[JS] Alle gifjes van een site preloaden..

Pagina: 1
Acties:

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:58
Yo Tweakers & Tweakerinnen,

Ben met een siteje bezig en die is erg licht. Totaal zijn alle (bouwsteen-) gifjes iets van 50KB, de 'frontpage' is misschien 15/ 20KB.
Nu wil ik dat als de fontpage geladen is, alle andere gifjes van de (totale) pagina alvast ge-preload worden, zodat als je navigeert er geen 'opbouw' meer plaats vind, maar dat alle pagina's direct op het scherm 'vliegen'.

Een preload-scriptje is natuurlijk geen probleem, zijn er zat van.. Maar nu wil ik weten of er een mogelijkheid is in een onLoad-scriptje (als de frontpage dus opgebouwd is) een hele folder te preloaden (met de gifjes dus) zodat ik niet alle gifjes los in de preloader hoef te verwerken en bij aanpassingen de script hoef aan te passen..

Ik ben dus helemaal niet into javascript en kan 'het dus zelf' niet bedenken.. Nu heb ik voor de onmouse-hover-preload gewoon de standaard DreamWeaver code, waar in de body-tag de te preloaden images gedefinieerd worden. Nu jaag ik de scripts naar een extern JS document (vind ik netter) en zou ik ook graag willen dat ook niet in de body alle gifjes gedefinieerd worden, maar dat alleen de script wordt aangeroepen. (hou graag mijn source zo compact mogelijk).

Thanx in advance!

PS. de search bood geen uitkomst.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:17

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

client-side javascript kan zelf geen dir uitlezen, zowel op client danwel server,

het enige wat je kan doen is:

a) serverside preloader laten genereren op basis content van image directory

of

b) 'slim' namen, bv 1.gif, 2.gif 3.gif
nadeel is dat zulke filenames qua onderhoud rampzalig zijn (je moet maar net weten dat 217.gif en 567.gif die bestandjes zijn die je net wilt aanpassen)

eventueel kun je gewoon een preload-array maken met alle filenames, maar dat is al redelijk in de buurt van standaard dreamweaver preloadertjes

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Misschien is het ook gemakkelijk om het pre-loaderscript zó om te bouwen dat hij de te preloaden bestandsnamen uit een extern bestand haalt. Dan hoef je bij toevoegen/verwijderen van je plaatjes alleen dit externe bestand aan te passen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Verwijderd

Als je het simpel wilt houden, gebruik dan een hidden frame, of een hidden layer. Daar roep je dan al je gifjes in op uit de JS file. Met een hidden layer wel oppassen met opdrachten als 'document.all'. Anders wordt alles pas gestart, wanneer de layer ook helemaal klaar is.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
RM-rf:
preload-array maken met alle filenames
Lijkt me het beste idee..

Op deze manier blijft het simpel en overzichtelijk, bovendien, waarom zou je moeilijker doen als het zo prima werkt ? Je kunt wel een heel ingewikkeld gaan doen door een superieur scriptje te gaan bedenken, maar het verschil zal toch minimaal zijn en bij de gemiddelde gebruiker nauwelijks merkbaar zijn.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Op zondag 07 oktober 2001 12:05 schreef hans_knight het volgende:
Als je het simpel wilt houden, gebruik dan een hidden frame, of een hidden layer. Daar roep je dan al je gifjes in op uit de JS file. Met een hidden layer wel oppassen met opdrachten als 'document.all'. Anders wordt alles pas gestart, wanneer de layer ook helemaal klaar is.
Euhm, dat is toch juist wat hij niet wil. Hij wil gewoon een script dat alle plaatjes uit een map pre-load, zodat hij die file-names dus juist niet allemaal eerst in het script hoeft te zetten.

Ik zou het trouwens niet weten. Hoe je zoiets doet..

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 17:13 schreef Tsjipmanz het volgende:
Misschien is het ook gemakkelijk om het pre-loaderscript zó om te bouwen dat hij de te preloaden bestandsnamen uit een extern bestand haalt. Dan hoef je bij toevoegen/verwijderen van je plaatjes alleen dit externe bestand aan te passen.
Dat is dus redelijk nutteloos, omdat dat ook een serverside taal moet zijn.
Met een serverside taal kun je dan beter gewoon die directory uitlezen...

Verwijderd

Je zou een kleine database kunnen maken en die gebruiken om bv je gifjes te laden

r0 = new record('gifje.gif');
r1 = new record('gifje2.gif);

etc.

een lijstje is zo gemaakt m.b.v dos door 'dir /b >list.js' te gebruiken ofzo :)

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:44 schreef Xtentic het volgende:
Je zou een kleine database kunnen maken en die gebruiken om bv je gifjes te laden

r0 = new record('gifje.gif');
r1 = new record('gifje2.gif);

etc.

een lijstje is zo gemaakt m.b.v dos door 'dir /b >list.js' te gebruiken ofzo :)
Een array lijkt me handiger, en zelf de namen invullen...

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:58
Op zondag 07 oktober 2001 17:40 schreef r0bert het volgende:

[..]

Lijkt me het beste idee..

Op deze manier blijft het simpel en overzichtelijk, bovendien, waarom zou je moeilijker doen als het zo prima werkt ? Je kunt wel een heel ingewikkeld gaan doen door een superieur scriptje te gaan bedenken, maar het verschil zal toch minimaal zijn en bij de gemiddelde gebruiker nauwelijks merkbaar zijn.
Denk ook dat dat het beste idee is. Alleen ben ik wel even bezig met alle gifjes te benoemen in de array. Hoopte op een manier waarmee gewoon een folder aan te wijzen was waarmee alles pre-loade wat in de folder staat. Blijkbaar niet dus..

En als ik nu een superieur scriptje zou hebben wat goed zou werken, zou ik het voor meer sites kunnen gebruiken.. kan handig zijn namelijk. Zeker bij een site waar men eerst even de frontpage rustig bekijkt, waarna men gaat navigeren. Het is gewoon fijn als alle graphics dan al geladen zijn...

Mocht iemand interesse hebben, het gaat dus om deze site. (ben al een stuk verder, maar staat nog niet online).

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Op zondag 07 oktober 2001 17:49 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Een array lijkt me handiger, en zelf de namen invullen...
hoe zou je dat voorbeeld van Xtentic dan willen noemen :?
lijkt mij het schoolvoorbeeld van een Array, wat zeg ik; een database is een vorm van een Array...

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 18:00 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

hoe zou je dat voorbeeld van Xtentic dan willen noemen :?
lijkt mij het schoolvoorbeeld van een Array, wat zeg ik; een database is een vorm van een Array...
Array in Javascript: bla[0]; bla[1]; etc

Verwijderd

Okey maar jullie begrijpen wat ik bedoel, dit kan een preload scriptje een klein beetje variabel maken, dus als iemand nou een scriptie schreef met extra db dan zou de gozer van wie dit topic is blij zijn denk ik :)

Verwijderd

Huh, met DB ??

Je moet die images clientsice inladen dus aan een (php) scriptje met een db heb je helemaal niks..
Hoogstens kun je daarin aangeven welke images moeten worden ingeladen.

Enige wat hij nodig heeft is zo'n array van images die ingeladen worden..
Die ik heb laat dan zo'n flashachtig balkje zien, is dat de bedoeling topicstarter ??

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Je kunt dat JS-je natuurlijk ook met php of asp of wat dan ook genereren. Die kunnen namelijk wel de directory op de server uitlezen.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 08 oktober 2001 09:52 schreef drm het volgende:
Je kunt dat JS-je natuurlijk ook met php of asp of wat dan ook genereren. Die kunnen namelijk wel de directory op de server uitlezen.
Inderdaad; dat stelde RM-rf dus ook al voor en dat was ook mijn eerste gedachte. Erg moeilijk is dat niet; het enige wat een obstekel zou kunnen zijn is of je server wel een serverside language ondersteunt.
Zie [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=directory+uitlezen+php&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=directory+uitlezen+php[/url]&data%5Border%5D=relevance#hitstart en [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=directory+uitlezen+asp&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=directory+uitlezen+asp[/url]&data%5Border%5D=relevance#hitstart en dan moet je er wel uitkomen denk ik ;)
Pagina: 1