Scakelaar van lamp via pc

Pagina: 1
Acties:

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 02:16
Ik wil al een tijdje via m'n pc bijvoorbeeld m'n burolamp aanzetten nou heb ik dit gevonden en volgens mij moet het hiermee kunnen alleen mijn vraag is hoe ? :)

verwacht niet te veel intelligentie van mij want ut is laat en ik ben een redelijke elektronica newbie :P

ik weet niet of ik hem hier op de goeje plek heb gepleurd maar ik denk dat dit wel de logischte plek is hiervoor

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

Verwijderd

Is niet de goeie. Zoek eens naar schema's met een MOC3040/MOC3041/MOC3020 erin. Die zijn meestal lekker simpel. 'k ben nu alleen nu te lui om weer wat te gaan kalken.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De basis is wel aardig, maar je moet met de spanning van een LED, een relais aansturen. Deze schakelt op zijn beurt de 230V van je burolamp.

Het mooiste is om het relais aan te sluiten op een (opbouw) wandcontactdoos. Dan kan je er ook snel wat anders op prikken. :)

Het programma wat er bij zit is vrij basic, dus als je wat meer wil zul je het zelf moeten programeren.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar in deze schakeling een TRANSISTOR aansturen...

Ik DENK dat ik het fout begrepen heb en dat jij het wilt flikken met een relais...

Moet je wel oppassen als je 220V schakelt. Ik heb geluk, mijn bureaulampje schakelt die 220 in de stekker al over naar 12, die 12 doet een lichje branden :P

Of op een "breadboard", da's zo'n testplank. Heel handig om schematjes (lees: fanbussen ;)) op uit te testen...
Zelf ken ik iemand in de PCB sector en hij heeft me wat "overschotten" doorgespeeld. Een stuk of 50 multilayers+singellayers + dualcoppers enzow. Als ik ze ging kopen als zelfstandige was ik daar al 20.000 bfr kwijt volgens hem, aangezien er 5 superdure bijzaten. Als je wil mag je er wel eentje gebruiken ;)

Zelf proggen zou ik ook doen, ik ken wel een BEETJE C++, veel Visual Basic, Foxpro, J++, Perl, Java enzow maar ik weet niet of je hiermee parallelle poorten kunt aansturen. Vast mogelijk, weet enkel niet hoe :)

Weet wel hoe ik het in machinetaal kan doen (met DEBUG, aah, de goede oude tijd die nu weg is met WinXP :() maar da's wat ingewikkelder :P
Op zaterdag 06 oktober 2001 01:53 schreef -Blackbird- het volgende:
De basis is wel aardig, maar je moet met de spanning van een LED, een relais aansturen. Deze schakelt op zijn beurt de 230V van je burolamp.

Het mooiste is om het relais aan te sluiten op een (opbouw) wandcontactdoos. Dan kan je er ook snel wat anders op prikken. :)

Het programma wat er bij zit is vrij basic, dus als je wat meer wil zul je het zelf moeten programeren.

• Mannes
Op zaterdag 06 oktober 2001 01:46 schreef DaBit het volgende:
Is niet de goeie. Zoek eens naar schema's met een MOC3040/MOC3041/MOC3020 erin. Die zijn meestal lekker simpel. 'k ben nu alleen nu te lui om weer wat te gaan kalken.
ehm ...

enig idee waar ik dat zou kunnen vinden ?
Op zaterdag 06 oktober 2001 01:53 schreef -Blackbird- het volgende:

Ah...

relais ... *denk* AUW! wat doet dat ookal weer ?
dat van die wandcontactdoos is wel een strak plan eigenlijk thx :P
programma maken zie ik dan wel, maar ik denk dat dat wel gaat lukken met behulp van een paar gastjes die er veel vanaf weten... zou ut met delphi ook kunnen ?

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:22
moet je een de site van de pc totaal of de PCI doorkijken daar heb ik eens zo programma gevonden die dit soort dingen kon aansturen

Verwijderd

hier een zip file met alle gegevens over aansturen van een lpt port.

met schema

port.zip

• Mannes
hmmm jah dank je maar ik zocht eigenlijk ook nog wat info voor de hardware die ik erbij wil gaan gebruiken :P
software zit wel goed.

Verwijderd

op pagina 13 van pdf staat ook nog een schema voor 24 line in out

8255A.PDF

in het vorige zip bestand zit ook nog een schema met minder lijnen

• Mannes
ah ... die had ik nog niet gezien.
Maar hoe kan ik hiermee dan een lamp van 230 volt laten aan gaan ? :P

ik bedoel ik denk niet dat me lamp veel doet met 5 volt ...

Verwijderd

hier nog 2 pdf`s

relay board in plaats van op de lpt aan te sluiten , op de uitgang van de 8255A

relay

• Mannes
hmmmm jah ....
bedankt allemaal maar ik ga denk ik me eerste plan volgen en daar dan gewoon een relais aanhangen ofzo...
alleen nu is de vraag: wat voor een relais moet ik hebben ?

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 23:59
Hoi,

Ik las je post, en dacht, hmm, lijkt me wel een idee ja. Dus ben maar ff gaan zitten tekenen, en dit kwam eruit:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~bram.cramer/lpt-relais_lowres.bmp (hopen dat ik ut doet anders copy-paste dit ff: members.chello.nl/~bram.cramer/lpt-relais_lowres.bmp)

Voor de versie van 800k (beter leesbare bijschriften :)) klik hier

<edit>
Mocht je vragen hebben, over het waarom, en hoe? doe maar icq'en!
</edit>
<edit 2>
aardige fout in schema aangepast... *schaam* *D
</edit 2>
Ik hoor wel of je er iets aan hebt!
Bram

Verwijderd

Ding van Bramseltje werkt wel. Kijk voor de relaisjes eens in de rommelbak van de lokale elektronicaboer.

Ik denk dat als je MOC30xx in een zoekmachine invoert, dat je er wel komt. Die MOC kan rechtstreeks op de LPT, en kan standaard 60W schakelen. 't is wat simpeler en eleganter dan een relais. Wil je meer, dan moet er nog een triac bij. Ik gebruik ze in m'n lichtsturing (theater/disco) tot vele kW's.

Verwijderd

hier een data sheet voor MOC3031

op pag 4 staat een schema

pdf

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Met een beetje modden moet dit toch echt eenvoudiger kunnen: Relais op de +5V is toch gemakkelijker of licht dat nu aan mij :?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

lijkt verdacht veel op schema uit relay pdf

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.kwarten/relay%60s-a.JPG

• bramseltje
Zow, * bramseltje has returned van het diner.

ff reageren.
Op zaterdag 06 oktober 2001 18:44 schreef cormoran1000 het volgende:
lijkt verdacht veel op schema uit relay pdf

[afbeelding]
Op zich niet zo vreemd, dit is basis electro, als je dat snapt teken je het zelfde schema uit je hoofd...
Op ... schreef Aetje:
Met een beetje modden moet dit toch echt eenvoudiger kunnen: Relais op de +5V is toch gemakkelijker of licht dat nu aan mij:?
Dat zou wel kunnen, maar dan heb je een relais nodig dat maar weinig stroom nodig heeft, en op 5v werkt. op deze manier heb je daar geen last van, en heb je een wat uitgebreider keuze.

Dabit heeft waarschijnlijk meer verstand van dit soort dingen, dus ik raad je aan om naar hem te luisteren, als het niet te veel solderen wordt :p

Bram

<edit>
t is quote, en niet qoute |:(:7
</edit>

Verwijderd

kijk eens bij conrad die heeft een een bouwpakketje die dat zelfde doet het heeft dan 8 kanalen die je kunt aansturen met relais koste iets van 100 piek

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 11:09

Acid_Burn

uhuh

voor projectje hardware paar jaar geleden op school ook eens zoiets in elkaar gesoldeerd. Schemaatje uit de elektuur. Aansturing met de parallelle poort. Werkt met optocouplers. Kan geloof ik 90 watt per kanaal schakelen (8 kanalen).

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Mannes
Bramseltje, kan die schakeling van jou maar 60w aan of kan je er gewoon alles op aansluiten zonder iets op te blazen ?

DaBit, als je dan zown MOC30xx gebruikt heb je er dan per schakeling 1 nodig of kan je er meerdere op 1 zetten ?
en zou je een tekeningetje kunnen mailen van hoe dat dan precies in elkaar gaat zitten ? email is mannesbrak@hotmail.com

cormoran1000, die schema's uit die pdf's wordt ik niet echt veel wijzer van maar ik begin er steeds meer van te snappen :P i.i.g. bedankt

Verwijderd

hier een bewerkt schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.kwarten/mocschema.JPG

load is je lamp

pen naar poort is een uitgang op lpt

massa is massa van lpt

weerstand van 39 Ohm en Condensator van 0.01 kunnen weg gelaten worden , is alleen voor ontstoring bij induktieve belasting

Verwijderd

Mannes, Cormoran1000:

Yup, dit is wat ik bedoel. Die 0.01 condensator en 39E weerstand kunnen in alle gevallen weg als je de MOC3041 gebruikt aangezien deze altijd op de nuldoorgang van de sinus schakelt.

De triac en de 1K/180E weerstanden kunnen weg als je max. 60W schakelt. Dan moet je de MOC3041 monteren zoals je normaal een schakelaar monteert; dus de ene 220V op pen 6, pen 4 naar de ene poot van de lamp, en de andere poot van de lamp naar de andere 220V draad.

Wil je meer dan 60W, dan kun je bijv. de TIC206D of TIC206M gebruiken tot 600W. De TIC216, TIC226 en TIC246 kunnen ook. Wil je het helemaal lomp doen, neem dan een TIC263M. Dan kun je 5kW schakelen per kanaal.

Ik gebruik ik m'n lichtsturing de TIC246M. Die is goed voor 2.5kW per kanaal.

'pen van de poort' in het schema is pen 2 tot en met 9 van de parallelle poort connector.

of-ie werkt kun je vanuit DOS proberen met DEBUG:
debug> o 378 1 (lamp op pen 2 actief maken)
debug> o 378 2 (lamp op pen 3 actief maken)
debug> o 378 4 (lamp op pen 4 actief maken)
debug> o 378 8 (lamp op pen 5 actief maken)

enzovoorts.

• bramseltje
*schop* :Z

Voor die genen die erin geinteresseerd zijn, ik heb gisteren een eerste werkende versie van een programmaatje om het aan te sturen afgemaakt. staat op deze site. Werkt als het goed is onder w95 t/m w2K, heb alleen 98 en 2K kunnen testen. je moet onder NT, 2K wel admin/poweruser zijn om te kunnen installeren.
suc6
Bram

• Mannes
ehm ...
bramseltje ik moet je tot mijn spijt mededeelen dat die nieuwe versie het niet (meer) onder win9x doet .. iig niet onder ME
ik zelf ben ook nog bezig gewees en die van mij kan je hier vandaan halen

[edit]ff link toegevoegd[/link]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb er een artikel over geschreven:

http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/artikel/hw_anst_lpt/index.htm

Lees maar, ik heb heb het ook gebruikt voor iets anders en ik wil ook gaan maken dat ik kan zeggen 'Computer: Lamp 2 AAN!' En dan floept de lamp achter mij aan of de lamp aan het plafond ect

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1