Ik ben van plan om binnekort een Tiger MP, of wat later, een ander AMD dualbord in huis te halen, om mijn p3 500 te upgraden. Uit benchmarks komt naar voren dat de palomino MP's niet zo heel veel harder renderen, dus ik ga voor normale athlons, 1000 of 1200 mhz ofzo, daar die er ook op passen. Nu mijn vraag: Wat voor koelers moeten daarop? Ik heb geen ervaring met AMD maar ik weet dat ze heet worden. Ik ga niet overclocken of andere rare dingen doen. Als ik 2 1200's koop, krijg ik daar dan koelers bij? En zijn die voldoende? Moet ik mijn kast (fulltower) extra koelen?
Verwijderd
Ik zie niet in waarom de keuze voor een heatsink anders zou zijn bij een dual-systeem dan bij een single CPU systeem, afgezien dat je dan twee koelers koopt. 
De AMD Palomino (Athlon XP) processors produceren 75% minder hitte op gelijke clockrate dan de Thunderbird.
Verder zijn er toch een aantal stabiliteits-issues als je Thunderbird processors gebruikt op een dual bordje. Zo komt het voor dat een single CPU systeem sneller is dan een dual systeem. Dit bewijst m.i. dat de thunderbirdarchitectuur niet geschikt is voor dualprocessing. Mijn advies: koop toch een Palomino.
Bovendien is de snelheidswinst een stuk groter als de door jou gebruikte applicaties SSE ondersteunen, en geen 3dnow!, hetgeen vaak het geval is (Photoshop bijvoorbeeld).
Succes
De AMD Palomino (Athlon XP) processors produceren 75% minder hitte op gelijke clockrate dan de Thunderbird.
Verder zijn er toch een aantal stabiliteits-issues als je Thunderbird processors gebruikt op een dual bordje. Zo komt het voor dat een single CPU systeem sneller is dan een dual systeem. Dit bewijst m.i. dat de thunderbirdarchitectuur niet geschikt is voor dualprocessing. Mijn advies: koop toch een Palomino.
Bovendien is de snelheidswinst een stuk groter als de door jou gebruikte applicaties SSE ondersteunen, en geen 3dnow!, hetgeen vaak het geval is (Photoshop bijvoorbeeld).
Succes
Verwijderd
En nee je krijgt er geen koelers bij. Een goede online shop vind ik Gistron (www.gistron.com), daar hebben ze ook CoolerMaster EP5-6I51 koelers voor 29,-. Deze doen uitstekend hun werk.
En over je kast: let erop dat je minimaal een 300 Watt voeding nodig hebt. Als je daarnaast ook nog het een en ander qua hebt zoals Harddisks, een (energievretende) GeForce-videokaart, etc hebt, dan kun je beter een 430 Watt Enermax kopen.
Een tweetal casefans in je fulltower is geen luxe, jij zit toch ook niet graag binnen een benauwde kamer van 40 graden?
*edit* wee, mijn 200e post
En over je kast: let erop dat je minimaal een 300 Watt voeding nodig hebt. Als je daarnaast ook nog het een en ander qua hebt zoals Harddisks, een (energievretende) GeForce-videokaart, etc hebt, dan kun je beter een 430 Watt Enermax kopen.
Een tweetal casefans in je fulltower is geen luxe, jij zit toch ook niet graag binnen een benauwde kamer van 40 graden?
*edit* wee, mijn 200e post
thanx.
Een rendertest in 3dmax tussen 2 palomino's op 1200 en 2 thunderbirds op 1200 scheelde 1 seconde. Ik heb nu de pieken niet voor de veel duurdere palomino's. Al is het verschil in hitte wel erg veel.
En ik moet ook een voeding hebben ja, dat wordt meer dan 300W. En hij moet 30 Ampere op de 5 volt lijn aan kunnen.
Ik kan ook er 2 goedkope durons op zetten en later er snelle MP's op gooien?
Een rendertest in 3dmax tussen 2 palomino's op 1200 en 2 thunderbirds op 1200 scheelde 1 seconde. Ik heb nu de pieken niet voor de veel duurdere palomino's. Al is het verschil in hitte wel erg veel.
En ik moet ook een voeding hebben ja, dat wordt meer dan 300W. En hij moet 30 Ampere op de 5 volt lijn aan kunnen.
Verwijderd
Wat je kunt doen is twee Duron 1000 MHz processors kopen. Deze processor is gebaseerd op de Morgan-core, het Value broertje van de Palomino. Deze processors werken wel betrouwbaar in een dualprocessing systeem, zoals in diverse testen blijkt. Bovendien presteren ze erg goed, ondanks hun kleinere cache.Op vrijdag 05 oktober 2001 20:41 schreef gladiool het volgende:
thanx.
dat klinkt goed. Een soort baby MP dus? Ik zit nu op een p3 500, dus als ik er 2 maal 1000 ingooi, als is het een duron, dan heb ik al een flinke snelheids boost. Aleen:
Hoe weet ik wat een morgan core heeft? alles boven 900 mhz?
Verwijderd
AMD Duron 1000 MHz = MorganOp vrijdag 05 oktober 2001 21:06 schreef gladiool het volgende:
dat klinkt goed. Een soort baby MP dus? Ik zit nu op een p3 500, dus als ik er 2 maal 1000 ingooi, als is het een duron, dan heb ik al een flinke snelheids boost. Aleen:
AMD Duron <= 950MHz = Spitfire (de oude core dus)
AMD Duron 1100 MHz (onlangs aangekondigd) weet ik niet
AMD Duron is geen MP-processor. AMD garandeert alleen van MP processors dat ze goed werken in een dual processing omgeving. Maar van alle Palomino-varianten is bekend dat ze goed werken in een dual processing omgeving.
Een P3-500 gebruikt de Katmai core, een oudere core dan bijvoorbeeld de Coppermine (vanaf 800MHz meen ik). Een P3-500 doet ongeveer 1.3Mkeys/s met de distributed.net client
ik lever liever wat snelheid in voor een wat stabieler, koeler systeempje. Dan denk ik dat ik er 2 morgans op gooi.
Verwijderd
A most prudent choice.Op vrijdag 05 oktober 2001 21:54 schreef gladiool het volgende:
ik lever liever wat snelheid in voor een wat stabieler, koeler systeempje. Dan denk ik dat ik er 2 morgans op gooi.
en dan later er snellere in. EN ik hoef me met 2 morgans dus niet zo druk te maken om de hitte.
Verwijderd
Aan een gewone voeding heb je helemaal niets voor dat Tyan moederbord, je hebt een speciale 460 Watter nodig, die speciaal voor dit type multiprocessor systeem is.
Deze voeding dus.
http://www.tweakers.net/pricewatch/18973
En ja, je zal echt moeten zorgen dat er een goed intake en outtake fan op zit. Er onstaat namelijk iets van 120 / 150 watt hitte in die kast, denk maar aan wat er gebeurt als je twee 60 watt gloeilampen in een blik stopt en een tijdje laat branden ....
PS Minder stroomverbruik, is nog altijd niet een laag verbruik, het is maar 30 tot 40 % minder...
( 55watt ipv 85 watt bij 1300 Mhz.
)
Deze voeding dus.
En ja, je zal echt moeten zorgen dat er een goed intake en outtake fan op zit. Er onstaat namelijk iets van 120 / 150 watt hitte in die kast, denk maar aan wat er gebeurt als je twee 60 watt gloeilampen in een blik stopt en een tijdje laat branden ....
PS Minder stroomverbruik, is nog altijd niet een laag verbruik, het is maar 30 tot 40 % minder...
( 55watt ipv 85 watt bij 1300 Mhz.
op de thunder k7 moet een speciale, op de tiger MP alleen een zware, maar daar kunnen wel gewone op.
Verwijderd
OepsOp vrijdag 05 oktober 2001 23:50 schreef gladiool het volgende:
op de thunder k7 moet een speciale, op de tiger MP alleen een zware, maar daar kunnen wel gewone op.
Dat wist ik niet .
Je kunt beter een single proc Athlon XP 1800+ oid gaan bouwen dan een dual Morgan op 1GHz. De Athlon XP op 1,5GHz zal veel sneller zijn. Maak er dan een dual 1,33-1,5GHz van.
hmmm ja ik kan beter denk ik even wachten, en dan dus XP's kopen? Als die maar in dual werken.
Erm NEENOp vrijdag 05 oktober 2001 23:25 schreef Hooi het volgende:
Aan een gewone voeding heb je helemaal niets voor dat Tyan moederbord, je hebt een speciale 460 Watter nodig, die speciaal voor dit type multiprocessor systeem is.
Deze voeding dus.
( 55watt ipv 85 watt bij 1300 Mhz.)
das is voor de Tyan K7 Thunder
Met de Tyan Tiger MP kom je rond met een 350Watt of zelfs nog beetje minder
Pagina: 1