Op zaterdag 06 oktober 2001 16:56 schreef Groot-Moefti het volgende:
Linux kilt de meest onboeiende processen ja
Hij kilt juist de processen die het meeste aan mem gebruiken bij mijn weten. Maar kan het mis hebben, het is mij nog niet vaak overkomen. De keren dat het hier gebeurde werd altijd X afgeschoten (+WM dus) en dat is inderdaad het programma dat het meeste aan mem verbruikt.
maar in kernel 2.4 zit nog altijd een bug. Nouja niet echjt een bug, maar dit zorgt ervoor dat een systeem kan crashen.
Is dat zo? Ze hebben in 2.4 ondertussen nog niet anders gedaan dan de VM omgooien, maar een bug met de OOM heb ik nog niet gezien. Er zat er wel een ergens in de 2.2-serie, maar die is in 2.2.19pre2 ook gefixt.
In kernel 2.4.10 hebben ze het VM managment verstrengt, dus dan knalt ie er niet zo snel uit, maar in de ac1 oid hebben ze dat alweer ongedaan gemaakt.
Ze (=Alan Cox) hebben het niet ongedaan gemaakt. Cox is het gewoon niet eens met Torvalds over de manier waarop het geheugenbeheer wordt gedaan en houdt dus zijn eigen (oudere) implementatie aan. Die ac-releases staan in principe los van de 'officiele' kernel, al worden ze wel regelmatig gesynct op de meeste gebieden. Naast deze tree is er ook nog die van Andrea (dat is dus niet -ac, maar -aa). Hij heeft kortgeleden zijn eigen volledig nieuwe VM geschreven, zoals hij dat ook al eens voor 2.2 had gedaan. Die voor 2.2 was goed en is bij mijn weten daarna ook in tree van Torvalds opgenomen, maar met de nieuwe voor 2.4 is nog niet iedereen het eens, voornamelijk omdat hij nog niet getest is en de code niet bepaald netjes schijnt te zijn. Op het moment is er dus in feite een 'strijd' gaande tussen drie VM's: die van Linus, die van Alan en die van Andrea.
In 2.5 gaat dit ongetwijfeld sterk verandreen...
Ongetwijfeld. De vraag is welke van de drie het gaat winnen of dat er zelfs nog een heel nieuwe VM bij komt. Er zijn behoorlijk heftige discussies gaande hoe het probleem opgelost kan worden (de VM wordt vrij algemeen als het zwakste punt van 2.4 gezien) en voorlopig gok ik erop dat de implementatie zoals die nu gebruikt wordt in 2.4 nog zal blijven. Dan wordt er in 2.5 een andere ingevoerd, die wordt goed getest en dan naar 2.4 gebackport. Maar dat is gewoon mijn gok, aanwijzingen zijn daar nog niet voor.
* odysseus interesseert zich nog steeds voor de VM en swap...
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.