Toon posts:

3 HD's op Epox moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb net mijn nieuwe comp binnen, maar het lukt niet om drie schijven aan de praat te krijgen, master en slave zijn correct gezet en de bios detecteert 3 schijven perfect (master1: 40gig maxtor slave1:40gig western digital, master2: 20gig seagatem slave2: LiteOn CDW)

Alles detecteert dus in de bios (Epox LKHA) perfect maar in windows zijn alleen de C: en D: (CDW) te vinden, de andere twee harde schijven staan er niet (geen e: of f:)
Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,
PINJO

Verwijderd

Heb je met FDISK partities gemaakt ?

start>run>command>fdisk>5 (choose other harddisk) en dan partities maken .

grtz bd

Verwijderd

zet als eerst je cd writer maar op secondary master want dan loopt ie wat beter :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan die twee schijven niet formatteren, want ze staan al vol met data (komen gewoon uit mijn oude computer)
Vorige keer lukte het ook gewoon als ik de harde schijven verwisselden,

Alles lijkt perfect te zijn gegaan, alleen windows ziet niks...

p.s. is het noodzakelijk dat ik mijn harde schijven moet formatteren (zijn ze toch al) en alle data kwijtraak? Of ligt het aan iets anders? Zou partition magic 6 iets detecteren wat windows niet doet???

p.s.2 het is een 8kha Epox (niet L)

Verwijderd

hmm je kunt met fdisk al je partities verwijderen en een paar nieuwe maken maar reboot je systeem wel even als je een partitie verwijderd anders krijg je gezeur :)

Verwijderd

NTFS / FAT32 ? wat gebruik je allemaal . Heb je een bootmanager gebruikt .............

smthg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon geinstalleerd met de 40 gig hd die bij het systeem zat,

Voor de rest heb ik de andere twee schijven er daarna ingegooid, worden gedetect in bios en dat tweede schermpje, maar in windows (en dos) zijn ze er niet?...!

Ze komen uit een vorig win98 systeem, en nu zitten ze daar weer in...
Echt raar, je kunt toch wel een volle harde schijf in een andere comp. gooien zonder het eerst te hoefen formatteren???

Verwijderd

't zou geen probleem moeten zijn nee .

Heb je voor die vorige schijven geen programma gebruikt omdat de BIOS van je oude pc ze niet zag op de juiste grootte (big hd , oude bios).

?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik zeker,
want mijn opstartschijf was de 20 gig en mijn eerste was de 40 gig van western digital...
Ik heb toen met een diskette (diagnose ofzo van western digital) de schijf aan de praat gekregen, mijn bios detecteerde hem niet, en toen nam dat proggie het na mijn bios over>>>toen zag windows hem wel...

Ik heb nu ook geprobeerd de 20 gig alleen erbij te doen (die western digital dus niet) maar die doet het ook niet...

De helpdesk zegt dat er nooit 3 schijven in een computer kunnen zonder raid??? Maar goed, 2 werkt dus ook niet...

En mijn hoontech geluidskaart is ook knudde want die geeft een supermegabrom (mijn oude sb had daar geen last van)

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
wat voor voeding hebbie?

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Topicstarter
300 watt, moet voldoende zijn,
de schijven draaien ook gewoon, het is een splinternieuw systeem met epox 8kha moederbord, 1.4 gig atlhon, 512DDR ram en 1 40 gig maxtor,

daarbij wil is dus 40 gig (western digital) als slave 1 en op master 2 een 20 gig seagate met een cd-writer op slave...

Op de c: (40 gig maxtor) heb ik dus windows geinstalled,
op de andere twee schijven staat al 60 gig aan mp3, enz enz... van mijn oude comp...
Maar ze worden dus wel gedetecteerd (supersnel ook) alleen windows doet stom :(

Verwijderd

Je kan zeker 3 schijven in 1 systeem hangen .Als je wilt kun je er ook 4 inhangen of 6 (met een IDE controller kaartje erbij)
Je probleem is dat alle data naar je HDD is geschreven op je oude computer d.m.v dat programma om de hele HDD te gebruiken en niet alleen de hoeveelheid die de BIOS zag. Je ziet inderdaad geen data meer op die hardeschijven omdat je nieuwe BIOS alles op de verkeerde plek zoekt . Je zou eens moeten kijken of er ook een programma is om de data weer tevoorschijn te halen . Jouw data is namelijk pas zichtbaar als je dat WD programma gestart hebt . En dan misschien nog niet eens omdat je een andere BIOS hebt.
Klote probleempje is dit . Of je moet die twee hardeschijven weer in je oude pc zetten , netwerkkaart erin en dan even de bestanden overzetten naar je nieuwe pc

• brute51
ik heb net ook 3 schijven op mn comp gehad, 2 van 40gb en 1 van 13 gb. die 2 van 40 staan op raid 0 en die ander zat gewoon als slave bij mn dvd rom. hij is dr inmiddels al uit, moest alleen wat icq dingen kopieren voordat die schijf naar een andere comp gaat. maaruh bij doetie het dus wel, maar ik heb wel een ander moederboord; k7t266 pro-r en ik draai winxp 2600.

gewoon vaag probleem.. ennuh dat bromgeluid, heb je die stekker naar de boxen zelf gefabriceerd? ik heb dta ook wel is met mn zelf gemaakte stekker (was nodig zodat ik mn radio en mn boxen dr op kon doen). als dat zo is draai is een beetje aan die stekker of beetje rommelen, werkte bij mij altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is dus niet zo dat ik de data niet meer kan lezen,

het is het feit dat windows geen stationaanduiding bij mijn HD maakt..

En daarbij is dat proggie alleen maar op de 40 gig toegespast, want mijn 20 gig werd altijd al gedetecteert...

Maar enkel de 40 gig (c:) en de 20 gig (geen stationsaanduiding, wel gedetecteerd in bios) werkt ook niet...

Verwijderd

http://www.westerndigital.com/service/ftp/drives.html#dlgtools

je hebt waarschijnlijk dit gebruikt..Zoek daar eens of je het programma ook kan gebruiken om alles back to normal te maken .

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat data lifeguard had ik gebruikt ja,

maar kan het zijn dat ie dan ook op mijn onschuldige 20 gig is gaan zitten??????? (die zou het toch moeten doen)
Lijkt me vreemd,
ik zal eens kijken of ik die onzin kan deinstalleren...

Verwijderd

Topicstarter
Voor Brute,

nee dat stekkertje is niet zelf gemaakt...
Het is een Hoontech DSP24 value, als ik mijn jack (1/8) in de line out doe hoor ik meteen al een zoem bij deze kaart, zodra de kaart het ijzer van mijn kast aanraakt wordt het harder, en zodra de comp aangaat is het niet normaal hard...

Bij een andere sb hoor ik geen brom zodra de kaart het ijzer van de kast aanraakt, misschien heeft dat er iets mee te maken?

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 14:25
ik had ook zoiets, alleen met bootmagic. bootmagic maakte een schijf "hidden" en ik kom het dus niet aanspreken, nadat ik bootmagic niet meer gebruikte. Ik heb toen met hetzelfde programma die HD ge-unhide, en toen was alles weer koek en ei. Probeer dus met bootmagic of partitionmagic of met dat programma wat jij hebt gebruikt of je ook zoiets kan doen.

Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet.

• brute51
ja zeker wel, dat is vast het probleem dat de stroom of spanning of whatever weg ken via de aarde van je kast. dat heb ik ook wel is gehad maar nou nie meer, heb nou 2 uitgangen dus hoef ik die stekker nie meer te gebruiken. je krijgt trouwens ook een zoem als de stekker er niet vergenoeg inzit maar dat lijtk me nie het geval bij jouw :)

Verwijderd

Topicstarter
Voor Brute,

Ik heb op die DSP24 Value (zie www.soundtrack.com)
ook meerdere uitgangen, snap alleen niet hoe die werken
ik heb 1 line out (jack) en 2 line in (analoog) en 2 line out (analoog)
maar hoe werken die analoge? Als ik twee tulpstekkertjes op de 2 analoge line outs doe hoor ik nog niets???

Enig idee? Of is het een andere stekker? Of moet ik een andere instelling doen zodat die line out jack uitgeschakeld wordt???

Verwijderd

Topicstarter
YES!!!!!!!
Gelukt, thanks guys,

Ik had dus dat achterlijke EZ-Drive i p v fat32,
met de opstartdiskette en aanwijzingen van de western digital pagina heb ik de drives ge un-ez-drived...

Geen data verloren!!! Beddankt...

Nu dat vage audioprobleem nog, maar die zal ik wel ergens anders posten!
Pagina: 1