Fragmentatie

Pagina: 1
Acties:

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025
Kan iemand mij uitleggen waarom een harde schijf fragmenteert?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Omdat jij programma's installeerd en verwijderd.
VB: Jij installeerd een prog van 4 MB.
Jij verwijderd dat progje weer.
Nu wordt de ruimte waar dat progje stond vrij gegeven om herschreven te worden. (het wordt niet echt gewist, vandaar dat je met sommige programma's gedelete programma's weer kunt terug halen).
Nu installeer je een nieuw programmatje, dit is bv 7 MB.
Een gedeelte past in de zojuist vrijgekomen 4 MB de andere 3 niet. En komen op een andere plaats op de HD te staan.
Dit is niet bevordelijk voor sommige programma's omdat de HD nu constant moet zoeken op verschillende lokaties op de HD naar een bepaald programma.
Dit is Fragmentatie.
Het deframgenteren probeerd ervoor te zorgen dat programma's die verspreidt staan op de HD weer zodicht mogelijk bij elkaar te zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Boomrups
Aha......maar als je nou een maand lang niks installeert en verwijderd. Bijvoorbeeld alleen maar surft, tekstverwerkt en spelletjes speelt......dan fragmenteert ie toch ook?
Of niet?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 12:49

DarkSide

theres no place like ::1

Ja maar spellen maken ook gebruik van HD ruimte.
Dan heb je je SWAP file nog.
Download je een MP3tje etc etc.
Er is constant HD activiteit.
Alleen de ene activiteit zorgt voor meer fragmentatie dan de andere.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Boomrups
i c

thnx :)

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 17:12 schreef Boomrups het volgende:
Aha......maar als je nou een maand lang niks installeert en verwijderd. Bijvoorbeeld alleen maar surft, tekstverwerkt en spelletjes speelt......dan fragmenteert ie toch ook?
Of niet?
surfen --> hij slaat de webpagina's ook op de harde schijf op en verwijderd het weer later.
Tekstverwerken --> Dan neem ik aan dat je de bestanden ook opslaat, of automatische backups.
Spelletjes --> de savegames sla je op.

En natuurlijk het swapfile, dat slaat ie ook op en wordt weer verwijderd.
Daar wordt het dus ook gefragmenteerd van (toch?)! :Y)

edit:

Bah, volgende keer eerst beter reacties van andere lezen. daar stond het al in! :(

Verwijderd

Tip : definieer zelf een swap-file op een aparte partitie, dan fragmenteert die swap-file de rest van je hd niet meer. Swap-file word aangemaakt wanneer nodig (toch?) en is er dus soms wel/soms niet. (fragmentatie)
Zet ook je temp/internet/files op een aparte partitie met dezelfde reden.
Kan je ook nog doen met een cd-write-temp-file. :)
Je hebt genoeg letters om partities te maken.. :) en met tweakUI kan je ze onzichtbaar maken in explorer.
Dit en meer tips stonden in PC-Active (zelf ben ik niet zo slim :) )

• Boomrups
Die van het swapfile op een aparte partitie kende ik al....maar niet van de PC-Active :)

Maar ik zal mijn temp/internet/files ook op een aparte partitie zetten...

is het dan ook nodig om dan weer naast een swappartitie ook nog zo'n temp/internet/files partitie te maken?
of kan dat wel op dezelfde partitie?

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 23:00 schreef Boomrups het volgende:
Die van het swapfile op een aparte partitie kende ik al....maar niet van de PC-Active :)

Maar ik zal mijn temp/internet/files ook op een aparte partitie zetten...

is het dan ook nodig om dan weer naast een swappartitie ook nog zo'n temp/internet/files partitie te maken?
of kan dat wel op dezelfde partitie?
De swap-file kan het beste in z'n eentje lijkt mij. (Is bij mij een 256MB partitie in FAT16)
En de rest van de steeds veranderende mappen samen op een aparte partitie. Hou wel altijd genoeg ruimte voor een cd-temp-file (740-800 MB) als je die erbij zet.
En ook IE ff vertellen dat je die temp-internet daar op die partitie wil hebben natuurlijk :9

Verwijderd

Met Norton Speed Disk kan je ook defragementeren en daar kan je een optie kiezen "Optimize Swap File", waarbij er een bepaald stukje van de harde schijf voor de swap-file wordt vrijgemaakt. Hierdoor heb je ook geen last van steeds 'gaten' in je harde schijf.
Pagina: 1