Toon posts:

goedkoop 'Via only' geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vandaag op PC Discount alwaar ik bij 2 stands (waaronder www.Computerland.nl ) 'Via only' geheugen aangeboden zag. Computerland biedt bijvoorbeeld 512mb van dit spul aan voor fl. 139,-

Was is er zo speciaal aan dit geheugen?
Wie verteld mij wat ik heb gemist?

Verwijderd

LoLz, het concept alleen al, ik vat het niet waarom ze geheugen 'via-only' noemen

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

omdat het geheugen is wat alleen voor via chipsets bedoelt is :)
hier zijn al wat topics over geweest :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
via heeft brakkere timings, geheugen gaat bij strak getimede chipsets op zn bek ofzo???

ik zou het niet weten maar ik zou er niet intuinen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 17:04
"VIA only", omdat het niet op Intel borden werkt door de van de Intel PC133 1.2 specificatie afwijkende specs.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Bij Gistron heb je ook van dat OEM geheugen waarbij staat: werkt niet op de meeste intel borden.
Kan op zich goed geheugen zijn maar je moet er niet mee gaan tweaken.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:15 schreef abbadon het volgende:
"VIA only", omdat het niet op Intel borden werkt door de van de Intel PC133 1.2 specificatie afwijkende specs.
klinkt logisch.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Abbadon
Kort door de bocht gesteld: tweederangs rommel, hence the low price :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Vrijwel alle VIA chipsets ondersteunen Virtual Channel RAM, wat een andere type geheugen is al gewoon SDRAM. Daar dit type geheugen niet door andere chipsets wordt ondersteunt kan ik me goed voor stellen dat men dit VIA-only noemt.
Voorbeeldeje, de specs van de KT133A:

133MHz Memory Bus Maximizes the performance of AMD Athlon processor-based PC systems at minimal extra cost through support for high-speed PC133 SDRAM and Virtual Channel RAM.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

de desktop intel ,815, bx, lx, mb`s ondersteunen geen 512mb modules en de via mb`s wel

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 20:16 schreef teo het volgende:
de desktop intel ,815, bx, lx, mb`s ondersteunen geen 512mb modules en de via mb`s wel
Bingo! geen hoofdprijs echter >:)

Ook wel logich, want ik heb nog geen modules van 128 of 256MB gezien waarop staat "VIA only".

Verwijderd

VIA chipsets zijnd oor wat minder strakke timings wat minder kieskeurig met RAM vandaar dat deze chippies wel op die borden draaien en niet op intel borden waar de timings wat strakker zijn.

Verwijderd

De ASUS CUVX (VIA chipset!) ondersteunt ze niet!!! :r

Verwijderd

Heb ook zo'n reepje van 512 mb liggen.

Bij mij geeft het af en toe spontane vastlopers, de hele computer bevriest ineens.

Het is ook totaal niet te overclocken, het draait bij mij alleen op 133mhz @cas 333

Ik zou het als ik jou was niet kopen en voor iets meer geld beter geheugen kopen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het lijkt me geen VCM, want dat kun je niet mengen met gewoon SDRAM.

Verwijderd

Ik heb ook bij Gistron een 512MB alleen voor via chipsets besteld. Ik deed het in m'n serverjte (met i815EP chipset) en het geheugen werd gelezen als 256MB.

Toen deed ik in me pa's pc (apollo 133 ofzo, Asus CUV4X) en daar werd het gewoon gelezen als 512MB :)

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 10:27
heb het zelfde gezien bij computerland, 512 mb voor via EN 512 mb voor alle chipsets, scheelde bijna 60 piek

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heeft dit niet te maken met single side en double side ram??

Dat betekent dat er op een single side maar aan een kant chips zitten en bij double aan allebij kanten.

Sommige mobo's ondersteunen single side niet.

Eppie

• Abbadon
Voor de duidelijkheid, i815's ondersteunen wél 512MB DIMM's (eentje natuurlijk, omdat de MCH toch niet meer MB's kan aansturen). Dit moet dan wel een double-sided DIMM (niet te verwarren met chips aan beide zijden, want dat is niet per definitie double-sided) zijn, opdat beide banken v.d. socket de maximale 256MB zien.
Zo'n cheap-ass 64Mx4 DIMM (de SDRAM's zijn goedkoper te maken want ze tellen slechts 4 datalijnen, vandaar de 4 in 64Mx4) is single-sided (ondanks de 16 SDRAM's telt 'ie slechts één bank), waardoor hij maar één bank opvult waarvan de i815 er maximaal 256MB's kan zien, en da's dus de helft v.d. DIMM.
Het ergste is dat er fabrikanten zijn die de SPD van zo'n el-cheapo DIMM voorzien van de Intel PC133 specs, terwijl deze daar niet aan voldoet, vandaar dat ik het regelrechte rommel vind (je wordt tenslotte opgelicht).
In ieder geval is bovenstaande de reden voor 'Via-only' en niet zaken als timings of Virtual Channel (wat juist duurder is als gewoon SDRAM). Maar weet dat deze DIMM's nou ook niet bepaald ideaal zijn voor de Via chipsets; het wil werken, maar ze leveren overduidelijk bovengemiddeld meer problemen op dan een double-sided met 32Mx8 SDRAM's.

Verwijderd

kan iemand mij misschien vertellen wat 'ongebufferd' betekent?

:?

• Abbadon
Op zondag 07 oktober 2001 16:08 schreef firstwollie het volgende:
kan iemand mij misschien vertellen wat 'ongebufferd' betekent?

:?
Alle huis-tuin-en-keuken DIMM's zijn ongebufferd. Het betekend in feite niets meer dan dat alle adreslijnen direct van de memorycontroller naar de SDRAM's op de DIMM lopen zonder tussenkomst van wat dan ook. Het tegenovergestelde is 'registered'; hier zit een zgn. register (welke op de DIMM zit) tussen de SDRAM's en de memorycontroller, dit om de electrische load op de geheugenbus te verminderen. Waarom dat laatste? Omdat de load erg hoog wordt als er gebruik wordt gemaakt van veel SDRAM's (veel DIMM's met daarop veel SDRAM's). Zo'n situatie tref je in servers aan (want veelal veel ram), en niet in onze PC's.

Verwijderd

dank je :)
Pagina: 1