Toon posts:

Wireless Lan Watt Output

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee wat de wettelijk toegestane output is van een wireless lan (802.11b op 2.4ghz)

De meeste kaarten (pcmcia) werken op 10mW, hoewel Access Point af en toe op 100mW zitten.

Dit lijkt mij vrij laag, in verhouding tot de frequentie waarop 27mc bakkies zenden is een vermogen van 4watt geoorloofd.

Graag opheldering.

ps ik sta namelijk op het punt een 1 watt danwel een 500mW versterker te kopen. Het bereik neemt dan toe tot enkele kilometers (vrij zicht)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

gaaf, een standaard wireless lan kitje dat een aantal kilometers ver strekt zo? kan je eens posten welke onderdelen en hoeveel je daar voor gebruikt/gaat gebruiken? (vooral die versterker dus) Klinkt erg ideaal *D

Verwijderd

geen idee...
maar ik wens je veel succes! ik heb het ooit zo'n wireless ding gemaakt.. alleen ging da op een iets andere manier... hehe.. gewoon via de seriele poot.. was ook in de tijd van ben hur :)

Verwijderd

De afstand die bij 27mc gehaald wordt met dat wattage is niet hetzelfde als de afstand van 2.4Gc. Deze zal groter zijn dan van de 27mc. Ga eens kijken op de site van "verkeer en waterstaat", misschien vindt je daar wat. http://www.minvenw.nl/cend/dco/home/data/

Verwijderd

Topicstarter
De site van verkeer en waterstaat is tot nu de meest onoverzichtelijke site die ik heb gezien, wat een zootje.

Kon er ook niks op vinden. Inmiddels heb ik al een vermoeden dat 100mW het maximale is wat er uit te halen is, helaas. In de US is het wel mogelijk 1W output te hebben op een Omni antenne. (dan praten we over 40km bereik, line of sight)

Ik heb inmiddels ook die 500mW versterker gekocht *D , ze komen hem er maar vanaf halen is de achterliggende gedachte.

Site waar ik al dat spul vandaan haal is: http://www.hyperlinktech.com

Dit alles in combinatie met een Linksys Wireless Router/AP + 4 point switch 10/100mbit ( http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=173&grid=19 )

Nu heb ik al behoorlijk wat bereik met een goede antenne, http://www.hyperlinktech.com/web/hg2408u.html

Als iemand een betere setup heeft hoor ik het graag, of betere ideeen, alles is welkom.

Groeten,

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 09:53
Ik heb ergens gelezen dat 1 watt het hoogste is zonder vergunning op 2.4ghz.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Heb je daar misschien een link van ? of weet iemand een tabel dat per frequentie aangeeft wat de wettelijke output is.

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:12
Duur speelgoed hoor, kan dat niet goedkoper?

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat dit al erg goedkoop is ten opzichte van de professionele apparatuur. Natuurlijk kan het goedkoper maar dan moet je zelf gaan solderen.

Verwijderd

misschien een hele stomme vraag, maar moet je dan aan beide zijden zo'n versterker en accespoint hebben :?

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
waarom heb jij zo'n bereik nodig ???

p.s. denk je er wel aan dat een sterke zender aan 1 kant niet uitmaakt voor je bereik.
je moet de ander kan (lees mobile kant) ook kunnen ontvangen.

effin die link is erg handig komt mij ook nog van pas ... heb me rot gezocht naar die krengen.(betaalbaar)

wil hier namelijk een 3km straal hebbu.

ander vraagje:
hoe beveilig jij je netwerk .. alleen de wep encrypt of met een ipsec tunnel (extra)

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• FatalError
Nog ff een algemeen vraagje...
Ik ben, samen met een aantal anderen van plan een draadloos netwerk op te zetten hier in het dorp.
Het probleem is dat het niet mogelijk is om direct zicht te krijgen, zou dit met een goede/grote antenne en versterker te compenseren zijn?
De afstanden zijn ongeveer 600-700 meter, er staan nergens flats of andere hoge gebouwen tussen, maar wel bomen en huizen.

Euhm.. we hebben het liefst dat het 54mbit is, dus 803.11a. Omdat dat op 5GHz werkt, zal het nog wel moeilijker zijn deze afstanden te halen. Iemand ideëen hierover?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:05

DDX

(waar wil je in nederland met al die bebouwing e.d. line of sight van zover halen ?)
magoed, moet het echt line of sight zijn of mag er wat tussen staan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
10us-> Klopt, alleen het zend (Tx) gedeelte van de Wireless lan wordt versterkt niet het ontvang (Rx) gedeelte. Als de andere kant dus ook een krachtige zender heeft is het goed mogelijk grote afstanden te overbruggen.

I.d._-> Netwerk heb ik beveiligd via SSH Tunneling, maar sinds ik voor de hele buurt internet ga delen via mijn kabelmodem haal ik dat er binnenkort af.

FatalError-> 2.4 Ghz met een 100mW output moet die afstand kunnen halen, ook door gebouwen en bomen heen. Voorwaarde is wel een goede Omni of Directional antenne. (Omni dient voor Access point, directional als bridge(overbrugging naar andere draadloze netwerken))

ddx2-> line of sight is bij ons in de buurt zeker mogelijk, maar er zijn natuurlijk genoeg plaatsen waar dit zeker niet kan. Oplossing mijns inziens is gewoon hogere output dus min 100mW ipv de gebruikelijke 10mW.

Overigens na al deze berichten te hebben gelezen is het natuurlijk duidelijk dat een versterker van 1watt eigenlijk alleen zin heeft als bridge naar andere draadloze netwerken en niet als access point zoals I.d. al aangaf.

Toch probeer ik via Netstumbler( http://www.netstumbler.com ) het bereik van m'n 500mW versterker te testen zodra deze arriveerd en ik het geheel aan de praat heb.

Theoretisch zou het een afstand moeten kunnen halen van 25km en 40km met 1watt. Ook heb ik de orinoco (lucent) gold pcmcia kaart gekocht met een output van 100mW. en een kleine externe antenne voor deze kaart.

Resultaten zal ik zeker mededelen via dit forum.

• l.d._
-=>Perplexer

Hoe bestel jij dat spul in de states en wat zijn je ervaringen er mee.
Heb je al zo'n orinoco kaart wat schijnt een wazige connector op te zitten.
de gold orinoco heeft toch gewoon 10mW en geen 100mW ??enigste verschil is toch de 128bit ipv de 64 bij een silver !!

Hoe heb jij die tunnel gemaakt (lees welke soft)
Heb hier namelijk verschillende OSen maar de link zal waarschijnlijk via de w2k server naar w95 en andere win soorten gaan.

l8er

Verwijderd

Topicstarter
I.d.-> bestellen uit de states is redelijk snel en goedkoop mits het niet door de douane onderschept word, wat te vaak gebeurt. Ervaring hiermee is dat je aan het verkopende bedrijf moet vragen of de facturen niet ingesloten worden bij het pakket, dus dat er geen aanleiding op het pakket zit dat jij het spul in amerika heb gekocht maar eerder dat het een retour zending is.

Ik heb die orinoco ook uit de VS gehaald en daar is die gewoon 100mW, dat stond tenminste op de site waar ik het gekocht heb. Performace van de kaart valt trouwens tegen.

Over de installatie van de software kan je met het beste maar emailen want dat leg ik niet zo 1 2 3 uit. Redelijk moeilijk, werkt dus ook op linux.

w.vanthoog@chello.nl

• l.d._
-=>Perplexer
thanks verwacht maar mail ;)

maar om toch het draadje voor te zetten.
had een link van v&w waar in stond dat het max afgestraalde vermogen maar 10mW mocht zijn en dat straat verbindingen wel mogen maar die moesten aangemeld worden !! en kosten wat geld (niet echt veel)
er moest dus gezorgt worden dat je antenne kabel voor de demping zorgde om niet boven die 10mW uit te komen.
dus ik zet er 1 op met http://www.hyperlinktech.com/web/hg2424g.html
een openings hoek van 8 graden is erg :9~
laat ze dan maar eens zoeken >:)

een andere vraag:
welke kaartjes gebruik jij dan nu want die orinoco is 1 van de betere als ik alles nazoek.
er schijnen wel wat problemen te zijn met de compatebiliteit tussen de merken.
dus merk 1 pc card naar merk 2 kaart/accespoint geeft trage verbinding.

• FatalError
Het is absoluut meer dab 10mW.. mijn draadloze DECT telefoon is al 250mW, volgens mij werkt die ook op 2.4ghz

[update]Ik zie net dat DECT op ongveeer 1900Mhz zit[/update]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus het probleem ik heb al verschillende uitspraken te horen gekregen wat de vermeende output moet zijn. Op een zeer professionele site heb ik gelezen dat US 1watt en Europa 100mW mag hebben.

Overigs net hoor ik weer van iemand (zendamateur) dat 50mW het maximaal toegestane vermogen is. Allemaal erg vaag dus. 50mW lijkt me overigs twijfelachtig.

Verhalen over conflicten tussen de twee verschillende merken heb ik ook van gehoord, echter ik gebruik orinoco en 3com kaartjes en die werken feilloos met elkaar.

Middels netstumbler (programma om netwerkbereik te meten dmv gps) heb ik mijn netwerkbereik getest en deze zit dus ZONDER versterker al op ruim 420 meter. (150 meter op 11mbit) Wel met externe omni antenne.

Ook ben ik bezig om op een oude laptop linux te installeren en daarop airsnort te draaien, dit is een programma om wep codes te kraken en daarna vervolgens data te onderscheppen. Dit schijnt het beste en meest spraakmakende programma te zijn om wep codes te kraken.

Dit om te kijken of wep beveiliging zo lek als een mandje is, zoals velen nu beweren.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
De (max)vermogens hangen van de frequentie af, hoe lager de frequentie hoe meer vermogen je nodig hebt om een bepaalde afstand te overbruggen, hoe meer je bij een magnetron in de buurt komt (qua freq) hoe minder vermogen...

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 13:28

RvV

Met 2 sitecom wireless kastjes en zelfbouw antennes kwam ik bijna 2 kilometer. Ik weet niet hoeveel vermogen die dingen hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/dpcgast/antenne/PICT0039copy.jpg

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij meer om een netwerk op te bouwen, daarom zou het dus goed uitkomen als het vermogen van wireless lans hoog zou zijn. (>100mW)

Zoals ik al eerder heb vermeld deel ik op dit moment mijn internetverbinding met een aantal buurtbewoners. Ik heb een omni antenne op het dak staan (kleine antenne) de gebruikers hebben pcmcia kaarten van lucent (oricono).
Ik woon op een plein dus met relatief vrij zicht rondom, dat is dus ook de reden dat het hier gesmeerd loopt.

Maar ook aan de andere kant van de stad zijn er mensen die deel willen nemen aan ons netwerk maar dus niet een line of sight verbinding hebben naar ons (mij). Ook had ik gelezen dat er zowel passieve als actieve 802.11b (2.4ghz) repeaters zijn en dat deze relatief goedkoop zijn, althans de passieve.
En aangezien wij beiden een groot gebouw in de buurt kunnen zien met het blote oog zou het dus ideaal zijn als daar zo'n repeater zou staan.

Weet iemand hier het fijne van, of wordt het weer voor mij een nacht lang google newsgroepen napluizen.

Ps. in reactie op vorige threads moet ik zeggen dat spellen (quake, halflife, ra3) uitstekend lopen op ons draadloze netwerk, zelf met 6 gebruikers. (ik ben dan de host uiteraard)

• l.d._
heb eindelijk die link weer gevonden
http://www.etherconnect.com/rdr.htm

Pagina: 1