Binnenkort wil ik een TFT-scherm aanschaffen, aangezien de prijzen steeds verder dalen. Ik ben op zoek naar mensen die al een dergelijk scherm gebruiken onder linux. Ik werk naast X (op dit moment nog 3.3.6 binnenkort 4.1.0) ook erg veel op de console en ben benieuwd hoe de schermen zich daar gedragen. Voor de goede orde : het gaat dus niet om een laptopscherm, maar echt om de vrijstaande monitoren. Heb je ervaringen met een bepaald scherm, vermeld dan ook merk en type dan weet ik waar ik naar moet kijken. Alvast bedankt
Verwijderd
Ik gebruik zelf SuSE Linux 7.2 met een Samsung LCD scherm.
Wel moet je XFree86 4.1.0 installeren en als je een NVidia kaart hebt de nieuwste NVidia drivers.
Dan moet alles perfect werken
Wel moet je XFree86 4.1.0 installeren en als je een NVidia kaart hebt de nieuwste NVidia drivers.
Dan moet alles perfect werken
op de console is een lcd scherm ronduit slecht, tenzij je een console schermpje draait onder xfree dan is het wel weer heel scherp.
alle lcd schermen draaien dan ook het best in de aanbevolen resolutie (1024x768 is standaard voor een 15 inch lcd)
alle lcd schermen draaien dan ook het best in de aanbevolen resolutie (1024x768 is standaard voor een 15 inch lcd)
A wise man's life is based around fuck you
Verwijderd
Op mijn werk heb ik een tijdje een 15" lcd scherm gebruikt onder Linux, heb nu een 21" monitor
, en ik moet zeggen dat het echt perfect gaat. Zorg er wel voor dat je in de console een hogere resolutie gebruikt, dat staat wat netter.
Dan moet je in lilo.conf een optie vga=xxx meegeven, 791 is 1042x768x16bits (geloof ik).
Dan moet je in lilo.conf een optie vga=xxx meegeven, 791 is 1042x768x16bits (geloof ik).
Zoek eens wat info over 'framebuffer'. Daarin kan je je console draaien met een resolutie van 1024x768 (zoals hierboven ook al vermeld is), en dus 128x48 letters kwijt kan op je scherm (tegenover 80x24 wat nogmaal is).Op zondag 07 oktober 2001 11:00 schreef zwelgje2 het volgende:
op de console is een lcd scherm ronduit slecht, tenzij je een console schermpje draait onder xfree dan is het wel weer heel scherp.
Ik doe dit op me laptop, en das echt zalig gewoon =)
Ik vraag me trouwens af wat er zoveel anders is aan een laptop TFT en een stand-alone TFT... ?
Ik denk dat dat verschil op zich wel meevalt, maar toen ik dit een jaar geleden in nl.comp.os.linux.* vroeg, kreeg ik een lijst met aanbevolen laptops over me heenIk vraag me trouwens af wat er zoveel anders is aan een laptop TFT en een stand-alone TFT... ?
Vandaar mijn expliciete vraag naar ervaringen met "vrijstaande tft-schermen"
80x25 bedoel je.Op zondag 07 oktober 2001 11:53 schreef Remenic het volgende:
Zoek eens wat info over 'framebuffer'. Daarin kan je je console draaien met een resolutie van 1024x768 (zoals hierboven ook al vermeld is), en dus 128x48 letters kwijt kan op je scherm (tegenover 80x24 wat nogmaal is).
80x24 is de ISO standaard ja, maar x86 text-video-mode is 80x25.
AgreedIk doe dit op me laptop, en das echt zalig gewoon =)
Verwijderd
Hierover gesproken, is het mogelijk om bij die framebuffer de refreshrate in te stellen.
1024x768 voor de console is best leuk, veel info op het scherm, en toch goed leesbaar (itt 132x50 textmode) maar als ik dat instel gaat ie naar 60Hz
wat je voornamelijk ziet bij lichte (niet zwarte) achtergrond zoals in mc.
Liefst zou ik hem op iets van minimaal 75Hz willen hebben.
1024x768 voor de console is best leuk, veel info op het scherm, en toch goed leesbaar (itt 132x50 textmode) maar als ik dat instel gaat ie naar 60Hz
Liefst zou ik hem op iets van minimaal 75Hz willen hebben.
wist ik wel, alleen schoot me dat op dat moment ff niet te binnenOp zondag 07 oktober 2001 11:53 schreef Remenic het volgende:
[..]
Zoek eens wat info over 'framebuffer'. Daarin kan je je console draaien met een resolutie van 1024x768 (zoals hierboven ook al vermeld is), en dus 128x48 letters kwijt kan op je scherm (tegenover 80x24 wat nogmaal is).
Ik doe dit op me laptop, en das echt zalig gewoon =)
Ik vraag me trouwens af wat er zoveel anders is aan een laptop TFT en een stand-alone TFT... ?
A wise man's life is based around fuck you
Philips 180P en 150P werken naar volle tevredenheid !
alleen even opletten dat je de XGA scanfrequenties invoerd (onder X), want anders gaan ze op 60HZ lopen ofzo....
in de console ook prima, alleen loopt soms het scherm ietsje verder door (voorbij de randjes dus) maar als je even op auto instellen druk is dat ook weer verholpen..
alleen even opletten dat je de XGA scanfrequenties invoerd (onder X), want anders gaan ze op 60HZ lopen ofzo....
in de console ook prima, alleen loopt soms het scherm ietsje verder door (voorbij de randjes dus) maar als je even op auto instellen druk is dat ook weer verholpen..
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een 150S van Philips aangeschaft (Fl. 1149,- bij Dynabyte minus de bekende energiepremie van Fl. 100,- = mooie prijs
), en hij bevalt uitstekend. Als ik vga=791 of vga=792 opgeef dan geeft de monitor aan dat de gekozen resolutie buiten het frequentiebereik ligt. Verders werkt 'ie uitstekend, ik heb XF86Setup opnieuw gedraaid, gekozen voor bestaande XF86Config als standaardwaarden, nieuw Hfreq en Vfreq-waarden ingevuld en klaar. En nou mijn bureau maar 'ns opruimen
Gezeur met die console-setting hoeft echt niet hoor als je een goeie TFT koopt....want een goeie TFT laat ook lagere res. goed zien (weliswaar ietsje mindere kwaliteit, maar nog steeds vrij goed).....tenminste de mijne (Sony) wel iig....
Maar ik zie dat de topic-starter al een goeie keus heeft gedaan....succes!
Maar ik zie dat de topic-starter al een goeie keus heeft gedaan....succes!
~* Peace, Love & XTC *~
Pagina: 1