[CM]lcd probleempje!

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag hebben dissection en ik 'ff' andere pinnetjes gesoldeerd op mijn 4x40 lcd van seiko. Oke goed gegaan, niets raakte elkaar. Kabel erop en: NIETS :'( de 2 grote controllers achterop worden wel heet (zo heet zelfs dat je ze niet eens kan aanraken), maar verder niets, nakkes, nada :( Ik alles nagekeken en alles opnieuw aangesloten en: nog steeds NIETS!

What can be the problem?

heb lcd aangesloten via dit schema: Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/bja.droppers/lcd_parallel_8bit_2controller.gif

edit: ja ik heb um de hele tijd op 5v aangesloten, en niet op 12v dus ;)

iStockphoto

Verwijderd

Heb je de bedrading volgens de lijntjes of volgens het blokje rechts onder gevolgd?

• BlizzarD
  • Niet online
volgens de lijntjes (is toch hetzelfde als in dat blokje :?)

iStockphoto

Verwijderd

Volg de lijntjes vanaf pin 10-11 es, en vergelijk dan met het blokje rechts onder? :Y)

• BlizzarD
  • Niet online
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:30 schreef Yarvieh het volgende:
Volg de lijntjes vanaf pin 10-11 es, en vergelijk dan met het blokje rechts onder? :Y)
omgedraaid, heb de maker van dit schema zitten :O ofzo? anyway ik gaat het ff proberen, brb

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
en nog steeds niets, geen contrast, zelfs geen backlight :'(
alleen de controllers worden nog steeds bloedheet, hoe kan dat trouwens

iStockphoto

Verwijderd

Geen backlight ook? + en - omgekeerd ofzo?

• BlizzarD
  • Niet online
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:34 schreef Yarvieh het volgende:
Geen backlight ook? + en - omgekeerd ofzo?
nope, backlight regel ik via potmeter ook

iStockphoto

Verwijderd

Euh ... de controllers worden heet door kortsluiting misschien ??? ... wat 5 Volt moet hebben perongelijk op 12 Volt lijnt gezet ??? ik zeg maar wat ... :?

• BlizzarD
  • Niet online
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:43 schreef malfa het volgende:
Euh ... de controllers worden heet door kortsluiting misschien ??? ... wat 5 Volt moet hebben perongelijk op 12 Volt lijnt gezet ??? ik zeg maar wat ... :?
tja maar niets komt tegen elkaar aan, en ik heb het echt op 5v aangesloten

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
niemand???

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
:?

iStockphoto

Verwijderd

das idd wel vreeemd...

normaal moet je 2 zwarte balkjes krijgen wanneer je het 5 volt voert

mijn suggestie is om de bedrading helemaal te controlleren en eventueel alles toch nog los te halen en alleen de benodige spanning (5 volt) + ground + contrast aan te sluiten om te zien of het dan functioneerd.

indien dit ook niet werkt... gecondoleerd met het overlijden van je LCD

• BlizzarD
  • Niet online
hmz hij doet opzich niets, maar in het begin deed ie het nog wel, maar gaf hij alleen maar een grafisch ding aan voor winamp, hoe kan dat dan?

edit: me backlight doet het opeens :) toch nog een beetje hoop :) en de 2 controllers worden nou niet meer abnormaal heet, maar gewoon lauw

is er nog een kans dat mijn lcd leeft?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
nou?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
dit is echt vaag: sluit ik alles weer aan op de printerpoort, heb ik geen backlight meer en worden die 2 controllers weer zo ontiegelijk heet :( wtf is er met mijn lcd (of aansluiting) aan de hand??

iStockphoto

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

D'r zit ergens iets niet goed.
Beste remedie hier tegen is alles loshalen, en opnieuw beginnen.
Waarom gebruik je eigenlijk dit schema, tis niet bepaald duidelijk.

Ik maak zelf gebruik van dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.diamon.domainvalet.com/dv_get/9345/LCDconnect2.jpg

Misschien klopt je huidige schema op meerdere punten niet.

And The Only One

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

link deed het niet, heb het plaatje even op mijn server gezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.ucau.nl/duron/LCDconnect2.jpg

39

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 00:04 schreef Homedisc het volgende:
link deed het niet, heb het plaatje even op mijn server gezet.
[afbeelding]
weet je zeker dat dit voor een 4x40 is :? hier worden hele andere potmeters gebruikt, en maar 16 pinnetjes (terwijl 4x40 20 pinnetjes heeft)

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 00:01 schreef Diamon het volgende:
D'r zit ergens iets niet goed.
Beste remedie hier tegen is alles loshalen, en opnieuw beginnen.
Waarom gebruik je eigenlijk dit schema, tis niet bepaald duidelijk.

Ik maak zelf gebruik van dit schema:

[afbeelding]

Misschien klopt je huidige schema op meerdere punten niet.
maar ik ben nu alles even netjes aan het solderen en de kabels helemaal opnieuw aan het vastmaken enz..

maar als mijn backlight het doet, moet mijn lcd het toch ook doen :?

iStockphoto

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op zondag 07 oktober 2001 00:14 schreef cheshire87 het volgende:

[..]

weet je zeker dat dit voor een 4x40 is :? hier worden hele andere potmeters gebruikt, en maar 16 pinnetjes (terwijl 4x40 20 pinnetjes heeft)
dat weet ik niet, ik heb alleen het plaatje gehost wat Diamon wilde laten zien.

39

• BlizzarD
  • Niet online
de vraag was ook eigenlijk voor hem :Y)

iStockphoto

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op zondag 07 oktober 2001 00:25 schreef cheshire87 het volgende:
de vraag was ook eigenlijk voor hem :Y)
:D okee, maar je quote mij.

39

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 00:27 schreef Homedisc het volgende:

[..]

:D okee, maar je quote mij.
sorry voor het misverstand :+

maar nu antwoord op mijn vragen plz :'(

iStockphoto

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 15:34

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Op zondag 07 oktober 2001 00:15 schreef cheshire87 het volgende:

maar als mijn backlight het doet, moet mijn lcd het toch ook doen
Nee dat hoeft niet, meeste LCD's hebben apparte circuit voor de BackLight. dus je kan alleen BackLight aanzetten zonder dat je de LCD zelf aan zet...

• BlizzarD
  • Niet online
hmz oke dan.

nou het soldeerwerk zit erop (connector voor printerpoort helemaal gedesoldeerd en alle benodigde draden weer netjes terug gesoldeerd en draden op potmeters netjes gesoldeerd)

* BlizzarD is nu :O en gaat eens lekker :Z :z

morgen met (hopelijk) goede moed weer verder

iStockphoto

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 00:14 schreef cheshire87 het volgende:
[..]
dit is een 4x20 of kleiner schema.

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 04:46 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

dit is een 4x20 of kleiner schema.
dat dacht ik al ja

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
zo ik denk toch dat draden e.d niet goed contact maakten en/of sluiting gaven bij de connector op de printerpoort. Want als je zag hoe ik dat had gesoldeerd >:) Nu is het wel mooi, en heb ik een mooie pic ervan gemaakt, wie kan mijn plaatje hosten?

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
niemand die zo aardig wil zijn? ;(

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
dissection liet mij het volgende plaatje zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/bja.droppers/LCD2.JPG

ik dacht dus dat die flatcable gewoon 1,2,3,4 enz.. liep, maar is dus 2,1,4,3 :) Ik gaat het even proberen

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
en ik heb backlight + 1e en 3e regel contrast (dit is normaal toch?) ik gaat het hele zootje nu aansluiten om te kijken of ik um kan aansturen :P

* BlizzarD is heeeeeeeeel blij :D

als ie het doet maak ik ff mooie pics, nou alleen nog iemand die het voor een paar dagen voor mij zou willen hosten

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
oke luisterd ff guys: ik heb wel contrast en backlight, maar welk programma ik ook opstart, ik heb GEEN tekens. Wat is hier aan de hand?

iStockphoto

Verwijderd

Je hebt vergeten je lpt stekker in je pc te doen? je hebt 'm op een niet standaard port staan, je start 9x software op een NT based systeem, mogelijkheden genoeg. probeer eerst es lcdinf ofzo die schijnt het bij de meeste in 1x te doen net als een van die winamp plugs maar geen idee meer welke ;).

• BlizzarD
  • Niet online
uh lpt stekker zit erin, en d'r is maar 1 mogelijkheid om 'm op aan te sluiten :Y)

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
als ik lcdinf start, gaat alleen het contrast van de 1e regel weg, de 3e blijft. Maar er gebeurd verder helemaal niets :'(

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
kom op jongens, ik wil mijn lcd werkend hebben eindelijk!!

iStockphoto

Verwijderd

heb al gelezen dat je je bedrading niet helemaal goed had zitten...

maar nu is je volgende probleem dat het verschijnen van tekens op je schermpie niet goed gaat...

dat kan het volgende zijn:

- niet de goede software
controleer dat je de juiste software versie hebt en/of voor de windows versie
- verkeerde instellingen
controleer of je de juiste poort adress hebt ingesteld en de uitvoer die op het schermpje moet komen

heb een 16x4 lcd en die werkt perfect met alle software en (winamp) plugins dus het probleem is wel heel vaag...

(wil niet vervelend doen, maar geduld is een schone zaak en belast anderen niet met het feit als ze niet beantwoorden omdat zij misschien al aan :Z e.d. zijn dus...)

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 18:46 schreef mad_maxz het volgende:
heb al gelezen dat je je bedrading niet helemaal goed had zitten...

maar nu is je volgende probleem dat het verschijnen van tekens op je schermpie niet goed gaat...

dat kan het volgende zijn:

- niet de goede software
controleer dat je de juiste software versie hebt en/of voor de windows versie
- verkeerde instellingen
controleer of je de juiste poort adress hebt ingesteld en de uitvoer die op het schermpje moet komen

wat moeten die instellingen zijn en hoe doet ik dit?

heb een 16x4 lcd en die werkt perfect met alle software en (winamp) plugins dus het probleem is wel heel vaag...

(wil niet vervelend doen, maar geduld is een schone zaak en belast anderen niet met het feit als ze niet beantwoorden omdat zij misschien al aan :Z e.d. zijn dus...)

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
net ff format c: gedaan en win98se i.p.v win me, maar nog steeds hetzelfde probleem :'( wat is er toch aan de hand ;(

iStockphoto

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

cheshire87-> ik wil je aanraden om eens wat kalmer aan te gaan doen... al dat omhooggeschop wekt irritatie op, en crossposten al helemaal.

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 20:38 schreef Kaj. het volgende:
cheshire87-> ik wil je aanraden om eens wat kalmer aan te gaan doen... al dat omhooggeschop wekt irritatie op, en crossposten al helemaal.
mijn laatste post was niet een poging om omhoog te schoppen, maar om door te geven aan de mensen dat een ander os ook niet helpt.

iStockphoto

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 16:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

check een aantal dingen

software: is die goed ingesteld, ondersteund die wel een 4x40 scherm (geloof het of niet, de meeste ondersteunen die namnelijk niet), is je BIOS wel ingesteld op ECP+EPP???

hardware, meet alle draden eens door, maken ze wel contact??? En je controllers werden erg heet, misschien zijn ze wel doorgebrand. Ik heb ook al een scherm gefrituurd, daar werden de controllers ook veelste heet van. In dat laatste geval mag je hopen op garantie...
Ik vermoet dat dat laatste ook het geval is, aangezien je het scherm eerst compleet verkeerd had aangesloten.

in ieder geval suc6

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BlizzarD
  • Niet online
Op zondag 07 oktober 2001 22:05 schreef deepbass909 het volgende:
check een aantal dingen

software: is die goed ingesteld, ondersteund die wel een 4x40 scherm (geloof het of niet, de meeste ondersteunen die namnelijk niet), is je BIOS wel ingesteld op ECP+EPP???

hardware, meet alle draden eens door, maken ze wel contact??? En je controllers werden erg heet, misschien zijn ze wel doorgebrand. Ik heb ook al een scherm gefrituurd, daar werden de controllers ook veelste heet van. In dat laatste geval mag je hopen op garantie...
Ik vermoet dat dat laatste ook het geval is, aangezien je het scherm eerst compleet verkeerd had aangesloten.

in ieder geval suc6
hmz bedankt voor de info! maar waarom krijg ik dan wel op de 1e en de 3e regel contrast, zoals normaal? Dit snap ik dan niet als die controllers doorgebrand zouden zijn

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
oke ik had mijn lcd dus niet op ecp+epp of zoiets staan, dus dat net ingesteld. Run ik lcdinf, krijg ik allemaal vage tekens te zien op mijn lcd.

[vaaggevoelheidsmodus]
Wat betekend dit en hoe komt dit?
[/vaaggevoelheidsmodus]

iStockphoto

Verwijderd

Dat er ergens een draadje los zit? had ik met m'n 4x20's ook es toen er een van de datalines los zat.

• BlizzarD
  • Niet online
Op maandag 08 oktober 2001 17:31 schreef Yarvieh het volgende:
Dat er ergens een draadje los zit? had ik met m'n 4x20's ook es toen er een van de datalines los zat.
[hoopgevendemodus]
dus jij denkt niet dat dat ik mijn lcd heb opgeblazen :D
[/hoopgevendemodus]

ps: ik kan me idd zoiets herinneren met mijn 2x20 dat toen er 1 draadje los zat, dat ding ook vage tekens begon te maken die hetzelfde waren als dat ze nu zijn

iStockphoto

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 17:39 schreef cheshire87 het volgende:
[hoopgevendemodus]
dus jij denkt niet dat dat ik mijn lcd heb opgeblazen :D
[/hoopgevendemodus]
t enige wat ik denk is dat je volgende keer als je een lcd koopt je een kant en klare moet kopen.. das beter.. >:)

• BlizzarD
  • Niet online
Op maandag 08 oktober 2001 17:41 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

t enige wat ik denk is dat je volgende keer als je een lcd koopt je een kant en klare moet kopen.. das beter.. >:)
you got a point there :P

maar nou heb ik alle draadjes gecontroleerd, en nog steeds vage tekentjes. Ook gaat het contrast van de 1e regel af, maar niet van de 3e. Grrr... I want my lcd working :'(

poging tot voorbeelden tekens:
code:
1
2
|||  . .
  /  |_|

Net een soort chinees maar daar heb ik nu even niets aan :)
Letwel: Deze tekens staan gewoon in 1 hokje dus he

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
pretty please? wat kan het probleem volgens jullie zijn?

iStockphoto

Verwijderd

Als je het contrast van de 3e niet verdwijnt wordt de 2e HD44780 niet ge-init dus je gebruikt of een proggie wat die 4x40 niet support of je hebt je E2 verkeerd aangesloten, herman had gister of eergister een proggie gepost om je 4x40 te testen, wat doet die?
[edit: typo ]

• BlizzarD
  • Niet online
erm hoe haat dat proggie?

iStockphoto

Verwijderd

[topic=286074/1/255]
*sigh*

• BlizzarD
  • Niet online
ik dank u, ik gaat um gelijk testen

iStockphoto

• BlizzarD
  • Niet online
mis het bestand dlpotio.dll ofzo :(

iStockphoto

Verwijderd

Minder janken meer lezen.

• BlizzarD
  • Niet online
maar ik krijg nog steeds niets, heb ik nou mijn lcd opgeblazen of gewoon niet goed aangesloten ofzo?

iStockphoto

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op zondag 07 oktober 2001 17:19 schreef cheshire87 het volgende:
als ik lcdinf start, gaat alleen het contrast van de 1e regel weg, de 3e blijft. Maar er gebeurd verder helemaal niets :'(
Hey.. das vaag... je zou met LCDInf dus wat gegevens op de eerste 2 regels van je 4x40 moeten krijgen... (onderste 2 regels worden (nog) niet ondersteunt)

Als de contrast regels verdwijnen, dan lijkt het display wel goed geinitialiseerd..

Humz.. das vaag... wel goed initialiseren maar geen tekens op je scherm... die fout heb ik nog nooit eerder gehoord... je weet dus zeker (zal wel... ik ben niet de eerste die het zegt) dat je lpt poort op 378 zit, ECP/EPP mode en (onder NT/XP) de DriverLinx Port I/O driver hebt geinstalleerd..

Ook al je draadjes zijn GOED aangesloten? Meet ook je draadjes eens door..

Het zou wel eens een vaag timing probleem kunnen zijn.. in dat geval ligt het aan de software..

edit:
Duh.. ik moet beter lezen :)

Je krijgt allerlei vage tekens? Dat kan 2 dingen betekenen.. er is nog steeds een draadje niet goed aangesloten, of je hebt een supersnel systeem waardoor de timing naar de klote kan zijn (ik test zelf om een Athlon 1Ghz.)
De timing in LCDInf heb ik al een stuk verbeterd, maar die versie staat nog niet op de site.

Aangezien de regels op 1 en 3 verdwijnen. wordt het display toch geinitialiseerd, en lijkt je display dus niet kapot.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• BlizzarD
  • Niet online
hmz ik zal morgen de draadjes wel eens allemaal gaan doormeten.

tnx

* BlizzarD is nu naar rotterdam naar Feyenoord :P

iStockphoto

• Cloontje
  • Laatst online: 15-07 08:37

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

ben je nou er al een week mee bezig? Damn, nou ik onderhand die pics eens zien.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

• BlizzarD
  • Niet online
Op woensdag 10 oktober 2001 21:18 schreef Cloontje het volgende:
ben je nou er al een week mee bezig? Damn, nou ik onderhand die pics eens zien.
uh ja da's niet leuk als ie het niet goed doet he :+ ;)

iStockphoto

Verwijderd

Op maandag 08 oktober 2001 18:24 schreef cheshire87 het volgende:
[..]

poging tot voorbeelden tekens:
code:
1
2
|||  . .
  /  |_|

Net een soort chinees maar daar heb ik nu even niets aan :)
Letwel: Deze tekens staan gewoon in 1 hokje dus he
Correctie het is Japans, maar dat ff terzijde blijft onleesbaar, ik denk zeker te weten dat je een draadje of meer hebt omgedraaid. De binaire code voor het eerst teken is 1100 0010 en voor het tweede 1111 0101. Uiterraard opgebouwd met LSB vooraan. Het zijn namenlijk gewoon tekens uit het SCP, waar bijna alle textlcd aan voldoen.
Uit alles begrijp ik dat regel 2 en 4 geen contrast geven, dit betekend hoogstwaarschijnlijk dat een van de 2 controllers is gefrituurd. Klinkt mischien wazig van mij maar volgens de documentatie bestuurt controller 1 regel 1+3 en de andere regel 2+4.

• Creepy
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

1ste controller regel 1 en 3? Moet je mij toch eens uitleggen waarom mijn progje alleen wat weergeeft op de 1ste 2 regels? (LCDInf stuurt maar 1 controller aan).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

'k heb mijn 4x40 nog niet, maar wat ik van _herman_ begreep deed controller 1 lines 1 + 2 en controller 2 3 + 4 (met als leuke bijkomstigheid dat je 16 custom chars heb ipv 8 wellis waar gelimiteerd 8 voor lines 1+2 en 8 voor lines 3+4 maar toch nice feature)

• BlizzarD
  • Niet online
dus de controllers zijn nog heel, maar ik heb gewoon een draadje andersom?

iStockphoto

Verwijderd

Meten is weten....

• BlizzarD
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 09:05 schreef Yarvieh het volgende:
'k heb mijn 4x40 nog niet, maar wat ik van _herman_ begreep deed controller 1 lines 1 + 2 en controller 2 3 + 4 (met als leuke bijkomstigheid dat je 16 custom chars heb ipv 8 wellis waar gelimiteerd 8 voor lines 1+2 en 8 voor lines 3+4 maar toch nice feature)
hmz hieruit maak ik dus op dat ik geen controllers heb opgeblazen :D

* BlizzarD is weer blij en gaat denk ik vanavond eens meten

iStockphoto

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 09:05 schreef Yarvieh het volgende:
Klopt inderdaad moet beter leren lezen |:(, was even in de war geraakt door de 4x20 waar de adressering van de regels wat anders loopt. (m.a.w. moet ook ook een grote lcd kopen ken ik 0ok mee spelen)
Pagina: 1