Toon posts:

Content Management met ActiveX en VB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit erover te denken om een (al veel besproken) content management systeem te schrijven in Visual Basic en deze op een website te plaatsen dmv een activeX control.
Ik heb enige ervaring met VB en databases, maar nog niet echt met ActiveX.

Mijn vraag is dan ook of iemand hier al ervaring mee heeft. Is een activeX control net zoals gewoon vb te koppelen aan een database?

De reden waarom ik dit wil doen ipv de mogelijkheden met bijv asp en dhtml is dat mij het volgende is verteld:
Het is beter om een content management systeem Server side te maken dmv een java applet of een activeX control dan door middel van client side met asp en dhtml.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen, ideeën en reacties.

BVD
Erik

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Op zondag 07 oktober 2001 13:31 schreef evd het volgende:
De reden waarom ik dit wil doen ipv de mogelijkheden met bijv asp en dhtml is dat mij het volgende is verteld:
Het is beter om een content management systeem Server side te maken dmv een java applet of een activeX control dan door middel van client side met asp en dhtml.
Uhm, activeX controls en Java applets draaien toch ook gewoon client side? En asp draait server side hoor... :?

Overigens moet je jezelf even heel goed gaan afvragen wat je nou precies dmv activex wil gaan bouwen. Ik denk dat jij een editor wil bouwen dmv activex. Maar een editor alleen is nog geen CMS...

Powered by Manetti (compiled by Jura)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, je hept helemaal gelijk, ik bedoelde het editor onderdeel van het content management systeem.
Heeft iemand ervaringen met een editor in activeX? Is dit inderdaad beter dan een editor met asp en dhtml?

Verwijderd

"wat is beter" is meestal nogal subjectief, hangt nogal van de content af die je er mee wil gaan beheren niet? voordeel van de asp/dhtml oplossing is dat het overal werkt, activeX kan je nog tegen wat problemen aanlopen dat je bv je control niet mag installeren vanwege security instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn inderdaad beperkingen. Maar je kan de control wel bij meerdere browsers gebruiken. Bij dhtml alleen bij ie>5

Zijn er nog andere mensen met tips, ervaringen, ideeën?

Stel je doet over het maken van de volgende editors even lang. Welke zouden jullie dan maken en waarom?
* Java applet
* ActiveX control met Visual Basic
* ASP met Dhtml

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:34 schreef evd het volgende:
Dat zijn inderdaad beperkingen. Maar je kan de control wel bij meerdere browsers gebruiken. Bij dhtml alleen bij ie>5

Zijn er nog andere mensen met tips, ervaringen, ideeën?

Stel je doet over het maken van de volgende editors even lang. Welke zouden jullie dan maken en waarom?
* Java applet
* ActiveX control met Visual Basic
* ASP met Dhtml
Dthml werkt al in meer of mindere mate vanaf NS/IE4 , ActiveX werkt doorgaans alleen in IE. En wat ik zou maken hang heel erg af van wat het doel is wat ik probeer te bereiken, kortom de vraag die je nu stelt is net zo duidelijk als "wat vind je de beste fiets en waarom?". Zo lok je alleen wat bral reacties uit van lui die hun eigen ongezouten mening door je strot proberen te duwen maar je schiet er eigenlijk niets mee op. :Z

Verwijderd

Topicstarter
OK, dan wil ik gewoon ervaringen horen van mensen die activeX controls met VB gemaakt hebben. Voor en nadelen.
En het liefst de ervaringen met activeX editors.

BVD
Erik

PS Als de commandExecute van dhtml werkt volgens mij niet bij Netscape.

Verwijderd

Geen gerichte vragen dus?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik zit erover te denken om een editor in activeX te maken. Maar voordat ik begin wil ik graag ervaringen van anderen horen. Waar je op moet letten en of ik er uberhaupt aan moet beginnen in activeX

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:40

Gerco

Professional Newbie

Op zondag 07 oktober 2001 20:03 schreef evd het volgende:
Nee, ik zit erover te denken om een editor in activeX te maken. Maar voordat ik begin wil ik graag ervaringen van anderen horen. Waar je op moet letten en of ik er uberhaupt aan moet beginnen in activeX
ActiveX werkt zoals gezegd alleen goed in IE, als je dat geen probleem vind, is ActiveX een goede optie.

Misschien is het ook wel mogelijk om een goede editor te maken in Flash. Die zal ook in netscape en opera werken en net zoveel functies bieden. Het lijkt me dat flash hier ook prima geschikt voor is.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Ik heb dus idd al ervaring met een editor in activex, en het heeft zijn voor- en nadelen. Een van de grootste nadelen is nog wel de securitysettings van IE. Vooral als je je systeem bij een beetje groot bedrijf wil gaan implementeren, met een streng IT-securitybeleid, loop je al snel vast. Bij verscheidene grote bedrijven wordt gewerkt met standaard desktop installaties waar activex controls niet gebruikt mogen worden, en sommige firewalls laten ze ook niet door. Da's dus een van de grootse nadelen.

Voordeel is dat, als je activex controls mag draaien, je wel veel mogelijkheden krijgt om een echte mooie wysiwyg editor te bouwen. Mogelijkheden zijn oneindig, zogezegd.

Kijk dus vooral een beetje wat je doelgroep gaat zijn, of security en het vastzitten aan een browsermerk een probleem gaat zijn, dan kan je pas beter zeggen of activex een goede keuze is...