Hoeveel ruimte neemt digitale video in beslag?

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 18:46
Ik koop binnenkort een digitale videocamera met dvlink. Nu vraag ik me af hoeveel ruimte ik vrij moet hebben op de hardisk voor opslag en bewerken. Heeft iemand een globaal idee? Ik wil niet teruggaan in kwaliteit dus divx e.d. is geen optie.

Daarnaast twijfel ik ook nog over opslag. terugzetten op tape is leuk maar ik wil ook dat de fils het over 6 jaar nog doen. Dat wordt dus of op een heleboel cdŽs of een dvd-r kopen over een tijdje. Ook om deze reden ben ik dus geinteresseerd in hoeveel ruimte digitale video in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Koop een ontieglijk grote, ontieglijk snelle, met ontieglijk veel cache. IBM dus. 60-80 Gb, 2mb cache, 7200+ toeren. Het hangt altijd af van de rest van je PC en je gewenste kwaliteit.

Zorg dat je HD in Ultra Ata 100 draait, minimaal, anders trekt hij het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou als ik jouw was toch echt het beeld omzetten naar DivX, maar dan in een hoge resolutie(640x480) en BV met 1024kilobit per seconde.. Geluid naar MP3..

Dat scheelt echt een hoop, blijven werken met ongecomprimeerde data is niet echt slim als je het mij vraagt

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Oke dat snap ik, en voor het wegschrijven? hoeveel krijg ik op een cd? dvd-r?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58
Op zondag 07 oktober 2001 15:51 schreef Jaspov het volgende:
Oke dat snap ik, en voor het wegschrijven? hoeveel krijg ik op een cd? dvd-r?
kan je uitrekenen als je weet hoveel MB/sec zo'n DV cam gebruikt....

('k heb geen id, maar ben wel benieuwd, schat dat dat ook niet de allerhoogste resolutie is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
iets van 3,5mb per seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Op zondag 07 oktober 2001 16:21 schreef Wilde het volgende:
Nog geen 4 minuten op CD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op zondag 07 oktober 2001 16:31 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Nog geen 4 minuten op CD dus.
Misschien beginnen met werken met DivX en wachten op een betaalbare DVD-schrijver :?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26466

Voor het capturen moet je uitgaan van een datastroom van 3,5 a 4 MB per seconde.

Voor het wegschrijven op CD of DVD-R pas je uiteraard het formaat aan. Op VCD comprimeer je naar MPEG en kun je 74 minuten kwijt. Voor een DVD-R naar MPEG2 en ik geloof dat er zo'n 2 uur video past op 4,7 gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

bij een dvd naar divx-rip van een uur per cd zie ik geen verschil meer met de originele dvd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 07 oktober 2001 16:47 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
bij een dvd naar divx-rip van een uur per cd zie ik geen verschil meer met de originele dvd...
??? Leg eens uit ???

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Wat ik nog even zeggen wil is dat je met Divx 4 een bepaalde graad van kwaliteit kan behouden.. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ook in versie 3 al kon. Je kan als het ware aangeven dat je 90% kwaliteit wil behouden, de codec past dan de bitrate hierop aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
4mb per seconde. Oke bedankt daar kan ik wat mee! thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 14:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

13 GB per uur, voor een beetje bewerken heb je toch zeker 30 GB nodig..
Een 5400 rpm ATA66 schijf voldoet prima voor de hobby, maar aangezien de 7200 rpm schijven niet veel duurder meer zijn kun je misschien beter zo'n schijf kopen.

Je argument van "het over 6 jaar nog kunnen terugzien" is verkeerd. De film wordt namelijk _digitaal_ op het bandje opgeslagen, 1x in de 2 jaar het bandje heen en weer spoelen (tegen het plakken) en de bandjes rechtop op een veilige plaats bewaren en de kwaliteit gaat er echt niet op achteruit.

Ik zit zelf ook met het probleem waar ik mijn DV-filmpjes laat, cd-r is geen optie, dvd-r is nog veel en veel te duur (én 4,7 GB is aan de magere kant) en op de HD staan ze alleen maar in de weg.. :(
Ik denk dat ik ze maar eens wegschrijf naar een bandje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Op zondag 07 oktober 2001 16:21 schreef Wilde het volgende:
Haha! niet gecomprimeerd ja, nogal erg dus (terwijl er betere, minder ruimte in beslag nemende) om die methode nu nog te hanteren. (kromme zinnen, nahja.)

Bij ons op school hebben ze ook van die lompe programma's waarmee je alles (met capture kaart) van analoge cam op je pc opslaat als Avi (zonder codecs). 200 mb voor een paar minuten geloof ik, pure onzin. Een normaal DivX'je op redelijke kwaliteit is ongeveer 30-60mb voor 4 minuten. Ongeveer de tijd van een muziekclipje. Het kost dan wel lang om te comprimeren naar MPG of Avi (met DivX codec), maar het scheelt je bergen met ruimte.

En tijdens het comprimeren kun je altijd koffie zetten of ff tv kijken, dus die tijd die het extra kost mag je niet stoppen het gecomprimeerd op te slaan.
4mb per seconde. Oke bedankt daar kan ik wat mee! thanks
Dat is alleen om tijdelijk op te slaan (bv. in je ram, mocht die ooit groot genoeg zijn :) ), als je het (evt. bewerkte) filmpje wilt opslaan op je HDD gecomprimeer je het uiteraard. En het grote verschil tussen mpeg2 en DivX4 zie ik nog steeds niet. (daar ik 2 clips heb van beide 40mb, en geen merkbaar verschil hoor of zie, zelfde resolutie)
Pagina: 1