Aluminium aan Koper

Pagina: 1
Acties:
  • 1.145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik moet iets van alu aan koper hechten/maken. Dit moet ook nog eens goed warmte geleiden (duh). Ik weet dat er 2 componenten metaallijm van bison wel eens hebt gebruikt. Geleid dit ook een beetje warmte. (geen optie volgens DaBit.)
Ik wil zelf een soort radiator bouwen van koperen buizen en heel veel ronde plakjes aluminium. 2mm dik ofzo.

Koperen buis is relatief goedkoop en mijn vader kan op het werk van restafval voor mij heel veel rondjes (ø70 ofzo)uitpersen via een ponsmachine. Koper gebruiken lijkt mij vrij duur en zwaar. Al veel ervaring met koper BTW

De radiator bestaat uit een plexiglazen kast net zo groot als de zijwant van de kast. Hiet komen buizen met allemaal alu plaates om. En onderaan dat ding komen dan ventilators te zitten.

Ik denk dat arctic silver adhasive een beetje duur word.

Dus Aluplaatjes met gat om koperen buis. de verbinding moet warmte geleiden. Solderen van Alu scheint niet te gaan.

Bedankt iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:05

Epsilon

arctic silver epoxy dan he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Ik zat eerst ook te denken aan alle plaatjes op een rijtje in een houten rek ofzo. Die de oven in. De koperen buis de diepvries in. In elkaar steken en dan klemt het supervast. Maar als Ik nou halverwegen blijf hangen ofzo, krijg ik de zooi ook nooit meet (heel) los. Ik hoop dat hier iemand een geniale ingeving krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26231

mmmz 2 mm is wel erg dik

is blik geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Blik geleid toch geen of beina geen warmte. en Fins aan een koellichaam zijn toch ook altijd dik. Ik denk dat juist bij een radiator bij grotere airflow het grootste gedeelte van de fins gewoon lucht temp heeft en dus geen nut. Bij een redelijke airflow lijkt mij 2mm zeker niet overdreven aangezien de schijven gest groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het je te doen is om een goedkope radiator: bij de autosloop kun je voor +/- 30 piek een verwarmingsradiator krijgen (ze zijn er van alu of koper, goed zoeken!), en voor dat geld kun je ze niet zo mooi maken. Als het gewoon je bedoeling was om zelf iets cools te maken, dan heb ik niks gezegd :)

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Ik zou de plaatjes van aluminium er gewoon op persen.
b.v. de buis is 15mm gaatje in plaatje 14,9mm laten ponsen.
plaatje voor plaatje erop persen, zit het gelijk goed vast.
Verschuift nooit meer, beter als lijm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26011

Aluminium is wel te lassen... mits met de juiste techniek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Maar niet aan koper.

Hoe doen de radiatoren-fabrikanten het dan? Die nemen aluminium plaat, ongeveer 0,5 mm dik, stansen er rondjes uit, en duwen er een koper of alu leidinkje in. Klaar is de radiatoren-fabrikant. Geen gelas, geen hechtingsproblemen, redelijke warmte-overdracht. In ieder geval genoeg voor een computer.

Zoiets zou ik dus ook doen. Dikke schotjes zullen niet nodig zijn, om twee redenen: Radiatoren welke professioneel gemaakt zijn hebben dit ook niet, zal dus niet nodig zijn, en waarom dan niet: Lucht neemt maar weinig warmte op, dus de warmte die de vin in getransporteerd wordt, wordt slechts langzaam afgestaan aan de lucht, en komt dus relatief ver de vin in. Met water is dat anders, de vin zou na 2 mm alweer koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Persen is dus het antwoord. Maar wat vinden jullie van het idee gebazeerd op krimpen en uitzetten dmv temperatuur, en dan in elkaar schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Niemand een ideetje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24617

ene deel koud maken en ander warm kan wel

maar als je veel in 1 keer erop wil zetten koelt het te snel af. dus misschien een compromi tussen erop persen en warm/koud maken. persen zal denk ik ook wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18879

Je kan alu aan koper lassen.

Dit doen ze dmv explosief lassen.
Je neemt 2 enorme platen alu en koper. Deze leg je op elkaar in een woestijn.
Je stapelt er enorme hoeveelheden explosieven op. en boooom.

De 2 platen zitten aan elkaar gelast.
Deze platen knip je in stukken, dan heb je verbindingselementen.

Dan kan je koper aan koper solderen, en alu aan alu lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Alu en koper heb ik niet gezien, maar alu en staal wel.

Het bestaat uit drie delen:

Alu-legering
Alu-redelijk zuiver
Staal

Idd een rijtje explosieven erop, en door de klap worden de materialen plastisch, en vormen een soort "vingers" welke inelkaar grijpen.

Tri-Clad heet het spul.

Maar het is hier niet bruikbaar, helaas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Ik denk dat je door hitte/kou wel ergens kunt komen, als de gaten nauwkeurig genoeg kunt maken. Zet een emmer pekelwater of koelvloeistof in de diepvries, circuleer dat door de koperen pijp, stook de rondjes goed heet, en monteer ze al doorstokend op de pijp.

Trouwens, dat zo zwaar afkoelen van die koperen pijp hoeft niet eens. Dat tempverschil valt in het niet bij wat een gasbrander met het alu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31870

lijmen is inderdaad geen optie aangezien de uitzettingscoefficenten van koper en alu flink verschillen!!!!. maar als je geen grote temp verschillen verwacht is het misschien te proberen.
ik zou er in ieder geval mee uitkijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Bendankt mensen, ik denk dat ik dus ga verwarmen cq afkoelen. Straks ff rekenen wat ik heb kwa speling bij bepaalde verwarming.

DaBit: Hoe laat je het water in de pijp circuleren en er tegelijkertijd ronjes op schuiven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22679

AHUM:

wel al gedacht aan het electrolytisch (of zo iets) potentiaal verschil van deze 2 metalen ???

Koper en alu verdragen elkaar niet zo goed geloof ik, dat gaat galvanisch werken volgens mij.

Kort om voor zo ver ik weet zal het zwakste materiaal het verliezen van het sterkere materiaal en dus gavanisch oplossen, tenzij je van ze elkaar isoleert, maar ja dan koelt het niet meer.

DaBit, MrK jullie zijn meer thuis in deze theorie, heb ik het bij het rechte eind of zit ik er gigantisch naast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

roedie:

Wat dacht je van een emmer met pomp erin, de buis aan 1 kant aansluiten, en de andere kant boven de emmer houden?

'k geef toe, echt makkelijk erken zal het neit zijn, want je komt handen te kort voor zoiets.

doehetzelver:

Je hebt gelijk, maar dan moet er wel een medium aanwezig zijn dat voor het ionentransport kan zorgen. Lucht doet dat niet, dus zolang de verbindingen niet nat worden, heb je nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31870

Op maandag 08 oktober 2001 14:50 schreef doehetzelver het volgende:
AHUM:

wel al gedacht aan het electrolytisch (of zo iets) potentiaal verschil van deze 2 metalen ???

Koper en alu verdragen elkaar niet zo goed geloof ik, dat gaat galvanisch werken volgens mij.

Kort om voor zo ver ik weet zal het zwakste materiaal het verliezen van het sterkere materiaal en dus gavanisch oplossen, tenzij je van ze elkaar isoleert, maar ja dan koelt het niet meer.

DaBit, MrK jullie zijn meer thuis in deze theorie, heb ik het bij het rechte eind of zit ik er gigantisch naast ?
alle metalen hebben hier last van... de ene combinatie meer dan de andere. wil je weten hoe erg het is, pak een binas en zoek het op... (hebie ook nog iets aan dat ding :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12776

Waarom niet gewoon een verwarmingsradiator uit een auto slopen?

FF naar de sloop, paar schroeven los maken onder het dashbord, een keer goed kracht zetten met je voet en "krak!", daar ligt je nieuwe radiator voor 40 piek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Triclad wordt gebruikt om aluminium opbouwen aan een stalen scheepsdek te lassen.

Heb ik toch nog IETS aan mijn opleiding scheepsbouwkunde gehad.........

Gaat trouwens gewoon een grote smak verf tegen, dan zijn de elektrolytische problemen grotendeels de wereld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:32

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Why gebruik je geen koperen plaatjes ? Of kan je pa die niet stampen met die machine ? Het is wel duurder natuurlijk. Maar koperen platen van 1mm dik zullen ook geen fortuin kosten. Kan je hard solderen. Betere warmte overdracht Maybe is dit idd wel een ideetje ;)

P.s. Hoe zit het met mijn blokie ?

P.s. 2 Groeten aan Liek O+

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Sorry, ik heb nog geen tijd gehad om te rekenen.

DaBit: je krijgt gelijk, jij je zit, ik heb ook een broertje :)

Iemand en nog Iemand: Het zal toch echt vochig, nat moeten worden wil er wat gebeuren, kwa roesten, of wat sommige mensen hebben met een alu rad en een koperen blok of omgekeerd.

TweaKERS: Ik heb al een auto radiator liggen van 12.50, ziet er mooi uit, dus dit is gewoon voor de .......

Herman: volgens mij staat er ergens op het waterkoeling forum een hele mooie link naar "anoidiseren" :?, hoe schrijf je dat :)

Koekie: Koper is te duur en te zwaar, maar dat stond al in het draadje :). De rest is ook geregeld. Hoet het met je blokkie zit heb ik al verteld. Ik zal kijken wat ik voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd Triclad heet dat spul ,met alu en staal dan.
Hier heb ik ooit een mooi filmpje van gezien tijdens materiaalkunden.

Het bestaat volgens mij ook met koper, but what the heck. Dat kunnen jullie toch niet betalen. ;)

Koper aan aluminium doe je met bouten en moeren.
Of met een elastische kit, maar die geleiden weer weinig warmte.

Probeer die 2 oppervlakken zo vlak en glad mogelijk te krijgen, artic silver ertussen en een bout met moer erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
hoe ik het ga proberen heb ik hierboven al beschreven. Met bouten gaat denk ik wel heel lastig worden om er zo'n 400 vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Ja, nu ga ik rekenen :) , wauw...kan Ruud rekenen :s ;)
/ Hier maken we ff Delta van
a speelt hier ff alfa
L=a.L.T

Delta L= uitzetting of krimping in mm
alfa = lineare uitzetting cooffiecient
L = lengte van het stukje in mm
Delta T = Verschil in Temperatuur

/L=a.L./T
/L=0,000024.14.600
/L= ongeveer 0.2 mm dan

Ik heb het ff gebaseerd op een koperen buis van 14 mm dus ook een aluminium gat van 14 mm

De a van alu = 24 Maal tien tot de macht min zes per Kelvin
en koper 17, met hetzelfde.

Ik denk dat ik dan een boor pak van 13,5 of 13,9 als die bestaat. Ik kan ponsen met een ponsnippel machine maar die zullen wel geen stempel van 13.9 hebben ofzo, dus het middelste gat van de alu fins word geboord.

Nog tips? Laat maar opmerkingen over de stomme forule notatie achterwegen, behalve als er fouten in staan.

bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 12:41 schreef roedie het volgende:
Met bouten gaat denk ik wel heel lastig worden om er zo'n 400 vast te maken.
Watje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Als ik meteen het perfekte systeem maak is er ook niks meer voor anderen om uit te vinden hé. Mag jij er eentje met schroefjes maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28603

Euhm hallo dit was toch een forum voor amateurs (J/K)

Nee de berekening boven ziet er goed uit. Ik vraag mij enkel en alleen altijd af waarom ik nooit mensen ken die dergelijke dingen kunnen berekenen. Behalve natuurlijk zo nu en dan een docent op het hbo, maar die is dan ook altijd dusdanig overtuigd van zijn gelijk dat het niet leuk meer is.

Maar okay eventjes terug te komen op je pijp, is het niet beter om de alluminium schijven gedeeltelijk met de wind richting mee te buigen, zo hebben ze namelijk meer de mogelijkheid om hun warmte af te geven en krijg je ook niet het probleem dat ze de lucht stroom te veel blokkeren. Of was dat al de bedoeling en heb ik dat gewoon niet kunnen opmaken uit je gehele verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Heel toevallig stond dat in mijn natuurkunde boek van het eerste simester mts elektronica. Dus geen HBO niveau, Ik dacht dat dit toch een makkelijke formule is.

En BTW, wij hebben juist voor natuurkunde een hele domme leraar.
Hij vroeg aan mij een niet-metaal dat vloeibaar was (een element). Ik dacht dat dat niet bestond. Hij zecht daarop. Jodium. Ik zeg: meneer, dat is jood op gelost in alcohol en Jood is niet pebaald vloeibaar. Hij zou het nakijken.
Heb ik ook ff gedaan en het smelt bij 114 graden ofzo. Dus een domme leraar.

De fins staan met de windrichting mee ja. De buizen waar de plaatjes/rondjes haaks op komen komen horizontaal tegen de zijkant van de kast. Een paar van deze boven elkaar. Onder er wat panaflows onder, en je hebt een grote rad. Het is dus ook voor de show.
Pagina: 1