Toon posts:

[Linux] Geheugen vol, proces weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

als Linux' geheugen vol zit en eveneens z'n swapruimte, dan gaatie andere processen killen om er voor te zorgen dat hij toch het geheugen kan teruggeven wat hij nodig heeft... ECHTER, dit vind ik vrij vervelend... kan je ergens instellen dat hij dat NIET mag doen?

Ik heb een Linux server bakkie die naast filetjes sharen ook nog vol automatisch Half-Life maps compiled. Echter, dit laatste vreet geheugen, en daarom schiet Linux soms vrolijk m'n FTP daemon af (ProFTPD) - een vitaal onderdeel van m'n systeem - of de MySQL daemon - eveneens zeer belangrijk.

Weet iemand hoe ik tegen Linux kan zeggen dattie bepaalde processen NIET mag afschieten alsie een geheugen probleem heeft?

T.i.a.

Marc

Verwijderd

de swap space vergroten? of meer geheuge bij prikke (zo duur ist nie)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Hier is laatst nog een leuke discussie over geweest op een FreeBSD-mailinglist. Daaruit bleek dat onder BSD er niet zoiets bestond, het lijkt me dan ook sterk dat de linux-kernel dit standaard wel doet. Dat betekend dan dus ook dat je moet gaan kernelhacken..

Wat ook een idee is, is resource limiting doen op de user die halflife-gebeuren draait. Laatst nog van een bak gehoord die load van paar honderd had vanwege een adminmod (ben geen CS'er) die nogal ruig zichzelf ging vermenigvuldigen, daar had limiting dus wel zin gehad :)

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01

Sjonny

Fratser

Ik had hier op me werk anders ook wel last van met een FreeBSD 3.weet-ik-ut-wat-ut-was. 32 mem en 32 mb swap, kde fijn aanlaten, maar nadat ie snachts de cronjobs had afgewerkt was kde mooi er uit geknikkerd..
en ik was dus dan ook maar net ff aan het kijken, maar ik heb geen /etc/limits waar ik dacht dat je leuke dingen kon instellen, maar dat was op die rs/6000 bak met aix. waar is dat onder linux? (misschien dat ik wat ben vergeten te installeren)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:28 schreef Sjonny het volgende:
Ik had hier op me werk anders ook wel last van met een FreeBSD 3.weet-ik-ut-wat-ut-was. 32 mem en 32 mb swap, kde fijn aanlaten, maar nadat ie snachts de cronjobs had afgewerkt was kde mooi er uit geknikkerd..
en ik was dus dan ook maar net ff aan het kijken, maar ik heb geen /etc/limits waar ik dacht dat je leuke dingen kon instellen, maar dat was op die rs/6000 bak met aix. waar is dat onder linux? (misschien dat ik wat ben vergeten te installeren)
32MB swap en 32MB mem is idd wel heel weinig als je KDE wilt draaien!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het lijkt me dat in principe eigenlijk de compiler zou moeten worden afgeschoten, omdat die plotseling veel mem gaat gebruiken en daardoor de OOM veroorzaakt. Aangezien dat niet gebeurt kun je vier dingen doen:

• In de kernel-source gaan knoeien met de OOM-handler om te zorgen dat hij het goede proces killt.

• In de kernel-source de OOM-handler uitzetten en maar hopen dat het eerste programma dat nieuw geheugen aanvraagt de compile-job is. Die kans is vrij groot, maar zeker niet 100%...

• Een scriptje maken dat moet blijven draaien (zet het bijv. in je inittab op een console, met respawn) en waarin je bij elke keer dat het draait twee dingen doet: je killt de compilejob en je start de nodige programma's als ze nog niet draaien (MySQL en ProFTPD bijvoorbeeld). Als het niet erg is dat deze programma's even weg zijn dan is dit waarschijnlijk de simpelste oplossing.

• Je zorgt voor een limits-configuratie. Zo zou je voor user half-life bijvoorbeeld maximaal 15MB in kunnen ruimen. In linux is hiervoor het bestand limits.conf, dat (bij Debian) in /etc/security/ staat. Deze oplossing werkt waarschijnlijk het beste.

* odysseus is toch wel blij met de 256MB RAM die hij een paar weken geleden gekocht heeft...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Heb je misschien de CVS van samba? Want ik had hetzelfde, moet je misschien nieuwe samba downen...

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 18:31 schreef The Spider het volgende:
Heb je misschien de CVS van samba? Want ik had hetzelfde, moet je misschien nieuwe samba downen...
Euh... wat heeft dat hiermee te maken?

Hoeveel swapspace en intern geheugen heeft die machine ?

Ik zou zeker voor de limits optie gaan als ik jou was, dat is toch echt de beste oplosing voor dit probleem. (Naast de hoeveelheid swapspace vergroten, die zo te zien echt te klein is).
Pagina: 1