Problemen met mijn nieuwe systeem (Pentium 4)

Pagina: 1
Acties:

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:45

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
ik heb net een nieuw systeem gekocht:

P4 1,5 GHz
256 MB RAM
ASUS P4B mobo
ASUS V7100 Geforce MX400 videokaart
...
...
...

en na het in elkaar gezet te hebben, windows 98SE erop gezet te hebben en de drivers geïnstalleerd te hebben, geeftie af en toe vreemde fouten.
Zo geeftie soms met opstarten van Windows de melding: "De beeldschermadapter veroorzaakt een conflict met een ander apparaat in de computer. klik op OK om de Probleemoplosser voor Hardwarconflicten te starten" (het gaat om geheugenplaatsen meen ik)
Als ik dan op annuleren klik, is de resolutie 640X480 bij 16 kleuren (alsof de software voor de grafische kaart niet geïnstalleerd is

de andere keren dattie wel goed opstart is er verder niks aan de hand en draaitie perfect.

alleen wat wel altijd het geval is, is dat wanneer ik via "start" "afsluiten" kies en dan "de computer opnieuw opstarten", dan looptie altijd vast... uitschakelen gaat wel goed

wie o wie komt met de oplossing? :'(

Verwijderd

Hoi een P4 draaien op een operating system geschreven voor een P2 lijkt me niet de beste keuze :? Je zou kunnen proberen de patch bij windows update voor versneld uitschakelen te kunnen instaleren zodat alles wel netjes naar de cache van je schijf geschreven kan worden en als het mijn P4 was dan zou ik hem onder het OS draaien wat ervoor geschreven is. Suc6: Je Drivers Upgraden zou ook kunnen helpen, mocht dat niet helpen kunnen we altijd ff verder zoeken.

Verwijderd

Geachte heer Jansen, het maakt weinig uit hoor, of je nu Win2k, XP of Win98 op een P4 installeert. Het moet gewoon draaien.

Enfin Tozzman, heb je misschien een IRQ lijstje voor ons? Kunnen we ff checken of er misschien ergens iets dwars zit. (Start -> Run -> type msinfo32, Enter. (linkse window) Harware Resources, IRQs, ga naar Edit, Select All, Copy, open notepad en Paste voor de zekerheid. :) ... sorry ik heb Engelstalige Windows)

Plak hetzelfde in een antwoord window hier. Dan kunnen we eens rustig kijken of er niet ergens anders iets fout zit.

Als je volgende keer nu eens op OK drukt, in welke resolutie kom je dan terecht?

En last but not least, heb je in je mobo BIOS gecheckt of je de opstart sequency op AGP/PCI hebt gezet?

Jord.

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 04:09 schreef A.Jansen het volgende:
Hoi een P4 draaien op een operating system geschreven voor een P2 lijkt me niet de beste keuze :? Je zou kunnen proberen de patch bij windows update voor versneld uitschakelen te kunnen instaleren zodat alles wel netjes naar de cache van je schijf geschreven kan worden en als het mijn P4 was dan zou ik hem onder het OS draaien wat ervoor geschreven is. Suc6: Je Drivers Upgraden zou ook kunnen helpen, mocht dat niet helpen kunnen we altijd ff verder zoeken.
Je weet echt niet waarover je het hebt volgens mij.

Zoals Jorden al aangeeft, heb je waarschijnlijk 2 I/O kaarten op hetzelfde IRQ zitten. Je moet het PCI slot onder het AGP slot vrijhouden omdat dat slot een IRQ deelt met het AGP slot. Het best kun je de kaarten van onderaf inbouwen in de volgorde netwerkkaart, Modem, SCSI kaart, Geluidskaart, overige.... (wat je niet hebt vervalt uit het rijtje uiteraard).

Zorg dat je de juiste drivers voor je hardware bij de hand hebt (dus even uitpakken naar een subfolder) en reboot je computer. Als je je seriële poorten niet gebruikt, disable deze dan in de Bios. Dan heb je weer 2 IRQ's vrij. Ga daarna in de veilige modus en verwijder alle kaarten behalve je videokaart. Check gelijk even of je daar nog zaken dubbel heb staan (2 HDD's, geluidskaarten, muizen, ed) en verwijder ook de COM poorten daar. Reboot in de normale modus en Windows zal hardware aantreffen. Verwijs naar de drivers die je bij de hand had en installeer je hardware opnieuw. Waarschijnlijk zul je weer een keer (of meerdere malen) moeten rebooten en daarna heeft alles netjes een eigen IRQ gekregen en conflicteren de zaken niet meer.

En let maar niet op die Jansen. De Pentium 4 is gemaakt in een tijd dat Windows 98 de standaard is (ME is immers een doorontwikkeling ervan, net zoals SE). Win XP is nog niet officieel uit en Win 2000 is een keuze. Intel zou wel gek zijn Windows 98 niet te ondersteunen. Dat verhaal over cache is leuk maar moet je maar snel vergeten. Nieuwste drivers werkt altijd natuurlijk, maar dan kun je dan ook altijd bij ieder probleem aanraden.

Verwijderd

Leg mij maar eens uit dat een PIII zich net zo snel in de benchmarks laat zien als een PII onder 98 ;)

En ja een IRQ conflict is ook mogelijk, maar het kan net zo goed een slechte driver zijn. Maar goed uiteindelijk wordt vanzelf duidelijk war de oorzaak was: zoek en gij zult vinden: LOL

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 06:25 schreef A.Jansen het volgende:
Leg mij maar eens uit dat een PIII zich net zo snel in de benchmarks laat zien als een PII onder 98 ;)
Boeit dat dan een benchmark?
Ik heb een auto met 154pk en die rijdt ook maar 210 km/h. Ik vind die top absoluut niet belangrijk, maar wel hoe ik eventueel naar die top kom. Misschien moet je eens in functionaliteit gaan denken in plaats van cijfertjes. Een benchmark is een nietszeggend iets dat alleen pieken registreert.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Jorden... als ik op OK klik kom ik in de help van Windows terecht en blijft de resolutie 640X480 bij 16 kleuren.

hier heb je je IRQ lijstje (als alles goed is opgestart)

0 Systeemtimer
1 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural-toetsenbord
2 Programmeerbare interruptcontroller
3 Communicatiepoort (COM2)
4 Communicatiepoort (COM1)
5 Avance AC'97 Audio for Intel (R) Audio Controller
5 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
6 Standaard-diskettestationcontroller
7 ECP-printerpoort (LPT1)
8 Systeem-CMOS/Real-timeklok
9 Standaard universele host-controller voor PCI naar USB
9 Motorola SM56 PCI Speakerphone Modem
9 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
9 SCI IRQ used by ACPI bus
10 MPU-401 Compatible
11 ASUS V7100PRO v12.90
11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
12 WheelMouse1 (PS/2)
13 Numerieke-gegevensprocessor
14 Primaire IDE-controller (enkele fifo)
14 Standaard dubbele PCI IDE-controller
15 Standaard IDE/ESDI-vaste-schijfcontroller

als ie fout opstart:

0 Systeemtimer
1 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural-toetsenbord
2 Programmeerbare interruptcontroller
3 Communicatiepoort (COM2)
4 Communicatiepoort (COM1)
5 Avance AC'97 Audio for Intel (R) Audio Controller
5 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
6 Standaard-diskettestationcontroller
7 ECP-printerpoort (LPT1)
8 Systeem-CMOS/Real-timeklok
9 Motorola SM56 PCI Speakerphone Modem
9 SCI IRQ used by ACPI bus
10 MPU-401 Compatible
11 ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing
12 WheelMouse1 (PS/2)
13 Numerieke-gegevensprocessor
14 Primaire IDE-controller (enkele fifo)
14 Standaard dubbele PCI IDE-controller
15 Standaard IDE/ESDI-vaste-schijfcontroller

voor de zekerheid hier ook nog een lijstje van het geheugenbereik.

als de computer goed opstart:

x00000000 - x0009FFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
x000A0000 - x000AFFFF ASUS V7100PRO v12.90
x000B0000 - x000BFFFF ASUS V7100PRO v12.90
x000C0000 - x000CC7FF ASUS V7100PRO v12.90
x000F0000 - x000FFFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
x00100000 - x0FFFFFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
x10000000 - x17FFFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
x10000000 - x17FFFFFF ASUS V7100PRO v12.90
x18000000 - x18FFFFFF ASUS V7100PRO v12.90
x18000000 - x190FFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
x19000000 - x1900FFFF ASUS V7100PRO v12.90
x19100000 - x191000FF Motorola SM56 PCI Speakerphone Modem
x19100000 - x191FFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
xF8000000 - xFBFFFFFF PCI standard host CPU-brug
xFEC00000 - xFEC000FF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
xFEE00000 - xFEE00FFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
xFFB80000 - xFFBFFFFF Moederkaartbronnen
xFFF80000 - xFFFFFFFF Moederkaartbronnen

als de computer FOUT opstart:

x00000000 - x0009FFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
x000F0000 - x000FFFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
x00100000 - x0FFFFFFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
xEE000000 - xEEFFFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
xEF000000 - xEF0000FF Motorola SM56 PCI Speakerphone Modem
xEF000000 - xEFEFFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
xEFF00000 - xF7FFFFFF PCI standaard PCI-to-PCI-brug
xF8000000 - xFBFFFFFF PCI standard host CPU-brug
xFEC00000 - xFEC000FF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
xFEE00000 - xFEE00FFF Systeemkaartuitbreiding voor ACPI-BIOS
xFFB80000 - xFFBFFFFF Moederkaartbronnen
xFFF80000 - xFFFFFFFF Moederkaartbronnen

Verwijderd

Probeer win98 er op nieuw op te gooien? Ik heb zo'n zelfde probleem gehad met GeForce256 en USB ISDN Modem...

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:14

MartNL

NOu ik moet zeggen ik vind wel dat ie gelijk heeft het is gewoon zonde om een p4 onder win98 te draaien.
Maar goed het moet natuurlijk wel willen draaien.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
heej BeForce256...
ik heb windows98SE er al 3 keer opnieuw opgezet... (en steeds hetzelfde probleem) is dat genoeg?! :P

Verwijderd

Okidoki: Boeit dat dan een benchmark?
Ik heb een auto met 154pk en die rijdt ook maar 210 km/h. Ik vind die top absoluut niet belangrijk, maar wel hoe ik eventueel naar die top kom. Misschien moet je eens in functionaliteit gaan denken in plaats van cijfertjes. Een benchmark is een nietszeggend iets dat alleen pieken registreert.

Een benchmark boeit mij in het algemeen niet, wat mij wel boeit is om in ieder geval toch enigzins wat performance te krijgen middels je duur betaalde P4 : heeft weinig zin om 154 PK in een auto te hangen waar de remmen van vast staan: de de halve snelheid haal je misschien wel, maar de top kun je zeker vergeten ;)

Ik wil hier dus beslist niet mee zeggen dat je geen verstand van zaken hebt het kan heel goed een IRQ conflict zijn.

Voor mij telt dat Tozzman zijn probleem wordt opgelost en dat hij hopelijk waar (performance) voor zijn geld krijgt, dat willen we immers allemaal.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 11:38

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Op dinsdag 09 oktober 2001 04:12 schreef A.Jansen het volgende:
Okidoki: Boeit dat dan een benchmark?

Een benchmark boeit mij in het algemeen niet, wat mij wel boeit is om in ieder geval toch enigzins wat performance te krijgen middels je duur betaalde P4 : heeft weinig zin om 154 PK in een auto te hangen waar de remmen van vast staan: de de halve snelheid haal je misschien wel, maar de top kun je zeker vergeten ;)

Ik wil hier dus beslist niet mee zeggen dat je geen verstand van zaken hebt het kan heel goed een IRQ conflict zijn.

Voor mij telt dat Tozzman zijn probleem wordt opgelost en dat hij hopelijk waar (performance) voor zijn geld krijgt, dat willen we immers allemaal.
Mmm nog een kleine toevoeging maar een p4 zal onder me of win2k net zo snel gaan als onder win98 hoor.
Alleen software die geoptimaliseert is voor de nieuwe instructie set van de p4 heeft echt profijt van dat ding :)

ow en om even op dit probleem terug te komen, ik zag dat de asus kaart niet gezien wordt als ie fout opstart.
in welke volgorde en in welke sloten heb je pci kaarten en video kaart aangesloten?

wat ook nog handig kan zijn is even een andere vid-kaart te proberen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Ik had het ook niet over win200 maar over XP

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Het probleem is al gedeeltelijk opgelost

Het modem zat in de war met de videokaart :)

Toen ik het modem eruit haalde en opstartte, was alles goed (zelfs na tig keer rebooten) en het vreemde was.... Ik kon ook via start-afsluiten-"de computer opnieuw opstarten" zonder dattie vastliep.
Toen ik er een ander modem ingezet had, gaffie geen conflict meer aan, maar de computer wou niet meer opnieuw opstarten (via start menu dus)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
Heb je de Intel INF-Update wel gedraaid nadat je W98SE hebt geïnstalleerd ? Je hebt namelijk nogal algemene W98 benamingen bij de verschillende onderdelen van je chipset staan (bv 'PCI standaard PCI-to-PCI-brug' wat bijvoorbeeld je AGP-bus is). Je i850 chipset (neem ik tenminste aan ivm P4) is gewoon later op de markt gebracht dan W98, deze heeft er dus standaard geen volledige ondersteuning voor en loopt met dit update'tje een heel stuk lekkerder.

http://developer.intel.com/design/software/drivers/platform/inf.htm

En waarom zou je een op 'n P4 geen W98SE kunnen draaien, heel veel benchmarks bijvoorbeeld draaien het snelste onder W98SE.

Succes :)

Verwijderd

Hebbie het geheugen ook wel eens verwisseld van bank naar bank?

Verwijderd

Nielson:En waarom zou je een op 'n P4 geen W98SE kunnen draaien, heel veel benchmarks bijvoorbeeld draaien het snelste onder W98SE.

Simpel: win98SE Zal nooit de volledige ondersteuning kunnen geven voor een P4, XP ondersteunt de P4 wel volkomen.
Pagina: 1