• deiktisch1
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb pas geleden de speelfilm gezien over A.I. (Artificial Intelligence).
Ik volg al tijdje dit onderwerp, en vroeg mij af of we ooit een robot kunnen maken die emotionele kant heeft.
Ik ben ervan overtuigt dat we ooit een machine kunnen maken die, net zo kan reageren als een mens, ik bedoel hiermee dingen oppakken, dingen kunnen betasten, en zelf kan zien en voelen, hij zou een onderscheid kunnen maken tussen een ei en een steen, maar of we een machine kunnen maken met emotie ????.
Met emotie bedoel ik, dat hij of zij onderscheid kan maken wat goed of slecht is, en wat dood is, of wanneer huilen en wanneer niet. Maar ook dromen valt onder het stukje "Emotie".
Emotie is best een moeilijk punt en daarom denk ik dat het niet mogelijk is, en natuurlijk is het zo, dat wat vandaag niet mogelijk is morgen wel kan maar toch ???.
Even terug te komen op de film, ik persoonlijk vind het een meesterstuk van Steven Spiegelberg, het heeft mij te denken gezet over of we ooit ons gaan afvragen of we ooit van een robot c.q. computer gaan houden.

Ik wil daarom de stelling op tafel leggen
"emotie is onmogelijk vast teleggen in een stuk electronica".

Sommige dominees zijn zo blij met het eeuwige leven, dat ze de lengte van hun preek erop baseren

Verwijderd

[topic=282736/1/25]
Op woensdag 03 oktober 2001 16:34 schreef Cheatah het volgende:
Elke vorm van gedrag is te simuleren. Het is niet de vraag of een computer/robot dat kan, de vraag is of een mens in staat is om dat te programmeren.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

*agrees with Cheatah*

Vergeet niet dat de mens diep van binnen ook zuiver digitaal werkt.

Als je dus beweert dat het principieel onmogelijk is voor computers of emoties te hebben zeg je dus dat het onmogelijks is voor mensen om emoties te hebben.

Dus het is niet principieel onmogelijk. Wat echter nog niet wil zeggen dat het daarmee mogelijk is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Hoe weet je zeker dat de pijn die ik voel niet ergens in een meta-fysische ziel huist?

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

ik ging er vanuit dat dat niet het geval was..

Dat leek me logisch in dit geval, omdat als je aanneemt dat er een ziel is (wat ik overigens helemaal niet uitsluit), dan is deze discussie op slag nogal overbodig geworden.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Op zondag 07 oktober 2001 16:49 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Hoe weet je zeker dat de pijn die ik voel niet ergens in een meta-fysische ziel huist?
Het is niet te bewijzen... voorlopig niet... Maar wel is aan te tonen dat veel gevoelens en gedachten echt maar gewoon chemische reacties zijn...

Onderzoek:
Vrouwen waren extra mannelijke hormonen gegeven toen ze zwanger waren. Als ze een dochter kregen werden ze overdreven mannelijk (ze spelen met auto's en speelgoedpistolen)... Als het zoons waren, werden ze overdreven macho.

Je gedrag/gedachten/gevoelens hangt dus af van hormonen en (misschien wel) andere chemische stoffen. Als je een ziel zou hebben, die niet tot het lichaam behoort, zouden die toch niet beïnvloed worden door andere stoffen in het lichaam?

Om op de stelling terug te komen: Gevoelens kunnen we ook namaken, maar dan zal het dus een chemischer computer moeten zijn.

I used to be an atheist, until I realised I was god.

Verwijderd

Dit zal zekers zoals bovenstaand al gemeld mogelijk zijn maar niet op dit moment, we beschikken wel over veel technische snufjes en technieken maar we zijn nog niet zo op dreef en we hebben nog zo weinig kennis over 'ons' mensen dat we daar dus nog niet mee kunnen gaan beginnen.

Ooit zal dit werkelijkheid worden en vlak daarna zal je zien dat Terminator toch iets van waarheid bevatte.

:)

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:15 schreef Xtentic het volgende:

Ooit zal dit werkelijkheid worden en vlak daarna zal je zien dat Terminator toch iets van waarheid bevatte.

:)
LOL :)

alhoewel ik zelf er bijna niet in kan geloven dat er ooit iets word gemaakt met gevoelens, het lijkt mij dat er alleen gevoelens echt kunnen zijn als je echt "leeft"

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:22 schreef SweeT_rulezzzz het volgende:

[..]

LOL :)

alhoewel ik zelf er bijna niet in kan geloven dat er ooit iets word gemaakt met gevoelens, het lijkt mij dat er alleen gevoelens echt kunnen zijn als je echt "leeft"
Wat is de definitie van 'leven'? ;)

• GeeBee
  • Laatst online: 17:08

GeeBee

Oddball

Op zondag 07 oktober 2001 16:47 schreef Diadem het volgende:

Vergeet niet dat de mens diep van binnen ook zuiver digitaal werkt.
Hoezo dat dan? Omdat het om electronen gaat die ergens wel of niet zijn?
Volgens mij is het gedrag van mensen afhankelijk van neuronen die al dan niet een signaal geven. Dat is volgens mij redelijk een chaotisch systeem te noemen. Dus lijkt me het eerder zaak om gedrag te omschrijven als chaotisch ipv deterministisch en niet als digitaal ipv analoog.

De vraag of wij in staat zijn om zo'n chaotisch systeem te programmeren (of te laten ontwikkelen in een neuraal netwerk) vind ik een interessante gedachte.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Die neuronen zijn ook weer onderverdeeld in atomen en die bevatten elektronen!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59

Termy

valt er nog wat te fragge?

tuurlijk gaat de Terminator gelijk krijgen, check mij :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Ik wilde even zeggen dat ik A.I. een ontiegelijke KUT film vond... geen ZAK aan.
Het ging werkelijk nergens over..zonde van je tijd en geld.

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:27 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Wat is de definitie van 'leven'? ;)
als ik mij m'n biologie goed herinner waren dat 8 puntjes :

- jezelf kunnen voortbewegen
- jezelf kunnen voortplanten
- afvalstoffen uitscheiden
- zichzelf van voedingsstofen kunnen voorzien

merde, ik weet dat het er 8 waren, maar weet er maar 4 niet meer :)

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Ok eerst verwijst men naaar een ander topic en gaat men toch nog hier discussieren...

ok?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

GeeBee schreef:
Hoezo dat dan? Omdat het om electronen gaat die ergens wel of niet zijn?
Volgens mij is het gedrag van mensen afhankelijk van neuronen die al dan niet een signaal geven. Dat is volgens mij redelijk een chaotisch systeem te noemen. Dus lijkt me het eerder zaak om gedrag te omschrijven als chaotisch ipv deterministisch en niet als digitaal ipv analoog.
Chaotisch is ongelijk aan niet-deterministisch. Chaotisch wil slechts zeggen dat wij mensen (nog) niet in staat zijn het goed te voorspellen.
De vraag of wij in staat zijn om zo'n chaotisch systeem te programmeren (of te laten ontwikkelen in een neuraal netwerk) vind ik een interessante gedachte.
Ja, dat kunnen we. We kunnen namelijk systemen van differentiaalvergelijkingen verzinnen die chaotisch zijn. Bijvoorbeeld ons weermodel. Als dat niet helemaal is wat je bedoelt, dan moet je eens bij een zoekmachine 'Fuzzy logic' intikken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1