Toon posts:

Mag ik de hoofdschakelaar v/d voeding uitzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 875 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe Penguin pc-kast (http://direct.mwave.com/mwave/doc/ci6606.html) met daarin een 300watt voeding. Als ik de pc uitschakel dan blijft er een hele hoge pieptoon hoorbaar die je overdag met achtergrond geluiden (bijvoorbeeld pc-fans) erbij niet waarneem. Echter s'avonds/s'nachts als het stil is en ik wil gaan slapen is deze duidelijk te horen. Kan ik zonder probleem s'avonds de hoofdschakelaar van mijn voeding uitzetten, want als de voeding geen stroom krijgt is ook dat geluid niet meer te horen?

Verwijderd

Ja hoor, als je normaal afsluit kan dat prima :)

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

hoofdschakelaar op voeding :?
Is dit nieuw?

Je bedoelt toch niet die rode knop waar naast staat 110/220 he? :)

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
yeps kan idd

schakelaar zit er niet voor nix he

maar...een piep lijkt me niet goed als je compu uitstaat

waar komt het vandaan dan?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 14:42 schreef Timpie2000 het volgende:
hoofdschakelaar op voeding :?
Is dit nieuw?

Je bedoelt toch niet die rode knop waar naast staat 110/220 he? :)
aan de achterkant een schakelaartje?
is niet nieuw
is oud eigelijk

vroeger ging je compu daarmee aan en uit (086)
en tegenwoordig is het als 2de schakelaar dat je bij atx kasten de spanning compleet van het moederbord ed afhaalt, dus dat als je compu uitstaat je numlock ook uitgaat, alle spanning dus weg :)

• Tim
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

alle voedingen die ik heb gehad hebben geen hoofdschakelaar, eigenlijk heb ik nooit een voeding met een knopje er op gehad..

• DJSmiley
  • Laatst online: 02-04 16:34
Nee, die knop moet je afblijven, is self-destruct..

Stel je voor, een knop die je kan uitzetten! zorg er zeker voor dat de stroom niet van je pc afgaat, ook de stekker er niet uithalen, want dat is nl hetzelfde als die knop omzetten...

[serieus mode]
Die knop zit er min-of-meer voor jan lul op. Daarmee schakel je totaal de prik van je kast. Maar goed, hoop voedingen hebben die knop nieteens (ruk stekker er gewoon uit)
Je kan m gewoon 's nachts uitzetten, alleen dan werken functies als WOL, WOR enz niet meer. Naja, dat boeit meestal toch niet denk ik)
[/serieus mode]

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt een soort ultrasone piep. Het is dus geen signaal dat er iets niet goed zit of zo. Bij een beetje achtergrond geluid hoor je hem al niet meer, maar s'nachts is het hier doodstil en ik vind het vreselijk irritant als ik in m'n bed lig.

Ik mag de voeding zonder probleem ruilen, maar dan komt er volgens de winkel een voeding van mindere kwaliteit in. Een vriend van me heeft dezelfde kast dus zal ik binnenkort eerst eens gaan luisteren. Maar als het dus geen kwaad kan hou ik liever deze voeding. Moet ik dan wel wat sneller de batterij op m'n mobo vervangen?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Op zondag 07 oktober 2001 14:55 schreef Raampie het volgende:
Maar als het dus geen kwaad kan hou ik liever deze voeding. Moet ik dan wel wat sneller de batterij op m'n mobo vervangen?
Waarom zou dat :? :?

And The Only One

• DJSmiley
  • Laatst online: 02-04 16:34
Op zondag 07 oktober 2001 14:55 schreef Raampie het volgende:
......

Moet ik dan wel wat sneller de batterij op m'n mobo vervangen?
Nee, er zijn zat 286 en 386, die jaren op zolders staan, die ook nog werken.. en die zijn dan gewoon 15 jaar oud :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat de pc overschakelt op de batterij om zo bepaalde gegevens te bewaren als hij geen stroom krijgt. Als ik hem vaker uitschakel dan zou hij de baterij meer aanspreken en deze eerder leeg gaan.

Bedankt voor jullie reacties ik ben weer gerust gesteld (altijd balen als je iets nieuws koopt en het blijkt niet helemaal oke te zijn, verder ben ik zeer tevreden over m'n nieuwe syteempje :) ). Thanx!

Verwijderd

stopcontact al geaard???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in die kamer geen geaarde stopkontacten. Is dit essentieeel en hoe kan ik dat dan wel doen?

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:54 schreef Raampie het volgende:
Ik heb in die kamer geen geaarde stopkontacten. Is dit essentieeel en hoe kan ik dat dan wel doen?
Je kunt ook gerust een geleidende draad van verwarmingsbuis naar je comp laten lopen.
Statische electriciteit is naar :)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Op zondag 07 oktober 2001 17:56 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Je kunt ook gerust een geleidende draad van verwarmingsbuis naar je comp laten lopen.
Statische electriciteit is naar :)
Als je verwarmingsbuis dan ook maar geaard zijn hè?!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb zo'n piep gehad, en die kwam uit m'n Abit BE-6 mobo zetten. Na omruilen (om andere redenen dan die piep) kreeg ik een Asus, en die is stil.
Toch zet ik altijd de power handmatig uit met een masterswitch. Die neemt meteen de monitor, versterker etc. mee.

Siditamentis astuentis pactum.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

DSK

boeiend...

Heb je al een geprobeerd de printer er vanaf te halen als de computer afligt? Ik heb dat ook eens gehad met me zip drive, toen ik deze afsloot, of kabeltje van voeding ernaar uittrok was het vorrbij :?

Blog (Linux-related)

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 21:30

Fido

C:\> park

Gewoon je PC 24/7 aan zetten. Dan heb je nergens last meer van. Heb ik ook >:)

Verwijderd

Kan zoals velen hier al gezegd hebben prima.

Zelf gebruik ik die knop altijd bij bliksem in de buurt. Dan verbreek je tenminste echt fysiek de stroomkring terwijl met die ATX 'soft off' er nog spanning op het mobo blijft staan dus dat lijkt me ook niet zo gezond bij een blikseminslag.
Op zondag 07 oktober 2001 14:45 schreef Timpie2000 het volgende:
alle voedingen die ik heb gehad hebben geen hoofdschakelaar, eigenlijk heb ik nooit een voeding met een knopje er op gehad..
Dan heb je zeker altijd kasten/voedingen van hetzelfde merk gehad, want er zijn maar vrij weinig merken die geen hoofdschakelaar hebben. Antec is er 1tje van, maar dat is ook gelijk de bekendste.

Verwijderd

Topicstarter
De piep lijkt echt uit m'n voeding te komen en niet mijn mobo. Verder zit m'n printer er nog niet op en doet hij het ook in combinatie met andere apparatuur ipv de mijne (effe mee genomen naar m'n ouders).

Wat betreft dat aarden, kan ik dat gewoon op de aarde-pinnetjes van m'n stekkerdoos aansluiten want dan zijn m'n monitor en printer ook meteen geaard?

Verwijderd

Als je geen aarde gebruikt kan dat rare dingen veroorzaken:
Een HDD wekt statische velden op door het gedraai, en dat trekt stof aan. Als je een Kast openmaakt en de HDD zit onder het stof dan kun je ervan uitgaan dat de PC zonder aarde heeft gedraaid.
Als er ook maar een beetje spanning lekt kan er tot 230volt (bij mijn weten, misschien zelfs meer) op je kast staan, wat vervolgens erg vervelend aanvoelt als je hem vastpakt.
Sommige (rand)apparaten schakelen zichzelf pas uit als ze geen signaal meer krijgen (en ze wel voeding blijven krijgen natuurlijk), en als er dan statische electriciteit aanwezig is kan dat er woor zorgen dat het betreffende apparaat zich niet uitschakeld. Toen ik nog bij Dell werkte werd er een speakerset van Altec Lansing verkocht die constant bleef brommen als de PC niet op een geaard stopcontact aangesloten was...

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 15:00

Twan V

...en er stralend uitzien

[serieus mode]
Die knop zit er min-of-meer voor jan lul op. Daarmee schakel je totaal de prik van je kast. Maar goed, hoop voedingen hebben die knop nieteens (ruk stekker er gewoon uit)
Je kan m gewoon 's nachts uitzetten, alleen dan werken functies als WOL, WOR enz niet meer. Naja, dat boeit meestal toch niet denk ik)
[/serieus mode]
Niet helemaal waar. Een voeding bestaat uit een hele dikke omvormer om van 230V~ de nodige gelijkspanningen te maken, en uit een aparte 'adapter' die een beetje spanning op het moederbord laat staan als de pc 'uit' staat. Dit heet de VSB-spanning en deze wordt gebruikt voor bijvoorbeeld wake on ring/lan en resume on weet ik veel wat allemaal. Ook is deze spanning nodig om een groot (meestal lelijk) wit apparaat met een heel klein pielig drukknopje aan te zetten.

Dat deze adapter piept is helemaal niet erg. Hij gaat er niet kapot van, wees maar niet bang. Dat het storend is kan ik geloven. Mijn monitor tsjielpt (zelfs als hij uitstaat) en dat slaapt ook niet echt prettig.

Als je de Advanced PowerManagement en Wake-up functies van je peecee toch niet gebruikt, dan gewoon die knop omketsten, anders zou ik een stel oordopjes of watjes adviseren :D

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Ik heb ipv van een piep meer een bromtoon. Dit zijn mijn speakers. Door de schakelelaar op mijn stekkerdoos uit te zetten is dit probleem opgelost :) .
Pagina: 1