Toon posts:

[Slackware 8] Winprinter delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval. Ik heb hier een HP DeskJet 720c printertje. Nou blijkt dit dus een winprinter te zijn. Dus printen vanuit linux zelf word dan al moeilijk heb ik begrepen. Maar waar het mij omgaat is. Is het mogelijk om deze printer wel te sharen m.b.v. samba zodat m'n windows pc's kunnen printen?? In het geval van 'ja dat kan' Hoe moet dat? waar kan ik hier info over vinden? Heb al ff in de search gekeken maar daar kon ik niet het perfecte antwoord vinden. bvd.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

volgens mij MOET je de printer aan een Windows PC hangen vanwege het niet beschikbaar zijn van een linux driver -> de linux PC zal niet via de printer kunnen printen en ook niet de printer aan kunnen sturen voor Windows clients (tenzij je misschien VMware gebruikt 8-))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat de correcte windows drivers voor de clients al voldoende was. waarom zou je anders drivers op de clients moeten installeren als de server dit al zou regelen?

Verwijderd

Als je alleen vanaf je windows clients wil printen via een samba server heb je inderdaad geen extra drivers nodig.

Je zal in je /etc/printcap gewoon een raw device moeten maken. Ik heb het volgende erin staan (onder slackware)

raw:\
:rw:sh: \
:lp=/dev/lp0: \
:sd/var/spool/lpd/raw: \
:fx=flp:

Het kan zijn dat andere distributies dit standaard al goed hebben staan. Nu moet je de printer alleen nog sharen met samba. Hoe je dat doet kun je vinden in het samba boek dat wordt meegeleverd met samba package.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Weet niet of dit een aanvulling is of zo, maar ik post het toch maar ff.. :)

Ik heb een SMC Barricade 7004BR Router hier met zo'n printserver erin gebouwd... :)
Er zitten alleen maar windows drivers bij om via dat ding te printen maar als ik nou als raw device naar die router "print" dan kan ik gewoon afdrukken.. *D

Als ik nou die router wil vervangen door een (meer universeel) oude pc. kan ik via die drivers die ik voor de windows machine's gebruik om te printen via die SMC ook printen op een printer op die linux bak :? als ik hem als raw device deel of zo :?

Eeuwige n00b

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Op zaterdag 06 oktober 2001 21:17 schreef balou het volgende:
Als je alleen vanaf je windows clients wil printen via een samba server heb je inderdaad geen extra drivers nodig.

Je zal in je /etc/printcap gewoon een raw device moeten maken. Ik heb het volgende erin staan (onder slackware)

raw:\
:rw:sh: \
:lp=/dev/lp0: \
:sd/var/spool/lpd/raw: \
:fx=flp:

Het kan zijn dat andere distributies dit standaard al goed hebben staan. Nu moet je de printer alleen nog sharen met samba. Hoe je dat doet kun je vinden in het samba boek dat wordt meegeleverd met samba package.
Ik heb dat stukje in printcap geklopt, maar toch wil windows niet printen naar dat kreng (deskjet 600)
Ik heb geen belang in printen onder Linux, als ik dat wel zou doen, blijft het toch bij een manpage (wat dus raw ook wel lukt)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Hmm, samba stond ingesteld om alles in /tmp te spoolen.
Ikke kijken: TestPage in mijn temp. Ik die naar /dev/lp0 kopieren, kom er ineens een Windows NT testpagina uitrollen...

nu nog ff ervoor zorgen dat ie het automatisch doet...

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor the reply's mensen. Ik ga er dadelijk eens mee aan de slag. GOT roels 8-)
Pagina: 1