Programma's van publieke omroep public domain?

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Dat vroeg ik me dus af:

Aangezien we als brave burgers vroeger allemaal braaf ons kijk- en luistergeld betaalden en nu dus via de belasting een bijdrage voor de publieke omroep afstaan, zijn we eigenlijk allemaal een beetje eigenaar van de programma's die op Ned. 1, 2 & 3 (en radio 1-5) worden uitgezonden.

In die zin, zouden dus deze programma's beschikbaar moeten worden gesteld voor downloaden/kopieren.

Natuurlijk komt een deel van de financiering van de publieke omroepen uit reclame- en andere inkomsten, maar volgens mij is het overgrote deel door de belastingbetaler gefinancierd!

De stelling is dus: Programma's die op de publieke omroepen worden uitgezonden moeten op het internet beschikbaar worden gesteld. Ze moeten dus te downloaden zijn. Puur en alleen omdat wij daarvoor al betaald hebben.

Zijn jullie het hiermee eens?

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 16:32 schreef Molybdenum het volgende:

Natuurlijk komt een deel van de financiering van de publieke omroepen uit reclame- en andere inkomsten, maar volgens mij is het overgrote deel door de belastingbetaler gefinancierd!
ik weet niet of dat echt zo is. reclame brengt echt wel veel op.
maar d'r zit wel een kern van waarheid in je verhaal.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik ben het eigenlijk wel met je eens.

Er zijn trouwens al programma's via internet down te loaden. Bv. VPRO's Noorderlicht.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben het eens met die stelling, maar ik vind "public domain" een beetje een verkeerde term hiervoor. Immers, iets wat public domain is mag door iedereen worden gebruikt. Dan zou dus SBS6 bijvoorbeeld een programma genaamd Klauwhamers kunnen maken dat een regelrechte kopie is van Kopspijkers - maar dan waarschijnlijk een stuk banaler en met meer SBS-Sex. Niet echt de bedoeling, zegmaar.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Mja, daar zit wat in, maar is het door een ander station opnieuw uitzenden hetzelfde? De copyright wetten blijven hetzelfde.
Je mag zelf-gekochte cd's ook niet in de ether slingeren of (officieel) in een kroeg afspelen voor een groot publiek.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 05 oktober 2001 21:01 schreef Molybdenum het volgende:
Mja, daar zit wat in, maar is het door een ander station opnieuw uitzenden hetzelfde? De copyright wetten blijven hetzelfde.
Je mag zelf-gekochte cd's ook niet in de ether slingeren of (officieel) in een kroeg afspelen voor een groot publiek.
Idd... En onder die regeling vind ik het zeer goed als dus programma's die door de publieke zenders zijn geproduceerd zegmaar gelimiteerd public domain worden. Dat je dus ergens bijvoorbeeld de laatste aflevering van Kopspijkers kunt downloaden voor als je hem gemist hebt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40

Lordy79

Vastberaden

Op vrijdag 05 oktober 2001 22:14 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

Dat je dus ergens bijvoorbeeld de laatste aflevering van Kopspijkers kunt downloaden voor als je hem gemist hebt.
Exact! Daar ben ik ook sterk voor. Ik verlang ook naar de dag dat ik mijn TV de deur uit kan schoppen, een hele grote monitor kan kopen met een monster-PC eraan met geintegreerde TV-kaart die ook mijn programma's op kan nemen. Maar dit, het downloaden van programma's, is ook een goed alternatief voor TV-kaart + recorder-software.

Overigens vind ik niet dat wij recht hebben op het downloaden van de programma's van de publieke omroep omdat niet alles wordt gefinancierd door de overheid (lees: de belastingbetaler).

Verder zie ik mezelf eigenlijk nooit meer TV kijken op de tijdstip dat het uitgezonden wordt (uitzondering iets met hoge actualiteitswaarde zoals het Journaal) en zodoende wordt het veel minder interessant voor een bedrijf om een STER-spotje te laten maken.

Dus ik ben tegen een verplichting. Het is natuurlijk prettig als een omroep programma's online zet om te kunnen zien als je 't gemist hebt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1