Zijn hier freelancers?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Ik weet eigenlijk niet zeker of het in dit forum hoort, maar aangezien hier flink wat programmeurs zitten, zullen er ook wel freelancers bij zitten :)

Nu heb ik een paar opdrachten van een werkgever, scripts programmeren, freelance maar wel met onderhoudscontract..

Alleen kan het bedrijf me niet factureren, omdat ik EN een particulier ben, EN minderjarig ben. Dus ik moet een BTW-nummer aanvragen blijkbaar.

Wie weet wat er allemaal bij komt kijken, hoeveel het gaat kosten en wat ik precies nodig hebbij het aanvragen? (indentiteitsbewijs?)

Dankje, -DiS..

Oh en als Jaapf toch vind dat het topic beter in een ander forum thuishoort is dat ook best.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

als freelancer kunnen ze je ook 'gewoon' het geld overmaken.

Dus stel dat je voor 10k werk verricht hebt. Dan moet je een factuurtje sturen voor 10k, zij maken dit over en jij moet zorgen dat je het op het eind van het jaar aan de belasting opgeeft.

Verder maakt die BTW natuurlijk niet echt iets uit, want als jij als bedrijf die factuur gaat sturen, komt er op die 10k eersst 19% bij, die kunnen zij terugvragen en jij moet deze weer afdragen.

Of bedoelde je iets anders?

• DiSiLLUSiON
Of ik iets anders bedoelde? dat weet ik dus niet..

Er werdt tegen mij gezegd dat ik maar ff een BTW-nummer moest aanvragen, omdat ze me anders maar 500 piek per maand ofzo kunnen factureren, en dat ik dan over 5 jaar nog steeds geld op m'n rekening krijg van projecten die ik op dit moment doe :P maar meer weet ik er ook niet van..

Maar ik moet m'n administratie dus 1x per jaar aan de belasting opgeven?

• HGM
  • Niet online

HGM

misschien bedoelen ze omdat je < 18 bent dat je nog geen sofi nr hebt?

Maar voor dat bedrijf maakt het volgens mij niet echt uit. Zij maken het netjes aan jou over, zolang jij en het bedrijf het maar netjes opgeeft is er (denk ik) niets mis.

edit:

Maar als je nog veel extra verwacht is het misschien niet zo dom om een klein bedrijfje op te richten, het brengt natuurlijk wel allemaal extra werk met zich mee ...

Maar 12*500*5j is natuurlijk ook wel relaxt :P

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25

markvt

Peppi Cola

Op zaterdag 06 oktober 2001 07:32 schreef HGM het volgende:
sofi nr, krijg je als je 12 wordt,
KVK nummer aanvragen als je 18 bent denk.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25

markvt

Peppi Cola

btw nummer krijg je geloof ik gratis van de belastingdienst, bel ze anders gewoon even

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Niet meer, de regels zijn aangescherpt zodat niet iedere minkukel een bedrijfje kan starten en zo onder die 19% kan duiken. ;)

• goalgetter
  • Laatst online: 25-08 15:24
Je kan je gewoon inschrijven bij de KVK, moet je wel een van je ouders of een andere >18 jarige vinden die zich als gevolmachtigde en "verantwoordelijke" opsteld totdat je 18 bent.

Bij de kvk kunnen ze je er in ieder geval alles over vertellen

Verwijderd

Ik denk dat je deze vraag gewoon even aan de belastingdienst zelf moet gaan stellen.
Ze doen daar heus niet moeilijk en zullen je zaelfs met alle liefde helpen.
Zij krijgen namelijk extra belasting en zij willen dit zo graag jij niet,
of te wel laat hun het maar voor jou uitzoeken.

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 06 oktober 2001 07:32 schreef HGM het volgende:

Maar voor dat bedrijf maakt het volgens mij niet echt uit. Zij maken het netjes aan jou over, zolang jij en het bedrijf het maar netjes opgeeft is er (denk ik) niets mis.

edit:

Maar als je nog veel extra verwacht is het misschien niet zo dom om een klein bedrijfje op te richten, het brengt natuurlijk wel allemaal extra werk met zich mee ...

Maar 12*500*5j is natuurlijk ook wel relaxt :P
Sofi-nummer heb ik al vanaf m'n 6e jaar volgens mij..

En het bedrijf zei echt dat ze me niet meer dan 500 piek per maand kunnen factureren.. maar waardoor dat ik weet ik niet..

En 5jr is misschien een klein beetje overdreven :)

• DiSiLLUSiON
Op zaterdag 06 oktober 2001 08:08 schreef goalgetter het volgende:
Je kan je gewoon inschrijven bij de KVK, moet je wel een van je ouders of een andere >18 jarige vinden die zich als gevolmachtigde en "verantwoordelijke" opsteld totdat je 18 bent.

Bij de kvk kunnen ze je er in ieder geval alles over vertellen
Enige persoon die hier in het huis woont die ouder dan 18 is is m'n ma, en mij volmachten en zich als verantwoordelijke opstellen doet ze nooit...

Dus ik moet de kamer van koophandel bellen?
Op zaterdag 06 oktober 2001 08:15 schreef Sjaak van Boven het volgende:
Ik denk dat je deze vraag gewoon even aan de belastingdienst zelf moet gaan stellen.
Ze doen daar heus niet moeilijk en zullen je zaelfs met alle liefde helpen.
Zij krijgen namelijk extra belasting en zij willen dit zo graag jij niet,
of te wel laat hun het maar voor jou uitzoeken.
Dus ik moet de belastingdienst bellen?

ehh :)

• goalgetter
  • Laatst online: 25-08 15:24
Ze moeten het beiden weten, dus het maakt geen zak uit welke je belt. Als je een eigen zaak zou willen opstarten is dat handiger om via de kvk te doen, zijn kunnen je meer vertellen over het volmachtigingsverhaal. Over het factureren, BTW, maxinkomen als freelancer etc. kan de belastingdienst je waarschijnlijk weer meer vertellen.
Vraag dan ook meteen of het wel waar is van die 500 piek, volgens mij is dat nl. complete bull.

• DiSiLLUSiON
Okay, dan zal ik de belastingdienst wel ff bellen. Dankje.

• DiSiLLUSiON
Ik kreeg net deze link van iemand:

http://www.anglitekst.nl/InfoVertalers/info_belastingen_en_btw.htm

Het gaat over vertalers, maar in z'n algemeenheid heeft het ook wel wat waarde.

Nu staat er bijvoorbeeld dat als je kantoorartikelen koopt, dat je het btwbedrag dat erbijzit kunt aftrekken van de belasting.

Dus als ik straks een bureaustoel ga kopen, omdat de stoel waar ik nu op zit me rugpijn bezorgd :(, en ik koop een bureau, dan kan ik het btw-bedrag van de prijs aftrekken van de belasting?

Maar ik heb ergens gehoord dat dat alleen geldt als je een echt werkhok hebt zegmaar, dus een aparte kamer waar de pc en bureau enzovoorts instaat.. Op het moment heb ik gewoon de eettafel van m'n ma ingepikt en in de hoek van de kamer gezet, kasten aan de kant, met m'n pc op de tafel.. dus dat geldt dan niet als werkhok..

Klopt het dat ik het btwbedrag van aankopen wat met het werk te maken hebben niet van de belasting kan aftrekken?

Verwijderd

als je 15 ben mag je werken
als je 16 ben mag je eigen bedrijf beginnen.
Dus nog ff wachten.. :)

Verwijderd

Als je voor de omzetbelasting als ondernemer wordt aangemerkt, en daarvoor moet je meestal meerdere opdrachtgevers hebben (of verwachten die te krijgen), kun je inderdaad alle BTW terugkrijgen op uitgaven die je voor je werk doet. Voor dingen die je voor je werk en prive gebruikt gelden soms bijzondere regelingen (bijv. voor auto's). Voor jou is ook van belang dat je van te voren aan de Belastingdienst kunt vragen of je fiscaal ondernemer bent (en dus omzetbelasting mag aftrekken), of dat wat jij doet valt onder "overige werkzaamheden". Dat heet een "Verklaring Arbeidsrelatie", en de belastingtelefoon voor ondernemers (0800-0043) kan je er alles over vertellen. Je hoeft dan alleen een echt simpel formuliertje in te vullen en zij doen de rest.
Veel suc6,

Je vriendelijke buurt-belastinginspecteur!

PS Alles bij de belastingdienst is overigens gratis, dus ook het aanvragen van een BTW-nummer en allerlei starterskranten, brochures en verdere info.

Verwijderd

Hier is de oplossing. Het bedrijf maakt gewoon het afgesproken bedrag (zonder btw) over.
Aan het eind van het jaar vul jij bij je inkomstenbelasting onder het kopje "overige inkomsten" in wat je ontvangen hebt.
Het bedrijf vraagt de speciaal hiervoor beschikbare kaarten "bedragen uitbetaald aan derden" aan en geeft hierop het bedrag aan wat ze aan jouw betaald hebben met jouw gegevens. sofi ed.
Het is wel zo netjes als het bedrijf een kopie hiervan aan jou overhandigt.
Succes ermee.

MVG
Erik

• SuperTrooper
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:11

SuperTrooper

Weet hoe het is

Op zaterdag 06 oktober 2001 10:14 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[...]

Nu staat er bijvoorbeeld dat als je kantoorartikelen koopt, dat je het btwbedrag dat erbijzit kunt aftrekken van de belasting.

Dus als ik straks een bureaustoel ga kopen, omdat de stoel waar ik nu op zit me rugpijn bezorgd :(, en ik koop een bureau, dan kan ik het btw-bedrag van de prijs aftrekken van de belasting?
Yeps... Alle onkosten die je voor je eigen bedrijf maakt mag je de BTW van terug vragen.
Maar ik heb ergens gehoord dat dat alleen geldt als je een echt werkhok hebt zegmaar, dus een aparte kamer waar de pc en bureau enzovoorts instaat.. Op het moment heb ik gewoon de eettafel van m'n ma ingepikt en in de hoek van de kamer gezet, kasten aan de kant, met m'n pc op de tafel.. dus dat geldt dan niet als werkhok..
Dat is volgens mij alleen als je belastinggeld terug wil omdat je kantoor aan huis hebt. Op die kamer mag je dan ook de BTW terugvragen over verwarmingskosten en stroomkosten e.d. Hier dus niet idd.
Klopt het dat ik het btwbedrag van aankopen wat met het werk te maken hebben niet van de belasting kan aftrekken?
Wel dus ;)

Je moet je idd inschrijven als freelancer of een eenmanszaak beginnen bij de KvK.

BTW-nummer heb je alleen nodig als je dus BTW wilt terug vragen en ben je verplicht te hebben als je meer als fl 5000,- aan BTW per jaar moet afdragen... Dat houd dus in:

5000 = 19% van je omzet (omzetbelasting dus...)
100% is dus ongeveer 25000. Kom je voorlopig nog niet aan denk ik, dus...

Het is helemaal grappig als je de BTW van je inkopen er eerst mag afhalen en je winst is 15%... Dan moet je voor meer als een ton inkopen en verkopen wil je aan fl 5000,- achterstallig BTW komen...

Waarom moeilijk doen als het met z'n tweeën kan... | LanParty's!

• DiSiLLUSiON
Dank jullie voor de info!
Op zaterdag 06 oktober 2001 11:47 schreef SuperTrooper het volgende:
Die 25.000 geldt toch op jaarbasis?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mijn advies, neem een goede boekhouder, deze kan je goed voorlichten over dit soort zaken en scheelt je een hoop gezeik. Overigens denk ik dat het slimmer is als je ff een eenmanszaak opzet, dan kunnen ze daar gewoon op factureren en daarnaast bied het nog aantal andere voordelen.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Misschien een idee om met meer mensen hierzo een vereniging op te richten met als doel "het vergroten van kennis van IT in zijn algemeenheid van de leden". Een vereniging mag als doel nl. niet hebben "het maken van winst en die onder de leden verdelen" maar mag wel winst maken en die winst onder de leden verdelen.

Het leuke van een vereniging is dat het weinig kost om op te zetten, en je kan er zó lid van worden. We kunnen bv. afspreken om per jaar een percentage van de winst af te dragen aan de vereniging en daarvan een part-time accountant betalen.

Het lijkt me namelijk dat meer mensen die hier rondlopen wel interesse hebben in freelancen maar dit zwart of grijs doen (of wit: als je een fooi als salaris krijgt betaal je daarover soms geen belasting) omdat ze geen trek hebben in de papierwinkel.

Nadeel is wel dat het nogal wat tijd en inzet kost om dit op te zetten en te onderhouden. Ik vermoed dan ook dat dit niet snel van de grond komt, maar als er genoeg mensen mee willen doen (~>20) dan is het denk ik wel de moeite waard.

Bloed, zweet & koffie

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Op zaterdag 06 oktober 2001 14:16 schreef Vilenin het volgende:
..
Een vereniging mag als doel nl. niet hebben "het maken van winst en die onder de leden verdelen" maar mag wel winst maken en die winst onder de leden verdelen.
dus het verschil is dat het geen doel mag zijn :?
ik vat em niet...

• Orphix
  • Niet online
Ja ik heb er ook over zitten denken, aangezien ik nu een jaartje vrij heb (ga volgend jaar studeren). Ik ben 17 jaar, maar vraag me dus af of het zin heeft/veel geld kost om zoiets op te starten en eerlijk gezegd weet ik niet echt waar ik m'n opdrachten vandaan kan halen...

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op zaterdag 06 oktober 2001 11:47 schreef SuperTrooper het volgende:
BTW-nummer heb je alleen nodig als je dus BTW wilt terug vragen en ben je verplicht te hebben als je meer als fl 5000,- aan BTW per jaar moet afdragen... Dat houd dus in:

het bedrag is wel iets lager... 2900 ofzo...
tot iets van 4200 ben je ook nog wel kleine ondernemer, maar moet je wel een deel van je BTW betalen... op http://www.belastingdienst.nl kun je daar wel veel over vinden, want dat hele ondernemersboek staat in (wat ongemakkelijke vorm) ook online...

Als je alles maar doet, valt het allemaal wel mee... bij de belastingdienst zijn ze echter wel vreselijk langzaam met bekijken of jij misschien wel ondernemer zou kunnen zijn.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Je hebt ook freelance collectieven, heb me er nooit in verdiept maar het kan best handig zijn lijkt me, ik meen dat op http://freelance.pagina.nl er wel meer info over staat.

• DiSiLLUSiON
Vilenin:
Als er genoeg mensen mee doen zie ik er ook wel wat in..
Op zaterdag 06 oktober 2001 19:57 schreef Orphix het volgende:
Ja ik heb er ook over zitten denken, aangezien ik nu een jaartje vrij heb (ga volgend jaar studeren). Ik ben 17 jaar, maar vraag me dus af of het zin heeft/veel geld kost om zoiets op te starten en eerlijk gezegd weet ik niet echt waar ik m'n opdrachten vandaan kan halen...
Daar kan ik je niet echt bij helpen, ik werd zelf benaderd door m'n opdrachtgever.

Misschien rondzoeken en mailtjes versturen ofzo? :?

• The Source
  • Laatst online: 10:31
Ga gewoon eens langs bij de belastingdienst en eventueel bij de KvK. Die hebben alle tijd voor je (maak eerste even een afspraak en vertel waarover het gaat) en zullen het in termen uitleggen die ook begrijpelijk voor jou zijn.

Ik schrijf zelf artikelen op freelance basis voor PC-Active. Daarvoor krijg ik een x bedrag per bladzijde. Zodra het blad met mijn artikel gepubliceerd wordt hoef ik enkel het aantal pagina's te tellen en daar een factuur van schrijven. Dus enkel aantal pagina's * het bedrag. Niks BTW ofzo... Hoe het aan hun kant gaat weet ik niet, dus het kan best dat ze loonbelasting betalen ofzo maar dat is mijn zorg niet. Ik krijg gewoon dat x bedrag op mijn rekening aan aan het einde van het jaar dan wordt dat bedrag gewoon bij mijn inkomen opgeteld. En over mijn totale inkomen gaat de belastingdienst dan geld vragen :( .

Verwijderd

Zoals ik al zei geld waarschijnlijk ook voor PC active. Aan het eind van het jaar vullen ze de kaarten "bedragen betaald aan derden" in. Op deze kaarten staan de gegevens van de ontvanger en het totaal betaalde bedrag. Zie mijn reactie eerder in dit topic.

BTW doet niet terzake. Jij vult het totaal ontvangen bedrag in onder overige inkomsten en betaald er inkomstenbelasting over.

MVG
EVD

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk niet dat dit je ooit gaat lukken. Als zij jou 500,- per maand overmaken, en jij hebt verder geen opdrachtgevers, dan wordt dat als 'verkapt dienstverband' gezien.
Die klant van jou moet jou gewoon in dienst nemen, voor bijv. 8 uur per maand ofzo.
Ik snap wel dat ze liever een factuur hebben, want dan is 't veel goedkoper voor ze.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• cappie
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Ik doe nog niks voor geld.. 't is tot nu toe allemaal matswerk geweest.

Ik heb al wel een tijdje zitten nadenken over een soort Gathering of Developers.. geen GOD Games maar GOD Sites.

mensen intresse? :)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• DiSiLLUSiON
Ik heb met de belastingdienst gebeld, en er is het volgende uitgekomen:

Voor de rest van dit jaar (2001) heb ik maar één (1) werkgever, en verwacht ik er ook niet meer te hebben. (ik heb nu 1 klein opdrachtje bij ID&T, mijn werkgever, maar er staat nog een ander erg groot opdracht voor me in de planning ;) waar ik minimaal zo'n 3 maanden voor nodig heb, maar het _is_ en _blijft_ één werkgever.)

Het beste is als ik gewoon géén BTW-nummer aanvraag dit jaar, maar m'n werkgever m'n loon gewoon op m'n rekening laat storten, en het eind van het jaar gewoon m'n loon opgeef aan de belasting, dit omdat ik maar 1 werkgever heb dit jaar.

Dat zal mijn werkgever niet echt leuk vinden, doet nl. normaliter alleen zaken met andere bedrijven, niet met particulieren en al helemáál niet met minderjarige particulieren, maar dat is dan jammer voor ze ;)

Begin volgend jaar verwacht ik minimaal 3 werkgevers te hebben in de loop van het hele jaar, dus is het het beste om dan een BTW-nummer aan te vragen, en desnoods (als ik een pakkend bedrijfsnaampie voor mezelf heb kunnen verzinnen), een KvK nummer aanvraag en zelfstandig ondernemer wordt.

Dus ik snap ook niet waarom ik standvastig van m'n werkgever hoor dat ik een BTW-nummer _moet_ hebben, het zal wel makkelijker zijn voor hun, maar die haal ik dus niet, althans niet dit jaar.

Want als ik wél een BTW-nummer ga opvragen, en ik dus maar 1 werkgever heb dit jaar en ook niet verwacht er minimaal 2 bij te krijgen, en de belastingdienst het anders als verkapt loondienst ziet, en ik dan in loondienst moet, met per-uur betalingen, waar m'n werkgever al helemaaaal niet blij van wordt, is dit de enige mogelijkheid.

Dus ze stortten m'n loon maar gewoon op m'n rekening.

:)

edit: een paar typefoutjes, ontdekte ik net..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-09 15:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Overigens: Voor een BTW nnummer heb je volgens mij eerst een KvK nummer nodig. KvK nr. is ook handig voor openen van een rekening bij de bank. macro en andere groothandels pasjes etc. etc.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op maandag 08 oktober 2001 10:27 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Ik heb met de belastingdienst gebeld, en er is het volgende uitgekomen:

Voor de rest van dit jaar (2001) heb ik maar één (1) werkgever, en verwacht ik er ook niet meer te hebben. (ik heb nu 1 klein opdrachtje bij ID&T, mijn werkgever, maar er staat nog een ander erg groot opdracht voor me in de planning ;) waar ik minimaal zo'n 3 maanden voor nodig heb, maar het _is_ en _blijft_ één werkgever.)

Het beste is als ik gewoon géén BTW-nummer aanvraag dit jaar, maar m'n werkgever m'n loon gewoon op m'n rekening laat storten, en het eind van het jaar gewoon m'n loon opgeef aan de belasting, dit omdat ik maar 1 werkgever heb dit jaar.
Maar als dat zo zou zijn dan zou je nooit een bedrijf kunnen starten aan het einde van het jaar omdat je dan maar één opdracht kunt doen. Volgens mij is het zo dat het niet gaat om dit jaar maar om de periode van een jaar.
Weet het niet zeker (ook niet of je dat niet toevallig bedoeld) , maar dacht wel dat het zo was...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Verwijderd

Volgens mij geld het idd voor een periode van een jaar. Daarnaast kan je met je werkgever afspreken (als hij betrouwbaar en ertoe bereid is) om de opdracht volgend jaar te factureren. Dus als je op 1 januari je bedrijf start, dan stuur je hem eind januari de factuur. Welliswaar over de werkzaamheden van dit jaar, maar dat hoeft niemand te weten. Heeft hij z'n btw teruggaaf en heb jij je eerste klant.

Succes in ieder geval

• DiSiLLUSiON
Op maandag 08 oktober 2001 23:03 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

Maar als dat zo zou zijn dan zou je nooit een bedrijf kunnen starten aan het einde van het jaar omdat je dan maar één opdracht kunt doen. Volgens mij is het zo dat het niet gaat om dit jaar maar om de periode van een jaar.
Weet het niet zeker (ook niet of je dat niet toevallig bedoeld) , maar dacht wel dat het zo was...
Dat is waar, maar het kan wél, aangezien ze me bij dit bedrijf door verschillende subbedrijfjes kunnen factureren (ID&T Events, ID&T Music BV noem maar op zo zijn er 5 of 6 bedrijven binnen het hoofdbedrijf) en dan intern doorsluizen. Ik kan nu al naar de KvK en zelf een bedrijfje opstarten, maar dat heeft nog niet veel nut nu.. daar ga ik pas begin volgend jaar aan beginnen..
Op maandag 08 oktober 2001 23:27 schreef evd het volgende:
Volgens mij geld het idd voor een periode van een jaar. Daarnaast kan je met je werkgever afspreken (als hij betrouwbaar en ertoe bereid is) om de opdracht volgend jaar te factureren. Dus als je op 1 januari je bedrijf start, dan stuur je hem eind januari de factuur. Welliswaar over de werkzaamheden van dit jaar, maar dat hoeft niemand te weten. Heeft hij z'n btw teruggaaf en heb jij je eerste klant.

Succes in ieder geval
Ja dank je :)

• cappie
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Gaan we nu dan al een bedrijf opstarten met mensen die intresse hebben?

Ik wil best in m'n vrije tijd (doordeweeks 's avonds, en during the weekends) wat werk verrichten, maargoed.. tot nu toe niet verder gekomen met designwerk en wat scripting shit, maar nog niet echt met een doel.. en al helemaal niet voor geld..

dus..

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• joepP
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 06:58 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Dat is waar, maar het kan wél, aangezien ze me bij dit bedrijf door verschillende subbedrijfjes kunnen factureren (ID&T Events, ID&T Music BV noem maar op zo zijn er 5 of 6 bedrijven binnen het hoofdbedrijf) en dan intern doorsluizen. Ik kan nu al naar de KvK en zelf een bedrijfje opstarten, maar dat heeft nog niet veel nut nu.. daar ga ik pas begin volgend jaar aan beginnen..
Je kan je eerste boekjaar gewoon verlengen, dan hoef je pas eind 2002 aangifte te doen. Dan heb je ook geen last van die 1-werkgever regel volgens mij. Ga eens langs de KvK voor folders en informatie, kan nooit kwaad.

• Mister_X
  • Laatst online: 16-09 11:38
vereniging opstarten lijkt me leuk? maar waar moeten we ons dan mee bezig gaan houden?

• 3o3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07-2006

3o3

KvK is helemaal niet nodig als het om een eenmalige opdracht, sterker nog bij KvK sturen ze je waarschijnlijk weg. :7

Btw nr krijg je nadat je bij de KvK bent in geschreven, en is zover ik weer bij zelfstandige ondernemers altijd je Sofinr met B01 erachter aan (en NL ervoor).

In jnou geval is het zgn. Formulier Verklaring arbeidsrelatie misschien van toepassing.

check:
[url=http://www.belastingdienst.nl/2001/nbso/inhoud/v_ar.htm]Verklaring arbeidsrelatie[url][url=http://www.freelancer.nu/]freelancer.nu[url]
Pagina: 1