Lengte tv-out kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb een vga-kaart met tv-out, maar mijn computer staat ongeveer 15-20 meter van mijn TV. Mijn tv kan ongeveer alle soorten aansluitingen hebben die er zijn (scart, cinch, s-video), wat voor kabel kan ik het beste maken (of kopen) om een beetje goede beeldkwaliteit te behouden?

P.S. Ik wil in dezelfde mantel het liefst ook stereo geluid mee laten lopen, dus drie adertjes, misschien soort dit?

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik gebruikte om 10 meter te overbruggen, gewone tulpkabel.
Dus 1 tulpkabel voor het beeld en 2 voor het geluid.
De kwaliteit van het beeld was erg goed, alleen voor het geluid moest ik er een versterkertje tussen zetten.

Als je alle signalen door 1 kabel wilt laten lopen, moeten ze wel allemaal apart afgeschermd zijn anders krijg je wel storing vermoed ik.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

bij mijn vader thuis ligt er een composite kabel van 15 meter tussen, en hij krijgt wel goed beeld op de tv,
maar de tv-out kaart "ziet" de tv niet en daardoor schakelt ie na 15 sec. vanzelf weer terug :(

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Het beste is het om een rgb-kabel te kopen. Kijk alleen wel ff of er ook rgb uit je kaart komt. Als dat niet zo is kun je als tweede keuze een s-video kabel maken. Als allerlaatste kun je voor een composiet-kabel kiezen, maar liever niet op meer dan 5 meter afstand. Het geluid zal zowieso klote zijn op 15-20 meter (brom etc). Misschien kun je iets bereiken door hele goede afgeschermde kabel te gebruiken.

Specs? Zie ondertitel...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Ik gebruik zelf zo'n 14 meter kabel voor het geluid van mijn tv, geen brom en ook zeker niet zacht (lengte beïnvloedt het geluidsniveau echt verwaarloosbaar weinig). In het theater waar ik werk worden vaak gigantische haspels met BNC kabel gebruikt voor videosignalen, vaak vele tientallen meters lang. En dat heeft voor zover ik weet geen grote impact op het beeld. Voor zover dat goed kan zijn met een composite video signaal. Je idd zoals DaDaJoker al zei voor RGB (scart) en anders S-video (DIN plug of scart) gaan.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als die audiokabel niet langs allerlei andere stroomkabels, versterkers, computers etc loopt dan kun je wel wat langer gaan, maar op hogere geluidssterktes krijg je toch echt wel wat brom (zo'n mooie 50 Hz-er).

Bij composietkabels is de kwaliteit van de kabel ontzettend belangrijk. Een goeie foil kabel geeft inderdaad flink wat minder ruis en geestbeelden dan een gewone tv-kabel. Verder is de verzwakking van het signaal over langere lengtes een probleem. Dit valt dan weer op te lossen door met versterkers te gaan werken.

Specs? Zie ondertitel...

• Jag

Jag

Als die audiokabel niet langs allerlei andere stroomkabels, versterkers, computers etc loopt dan kun je wel wat langer gaan, maar op hogere geluidssterktes krijg je toch echt wel wat brom (zo'n mooie 50 Hz-er).
Die audiokabel komt langs meerdere netsnoeren, waarvan ook een aantal waar een redelijke stroom doorheen loopt. Sterker nog, hij loopt samen met een netsnoer door een goot!
Hij komt bovendien ook langs mijn computer.
En ik kan alle gains openzetten, en heb toch geen brom.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok Jag, om eerlijk te zijn heb ik die RGB en composiet kabels nog nooit gezien. Mijn VGA-kaart heeft een s-video (lijkt op ps/2) output jack en mijn TV heeft scart, s-video en cinch inputs. Kan ik dan dus het beste van die s-video via een adaptertje naar cinch gaan of die meeraderige s-video draad gebruiken en welke input op mijn tv is dan het best?

B.t.w. ik heb inderdaad nog nooit bij een line-signaal enige brom of ruis opgepikt, hoe lang mijn snoer ook, daar ben ik dus ook niet bang voor, maar ik weet niet in hoeverre de audio het videosignaal kan storen.

• Jag

Jag

Op maandag 08 oktober 2001 17:34 schreef TheLemon het volgende:
Ok Jag, om eerlijk te zijn heb ik die RGB en composiet kabels nog nooit gezien. Mijn VGA-kaart heeft een s-video (lijkt op ps/2) output jack en mijn TV heeft scart, s-video en cinch inputs. Kan ik dan dus het beste van die s-video via een adaptertje naar cinch gaan of die meeraderige s-video draad gebruiken en welke input op mijn tv is dan het best?

B.t.w. ik heb inderdaad nog nooit bij een line-signaal enige brom of ruis opgepikt, hoe lang mijn snoer ook, daar ben ik dus ook niet bang voor, maar ik weet niet in hoeverre de audio het videosignaal kan storen.
Audio en video signalen die elkaar storen zal wel niet, aangezien er nog geen miliampere door de kabel loopt.

Als je tv out kaart alleen een s-video output heeft, moet je die gewoon gebruiken. Dat is idd een output die op een PS/2 lijkt. En daar kan je ook gewoon kabels voor krijgen.

Welke input op je tv het beste is, sja, ik zou gewoon de eerste de beste vrije s-video in op de achterkant pakken, scart of DIN.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Jongens en meisjes, Wat voor kabel gebruiken jullie allemaal?

Ik hoef maar een ongebalanceerd kabeltje van 3 meter van mijn computer naar mijn Soundcraftje te leggen, en ik kan niet alleen 3FM ontvangen, maar tegelijkertijd een klein aardbevinkje veroorzaken... Zoveel kraken en brom krijg ik.

Ik hoef maar een S-videokabeltje (ook goede kabel ja)van 10 meter tussen mijn computer en mijn TV te zetten, en ik kan niet alleen een DivX bekijken, maar tegelijkertijd CNN volgen, zoveel geestbeelden krijg ik...

Of zou het misschien komen omdat hier 4 computers, 3 versterkers, 2 actieve monitoren, wat luidsprekers, nog wat andere voedingen en zo op 4 m2 staan? :?

Ik gebruik alleen maar metalen connectoren, alleen maar Cordial CMK 222 kabel, en heb ook nog eens alles op dezelfde stroomgroep zitten, met een filter d'rop...

Help me alstublieft!

Bij voorbaat dank.

Specs? Zie ondertitel...

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Op dinsdag 09 oktober 2001 05:46 schreef DaDaJoker het volgende:
Jongens en meisjes, Wat voor kabel gebruiken jullie allemaal?

Ik hoef maar een ongebalanceerd kabeltje van 3 meter van mijn computer naar mijn Soundcraftje te leggen, en ik kan niet alleen 3FM ontvangen, maar tegelijkertijd een klein aardbevinkje veroorzaken... Zoveel kraken en brom krijg ik.

Ik hoef maar een S-videokabeltje (ook goede kabel ja)van 10 meter tussen mijn computer en mijn TV te zetten, en ik kan niet alleen een DivX bekijken, maar tegelijkertijd CNN volgen, zoveel geestbeelden krijg ik...

Of zou het misschien komen omdat hier 4 computers, 3 versterkers, 2 actieve monitoren, wat luidsprekers, nog wat andere voedingen en zo op 4 m2 staan? :?

Ik gebruik alleen maar metalen connectoren, alleen maar Cordial CMK 222 kabel, en heb ook nog eens alles op dezelfde stroomgroep zitten, met een filter d'rop...

Help me alstublieft!

Bij voorbaat dank.
Misschien moet je het boeltje eens goed aarden? :D

Let vooral op de coax die je huis binnenkomt, deze is vaak pas een aantal honderd meters verderop geaard, en je hebt dus een grote kans dat er potentiaalverschil is tussen de shielding van de coax en je aarde thuis (bij mij hier zelfs 150V, kan je zeggen: 'aardlus'? :)).

Deze coax sluit je over het algemeen aan op je TV, en zolang je geen koppeling legt tussen de aarde van je TV en die van je audio/computer troep heb je hier niet zoveel last van. Maar als je dat wel doet (shielding S-Video) heb je een mooie aardlus en 1.3 op de schaal van Richter.

Dus: meteen de shielding van je coax aarden aan de ground waar ie je huis binnenkomt. Een galvanische scheiding tussen de kern is ook aan te raden, maar meestal zit dat al in de aansluitdoosjes.

Tip: Trek gewoon eens je coax overal uit en kijk of je brom minder wordt.

Ik heb hier een overbrugging van 25 meter van composite signaal, men neme hiervoor dezelfde coax die je gebruikt voor een BNC ringnetwerk (thicknet volgens mij), en goeie kabel voor de audio. Je ziet het verschil echt niet bij mij (en me TV is wel goed hoor).

Every morning is the dawn of a new error.

• Jag

Jag

Op dinsdag 09 oktober 2001 06:10 schreef dodo_devil het volgende:

[..]

Misschien moet je het boeltje eens goed aarden? :D

Let vooral op de coax die je huis binnenkomt, deze is vaak pas een aantal honderd meters verderop geaard, en je hebt dus een grote kans dat er potentiaalverschil is tussen de shielding van de coax en je aarde thuis (bij mij hier zelfs 150V, kan je zeggen: 'aardlus'? :)).

Deze coax sluit je over het algemeen aan op je TV, en zolang je geen koppeling legt tussen de aarde van je TV en die van je audio/computer troep heb je hier niet zoveel last van. Maar als je dat wel doet (shielding S-Video) heb je een mooie aardlus en 1.3 op de schaal van Richter.
Mooie uitleg :). Ik heb trouwens zelf een tijdje m'n coax alleen geaard gehad, net zoals mijn pc. Alleen was dat niet genoeg ( :?), pas toen ik een trafo tussen video en coax deed was het probleem opgelost.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Hè hè, ik ben dus blijkbaar niet de enige die speciale maatregelen heeft moeten nemen tegen brom en andere narigheid.. Want echt, in de reakties hierboven wordt het allemaal wel ERG simpel voorgesteld, alsof alles zomaar aan mekaar geknoopt kan worden. Da's mijn punt. 8-)

Specs? Zie ondertitel...

• Jag

Jag

Op dinsdag 09 oktober 2001 18:39 schreef DaDaJoker het volgende:
Hè hè, ik ben dus blijkbaar niet de enige die speciale maatregelen heeft moeten nemen tegen brom en andere narigheid.. Want echt, in de reakties hierboven wordt het allemaal wel ERG simpel voorgesteld, alsof alles zomaar aan mekaar geknoopt kan worden. Da's mijn punt. 8-)
Ow, brom komt echt ERG vaak voor, doe maar eens een search. En elke keer is er iemand die zegt dat het komt doordat de kabel langs een netsnoer loopt, en iedere keer is het een ground loop :).
Gebalanceerde verbindingen zijn nergens voor nodig in principe, en mega lange kabels, ach, maakt allemaal niet uit. Maar aardingsproblemen krijg je heel makkelijk (geaarde pc en tv met coax allebei op versterker en je hebt al een ground loop te pakken).

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Met line-signalen in huis-tuin en keuken hifi wordt je signaal echt lang niet genoeg versterkt om die 50Hz interferentie hoorbaar te maken. Ik werk(te) bij een buizenamp produktiebedrijf, daar is dat veel meer een issue, omdat je dan met gitaarlevels flinke vermogens genereert plus dat je met gelijkspanningen tot zo'n 500 volt werkt in datzelfde bakkie.
Maar over die grondlussen: als ik nu met mijn korte kabel daar geen last van heb, heb ik daar toch met een lange kabel (ok geen kilometers lang) ook geen last van? Ik neem aan dat het potentiaalverschil aan beide uiteinden van 20m snoer niet meer dan hooguit een paar milivolt kan zijn.

• Jag

Jag

Op dinsdag 09 oktober 2001 21:55 schreef TheLemon het volgende:
Met line-signalen in huis-tuin en keuken hifi wordt je signaal echt lang niet genoeg versterkt om die 50Hz interferentie hoorbaar te maken. Ik werk(te) bij een buizenamp produktiebedrijf, daar is dat veel meer een issue, omdat je dan met gitaarlevels flinke vermogens genereert plus dat je met gelijkspanningen tot zo'n 500 volt werkt in datzelfde bakkie.
Maar over die grondlussen: als ik nu met mijn korte kabel daar geen last van heb, heb ik daar toch met een lange kabel (ok geen kilometers lang) ook geen last van? Ik neem aan dat het potentiaalverschil aan beide uiteinden van 20m snoer niet meer dan hooguit een paar milivolt kan zijn.
De lengte van de signaal kabls hebben in principe niks met de groundloop te maken. Dus als je er geen last van hebt met korte kabels, dan zal je dat ook niet hebben met lange signaalkabels want dat verandert het verschil in aardepotentiaal niet. Het scheelt waarschijnlijk wel als je de lengte van de coax verandert, maar misschien is die mantel wel op honderden meters afstand geaard, dus dan zou ook dat niet veel gaan maken.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Op dinsdag 09 oktober 2001 21:55 schreef TheLemon het volgende:
Een paar millivolt kan al een lekkere brom veroorzaken hoor. Het is zaak dat je beide apparaten die je met een kabel verbind goed aard, waardoor er geen potentiaalverschil is tussen de aarde van het ene aaparaat en de aarde van het andere apparaat.

• raphidae

raphidae

...antichrist...

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:30 schreef Jag het volgende:

[..]

Mooie uitleg :). Ik heb trouwens zelf een tijdje m'n coax alleen geaard gehad, net zoals mijn pc. Alleen was dat niet genoeg ( :?), pas toen ik een trafo tussen video en coax deed was het probleem opgelost.
Jah, een trafo als galvanische scheiding ertussen dus. Dat is altijd nog de beste oplossing.

Pagina: 1