Jaloezie: wat heb je er aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Topicstarter
Hmm. De topictitel zegt het eigenlijk al helemaal.

Ik wil dus graag eens weten waarom sommige mensen nou eigenlijk echt jaloers zijn, en hoe ze er dus mee omgaan.

Sommigen worden jaloers als hun vrien(in) naar een ander kijkt, anderen worden jaloers als iemand iets heeft wat ze zelf graag willen hebben.

Jaloezie sloopt ook veel, met name vriendschappen.

Dus: waarom zijn mensen jaloers en wat hebben ze eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drz
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

drz

Jalouzie kan voortkomen uit een gebrek aan zelfvertrouwen.
Mensen met een minderwaardigheid complex hebben de neiging om sneller jaloers te zijn als iemand die een stuk zelfverzekerder in het leven rond huppelt.

Een positieve instelling is ook een goede remedie!

"al het goede in het leven is illegaal, immoreel of dikmakend"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Dat kan best kloppen. Vroeger liep ik vaker rond met jaloezie. Tegenwoordig barst ik van zelfvertrouwen (misschien wel teveel).

Mijn ouders, leraren en andere die in mijn weg lopen vangen de klappen van mijn trots op! Ik probeer altijd de eer aan mijzelf hoog te houden. Daarom respecteer ik alleen degene die respect voor mij en andreen kunnen opbrengen.

Nou heb ik meer het gevoel dat sommiggen jaloers op mij en mijn vrienden zijn, want wat wij hebben is vriendschap en daar komt niks tussen.

Hmm, beetje offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

uit evolutionair oogpunt is het wel nuttig als je de persoon die probeert om met jouw partner te 'maten' wegjaagt. Anders is de kans dat jij je voortplant toch een stuk lager.

En op abstract niveau, als ik een vriend zie lopen die een vriendin heeft gevonden en daarmee gelukkig is kan ik ook jaloers zijn, in die zin dat ik niet zijn vriendin wil, maar dat ik dat ook graag zou willen.
Misschien een drijfveer om je situatie te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Op zaterdag 06 oktober 2001 04:36 schreef [YR]paladin het volgende:

En op abstract niveau, als ik een vriend zie lopen die een vriendin heeft gevonden en daarmee gelukkig is kan ik ook jaloers zijn, in die zin dat ik niet zijn vriendin wil, maar dat ik dat ook graag zou willen.
Misschien een drijfveer om je situatie te verbeteren?
....leuk dat je het op zo'n positieve manier oppikt...!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33181

ik denk eigenlijk dat jaloezie een instinctieve drang van de mens is om hetgene dat hem toebehoort (incl. vriendin, want dat was bezit in de tijd waar je instinct vandaan is) te behouden en niet aan een ander kwijt te raken. Een soort van preventieve verdediging dus.

..Iemand die zegt dat ik uit me nek l*l??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Mensen hebben emoties
jaloezie is een emotie
Dat maakt je een mens !
:)

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

Op zondag 07 oktober 2001 12:11 schreef JDMorpheuS het volgende:
ik denk eigenlijk dat jaloezie een instinctieve drang van de mens is om hetgene dat hem toebehoort (incl. vriendin, want dat was bezit in de tijd waar je instinct vandaan is) te behouden en niet aan een ander kwijt te raken. Een soort van preventieve verdediging dus.

..Iemand die zegt dat ik uit me nek l*l??
je lult totaal niet uit je nek... sterker nog: het is al eerder genoemd! |:(
Op zondag 07 oktober 2001 13:11 schreef Chello200 het volgende:
Mensen hebben emoties
jaloezie is een emotie
Dat maakt je een mens !
:)
jaloezie is niet alleen weggelegd voor mensen maar ook voor dieren...

I used to be an atheist, until I realised I was god.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27473

Op zondag 07 oktober 2001 17:22 schreef IainHecker het volgende:

[..]

jaloezie is niet alleen weggelegd voor mensen maar ook voor dieren...
Hebben dieren geen emoties dan!
Als je gewoon even logisch nadenkt, kan je inplaats van mensen daar ook wel gewoon dieren invullen |:(

Jaloezie, je kan er zelfs niks aan doen, immers bijna niks, je kan idd een heel groot en sterk zelfvertrouwen opbouwen, maar dat heb je ook niet zomaar. Je hebt er ook niet echt veel aan, jaloezie, het is iets wat zomaar komt
Ik zie jaloezie als iets dat je bang bent om iets wat "van jou is" te delen of kwijt te raken aan een ander, ook al is die ander nog zo close met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

In 'the Conquest of Happiness' (Verover Geluk) van Bertrand Russell staat een mooi stukje over jaloezie. Dat het meestal zinloos is en veel schade berokkend, maar dat het ook de drijvende kracht achter revoluties en het streven naar gelijkheid is. In het dagelijks leven is jaloezie meestal negatief though...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Jaloezie is op zich niet verkeerd.
Je moet alleen zorgen dat anderen het niet opmerken, daar komen de ruzies van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

SweeT_rulezzzz schreef:
Jaloezie, je kan er zelfs niks aan doen, immers bijna niks, je kan idd een heel groot en sterk zelfvertrouwen opbouwen, maar dat heb je ook niet zomaar. Je hebt er ook niet echt veel aan, jaloezie, het is iets wat zomaar komt
Het eerste wat je nodig hebt om jaloezie te bestrijden is het besef dat je jaloers bent. Als je dat doorhebt, kan je jezelf rationeel vertellen hoe onnodig en zinloos het is.

Jaloezie is het willen bezitten wat een ander heeft. Het is raar dat je je ongelukkig gaat voelen als je er kennis van neemt dat iemand iets bezit dat jij niet hebt. Immers, jou situatie verandert daar niet door.
In relaties is het iets ingewikkelder, omdat je bang bent iets kwijt te raken. Echter, veel jaloezie die tot veel ongelukkigheid lijdt heeft niet met relaties te maken en is echt onbegrijpelijk en onnodig.

Ook voor relaties geldt: als je een relatie hebt, hoef je niet jaloers te zijn op de goede vriend/in van je vriend/in. Ben je dat wel, dan is dat omdat je wilt hebben wat die vriend/in heeft: de aandacht van je vriend/in. Terwijl jij er meestal niet slechter van wordt als h/zij aandacht aan een ander schenkt. Die objectieve observatie kan je van je jaloezie afhelpen.

Voorbeeld:
Toen in de krant het bericht verscheen over de jongen die op zijn 22e promoveerde in de Natuurkunde dacht ik: die zal niet veel sociaal leven hebben. Nog wat andere gedachten over slechte mogelijke eigenschappen kwamen bij me op. Vervolgens realiseerde ik me direct dat ik jaloers was en heb door die realisatie de jaloezie om kunnen zetten in bewondering. Ik hoef niet te hebben wat hij heeft, want ik ben tevreden met hoe het in mijn leven gaat. (Wat niet betekent dat je je niet af mag vragen of zijn prestatie ook nadelige kanten heeft, zolang je je bewust bent van de achtergronden van je gedachten en zorgt dat die niet slecht zijn).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Op vrijdag 05 oktober 2001 16:48 schreef Kyori het volgende:
Sommigen worden jaloers als hun vrien(in) naar een ander kijkt, anderen worden jaloers als iemand iets heeft wat ze zelf graag willen hebben.
Volgens mij moet je onderscheidt maken tussen jaloezie en afgunst. Jaloezie is een (overdreven) behoudzucht: je vriend(in) is van jouw en daar mag niemand aankomen. Het gaat dus om je eigen bezit.
Afgunst gaat om een ander z'n bezit: je kunt het dan niet accepteren dat iemand een bepaald iets in z'n bezit heeft. Je wilt het ook hebben, afpakken of zelfs kapotmaken.

Afgunst lijkt me niets positiefs hebben, maar jaloezie wel zolang het niet te extreem wordt. Het is een soort angst om te iemand te verliezen en je geeft er mee aan dat je veel om iemand geeft.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chandler479
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10-2019

Chandler479

*iBlink

Ik kan heel jaloers worden, zeker als het gaat om een vriendin ofzo. Jaloers zijn getuigt eigenlijk je liefde voor iemand/iets.

Ik zat me af en toe gewoon op te vreten als ik zag dat ze met een andere gozer zat te praten die er in mijn ogen beter uitzag dan mij(komt niet vaak voor vandaar).

Maar je moet er mee oppassen ander voelt die persoon zich opgesloten en gaat je relatie achteruit.

thunderstruck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:31
Als je je topictitel letterlijk neemt: wat heb je eraan?

De ontwikkelde maatschappij zoals wij die nu kennen, zonder enige vorm van jaloezie zouden mensen geen zin hebben om arbeid te verichten op het verzamelen van voedsel na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6927

....leuk dat je het op zo'n positieve manier oppikt...!!
ben ook een rasoptimist,
'gezegend' met een chronisch goed humeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31308

Op maandag 08 oktober 2001 23:42 schreef XElDiablo het volgende:
Als je je topictitel letterlijk neemt: wat heb je eraan?

De ontwikkelde maatschappij zoals wij die nu kennen, zonder enige vorm van jaloezie zouden mensen geen zin hebben om arbeid te verichten op het verzamelen van voedsel na...
Maar je zou dan ook geen oorlogen hebben. Wat je dan dus overhoudt is tijd, heel veel tijd om te doen wat je wilt. Met als gevolg dat iedereen zich gaat vervelen en wat doen mensen als zij zich vervelen.

Juist ja, dan gaan ze te veel letten op andere mensen en worden ze jaloers, met als gevolg dat er weer gevochten moet worden.

Helaas is dit een gebed zonder eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14506

jaloezie is volgens mijn theorie een emotie die voortkomt uit een combinatie van onzekerheid en hebberigheid

ik denk dat jaloezie iets is wat onstaan is toen er statusverschillen kwamen, die zijn er al heeeeel lang
maar het komt er op neer dat je iets wilt wat een ander hebt en daar kan je niet tegen...

ik denk dat jaloezie tegenwoordig vooral door materealistische dingen wordt veroorzaakt
zoals geld
ik denk dat geld de meest georganiseerde en tevens slechtste uitvinding van de mens is

de mens is altijd al zelf de oorzaak geweest voor de ellende op de wereld
jaloezie is naar mijn inziens dan ook de grootste bron van oorlogen

dus eigenlijk gewoon een emotie van machteloosheid, extra gevoed door door hebberigheid

je hebt er dus niks aan, het is gewoon een onlosmaakbare emotie in de mens, iedereen heeft jaloezie (JA JIJ OOK! ;) )
het is de voeding voor de ellende op de wereld die naar mijn
theorie nooit zal eindigen
(ik heb nog een hele diepgaande theorie maar die's offtopic en die zal ik dan ook een keer later in een ander draadje hangen)
Pagina: 1