adsl/gateway+netwerk met 1 nic kan ook.

Pagina: 1
Acties:

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hallo,
Het valt mij op dat iedereen een adsl internet gateway/netwerkje opzet met 2 nic's terwijl het onder windows 2000/xp met 1 nic ook prima werkt.

Zelfs in de faq staat dat je 2 kaartjes nodig hebt.

Ben ik nou de enige die hetzelfde met 1 nic aan de praat heeft ? :)

Gewoon 2 ip adressen toekennen aan 1 netwerk kaart 150.0.0.10 voor adsl en als 2e ip 192.168.x.x voor je netwerkje(file/printer sharing e.d)

Mijn pc ging namelijk helemaal op tilt met 2 netwerk kaartjes toen kwam ik er achter dat het met eentje ook prima gaat. :)

Verwijderd

Ehm, hoe heb je het dan aangesloten zitten?

Op 1 netwerkkaart zit 1 'stekkertje'. Je moet dus wel een hub gebruikt hebben. In dat geval ben je nu dom bezig aangezien je private verkeer ook van buitenaf benaderbaar is.

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 15:38 schreef hezik het volgende:
Ehm, hoe heb je het dan aangesloten zitten?

Op 1 netwerkkaart zit 1 'stekkertje'. Je moet dus wel een hub gebruikt hebben. In dat geval ben je nu dom bezig aangezien je private verkeer ook van buitenaf benaderbaar is.
Tsjaa dat vraag ik me dus ook af :?

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Aangezien ik een netwerkje heb is natuurlijk alles aangesloten op een hub of in mijn geval sitecom switch.

Vanaf internet heeft men via het alcatel adsl modem geen toegang tot de pc's op het netwerk (en helemaal niet tot pc's in de 192.168.x.x. range)

Als dat wel zo is dan is er iets goed mis met de security van dit modem. In mijn installatie boekje van adsl staat ook dat het modem aangesloten kan worden op een hub, voor fast adsl met 4 ip adressen was zelfs een hub vereist.

Natuurlijk heb ik op de server een firewall draai die blokt al het netbios/fileshare verkeer op 150.x.x.x en staat alleen filesharing/netbios toe op 192.168.x.x.

Ik denk niet dat het kwaad kan om je adsl modem in een hub te prikken.. tenzij het mogelijk is het adsl modem vanaf internet te hacken en dat zou wel heel slordig zijn.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

je hebt het ip omgedraait, het is niet 150.0.0.10, maar 10.0.0.150

overigens hoeft het niet eens 10.0.0.150 te zijn, elk 10.0.0.x adres is goed.

Je kunt zelfs de adsl modem instellen dat ie een heel ander ip/submask gebruikt, dus dan kun je m ook een 192.168.x.x adres geven

overigens is dat wat jij vertelt niet echt nieuws... ik denk dat ongeveer elke tweaker met een adsl modem weet dat ie aan een hub/switch gehangen kan worden. En ik denk ook dat meer dan de helft van de tweakers m al heeft getweaked zodat het ook als router en firewall fungeert (anders zijn het tenslotte geen tweakers) :)

.edit: typo

.edit2: overigens had ik voor de modemtweak een netwerkje met allemaal 10.0.0.x adressen, en op allemaal winroute geinstalleerd, en overal als gateways de andere pc's ingesteld. Dan hoeft er geeneen aan te staan, iedereen kan inbellen (niet tegelijk natuurlijk :)), en als er iemand ingebeld is dan verloopt het routen automatisch via die pc

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Jopioware
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
heb kabel internet - hub 10/100Mbit switch - en 1 netwerkkaart in de server.
Kabel utp in uplink van switch hub, van hub dmv een utp-kabel naar server, en het programma wat ik gebruik is AllAboard 2.5 .
Zodra ik een client aansluit aan de hub, krijgen ze meteen een ip adres van de server.

Misschien een sugestie??

systeem van Jopioware have lucky, have fun, funny lucky human

Verwijderd

Nee. Bij kabel al helemaal niet. Dit betekend namelijk dat je 'interne' verkeer ook extern te sniffen is. Ze zouden bv. bij de provider gewoon van jouw dhcp gebruik kunnen maken.

Wat betreft ADSL weet ik dat niet zeker, bij kabel wel. Sommige providers (@home) routen zelfs private range pakketjes gewoon leuk door.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met MXstream kan het idd, omdat er tussen het modem en de server een tunnel zit.
Pagina: 1