Toon posts:

[Linux] LILO-MBR-vraagje,,,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als het LILO tijdens de installatie de MBR (Master Boot Sector) overschrijft, bewaart het een kopie (van de MBR) in /boot ....
Maar omdat ik Linux RedHat7.1 twee keer heb geinstalleerd, ben ik die kopie kwijt. (omdat tijdens de 2de installatie de /boot partitie opnieuw werd geformateerd).
wie heeft er enig idee hoe ik nu LILO kan verwijderen. en mijn oude MBR terug kan krijgen.???
fdisk /mbr werkt alleen op win95.(las ik ergens)
en sbin/lilo -u geeft een foutmelding.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Wat staat er in die MBR die je wil hebben?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 oktober 2001 17:41 schreef Patrick83 het volgende:
Als het LILO tijdens de installatie de MBR (Master Boot Sector) overschrijft, bewaart het een kopie (van de MBR) in /boot ....
Maar omdat ik Linux RedHat7.1 twee keer heb geinstalleerd, ben ik die kopie kwijt. (omdat tijdens de 2de installatie de /boot partitie opnieuw werd geformateerd).
wie heeft er enig idee hoe ik nu LILO kan verwijderen. en mijn oude MBR terug kan krijgen.???
fdisk /mbr werkt alleen op win95.(las ik ergens)
en sbin/linux -u geeft een foutmelding.
je moet /sbin/lilo -u doen inplaats van sbin/linux -u

als het er dan nog niet af is moet je met een boot folp van win booten en dan kun je als het goed is gewoon fdisk /mbr doen

werkt bij mij altijd

Verwijderd

En als je fdisk /mbr doet, ben je dan al de data kwijt van die schijf en/of partitie indeling? Want ik heb op mijn 1e harddisk windows staan en een paar partities, en linux op een 2e harddisk. LILO staat dus in de MBR van mijn windows disk. Ik kan deze info niet vinden in de boeken die ik bij m'n SuSE 7.1 distro heb gekregen, en ik was zo stom om tijdens de install van linux niet het commando op te schrijven om de mbr terug te zetten |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 18:08 schreef yeadder het volgende:

[..]

je moet /sbin/lilo -u doen inplaats van sbin/linux -u
Dat bedoel ik ook. Werkt dus niet....
Op vrijdag 05 oktober 2001 18:08 schreef yeadder het volgende:
als het er dan nog niet af is moet je met een boot folp van win booten en dan kun je als het goed is gewoon fdisk /mbr doen

werkt bij mij altijd
Ga ik ff proberen.

Ik heb naast Linux. Windows 98 SE op m'n PC.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op vrijdag 05 oktober 2001 18:21 schreef _jero_ het volgende:
En als je fdisk /mbr doet, ben je dan al de data kwijt van die schijf en/of partitie indeling? Want ik heb op mijn 1e harddisk windows staan en een paar partities, en linux op een 2e harddisk. LILO staat dus in de MBR van mijn windows disk. Ik kan deze info niet vinden in de boeken die ik bij m'n SuSE 7.1 distro heb gekregen, en ik was zo stom om tijdens de install van linux niet het commando op te schrijven om de mbr terug te zetten |:(
Nee, dan ben je niets kwijt, alleen je MBR. Als je dus vanaf een Windows bootdisk fdisk /mbr doet, kun je gewoon naar Windows booten.

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 18:29 schreef RemcoX het volgende:

[..]

Nee, dan ben je niets kwijt, alleen je MBR. Als je dus vanaf een Windows bootdisk fdisk /mbr doet, kun je gewoon naar Windows booten.
Dan waarom doet iedereen zo moeilijk om het linux commando te vinden om de oude mbr terug te zetten?, want als je dan fdisk /mbr doet en opnieuw boot, maakt ie toch weer een goede mbr aan? Of denk ik nu helemaal fout....

Verwijderd

Topicstarter
Yesssssss het is gelukt.
Eindelijk van LILO af :D
Pagina: 1