Toon posts:

2 OS'en simultaan op 1 PC draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okay, voor mijn werk speel ik een beetje met mainframes ( en nog veel meer ).
Echte mainframes, geen midrange-systemen als AS400.

We hebben o.a. een 900+ mipper waar een stuk of 5 MVS-systemen op draaien, in zogenaamde lpars ( logical partitions ) Deze systemen draaien tegelijk en zijn ( uiteraard ) allen tegelijk benaderbaar via een terminal-emulator.

Weet iemand of zoiets ook voor de PC bestaat?
Ik bedoel dus, een basis-OS, wat simpel gezegd tijd toewijst aan de diverse OS'en, waardoor je dus bv 2 Windows 98's tegelijk kunt draaien.
Of linux en linux ( voor de liefhebbers ) of iets dergelijks.

Ik ben niet van plan iets dergelijks te installeren, als ik het vind, maar ben gewoon nieuwsgierig ( voorlopig althans ).

Dus: Kent iemand zoiets voor de PC?

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Met virtual PC kun je meerdere OSsen in een host OS installen, en het draait ook nog, zo heb ik in W2K win 98 geinstalled omdat een spel het niet deed onder W2K. En ik zat dus IN W2K Win98 te draaien en een spel te spelen, en het werkte ook nog! ^_^

Verwijderd

Doet VMWARE niet wat je wilt?

Verwijderd

Topicstarter
Geweldig!

'k heb ffkens rondgesnuffeld en zowaar ... 2x bingo.

Mijn dank is verpletterend. *D

Verwijderd

[Code 1: forum onderhoud :( :? ]

Zowel Connectix VirtualPC alsmede de diverse VMware varianten [simpel-> professioneel, dus VMware express/Workstation/GSX server/ESX server] zijn ontworpen voor dit geintje.

VMware is verder ontwikkeld als Connectix, maar kan daarentegen geen OS/2 aan.

De software bestaat dus.

GSX server is volgens mij een eigen OS met minimale overhead dat je rechtstreeks toestaat een hoop OS's te draaien. Spaart dus hardware en plaats uit.

VirtualPC draait alleen op windows ME/2000/XP, vmware workstation op Linux, of op windows NT varianten (4.0/2000/XP).

T is in beide gevallen geen complete ix86 emulatie, aangezien ware emulatie veel te langzaam zou worden...

Verwijderd

Topicstarter
GSX-server eh?
hmmm, zal dat ook eens opzoeken.

Ik dank u uitermate vriendelijk :)
Pagina: 1