IPv6 masquerading

Pagina: 1
Acties:

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik heb al nu iets van 2 weken ipv6 draaien op mijn linux router, een tunnel naar ipng. Nu heb ik ook winxp op 1 desktop en die schijnt ook ipv6 te kunnen. Iemand enig idee hoe ik die ipv6 inet toegang geef?

Ik zal dus eerst een ipv6 local range moeten opzetten, hoe doe ik dat?

Dan moet ik een ipv6 forward rule zien te maken en het lokale ipv6 ip van de server op de desktop zien in te stellen. Ik ben redelijk clueless op gebied van ipv6 en ben benieuwd of iemand me hier mee kan helpen.. een uitdaginkje zal ik maar zeggen :)

Bij voorbaat grote dank

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Het makkelijkste en beste is dat je een /60 aanvraagt bij IPng, als je dat al niet gedaan hebt..

Daarna bedenk je welke range je aan je interne lan wil hangen, bijv 3ffe:8114:551::/64. Je hangt dan dat IP aan je interne interface. Daarna ga je radvd (Dacht dat het zo heette onder linux) draaien, zodat je linuxbak zich adverteert als zijnde een IPv6-router. Als het goed is krijgt je WinXP-doos dan een EUI-64 IP, in die range, gebaseerd op z'n MAC-adres :)

Je moet waarschijnlijk ook nog een sysctl of route zetten voor ip-forwarding, maar weet niet hoe dat zit onder linux..