Echter je zegt het zelf al: "Elk kind zal op een gegeven moment ontdekken dat het tegen zijn ouders in kan gaan." Dan heb je als opvoeder geen grenzen aangeven en ben je niet duidelijk geweest in welk gedrag gepast is. Wanneer de ouder had aangegeven welk gedrag mag, was het niet zo ver gekomen.
Ik zal mijzelf als voorbeeld aanhalen. Ik was vroeger een vrij braaf kind, heb nooit echt veel rotzooi getrapt. Maar ik kan me nog heel goed herinneren dat ik op een gegeven moment eens uit wilde proberen wat er gebeurde als ik gewoon doorging, wat mijn ouders ook als regels stelden. Niet dat die regels niet duidelijk of redelijk waren, ik was het er eigenlijk ook best mee eens.En de regels waarvan ik toen de redelijkheid niet zag, begrijp ik nu wel, en zou ik zelf ook gebruiken bij kinderen. Maar ik wilde wel weten wat er gebeurde als ik doorging... En een paar keer uitproberen was genoeg
Als mijn ouders toen hadden geprobeerd met woorden me ervan te overtuigen dat ik op moest houden, had dat waarschijnlijk niet geholpen: Daar ging ik juist tegenin. Mijn oudes hadden best overwicht op me (eerder teveel dan te weinig), maar op een gegeven moment was er meer dan alleen een verbale afstraffing nodig.
Een kind dat een zo groot ontzag heeft voor de regels dat het niet eens in de gedachte opkomt dat het die regels kan breken, is naar mijn mening niet goed opgevoed, en zal daar later de gevolgen van ondervinden. Een zeker relativeringsvermogen tav de regels is alleen maar gezond, en dat betekent dat een kind moet leren hoever je daarin
Juist op dit punt wil ik mijn stelling verdedigen dat slaan in de opvoeding fout is. Slaan hoeft namelijk niet wanneer je 'duidelijk' tegenover je kind bent.
Nu zal ik toch dat 'duidelijkheid' maar even verduidelijken:
Met slaan keur je een bepaald negatief gedrag uit. Het kind weet inderdaad dat "dit mag ik niet meer doen". Echter het kind weet nog steeds niet welk gedrag wel mag in een bepaalde situatie. Zo lang het kind dit niet weet zal het alles proberen. En zo lang je ouder blijft slaan weet het kind het alleen wat het *niet* mag. En blijft ouder en kind in een cirkel van geweld.
Je verdraait de zaken compleet. Een kind weet prima wat de regels zijn, je moet ook alleen slaan als het die regels overtreedt, en verbale terechtwijzing niet helpt. Je moet de regels niet stellen door te slaan, maar het toepassen als uiterste consequentie van het overtreden van de regels die verbaal gegeven zijn.
Je stelt, zoals iedere keer als je een voorbeeld aanhaalt, weer een compleet onrealistische situatie voor. Een kind dat regels overtreedt die het niet kent, moet natuurlijk niet geslagen worden, maar uitgelegd krijgen wat wel en niet mag. Doet het het weer, dan krijgt het een verbale bestraffing. Gaat het daarna dan toch door en helpt geen enkele verbale bestraffing, dan kan een tik zeer effectief zijn om het uit te leggen dat het toch maar beter wel kan luisteren.
Jij doet net alsof kinderen slaan betekent dat je ze dingen leert door conditionering, met de pijn van een tik als straf. Net zoals je met een proefdier kunt doen. Ouders die dat doen, mogen wat mij betreft uit hun ouderlijke bevoegdheid gezet worden... De meeste ouders gebruiken een tik echter als laatste maatregel tegen een kind dat zich van al het andere niets aantrekt, en dat is alleen maar gezond. Geen conditionering, maar het kind leren dat het niet grenzeloos regels kan overtreden en ermee wegkomen.
Er moet inderdaad ergens een grens gesteld worden. Per jaar overlijden 50 en (volgens andere onderzoeken 80) kinderen aan huiselijk geweld. Slaan is het begin hiervan; en hoe leg dat dan uit aan de burger? "Dit soort 'slaan' is wel toegestaan en dat soort 'slaan' niet?" Dat werkt niet en is onduidelijk.
ouders weten PERFECT wat kindermishandeling is en wat een corrigerende tik. Slaan is ook helemaal niet het begin van kindermishandeling, dit zijn twee compleet losstaande begrippen. Zoals ik al eerder uitgelegd heb: Het doel van het slaan is niet het toebrengen van fysieke schade, en ook niet het veroorzaken van fysieke pijn. Ik kan me geen enkele tik herinneren die echt pijn deed. Maar de psychische schok was zeer effectief in het handhaven van de regels...
Trouwens met de vergelijking met het verkeer suggereer je indirect dat bij opvoeding doden kunnen vallen. En dat dit er nu eenmaal bij hoord. Tja en daar schaffen we opvoeding toch ook niet voor af?
Je hebt hier volledig gelijk, hoe tragisch het ook is. Er zullen nu eenmaal altijd ouders zijn die hun kinderen ernstig mishandelen. Maar die zullen zich niets, maar dan ook helemaal niets aantrekken van deze nieuwe wet: Immers, wat ze doen (kindermishandeling dus) is dan nog steeds net zo illegaal als het nu al is. Dit dodenaantal kan teruggebracht worden door kinderen op school en op andere plaatsen beter in de gaten te houden en in te grijpen wanneer het vermoeden van mishandeling aanwezig is, maar daar blijft het bij vrees ik. Een wet tegen slaan is voor dit doel volmaakt zinloos!
Dit is een krankzinnige vergelijking (voor zo ver *het* een vergelijking is). Bij verkeer horen geen doden te vallen en de overheid doet er alles aan op het aantal verkeersdoden te verminderen (denk aan scooters op de weg ipv fietspad). De overheid heeft echter inzake kindermishandeling *geen* goed beleid! (zie onder)
Ook bij het verkeer zullen altijd doden blijven vallen, het is nu eenmaal gevaarlijk. Die doden horen daarbij, daar is weinig aan te doen. Het aantal is terug te brengen, maar er zullen altijd doden blijven vallen. Hetzelfde geldt voor opvoeding: er zullen altijd doden blijven vallen, door goed op te letten op school e.d. kan dat aantal echter wel terug gebracht worden.
In sommige gevallen reiken de mogelijkheden iets te doen aan mishandelde kinderen niet ver genoeg. Het is echter zeer lastig wetgeving te bedenken die deze mogelijkheden vergroot zonder een groter probleem te creeeren op een ander punt.
Kennelijk denken vooraanstanden op het gebied van de bestrijding en voorkoming van kindermishandeling hier anders over. Prof. Danzig en 80 andere hoogleren en professoren hebben een brandbrief geschreven naar de 2e kamer dat het zo niet langer kan.
Dat die wetten nog niet naar hun wensen aangepast zijn, is er een bewijs van dat vele andere deskundigen het er kennelijk niet mee eens zijn...
Gebruik alsjeblieft voortaan geen argumenten meer op basis van authoriteit, dat komt je argumentatie niet ten goede. Als ik hier iets geleerd heb, is het wel dat voor elke professor die A roept, er eentje te vinden is die B roept. Daarom denk ik meestal zelf na, in plaats van de professoren op hun woord te geloven.
Dat ontken ik niet. Je haalt er nu iets anders bij. Het verhaal wat jij schets kan naar mijn mening een nog ergere vorm van mishandeling zijn dan slaan. Hier denk ik aan verwaarlosing, ontkenning van identiteit e.d. De psychische schade hiervan is niet te overzien.
Het soort kinderen dat ik beschrijf heeft een gebrek aan respect voor regels, en dit kan vele oorzaken hebben. Maar slaan kan een methode zijn om moeilijke kinderen dat resppect bij te brengen. Bij sommige kinderen zal het nooit nodig zijn, anderen zullen echter steeds verder gaan als ze het idee krijgen dat ze niets te verliezen hebben als ze gewoon doorgaan...
Sommige zogenaamde kinderbeschermers proberen door het probleem kindermishandeling te benadrukken, in een soort koppelverkoop hun eigen ideeen oover opvoeding wettelijk in te voeren. De corrigerende tik, die zij verketteren, wordt zo het slachtoffer van de terechte bezorgdheid om mishandeling. En dat terwijl het absoluut de schuld niet is van de corrigerende tik dat kinderen mishandeld worden, ze hebben helemaal niets met elkaar te maken. Afschaffen van het slaan van kinderen zal het aantal doden dan ook helemaal niet terugbrengen. Het zal wel vele ouders die niet zo gelukkig zijn zeer brave kinderen te hebben, beroven van een mogelijkheid hun kinderen op het rechte pad te houden. Juist die ouders die ervoor kiezen hun kinderen zowel respect voor de regels bij te brengen, als een zeker gezond relativeringsvermogen ten aanzien van die regels. Ik voorzie dan ook dat als slaan verboden wordt, het toch al groeiende aantal onhandelbare kinderen nog verder zal toenemen. Er is hier zelfs een duidelijke trend te zien: Steeds minder ouders durven hun kinderen goed te straffen, en steeds meer kinderen slaan uit het lood...
Nog afgezien van het feit dat deze wet onwenselijk is, is hij ook onuitvoerbaar: Een corrigerende tik laat geen fysieke sporen na en is dus onmogelijk op te sporen, of te bewijzen. als dit wel zo is, is er sprake van kindermishandeling en daar wordt ook nu al tegen opgetreden.