echo maakt hele goede kaarten, alhoewel er enkele problemen schijnten te geven met via chipsets. Ik zou ook dan kijken naar Emagic auduiwerk 2 of 8, en de geluidskaarten van m-audio. Ik heb zelf een m-audio audiophile 2496, voor dm 430 gekocht, en daar ben ik erg over te spreken, met name de asio en easi ondersteuning, en het feit dat het onder windows, linux en mac werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 15 oktober 2001 02:16 schreef DaDaJoker het volgende:

Voor een analoge mengtafel zou ik voor de Midas Venice gaan.
Uhm, neej, ik ben geen geluidsstudio aan het bouwen, het gaat hier om een videostudio. Ik heb in principe nooit met de productie van geluid te maken en hoef dus in principe alleen een ruisloze opname te kunnen maken. Met een Beta SP of Digibeta recorder geen probleem, kwestie van goede bedrading en doorsturing.
Ik ben een beetje huiverig voor een digitale mengtafel omdat er dan nog meer aparaten op de workstation worden aangesloten en erdoor worden aangestuurd. Ik wil t liefst de DV als enige verbinding hebben want dat is soms al moeilijk genoeg stabiel te houden. Er wordt te veel gerommeld in de studio... :(
Pagina: 1