[JAVA3D] rgb texture met alpha waarde

Pagina: 1
Acties:

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024
Ben bezig met java3d en heb al een flinke scene in elkaar geprogged maar krijg 1 ding niet voor elkaar. Heb een borg cube gemaakt met mooie texture, nou wil ik om die borg cube een "box" maken die iets groter is met een texture met allemaal buizen en pijpen. Heb die texture met buizen en pijpen zo gemaakt dat de kleur blauw (RGB: 0,0,255) transparant moet worden.
Deze code heb ik om die texture in te laden:
TextureLoader borgCubeExternTex = new TextureLoader(new String("cubealpha.jpg"), new String("RGBA"),c);
RGBA betekent dus dat de texture rgb waardes bevat en ook een alpha channel, hoe kan ik nu in de code aangeven welke kleur hij moet gebruiken als alpha. Of doe ik het op een helemaal verkeerde manier ?

• tec
kick.. echt niemand.. ?

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
http://java.sun.com/products/java-media/3D/forDevelopers/j3dapi/javax/media/j3d/TextureAttributes.html

daar hebben ze het over setTextureBlendColor. misschien heb je er wat aan? :)

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
RGBA zijn 32 bits afbeeldingen met 3x 8bits voor Rood, Groen en Blauw, en 1x 8bits voor Alpha. Alpha is dus een extra kanaal met transparantieinformatie, welke je eerst moet maken en opslaan in een formaat wat RGBA support (jpg volgens mij wel, anders png zeker) in je bitmap editor naar keuze (mits hij het support, in bijv Photoshop zie je het bij 'channels'/'kanalen' in hetzelfde toolvenstertje als de layers, daar kan je er dan een aanmaken).

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ik geloof niet dat chromakeying wordt ondersteund in niet paletted kleurmodi, dus je zult m moeten converteren naar een rgba texture, en dan gewoon als de kleur (0, 0, 255) is dan maak je de alpha 0 (transparant), anders 255 (opaque)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• tec
ik geloof niet dat chromakeying wordt ondersteund in niet paletted kleurmodi, dus je zult m moeten converteren naar een rgba texture, en dan gewoon als de kleur (0, 0, 255) is dan maak je de alpha 0 (transparant), anders 255 (opaque)
Hoe converteer ik mn JPGtje naar een rgba file? want PNG wordt niet ondersteund door java3d.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

geen idee... ben niet zo bekend met java3d, maar is er geen manier om buffer access naar die texture te krijgen? Zodat je dus zelf met de hand de pixels kan omzetten

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Als je adobe fotosoep hebt, dan moet je TGA is proberen...

Mooi texture formaat is dat namelijk, redelijk compact en je kan in fotosoep met maskers werken als alpha waarde. Net zo makkelijk.

• tec
thx zal het eens proberen.
Pagina: 1