Ik heb een Catalyst 1912, en nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Tja, titel zegt genoeg denk ik.

Ik heb deze goedkoop ( :? ) kunnen krijgen, maar is enkel de switch en powercord.

Heb ik nog iets extra nodig?

Ik heb de switch in de plaats gezet van mijn goedkoop hubje.
De netwerkkaart van de "server" heb ik op de 100mb aangesloten, de clients op de 10mb's.

Maar ik zie men netwerk nu niet meer! :'(
Hoe configureer ik dit spul!?!?

Verwijderd

Hehe.. een beejte overkill he.. een catalyst voor je thuisnetwerkje.

De meeste catalysts zijn voorzien van een seriele poort, open daar een terminal connectie heen zou ik zeggen.

Voor meer informatie over de configuratie van die beesten zou ik eens op de Cisco site gaan rondsnuffelen, daar staat echt alles op te vinden.

Er zijn volgens mij ook van die wizzard programma's voor, zodat je niet met de command line hoeft te spelen, maar het is al een tijd geleden dat ik een Cisco Catalyst onder handen heb genomen, dus zo precies weet ik het allemaal niet meer helaas.

• Fire69
Tja, is misschien kleeeiinn beetje te zwaar spul voor thuis, maar wilde hier gewoon mee leren werken.
Kwestie dat ik later ook professioneel hiermee overweg kan.

Ik heb deze overgekocht van iemand die hem voor dezelfde reden had gekocht.
Bij hem werkte hij, gewoon plug-and-play zei hij tegen me, maar blijkbaar is dat toch wat overdreven.

Kan der een setting in fout staan of heb ik hem verkeerd aangesloten?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ja, moeilijk he ?
Misschien toch eens de documentatie lezen voordat je vragen gaat stellen ?
Moeilijk te vinden ?
www.cisco.com (wat anders)
Hoofdstukje Service&Support/paragraaf Technical Documents
Pulldown-menu Catalyst Switches
Selecteer Catalyst 1900/2820
versie maar even gokken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Fire69
Als het toch zo simpel is, kan je het me ook gewoon zeggen.
Je moet me daarom niet als debiel gehandelen!! :(

Ik had de manual dus volledig uitgeprint.
Had ik al gedaan nog voor ik em gekocht had!

Het probleem is dat ze in de manual hetvolgende zeggen:
- de switch met null-modem kabel te verbinden aan terminal (pc in dit geval dus)
- de management console te starten via telnet of zo.

Enige probleem is dat op de tekening in de manual ook effectief een seriele poort op dat ding zit, maar op de mijne zit enkel een rj-45 connectortje!?

Welke kabel heb ik dan nodig?? :?

• Fire69
Dit heb ik ondertussen gevonden op de site:
RJ-45-to-RJ-45 rollover console cable

Is dit een gewonen UTP-kabel?

Dit moeten mensen die zelf een catalyst hebben of gebruiken op hun werk toch wel weten? :?

Verwijderd

Lijkt mij een gewone UTP crossover (niet patch) kabel...

De meeste nieuwere catalysts hebben een webinterface dat je kunt gebruiken, echter moet je daarvoor een IP nummer aan dat ding geven en je eigen computer ook een IP nummer in hetzelfde subnet geven. Met de meeste terminal emulators lijkt het me redelijk moeilijk (lees onmogelijk( om direct via Ethernet te connecten met de management console... Misschien heeft Cisco daar wel software voor.

Ik vind het een beetje vreemd dat dat ding van jouw geen RS232 poort heeft.

Verwijderd

We hebben bij ons op het werk ook een catalyst staan, en daar zit volgens mij ook niet direct een seriele poort op, maar daar hebben we zover ik weet een kabeltje bij wat inderdaad aan de ene kant een RJ45 heeft en aan de andere kant een serieel plugje ..

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 17:46 schreef Fire69 het volgende:
Dit heb ik ondertussen gevonden op de site:
RJ-45-to-RJ-45 rollover console cable

Is dit een gewonen UTP-kabel?

Dit moeten mensen die zelf een catalyst hebben of gebruiken op hun werk toch wel weten? :?
Mail me effe je adres enzo dan stuur ik een kabel op.
Heb er hier bergen liggen, kan ze weg gooien maar kan er natuurlijk ook een iemand blij mee maken.
Je kan een catalyst gewoon via hyperterminal configureren.
Kabel met RJ45 stekker in de switch en voor je com poort zit er een verloopje bij.

• Fire69
Op zaterdag 06 oktober 2001 18:59 schreef R2D2 het volgende:

[..]

Mail me effe je adres enzo dan stuur ik een kabel op.
Heb er hier bergen liggen, kan ze weg gooien maar kan er natuurlijk ook een iemand blij mee maken.
Je kan een catalyst gewoon via hyperterminal configureren.
Kabel met RJ45 stekker in de switch en voor je com poort zit er een verloopje bij.
Dan heb ik wel effe je e-mail nodig natuurlijk! :P

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Op zaterdag 06 oktober 2001 18:16 schreef griebels het volgende:
Lijkt mij een gewone UTP crossover (niet patch) kabel...
Nee, een acht aderige roll-over (1-8, 2-7 enz) kabel, met RJ45 pluggen. De console poort is gewoon serieel.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• mvdejong

mvdejong

Op zaterdag 06 oktober 2001 16:44 schreef Fire69 het volgende:
Als het toch zo simpel is, kan je het me ook gewoon zeggen.
Je moet me daarom niet als debiel gehandelen!! :(
Sorry.
Je bent duidelijk beter bezig geweest dan ik aannam, maar als je je eigen eerste post terugleest, was mijn aanname dan zo ongerijmd ? Het leek toch wel iets op "hij doet't niet". De informatie dat je het manual naast je had liggen verandert natuurlijk veel aan de insteek waarmee een potentiele trouble-shooter naar het probleem kijkt.

Over je probleem.

Allereerst is het bij alle versies van de firmware voor deze switch mogelijk een poort in "secure mode" te zetten. Dat wil zeggen dat het hardware-adres van het op die poort aangesloten systeem handmatig wordt vastgelegd. Als iemand dan een clandestien systeem aan die poort meent te moeten knopen, worden pakketjes van die poort niet doorgegeven en eventueel een alarm naar een beheer-systeem doorgestuurd.
Als dit het geval is, schakel om te beginnen alle poorten uit de secure mode.

De Enterprise Edition van de firmware biedt de mogelijkheid tot het inrichten van VLAN's. Daarbij worden groepen van poorten van elkaar gescheiden, en kunnen een eigen range IP-adressen erop na houden. Zo scheidt je het verkeer beter. Maar de routering tussen de VLAN's is dan wel vereist.
Als dit het geval is, hef dan alle VLAN's op, of, afhankelijk van de precieze manier waarop deze switches worden ingericht, zet alle poorten in dezelfde basis-VLAN.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op zaterdag 06 oktober 2001 22:05 schreef Fire69 het volgende:

[..]

Dan heb ik wel effe je e-mail nodig natuurlijk! :P
In z'n profile gekeken :? ;)

• Fire69
Op zondag 07 oktober 2001 22:14 schreef HeNrY het volgende:

[..]

In z'n profile gekeken :? ;)
Heb JIJ in zen profile gekeken.
Daar staat het namelijk niet bij! :P

• Fire69
Op zondag 07 oktober 2001 22:09 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Sorry.
Je bent duidelijk beter bezig geweest dan ik aannam, maar als je je eigen eerste post terugleest, was mijn aanname dan zo ongerijmd ? Het leek toch wel iets op "hij doet't niet". De informatie dat je het manual naast je had liggen verandert natuurlijk veel aan de insteek waarmee een potentiele trouble-shooter naar het probleem kijkt.
Apology excepted, 'k had me ook niet zo kwaad moete maken! :)
Over je probleem.

Allereerst is het bij alle versies van de firmware voor deze switch mogelijk een poort in "secure mode" te
....
afhankelijk van de precieze manier waarop deze switches worden ingericht, zet alle poorten in dezelfde basis-VLAN.
Heb het ding ondertussen wel aan de praat gekregen, was een
stommiteitje van mij! |:(

Ik heb op mijn werk dus zo een overloopstekkertje gevonden,
en via een UTP PC en switch verbonden.
Nu enkel nog via hyperterminal in de console-menu geraken? :?

• Fire69
Niemand?? :'(

• mvdejong

mvdejong

Op maandag 08 oktober 2001 18:24 schreef Fire69 het volgende:

[..]

Apology excepted, 'k had me ook niet zo kwaad moete maken! :)
[..]
Maar ik begrijp dat het hard aankomt als je zo aangeraden krijgt wat je al gedaan had :(
Communicatie-misverstandje onderling |:
Let's be friends *D
Ik heb op mijn werk dus zo een overloopstekkertje gevonden,
en via een UTP PC en switch verbonden.
Nu enkel nog via hyperterminal in de console-menu geraken? :?
In HyperTerminal (ikke Windows NT 4.0/SP6a-versie) kies je dan in de File/Properties/Connect-tab voor Connect using dan COM1: of COM2:, afhankelijk van waar je het kabeltje in hebt gestoken. Als je daar eerst je modem had staan, zul je dan de telefoon-nummers grijs zien worden. Dan ga je naar Configure toe, en kies je voor de meest standaard-settings die er zo'n beetje bestaan :
Bits per second: 9600
Data bits: 8
Parity: none
Stop bits: 1
Flow control: hardware
OK en OK.
Vervolgens het connect-telefoontje aanklikken. Je zou dan verbinding moeten hebben.
Je geeft nu een of meer hengsten op de Enter-toets, dat brengt meestal de console-sessie wel tot leven.
Als dat niet werkt zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je het ding uit en aan zet, meestal krijg je dan wel wat meldingen over het scherm fietsen.
Blijft het ding koppig, herhaal de oefeningen met
Flow Control:None
Vermoedelijk vertelt de handleiding ook wel of de 9600/n/1-configuratie de goede is.
Als het dan nog niet lukt, dan is er een grote kans dat je nog een null-modem-kabel aan het verloop-stekkertje moet zetten.

• Fire69
Op maandag 08 oktober 2001 20:45 schreef mvdejong het volgende:

...

Als het dan nog niet lukt, dan is er een grote kans dat je nog een null-modem-kabel aan het verloop-stekkertje moet zetten.
Aangezien ik zowat alles wat je hier verteld zonder resultaat geprobeerd heb, zal ik der dan wel een null-modem-kabeltje moeten tussenzetten.
Dat heb ik natuurlijk niet! :( :(
Zal ik morgen effe gaan kopen.

Die RJ-45 moet toch geen cross-cable zijn huh?
En weet jij toevallig de pin-out van dat verloopstekkertje?
Want hoewel het van RJ-45 naar serieel db-9 gaat, ben ik niet 100% zeker of het wel bekabelt is voor dit soort werk.

edit:

dit heb ik ondertussen wederom op de cisco-site gevonden:

Identifying a Rollover Cable
You can identify a rollover cable by comparing the two modular ends of the cable. Hold the cable ends side-by-side, with the tab at the back. The wire connected to the pin on the outside of the left plug should be the same color as the wire connected to the pin on the outside of the right plug.

Is dit nou een cross-cable of niet?
Probeerde ik net effe met een crosscable in Hyperterminal, crashte mijn XP bijna!? :?

Wel, you lost me! Ik snap er geen r**t meer van! :(

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Je moet dus een rollover kabel daarvoor hebben in feite is dat heel simpel te maken nl. aan de ene zijde draadje 1 is aan de andere zijde draadje 8 dus:

1--8
2--7
3--6
4--5
5--4
6--3
7--2
8--1

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 07:12

Adze

CCNP !

Als je een Catalyst leuk wil configureren moet je toch even wat gaan leren. Ik zit te denken aan een cursus CCNA.

Bij www.brainbuzz.com kun je cramsessie dl'en. Die geven je in vogelvlucht de beginselen van configureren

BTW je kunt geloof ik ook gebruik maken van de menu gestuurde config. Wel zo makkelijk...

Succes

• Fire69
Op maandag 08 oktober 2001 23:01 schreef marshal het volgende:
Je moet dus een rollover kabel daarvoor hebben in feite is dat heel simpel te maken nl. aan de ene zijde draadje 1 is aan de andere zijde draadje 8 dus:

1--8
2--7
3--6
4--5
5--4
6--3
7--2
8--1
Da's dus helemaal geen gewone Rj-45, dat verklaart veel!

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Als je alles uit je catalyst wilt halen kom je er niet met een simpel CCNA cursus'je

• Fire69
Op dinsdag 09 oktober 2001 13:39 schreef joop3 het volgende:
Als je alles uit je catalyst wilt halen kom je er niet met een simpel CCNA cursus'je
Je moet klein beginnen hé.
Heb jij nog voorstellen misschien?

• Fire69
Ok mannen, ik heb het aan de praat gekregen.
Heb er een tussenstukje tussengehangen, kreeg nu direct
in HT het menu.
Nu enkel nog vanuit IE, maar nu ik het ip-adres kan vinden, zal dat wel geen probleem meer zijn.

Iedereen bedankt voor de hulp!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:36 schreef Fire69 het volgende:
Ok mannen, ik heb het aan de praat gekregen.
Heb er een tussenstukje tussengehangen, kreeg nu direct
in HT het menu.
Nu enkel nog vanuit IE, maar nu ik het ip-adres kan vinden, zal dat wel geen probleem meer zijn.

Iedereen bedankt voor de hulp!
je moet ff instellen dat je je switch ook via telnet wil benaderen.

copy paste het volgende ff naar hyperterminal:

(zorg dat je in de global config mode zit...)
code:
1
2
3
4
line vty 0 4
login
password <bedenk een password>
exit

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Fire69
Oh, handig, moet ik het zelf niet zoeken! :)
Pagina: 1