wat moet ik met een .bin file in linux?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ik dacht laat ik ook eens een p2p programma op linux zetten, omdat ik daar nu toch al meer mee bezig ben dan windows. Dus heb ik ff gekeken op download.com en ben terecht gekomen bij LimeWire alleen als ik hem download krijg ik een .bin file ??
Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee moet en ik kan er ook geen docementatie over vinden op de site van LimeWire.

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meestal kun je deze bestanden gewoon uitvoeren, na dit: chmod +x bestandsnaam.bin

Dan kun je ze uitvoeren met :
./bestandsnaam.bin
In de directory waar het bestand staat.

Het kan ook een image zijn, maar dat zal het denk ik niet zijn in dit geval ;)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Thx het dus behoorlijk simpel en ik raakte al een beetje in paniek, omdat ik totaal niet wist wat ik ermee aanmoest :)

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 14:45

BTB

Typ eerst eens
% file bla.bin
Dan krijg je als antwoord iets als
bla.bin: executable
of zo, dan weet je vaak wel wat het is.

Bram Bouwens

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 07:08
ik ben een echte newbee met linux, ik stoei net 2 dagen met mandrake 8.2
ik heb ook een .bin file (van realplayer) gedownload.
kan ik deze ook installeren via de grafische schil (KDE ?)?

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 01:12 schreef djkolk het volgende:
ik ben een echte newbee met linux, ik stoei net 2 dagen met mandrake 8.2
ik heb ook een .bin file (van realplayer) gedownload.
kan ik deze ook installeren via de grafische schil (KDE ?)?
als je weet waar ie staat, ja. Je kan via konqueror naar dat bestand toegaan, rechtermuisknop, dan kun je permissies veranderen - geef iedereen executable permissies. Dan kun je deze daarna uitvoeren (volgens mij moet je daarvoor root zijn).

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Wat is eigelijk de reden van dit onhandige systeem?

• Remenic
  • Laatst online: 09-08 20:06
Een klasgenoot vroeg mij gisteren ook een vraag in die trend.

"Hoe zie je of het een executable is?"

Dit ging over Quake 3 onder linux.

Ik antwoorde dat je dat aan de permissies kon zien, en het feit dat ie bij mij groen is als ik ls --color doe :P

Maar goed, quake.x86 was niet het enige "groene" bestand. Ik had een aantal bestanden van de windows partitie gekopieerd, waardoor de bestanden standaard ook executable zijn. Hieronder viel ook "q3pointdata1", maar TOCH kan je deze niet uitvoeren... Een goede uitleg hiervoor had ik niet, dus liep hij weer weg met z'n hoofd schuddend :9

Gelukkig heb je hier niet te vaak mee te maken, aangezien meesteel alle uitvoerbare bestanden in de bin/ directories gedumpt worden, en installaties meestal via RPM o.i.d. geregeld wordt, maar toch is dit weer zo'n naar geintje wat de Windows gebruikers nog een reden geeft om *NIX wazig te noemen. :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Sommige, zoals Staroffice 5.2 zijn bin/sh bestanden, die moet je dus eerst +x maken en daarna :

sh ./file.ben

Uiteraard is de beste manier make/make install :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 16 maart 2002 09:38 schreef Alarmnummer het volgende:
Wat is eigelijk de reden van dit onhandige systeem?
Welk onhandige systeem ?

Dat ze die dingen .bin noemen? Dat is helemaal niet verplicht ;)
Dat je die dingen op die 'onhandige' manier moet executen? (Zo doe je het in windows vaak ook, maar dat zal je dan niet doorhebben ;) )

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 maart 2002 10:01 schreef Remenic het volgende:
Maar goed, quake.x86 was niet het enige "groene" bestand. Ik had een aantal bestanden van de windows partitie gekopieerd, waardoor de bestanden standaard ook executable zijn. Hieronder viel ook "q3pointdata1", maar TOCH kan je deze niet uitvoeren... Een goede uitleg hiervoor had ik niet, dus liep hij weer weg met z'n hoofd schuddend :9

Gelukkig heb je hier niet te vaak mee te maken, aangezien meesteel alle uitvoerbare bestanden in de bin/ directories gedumpt worden, en installaties meestal via RPM o.i.d. geregeld wordt, maar toch is dit weer zo'n naar geintje wat de Windows gebruikers nog een reden geeft om *NIX wazig te noemen. :)
Je kunt een file alleen uitvoeren als hij +x voor jou is.
ls, quake3 en q3pointdata1 waren dus +x, en ls en quake3 kun je dan ook gewoon opstarten. Maar q3pointdata1 was ook +x, en toch kon je die niet opstarten.

Op het moment dat je ./q3pointdata1 doet, probeert je shell wel degelijk probeert hem op te starten. De shell doet een exec() op q3pointdata1, wat de kernel vertelt om q3pointdata1 op te starten. De kernel leest de file in en probeert er iets van te maken, maar het begin van de file komt niet overeen met de header van enige executable die de kernel kent (kernel kent meestal ELF en a.out). Aangezien de kernel er dus niks van kan maken, returnt de exec() met een errorcode: 'cannot execute binary file'.

Als het begin van q3pointdata1 toevallig zo was geweest dat het een geldige ELF header was (erg kleine kans), dan had de kernel hem overigens wel kunnen uitvoeren. Maar dan was dat ding waarschijnlijk gecrashed met een segmentation fault of hij was gewoon 100% CPU gaan trekken en had niks meer gedaan daarna (q3pointdata1 dus, je OS draait gewoon door).
Pagina: 1