Aracnum: Is het zijn geld waard of niet?

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Titel zegt veel denk ik...
Ik weet dat het gaat over techniek enzo die de overhand krijgt en mages die dat maar nix vinden...

Verwijderd

ik denk het wel. ken het zelf niet maar op mijn/onze site staat een review, dus dan kan je dat voor een gedeelte zelf bepalen.. (TIP: zie sig ;) )

• lvh
Thx, iemand anders?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja, zeker! Althans, als je ervan houdt. Dit poste ik in "Het RPG topic":

Het is Arcanum, en Arcanum rulet. Ik heb 'm nog niet uit, maar hij is echt zo goed... Het jammere is dat er wel wat fouten zitten in de engine en zo: er zijn nog wel een graphic hlitches en plotselinge pauzes en zo, dat komt het spel natuurlijk niet ten goede. Maar de gameplay is zo ontzettend vet!
Echt alles wat er in het spel gebeurt hangt af van wat voor character je speelt; ben je bijvoorbeeld een elf, dan reageren elven veel positiever op je, maar dwergen veel minder positief. (Zo probeerde een belangrijke dwerg NPC mij te killen zodra hij me zag, tot ik hem kon overreden dat ik niet bij de elven hoorde die hij haatte. :) ) Als je een half-orc speelt vindt bijna niemand je aardig, en orcs noemen je minachtend 'half-breed', en zo. Als je erg dom bent lopen de gesprekken ook heel anders (O no, it's an idiot!) en heb je in een keer hele andere gespreksopties. ("There's no one in this town who's worth their salt." "Uh... you want me to get you some salt?") Zelfs je Journal hangt af van je intelligentie. (Slim: "Rumours are that the healer of Shrouded Hills is of elven heritage." Dom: "The heeler guy has lots of elfs as mums and dads and stuff." :) )

Daarnaast is dit het eerste spel waarbij de stats "Beauty" en "Charisma" echt net zo belangrijk zijn als de andere stats. (En evenzo Intelligence en Willpower, hoewel Torment daar ook al wel in de buurt kwam.) Voeg daar een prachtige Skill als "Persuasion" aan toe, en je ziet dat dit een fantastische RPG is voor Real-Role-Players. Er zitten hee veel gesprekken in, je kan bijna alle quests op heel veel manieren uitspelen, en je hebt ontzettend veel vrijheid. De wereld is ook heel erg groot. Wat ook erg mooi is is hoe het verhaal zich ontwikkeld. Het is namelijk absoluut niet zo dat je steeds van quest naar quest holt, terwijl je altijd precies weet wat je aan het doen bent; nee, de ene keer weet je precies wat je moet doen, de volgende keer weet je wel wat je wil, maar heb je geen idee hoe je dat kan bereiken.

Dan nog de setting: die is fantastisch. Een high-fantasy wereld waar techniek aan het opkomen is; Victoriaans engeland meets Tolkien. Origineel, en heel goed uitgewerkt. De clash tussen magie en technologie is een van de hoofdthema's van het spel, en dat komt steeds weer terug.

Ah, de boeken die je vindt, dat is pas goed! Je kan in totaal echt wel een paar uur doorbrengen met het lezen van alle boeken in het spel; en het merendeel is erg goed geschreven! Hele discussies over het probleem van de half-orcs zijn er bijvoorbeeld te vinden in de bibliotheek. (Vrij analoog aan ons azielzoekersprobleem :) ). En ook hier is het thema magie vs technologie weer heel goed utigewerkt, zodat bijvoorbeeld uit een boek van een van de eerste biologen heel duidelijk blijkt dat de technologen magie wantrouwen en andersom. Het is echt allemaal heel goed gedaan, maar dit merk je allemaal alleen als je de tijd neemt om alles rustig door te lezen. Als je meer van de Diablo-style bent kan je Arcanum beter links laten liggen.

O, character creation! Goddelijk! Kies een ras, portret, gender en character background; met name dat laatste is zeer koel, van "Ran away with the Circus" tot "Supermodel", en van "Mad Doctor" tot "Magick Allergy". Zeer gaaf. Daarna kom je in het scherm waar je je character points mag verdelen over, hou je vast: 8 primary stats, extra hit/fatigue points, 16 skills, 56 technological disciplines en 80 spells! De stats kunnen van 1 tot 20 lopen, de skills van 1 tot 5 (en die kan je via quests dan ook nog tot Apprentice, Expert en Master krijgen), en alle spells en disciplines kosten 1 punt per stuk. Iedere keer als je level up gaat krijg je er weer 1 of 2 punten bij, zodat je steeds je character kan blijven customizen. Er zijn geen classes, alles mag. (Hoewel een dwarf bijvoorbeeld veel slechter is in magie; maar je mag wel een mage van hem maken.) En combat is maar een vrij klein onderdeel van dit arsenaal, zo zijn van de 16 skills er maar 5 combat gerelateerd: Bow, Dodge, Melee, Throwing en Firearms. De andere 11 zijn: Prowling, Pick Pockets, Pick Locks, Detect Traps, Disarm Traps, Repair, Haggle, Gambling, Healing, Persuasion (mijn favoriet) en Backstabbing. Heerlijk, wat een customizability.

Maar er is nog meer goed: je hoeft je helemaal niet op combat toe te leggen! De character waarmee ik speel heeft 5 Strength, 7 Constitution, 6 Dexterity en -0.5 in alle combat skills. (Op een schaal van 0 tot 5 :) , komt van mijn bakcground). Ze kan dus echt niet vechten. Toch komt ze overal doorheen, omdat ze a) door haar 21 Beauty en 20 Charisma veel mensen niet boos maakt, en b) door haar Charisma en Persuasion op dit moment maar liefst 7 volgelingen heeft die iedereen in de prak slaan, elkaar healen, etcetera. :)

Nee, dit spel rulet echt wel. De fouten zitten in de engine, niet in het spel zelf.

Dus, als je dit wat lijkt: een diepe wereld, veel gesprekken, zeer grote afhankelijkheid van character, etc.: Kopen!

De PCGamer gaf 'm een 9+, dus dat zit ook wel goed. Een van de 'highs': "Insane amount of replayability"

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• lvh
Ik vind wannabe-3DFPS-RPG's echt :r
Zoals Might and Magic 7 bv, dat ik daar ooit m'n geld aan verkwist heb... Die graphics zijn gewoon BRAK, ik heb mooiere beelden gehad in Wolfenstein 3D...

Maar TPE (Third Person Elevated) RPG's zoals Diablo(2) vind ik echt wel roeleren...

Dus, Aracnum geld waard of niet?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uhmz, Arcanum heeft exact hetzelfe perspectief als Diablo 2. Maar als je Diablo 2 een RPG noemt, wat het absoluut niet is, dan vraag ik me af of je wel Arcanum wilt spelen? Want Diablo 2 is hersenloze hack-and-slash, en Arcanum is juist heel erg gericht op verhaal, role-playen, gesprekken en vrijheid.

[edit]
Zoals Might and Magic 7 bv, dat ik daar ooit m'n geld aan verkwist heb... Die graphics zijn gewoon BRAK, ik heb mooiere beelden gehad in Wolfenstein 3D...
Ja, het was lelijk, maar M&M7 was wel een gaaf spel; de graphics boeien me dan echt niet zoveel. M&M7 was zeker geen geld verspilling, er zaten zoveel koele dingen in; als was het alleen maar het feit dat je interface veranderde als je good of evil werd. :)

• lvh
Jah, maar als ik good ging kon ik nimmer tot in de Evermorn Islands. Daarvoor moest je de priest quest oplossen, maar die idioten in die Orc stad killen me altijd :(
Op zondag 07 oktober 2001 15:39 schreef Lord Daemon het volgende:
Uhmz, Arcanum heeft exact hetzelfe perspectief als Diablo 2. Maar als je Diablo 2 een RPG noemt, wat het absoluut niet is, dan vraag ik me af of je wel Arcanum wilt spelen? Want Diablo 2 is hersenloze hack-and-slash, en Arcanum is juist heel erg gericht op verhaal, role-playen, gesprekken en vrijheid.

[edit]
[..]

Ja, het was lelijk, maar M&M7 was wel een gaaf spel; de graphics boeien me dan echt niet zoveel. M&M7 was zeker geen geld verspilling, er zaten zoveel koele dingen in; als was het alleen maar het feit dat je interface veranderde als je good of evil werd. :)

• lvh
Op zondag 07 oktober 2001 15:39 schreef Lord Daemon het volgende:
Uhmz, Arcanum heeft exact hetzelfe perspectief als Diablo 2. Maar als je Diablo 2 een RPG noemt, wat het absoluut niet is,
Diablo 2 is WEL een RPG hoor. Sure, fighting staat centraal, maar je doet toch ook aan character development? Skills enzo horen er ook bij.. Sure, het is veel meer fight-gericht als andere RPG's, maar je moet toegeven dat het meer op een RPG dan op een FPS trekt ;)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Diablo2 is geen RPG. Een RPG is, zoals de naam al zegt, een spel waarbij je een rol speelt. Het absolute minimum waar een RPG dus aan moet voldoen is dat je karakter een persoonlijkheid heeft. Dat is in Diablo 2 niet het geval. Dus het is geen RPG.

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Ojee krijg je die discussie weer. Jongens heel veel genres mixen van tegenwoordig met elkaar. Action/RPG, Adventure/RPG, Action/Adventure etc. Iedereen heeft ook wel zijn eigen visie op wat een RPG nou precies inhoudt. Maar wat nou echt een RPG (Role Playing Game) is bijv. D&D. Daar speel je een rol, je speelt iemand anders zijn character. Nou kun je dus bijv. de Bioware-reeks games zien als RPG games, omdat je een rol van iemand opneemt. (ook omdat ze de D&D rules naleven) Diablo 2 zou je ook als een RPG kunnen zien, maar dan niet een D&D RPG maar een van zijn eigen soort (er is namelijk ook een Diablo bordspel met zijn eigen rules etc.) Het is maar net hoe je het bekijkt en hoe iemand dat interpreteert.

Dus dring niet je eigen mening op aan anderen, want iedereen denkt er anders over (en maar goed ook).

Nu ff ontopic. Ik zou Arcanum niet kopen. Ik vond de graphics nogal aan de lage kant. (ik meende wel dat ze een patch daar voor gingen releasen, maar het blijft nog steeds niet 3d graphics).

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

Verwijderd

ach, ik heb hem nu >:)
en ik ben best wel verslaafd, de wereld is mooi uitgebreid, de karakters zitten goed in elkaar, rollenspeltechnisch zit het echt mooi in elkaar, er zitten idd nog wat glitches in, maar daar valt best mee te leven.
Het gaat om de gameplay, niet om de eyecandy al zou ik niet zeggen dat het spel lelijk is.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Zoals ik al zei: het spel in onwijs gaaf, de enige minpunten zitten in de engine, maar daar kan ik goed mee leven. aXe vindt kennelijk dat je een spel niet moet kopen alleen omdat de graphics niet zo mooi zijn, maar dat ben ik absoluut niet met hem eens. Als echte RPG-experience is Arcanum de top.
Nou kun je dus bijv. de Bioware-reeks games zien als RPG games, omdat je een rol van iemand opneemt. (ook omdat ze de D&D rules naleven)
Het heeft niets met de D&D rules te maken, maar alles met het feit dat er situaties zijn waarin je verschillende dingen kan kiezen afhankelijk van de personage die je speelt. Met name in gesprekken is dit heel duidelijk; je kan daar zeer vaak kiezen voor good/evil, hebzucht/reputatie, etcetera. Daarom is het een RPG
Diablo2 zou je ook als een RPG kunnen zien, maar dan niet een D&D RPG maar een van zijn eigen soort (er is namelijk ook een Diablo bordspel met zijn eigen rules etc.) Het is maar net hoe je het bekijkt en hoe iemand dat interpreteert.
Geef mij maar 1 voorbeeld uit Diablo2 waarin je een role-playing choice moet maken. Ik zou er geen weten. En dat heeft niets met de rules te maken, maar alles met het feit dat a) er geen gesprekken zijn, b) de quests 100% lineair zijn en al van te voren vast ligt hoe hij afloopt, c) er altijd maar 1 manier is om je doel te bereiken: gewelddadigheid.

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Zoals ik al zei iedereen heeft zijn eigen visie op RPG...

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

Pagina: 1