Wat gebeurt er als je te weinig SWAP hebt?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik wilde laatst RedHat installeren op een P166 met 32 MB RAM, maar ik vroeg me af wat er nou eigenlijk zou gebeuren met mijn PC, als ik te weinig SWAP-geheugen zou hebben?
Loopt 'ie dan gewoon vast, of gaat 'ie andere processen killen???

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik denk dat dit moeilijk te voorspellen is, kan iedere keer andere gevolgen hebben volgens mij. Wat is er mooier dan het gewoon zelf eens uit te proberen!

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Hmm... het is me nooit gelukt om het geheugen dermate volte krijgen in Linux... maar ik neem aan dat ie gewoon processes gaat killen ja. Solaris doet dat wel in ieder geval.

Please do not contact me telepathically.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Linux ook :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Linux kilt de meest onboeiende processen ja, maar in kernel 2.4 zit nog altijd een bug. Nouja niet echjt een bug, maar dit zorgt ervoor dat een systeem kan crashen. In kernel 2.4.10 hebben ze het VM managment verstrengt, dus dan knalt ie er niet zo snel uit, maar in de ac1 oid hebben ze dat alweer ongedaan gemaakt. In 2.5 gaat dit ongetwijfeld sterk verandreen...

[deze advertentieruimte is te koop]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je geheugen volkrijgen is niet zo moeilijk hoor.

while true ; do bash & done

of iets vergelijkbaars :)

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04

frapex

got r00t

als je parallel gaat builden met 100 builds (en dan het liefst c++) dan loopt je geheugen helemaal PROPvol.. dan gaat die gewoon processes afkillen... En verder moet je een kwartier wachten na CTRL-C voordat ie weer wakker word.. maar crashen.. nee dat heb ik nooit gehad... met nog geen enkele 2.4.x kernel :D

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Memory thrashing! Is heel leuk om te hebben. Laat maar eens een prog met een geheugenlek een tijdje draaien.

Dan gaat hij "slim" random processen omleggen. Meestal komt linux er wel uit, behalve wanneer het lekkende programma de laatste is die nog draait. Dan is er ondertussen niets meer van je systeem over. :'(

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 06 oktober 2001 16:56 schreef Groot-Moefti het volgende:
Linux kilt de meest onboeiende processen ja
Hij kilt juist de processen die het meeste aan mem gebruiken bij mijn weten. Maar kan het mis hebben, het is mij nog niet vaak overkomen. De keren dat het hier gebeurde werd altijd X afgeschoten (+WM dus) en dat is inderdaad het programma dat het meeste aan mem verbruikt.
maar in kernel 2.4 zit nog altijd een bug. Nouja niet echjt een bug, maar dit zorgt ervoor dat een systeem kan crashen.
Is dat zo? Ze hebben in 2.4 ondertussen nog niet anders gedaan dan de VM omgooien, maar een bug met de OOM heb ik nog niet gezien. Er zat er wel een ergens in de 2.2-serie, maar die is in 2.2.19pre2 ook gefixt.
In kernel 2.4.10 hebben ze het VM managment verstrengt, dus dan knalt ie er niet zo snel uit, maar in de ac1 oid hebben ze dat alweer ongedaan gemaakt.
Ze (=Alan Cox) hebben het niet ongedaan gemaakt. Cox is het gewoon niet eens met Torvalds over de manier waarop het geheugenbeheer wordt gedaan en houdt dus zijn eigen (oudere) implementatie aan. Die ac-releases staan in principe los van de 'officiele' kernel, al worden ze wel regelmatig gesynct op de meeste gebieden. Naast deze tree is er ook nog die van Andrea (dat is dus niet -ac, maar -aa). Hij heeft kortgeleden zijn eigen volledig nieuwe VM geschreven, zoals hij dat ook al eens voor 2.2 had gedaan. Die voor 2.2 was goed en is bij mijn weten daarna ook in tree van Torvalds opgenomen, maar met de nieuwe voor 2.4 is nog niet iedereen het eens, voornamelijk omdat hij nog niet getest is en de code niet bepaald netjes schijnt te zijn. Op het moment is er dus in feite een 'strijd' gaande tussen drie VM's: die van Linus, die van Alan en die van Andrea.
In 2.5 gaat dit ongetwijfeld sterk verandreen...
Ongetwijfeld. De vraag is welke van de drie het gaat winnen of dat er zelfs nog een heel nieuwe VM bij komt. Er zijn behoorlijk heftige discussies gaande hoe het probleem opgelost kan worden (de VM wordt vrij algemeen als het zwakste punt van 2.4 gezien) en voorlopig gok ik erop dat de implementatie zoals die nu gebruikt wordt in 2.4 nog zal blijven. Dan wordt er in 2.5 een andere ingevoerd, die wordt goed getest en dan naar 2.4 gebackport. Maar dat is gewoon mijn gok, aanwijzingen zijn daar nog niet voor.

* odysseus interesseert zich nog steeds voor de VM en swap... :)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1