A computer without Windows is like a fish without a bicycle.
Verwijderd
Het mooiste is om het relais aan te sluiten op een (opbouw) wandcontactdoos. Dan kan je er ook snel wat anders op prikken.
Het programma wat er bij zit is vrij basic, dus als je wat meer wil zul je het zelf moeten programeren.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Ik DENK dat ik het fout begrepen heb en dat jij het wilt flikken met een relais...
Moet je wel oppassen als je 220V schakelt. Ik heb geluk, mijn bureaulampje schakelt die 220 in de stekker al over naar 12, die 12 doet een lichje branden
Of op een "breadboard", da's zo'n testplank. Heel handig om schematjes (lees: fanbussen
Zelf ken ik iemand in de PCB sector en hij heeft me wat "overschotten" doorgespeeld. Een stuk of 50 multilayers+singellayers + dualcoppers enzow. Als ik ze ging kopen als zelfstandige was ik daar al 20.000 bfr kwijt volgens hem, aangezien er 5 superdure bijzaten. Als je wil mag je er wel eentje gebruiken
Zelf proggen zou ik ook doen, ik ken wel een BEETJE C++, veel Visual Basic, Foxpro, J++, Perl, Java enzow maar ik weet niet of je hiermee parallelle poorten kunt aansturen. Vast mogelijk, weet enkel niet hoe
Weet wel hoe ik het in machinetaal kan doen (met DEBUG, aah, de goede oude tijd die nu weg is met WinXP
Op zaterdag 06 oktober 2001 01:53 schreef -Blackbird- het volgende:
De basis is wel aardig, maar je moet met de spanning van een LED, een relais aansturen. Deze schakelt op zijn beurt de 230V van je burolamp.
Het mooiste is om het relais aan te sluiten op een (opbouw) wandcontactdoos. Dan kan je er ook snel wat anders op prikken.
Het programma wat er bij zit is vrij basic, dus als je wat meer wil zul je het zelf moeten programeren.
ehm ...Op zaterdag 06 oktober 2001 01:46 schreef DaBit het volgende:
Is niet de goeie. Zoek eens naar schema's met een MOC3040/MOC3041/MOC3020 erin. Die zijn meestal lekker simpel. 'k ben nu alleen nu te lui om weer wat te gaan kalken.
enig idee waar ik dat zou kunnen vinden ?
Ah...Op zaterdag 06 oktober 2001 01:53 schreef -Blackbird- het volgende:
De basis is wel aardig, maar je moet met de spanning van een LED, een relais aansturen. Deze schakelt op zijn beurt de 230V van je burolamp.
relais ... *denk* AUW! wat doet dat ookal weer ?
dat van die wandcontactdoos is wel een strak plan eigenlijk thx
programma maken zie ik dan wel, maar ik denk dat dat wel gaat lukken met behulp van een paar gastjes die er veel vanaf weten... zou ut met delphi ook kunnen ?
software zit wel goed.
Verwijderd
8255A.PDF
in het vorige zip bestand zit ook nog een schema met minder lijnen
Maar hoe kan ik hiermee dan een lamp van 230 volt laten aan gaan ?
ik bedoel ik denk niet dat me lamp veel doet met 5 volt ...
Verwijderd
relay board in plaats van op de lpt aan te sluiten , op de uitgang van de 8255A
relay
bedankt allemaal maar ik ga denk ik me eerste plan volgen en daar dan gewoon een relais aanhangen ofzo...
alleen nu is de vraag: wat voor een relais moet ik hebben ?
Ik las je post, en dacht, hmm, lijkt me wel een idee ja. Dus ben maar ff gaan zitten tekenen, en dit kwam eruit:
(hopen dat ik ut doet anders copy-paste dit ff: members.chello.nl/~bram.cramer/lpt-relais_lowres.bmp)Voor de versie van 800k (beter leesbare bijschriften
<edit>
Mocht je vragen hebben, over het waarom, en hoe? doe maar icq'en!
</edit>
<edit 2>
aardige fout in schema aangepast... *schaam*
</edit 2>
Ik hoor wel of je er iets aan hebt!
Bram
Verwijderd
Ik denk dat als je MOC30xx in een zoekmachine invoert, dat je er wel komt. Die MOC kan rechtstreeks op de LPT, en kan standaard 60W schakelen. 't is wat simpeler en eleganter dan een relais. Wil je meer, dan moet er nog een triac bij. Ik gebruik ze in m'n lichtsturing (theater/disco) tot vele kW's.
Forget your fears...
...and want to know more...
ff reageren.
Op zich niet zo vreemd, dit is basis electro, als je dat snapt teken je het zelfde schema uit je hoofd...Op zaterdag 06 oktober 2001 18:44 schreef cormoran1000 het volgende:
lijkt verdacht veel op schema uit relay pdf
[afbeelding]
Dat zou wel kunnen, maar dan heb je een relais nodig dat maar weinig stroom nodig heeft, en op 5v werkt. op deze manier heb je daar geen last van, en heb je een wat uitgebreider keuze.Op ... schreef Aetje:
Met een beetje modden moet dit toch echt eenvoudiger kunnen: Relais op de +5V is toch gemakkelijker of licht dat nu aan mij:?
Dabit heeft waarschijnlijk meer verstand van dit soort dingen, dus ik raad je aan om naar hem te luisteren, als het niet te veel solderen wordt
Bram
<edit>
t is quote, en niet qoute |:(
</edit>
Verwijderd
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
DaBit, als je dan zown MOC30xx gebruikt heb je er dan per schakeling 1 nodig of kan je er meerdere op 1 zetten ?
en zou je een tekeningetje kunnen mailen van hoe dat dan precies in elkaar gaat zitten ? email is mannesbrak@hotmail.com
cormoran1000, die schema's uit die pdf's wordt ik niet echt veel wijzer van maar ik begin er steeds meer van te snappen
Verwijderd
load is je lamp
pen naar poort is een uitgang op lpt
massa is massa van lpt
weerstand van 39 Ohm en Condensator van 0.01 kunnen weg gelaten worden , is alleen voor ontstoring bij induktieve belasting
Verwijderd
Yup, dit is wat ik bedoel. Die 0.01 condensator en 39E weerstand kunnen in alle gevallen weg als je de MOC3041 gebruikt aangezien deze altijd op de nuldoorgang van de sinus schakelt.
De triac en de 1K/180E weerstanden kunnen weg als je max. 60W schakelt. Dan moet je de MOC3041 monteren zoals je normaal een schakelaar monteert; dus de ene 220V op pen 6, pen 4 naar de ene poot van de lamp, en de andere poot van de lamp naar de andere 220V draad.
Wil je meer dan 60W, dan kun je bijv. de TIC206D of TIC206M gebruiken tot 600W. De TIC216, TIC226 en TIC246 kunnen ook. Wil je het helemaal lomp doen, neem dan een TIC263M. Dan kun je 5kW schakelen per kanaal.
Ik gebruik ik m'n lichtsturing de TIC246M. Die is goed voor 2.5kW per kanaal.
'pen van de poort' in het schema is pen 2 tot en met 9 van de parallelle poort connector.
of-ie werkt kun je vanuit DOS proberen met DEBUG:
debug> o 378 1 (lamp op pen 2 actief maken)
debug> o 378 2 (lamp op pen 3 actief maken)
debug> o 378 4 (lamp op pen 4 actief maken)
debug> o 378 8 (lamp op pen 5 actief maken)
enzovoorts.
Voor die genen die erin geinteresseerd zijn, ik heb gisteren een eerste werkende versie van een programmaatje om het aan te sturen afgemaakt. staat op deze site. Werkt als het goed is onder w95 t/m w2K, heb alleen 98 en 2K kunnen testen. je moet onder NT, 2K wel admin/poweruser zijn om te kunnen installeren.
suc6
Bram
bramseltje ik moet je tot mijn spijt mededeelen dat die nieuwe versie het niet (meer) onder win9x doet .. iig niet onder ME
ik zelf ben ook nog bezig gewees en die van mij kan je hier vandaan halen
[edit]ff link toegevoegd[/link]
http://members1.chello.nl/~a.o.r.broek/artikel/hw_anst_lpt/index.htm
Lees maar, ik heb heb het ook gebruikt voor iets anders en ik wil ook gaan maken dat ik kan zeggen 'Computer: Lamp 2 AAN!' En dan floept de lamp achter mij aan of de lamp aan het plafond ect
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!