Maakt de size veel uit?

Pagina: 1
Acties:

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 23:38
Hey,

ff een klein vraagje. Ik heb een mysql tabel waarin ik de volgende collums heb:
month, ip, en site

Er staan nu 230219 rows.
Bij elke bezoeker word er een select gedaan in deze tabel, om te kijken of het ip er al in staat of niet.

Maakt het nou erg veel uit in snelheid/belasting of de tabel 230219 rows heeft of 2000?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
lijkt me wel zeker uitmaken als je computer
11 a 12 cijfers moet gaan vergelijken x 230219 lijkt me wel lastig worden als hij dat meerdere keeren per sec moet doen

als ik het fout heb dan moet je het even zeggen :)

( of ik blaat nu een beetje en laat ik weer eens zien dan ik geen 18 ben ;) )

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zoeken op een key veld heeft een logaritmische complexiteit (Als dat niet zo is, dan zou ik als de wiede weerga terug naar de leverancier, en een nieuwe dbms halen!)

Dit betekend dat de zoektijd lineair toeneemt waneer de hoeveelheid data exponentieel toeneemt.

*Dit betekend dat waneer de database 2x zo groot is, het zoekalgoritme slechts 1 vergelijking extra nodig heeft.

OVER IP's:

Ip's zijn heel makkelijk als unsigned integer op te slaan.. Kan in 4 bytes (is natuurlijk zo logisch als wat, maar veel mensen vergeten het)..

x1.x2.x3.x4 -> x4 + x3*256 + x2*2562 + x1*2563

Met integers kan je db NOG veel sneller zoeken :)

*Hier ga ik uit van een gebalanceerde binaire boom.. Meeste DBMS gebruiken een boom met meerdere kinderen per node (vaak afhankelijk van de blocksize van het file managment systeem)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'