RAID uitzetten tijdens opstarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12 10:44
hoi,
Ik heb een MSI K7T Turbo (MS-6330) moederboard. Nu zit hier ook RAID op. hier heb ik echter niets op aangesloten.
Nu krijg ik tijdens het opstarten de volgende melding, wat op zich niet vervelend is, maar wel iets van 10 sec tijd inneemt en ik dus graag wil uitschakelen,

dit is de foutmelding:

------------------------------------------------------------
FastTrak100(tm) -"Lite" BIOS Version 1.xx (Build xxxx)
(c) 1995-2000 Promise Technology, Inc. All Rights Reserved.

No array is defined...

Press <Ctrl-F> to enter FastBuild (tm) Utility
Press <ESC> to continue booting or
------------------------------------------------------------

Hoe kan ik er voor zorgen dat dit niet meer verschijnt tijdens het opstarten?

(heb de search al gebruikt, maar die doet het niet...)

hoop dat iemand me kan helpen.
Thanx

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(jarig!)
het kan gewoon niet

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 09:35
bvstrien,
zie sig. heb zelfde mobo en zelfde probleem (nou ja probleem)

Mij lijkt het ook op te lossen op 1 of andere manier.
In de bios staat niks van disable of zo, da's wel jammer.
K'heb nog niet gekeken naar eventuele jumpers op mobo...

Laat me iig weten wanneer jij een solution/workaround hebt!
...houden we nu ff dit topic in de gaten. Wie weet.

...Of we gaan op de raid tour binnenkort. ($ ;()

• Bartez
haha, ja, zou kunnen, ik heb me horen vertellen dat je gewoon je harddisk op je RAID kan zetten, ook al heb je 2 verschillende, maarja, ik vetrouw het niet optimaal

erg vaag dat die dingen niet uit te zetten zijn....als je ze toch niet gebruikt.

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Deze oplossing is een beetje drastish maar hij werkt.

Voor de A-bit BP6 was er een bios die geen HPT366 controller drivers bevatte. Nu bestaat de code van de bios uit modulen. Die kan je uit elkaar halen met een biosextractor :) Als je de raid controller bios module eruit haalt wordt hij alleen niet meer opgestart en doet hij dat deel niet meer. => hij gaat verder zonder te vragen.

Ik heb alleen nog geen link van dat proggie maarja dat kan je wel met altavista vinden,

(het was in het kader om een hpt366 controller met een hpt367 bios te laden zodat je raid had)

hoop dat je hier iets aan hebt

zoals altijd:
Als iets hierdoor kapot gaat => eigen schuld !!!

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[topic=284056/1/25]

Ik zou bijna zeggen van dubbelpost, maar toevallig een andere user :)

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
Heb het zelfde mobo maar nog nooit die melding gehad.

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• _JGC_
  • Nu online
Komt omdat jij geen RAID controller op je bord hebt zitten...

• Nono_home
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2021
Op vrijdag 05 oktober 2001 16:58 schreef _JGC_ het volgende:
Komt omdat jij geen RAID controller op je bord hebt zitten...
:r

Knap van je dat je dat zo kan zien.
Heb hem voor de raid controller gekocht omdat ik eerdaags ga upgraden naar raid 0 ,prik ik er 30,7 GB 7200 Rpm bij die ik in mijn kast heb liggen... :+

"Beam me up Scotty; there is no intelligence down here" System specs

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
ik heb niet alles gelezen uit deze topic maar ik heb psies het zelfde moederboord als jij. ik heb de nieuwste bios en ik ken het gewoon uitzetten in het bios, waar weet ik niet psies maar het staat vlak bij de onboard sound waar je die ook uit ken zetten. aan de linker kant iig.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• _JGC_
  • Nu online
Op vrijdag 05 oktober 2001 17:01 schreef Nono_home het volgende:

[..]

Knap van je dat je dat zo kan zien.
Heb hem voor de raid controller gekocht omdat ik eerdaags ga upgraden naar raid 0 ,prik ik er 30,7 GB 7200 Rpm bij die ik in mijn kast heb liggen... :+

als je dan toch gaat showen in je sig, maak em dan wel ff compleet. Aan je sig te zien heb jij nml degene zonder RAID |:(

• Bartez
ok, maar is dat programma makkelijk om te doen, of zitten er grote risico's aan??

• Bartez
is er iemand die me een goede uitleg hierover kan geven, zonder dat ik mijn bios naar de klote help??

Verwijderd

Op zondag 07 oktober 2001 17:07 schreef bvstrien het volgende:
is er iemand die me een goede uitleg hierover kan geven, zonder dat ik mijn bios naar de klote help??
ff zoeken :) Gewoon nieuwe bios downloaden.. ik heb zelf niet dat bordje, maar net zij iemand dat bij de nieuwste bios het uitgeschakeld kon worden, dus veel plezier ;)

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
ik heb dat hierboven allemaal nie gelezen dus misschien zeg ik iets dat er al staat maar ik heb precies het zelfde board als jij en ik had ook psies het zelfde probleem. inmiddels zijn er wel 2 raid schijven dus het staat weer aan maar hier is hoe ik het uit kreeg:

eerst een bios update, de nieuwste dus. scheelt ook meteen in performance.
dan in de bios naar hardware perhipials ofzo en dan staat dr onderaan in het beeld iets van raid enabled. nou dat effe op disabled zetten. dan esc en f10 om op te slaan, een enter en weg is dat vervelende raid bericht...

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Bartez
hmm, ik zal eens ff kijken dan, maar welke bios hebben jullie dan??

AMI of AWARD??

ik kan me namelijk niet herinneren dat ik het ooit ergens gelezen heb in mijn bios..

heb net geflashed naar versie 3.1 award bios...dus zal eens ff kijken,

Kan iemand antwoord geven op boevenstaande vraag?
dus welke bios ??

Thanx

• Bartez
heb gezocht, maar kan toch echt niets vinden van een RAID ENABLEN enzo??

hoe kan het dat BRUTE51 hem wel ziet??

• Bartez
schop.....sorry

• KISS
  • Laatst online: 12-08 13:28

KISS

Keep It Simple St*pid

Ik heb (dus) een Asus A7V met RAID. Om de Promise Raid controler te deactiveren kun je op het MoBo een jumper verzetten :Z. Dat heb ik overigens niet gedaan natuurlijk >:). Misschien staat er in jouw MoBo-boekje hierover ook iets... lijkt me wel toch?!?

Win10 / Gigabyte GA-990FXA-UD3 / AMD Phenom II X6 1100T / 32GB Corsair DDR3 / MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G / 1x Samsung 850 EVO 250GB + 2x Samsung 1,5TB SATA / DELL U2515H+HP1940 / Sony FH-7mkII

• Bartez
hmm, dacht niet dat dit kon, maar zal eens kijken.

weet er iemand hoe dat nu zit met die bios? oftwel welke bios ik moet hebben om die RAID in de bios te disabelen??

(zie reacties hierboven)

AMI of AWARD???

Thanx

• Bartez
btw kan geen jumper vinden....

voor de duidelijkheid, ik heb het volgende moederboard:

K7T Turbo MS-6330 van MSI ATX

iemand enig idee??

• Bartez
echt niemand???

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 11:15
Je kan natuurlijk ook gewoon je HD eraan hangen. Het HOEFT geen RAID te zijn aan die poorten hoor.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
uitzetten in het bios, its so simple

• Bartez
ja....uitzetten in de bios....was dat maar waar, dan zat ik nu niet zo lang te pielen.

kun je me vertellen WELKE bios en waar het dan zou moeten staan??

AMI of AWARD???

• Bartez
sorry, weer schop....... :(

• reddog33hummer
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

het is een tooltje daarmee kan je
modules in uit je bios halen (dus ook je raid controller)

http://members.dingoblue.net.au/~roggefam/bmreport1.html

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Bartez
ok, thanx voor de link, maar er wordt aangegeven dat het ook via bios kan....kan er iemand me vertellen WELKE bios dit kan???

• Bartez
echt niemand die dit weet??

• Bartez
hmmmm, misschien dat ik toch maar een HD bij koop, ik heb dan 2x een harddisk van 40GB en 1x een HD van 11Gb, nu wil ik het zo doen dat ik die nieuwe van 40GB op de RAID zet en die andere 2 gewoon op de IDE, als ik nu windows wil installen, moet ik dan extra drivers (F6 tijdesn setup) of zoiets voor die RAID instaleren, of ziet hij die HARDDISK die op die RAID staat automatisch?

of kan ik mijn harddisks beter anders aansluiten?
ik kan namelijk ook alletwee die 40 GB HD's op de RAID aansluiten, maarja, dan ben je in principe toch 40GB kwijt, omdat hij dat alles dubbel verwerkt? of niet?

misschien dat iemand een uitgebreide uitleg weet te vinden over het gebruik van RAID en de instelling van slave en master van de HD's?
vind RAID namelijk nog steeds erg vaag.....

hoop dat iemand me wil helpen.

THANX

Verwijderd

Op dinsdag 04 december 2001 13:22 schreef bvstrien het volgende:
hmmmm, misschien dat ik toch maar een HD bij koop, ik heb dan 2x een harddisk van 40GB en 1x een HD van 11Gb, nu wil ik het zo doen dat ik die nieuwe van 40GB op de RAID zet en die andere 2 gewoon op de IDE, als ik nu windows wil installen, moet ik dan extra drivers (F6 tijdesn setup) of zoiets voor die RAID instaleren, of ziet hij die HARDDISK die op die RAID staat automatisch?

of kan ik mijn harddisks beter anders aansluiten?
ik kan namelijk ook alletwee die 40 GB HD's op de RAID aansluiten, maarja, dan ben je in principe toch 40GB kwijt, omdat hij dat alles dubbel verwerkt? of niet?

misschien dat iemand een uitgebreide uitleg weet te vinden over het gebruik van RAID en de instelling van slave en master van de HD's?
vind RAID namelijk nog steeds erg vaag.....

hoop dat iemand me wil helpen.

THANX
als je raid gebruikt kun je het beste de hd's op de aparte channels zetten:(net als bij IDE de primaire en de secundaire).
beide op master en van hetzelfde merk en type en grootte.
vervolgens als je win2k installeert moet je inderdaad op F6 drukken en de raidcontroller installeren anders ziet win2k setup echt de hd's niet.

Verwijderd

als je de twee 40gb in raid 0 zet heb je als het ware 1 hd van 80gb
als je hem in raid 1 zet dan maakt hij van hd 1 een exacte copy (mirror) op hd 2 en dan heb je met 80gb 'maar' 40gb maar wel datasecure

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Maarruh, waarom hang je niet al je hd's op die raid dan? Je hoeft toch niet per se een array te bouwen.. :?

Is je systeem waarschijnlijk nog sneller ook..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Bartez
precies....het is wel secure, maar niet mijn bedoeling...ik heb gehoord dat RAID sneller is als IDE, vandaar dat ik ze daar op wil zetten, maar werkt dat RAID wel een beetje? ik heb namelijk ooit een ATA controller gehad die ik ook via F6 moest instaleren, maar daar had ik alleen maar gezeik mee, of is dat compleet anders??

en hoe kan ik die instellingen aanpassen.....dat RAID 0 enzo?? kan ik dat in de "bios" van de RAID doen?

weet niemand een handleiding voor het instellen van die RAID?? en alles wat erbij hoort?

THANX

(alles aan de RAID??) je bedoelt die 2 van 40 GB door middel van 1 kabel aan het eerste "slot" en die van 11 GB aan de andere??

kan ik dan ook beijvoorbeeld een cd-writer aan die IDE "sloten" zetten, zodat ik een CD-writer/CD-rom en een DVD writer kan aansluiten??
en als ik dit zou doen....hoe zit het dan met MASTER en SLAVE instellingen??)

• axis
in het boekje van je moederbord staat als het goed is alles...

je moet zorgen dat windows de driver van je raid controller 'kent'. Dit kan door bij de installatie met F6 de driver te installeren. Als windows al geinstalleerd is, kun je met de hardware wizard alsnog die driver installeren ALVORENS de harde schijf op je RAID controller te zetten.

En waarom denk je dat die controller slecht zou zijn? Anders zouden ze die borden toch ook niet verkopen? En je hoeft niet een array te maken (=disks 'samenvoegen' tot een gespiegelde schijf of een grote snelle schijf). Als je dit wil kan dit later altijd nog. En als je zo'n array maakt moet je windows weer opnieuw installeren of een ghost terugzetten...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 00:59
je hebt ook wel heel erg hard gezocht hé >:)

Question Can I disable on-board RAID controller on my K7T Turbo
-Answer You cant. But you can use the IDE3/IDE4 as a normal HDD by setting the HDD as "slave"

als je nog verder wilt zoeken:

http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6330+V3.0 :Z :Z :Z

• axis
Ok, je hebt 2x40GB, 1x11GB, een DVD-speler en een CDRW. Toch?

Op die RAID controller kun je alleen harde schijven aansluiten, dus daar sluit je als eerste die 2x40GB op aan. Voor de beste performance kun je ze beiden op een apart kanaal doen. (Je hebt een primaire en een secundaire IDE aansluiting op je moederbord, en ook nog een primaire en secundaire voor je RAID, die ik vanaf nu alleen nog maar PRI RAID en SEC RAID noem.)

Dus doe je die harde schijven beiden master op een eigen RAID kanaal, en dan hang je die 11GB ook nog ergens naast als slave. Waar boeit niet.

Nu kun je die andere twee cd-apparaten op de 'normale' IDE controller hangen. Hoe moet je zelf weten, maar misschien slim om die ook weer hun eigen IDE kanaal te geven..

• Bartez
perfect, en die RAID drives....die staan dan op RAID 0....HOE? en die tweede 40GB drive, die hoeft dan natuurlijk ook niet exact hetzelfde te zijn toch? die ik al heb, is volgens mij niet meer te krijgen, vandaar. is trouwens een 42GB en die nieuwe wordt denk ik een 40GB, of 60 GB.

btw, ik heb gehoord dat er wel eens data verleis kan zijn na het inprikken in de RAID, of is dit onzin? heb namelijk nogal wat data op mijn oude 42 Gb schijf staan, vandaar.

en dan nog iets....kan ik met fdisk wel op die schijven komen om ze op te delen in meerdere partities??

zoniet, hoe kan ik dat dan doen?

(weet er iemand wat de beste RAID drivers zijn voor dit board? zodat ik niet de verkeerde install?)

heb net hier
gelezen dat RAID 0 gevaarlijk kan zijn, of valt dit wel mee?

sorry voor de vele vragen, maar heb hier verschillende dingen over gehoord....positieve en negatieve, vandaar. ik ben er erg onbekend mee, dus daarom wil ik er zeker van zijn dat alles goed gaat zonder dat ik data verlies enzo.....

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 00:59
schijven indelen --> Partition Magic :)
werkt perfect

ps fdisk kan je wel gebruiken, maar dan ben je wel al je data kwijt en ik geloof dat dat niet echt de bedoeling is

zoek dus ff naar PM 6 of nog beter 7 !!

suc6

• Bartez
maar kan dat ook voor het instaleren????
lijkt me niet toch? ik hoef alleen mij nieuwe schijf te partitioneren, en daar staat niks op, of moet je bij RAID op elke schijf 1 partitie zetten?

en trouwens.....ik wil eigenlijk niet stripen.....omdat je bij een failure AL JE DATA kwijt bent, hoe kan ik dit het beste oplossen???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 04 december 2001 14:50 schreef bvstrien het volgende:
en trouwens.....ik wil eigenlijk niet stripen.....omdat je bij een failure AL JE DATA kwijt bent, hoe kan ik dit het beste oplossen???
1) mirroren (RAID1)
2) RAID0+1 doen
3) gewoon geen RAID gebruiken
4) toch gaan stripen

Toelichting bij punt 4: wat maakt dat eigenlijk uit? Je hebt het al jaren met 1 harddisk gedaan, als deze stuk zou gaan, dan was je ook AL JE DATA kwijt.. Alleen, bij RAID0 is de kans groter dat je data verliest..

Verwijderd

Hmmm, dacht dat er in de BIOS bij "bootoptions" (of iets dergelijks) toch duidelijk staat of je vanaf IDE.0 of RAID-controller op wilt starten...

• Bartez
hmmm, da's inderdaad waar ja, booten vanaf raid moet er volgens mij wel instaan ja.

maar dat RAID....en striping....nu heb ik zeg maar 1 HD met 2 partities, hierop staat windows en data, moeten de partities van die nieuwe HD dan exact hetzelfde zijn, of kan ik er ook 3 hebben, of andere groottes gebruiken?

en mocht er 1 harddisk sneuvelen bij striping, dan ben je toch OOK de data van die andere drive kwijt??? of heb ik het mis?

en stel dat ik ga stripen, moeten dan beide harddisks leeg zijn? heb namelijk nog data die ik niet snel ga backuppen...films e.d raak ik die dan kwijt?

ik kan namelijk met stripen toch niet exact de verschillende partities aangeven, zodat ik zeker weet dat bepaalde data op die schijf staat??

en dat raid 1+0.....dan verleis je in principe schijfruimte toch???

----------------------------------------
kan ik het bijvoorbeeld ook zo doen:

RAID 01: HD 40GB -> Bootschijf WiNXP Master
IDE 01: HD 40GB Master
IDE 01: HD 11GB Slave
IDE 02: CD ROM Master
IDE 02: DVD Slave

of is dit niet verstandig??

op deze manier heb ik toch gewoon mijn harddisks en hun partities waar ik zeker weet dat de betreffende data op de juiste partitie staat.

en windows xp zou dan toch ook sneller zijn?

of heb ik het zo mis? en zijn er betere opties?

• Bartez
iemand?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 04 december 2001 16:29 schreef bvstrien het volgende:
maar dat RAID....en striping....nu heb ik zeg maar 1 HD met 2 partities, hierop staat windows en data, moeten de partities van die nieuwe HD dan exact hetzelfde zijn, of kan ik er ook 3 hebben, of andere groottes gebruiken?
Nope, alles wordt opnieuw gepartitioneerd. Backuppen dus. De RAID controller verdeelt de data zelf over de schijven en je zult in Windows maar 1 schijf zien.
en mocht er 1 harddisk sneuvelen bij striping, dan ben je toch OOK de data van die andere drive kwijt??? of heb ik het mis?
Neen, de data blijft er zitten, maar aangezien dat de andere deel op de gesneuvelde harddisk staat, heb je dus niks aan die data..
en stel dat ik ga stripen, moeten dan beide harddisks leeg zijn? heb namelijk nog data die ik niet snel ga backuppen...films e.d raak ik die dan kwijt?
Bij het aanmaken van een nieuwe RAID partitie wordt alles leeggehaald. Backuppen dus.
ik kan namelijk met stripen toch niet exact de verschillende partities aangeven, zodat ik zeker weet dat bepaalde data op die schijf staat??
Dat slaat nergens op.. De RAID controller deelt zelf de data over de beide schijven. Je ziet maar 1 schijf via Windows en partitioneringsproggies. Stel je maakt een partitie van 10GB aan, dan zit 5GB op de ene en de resterende 5GB op de andere schijf. Je kunt niet zelf bepalen welke data op welke schijf komt. Dat doet de controller zelf wel, hij splitst de data in tweeen en verdeelt het dan over de schijven.
en dat raid 1+0.....dan verleis je in principe schijfruimte toch???
Inderdaad, maar dan heb je wel de snelheid van RAID0, wat met RAID1 dus niet het geval is.
kan ik het bijvoorbeeld ook zo doen:

RAID 01: HD 40GB -> Bootschijf WiNXP Master
IDE 01: HD 40GB Master
IDE 01: HD 11GB Slave
IDE 02: CD ROM Master
IDE 02: DVD Slave

of is dit niet verstandig??

op deze manier heb ik toch gewoon mijn harddisks en hun partities waar ik zeker weet dat de betreffende data op de juiste partitie staat.

en windows xp zou dan toch ook sneller zijn?

of heb ik het zo mis? en zijn er betere opties?
Als je het zo doet, dan verandert er niks aan je schijven en de snelheid. Want je sluit in dit geval maar 1 schijf aan op de RAID controller, dus kun je ook geen gebruik maken van RAID opties.

Verwijderd

Waarom zijn er toch altijd nog mensen die op de vraag reageren of je de RAID van de K7T Turbo-R (geen Limited) kan uitschakelen zeggen dat het bij hun wel kan, terwijl ze toch echt gewoon een ander Mobo hebben? Zeg dan gewoon niks.
Maar de simpelste oplossing om de RAID uit te schakelen is de nieuwste Bios te downloaden en dan gewoon met het proggie cbrom de RAID module te 'releasen'. Dit is volstrekt veilig (als je het goed doet) en uiterst simpel.

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-12 16:32
anders ruilen het mobo met mijn mobo (zonder raid) probleem opgelost >:)

Verwijderd

het is stom als je het uit zou zetten.. je moet er juist gebruik van maken.... je kunt er ook gewoon 1 hdd aanhangen .. is alleen maar beter...

• Bartez
dat bedoel ik, dat ik gewoon 1 schijf aan die RAID hang em de andere 2 op de IDE.

is windows dan sneller via die RAID, of via de IDE??

oftwel, kan ik windows dan beter op die RAID instaleren, of op die IDE??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals ik al zei:
Op woensdag 05 december 2001 10:07 schreef BalusC het volgende:
Als je het zo doet, dan verandert er niks aan je schijven en de snelheid. Want je sluit in dit geval maar 1 schijf aan op de RAID controller, dus kun je ook geen gebruik maken van RAID opties.
Het maakt dus geen verschil.

• Bartez
ja, ok, maar is het instaleren makkelijker via die IDE of die RAID?

ivm de drivers van de RAID enzo??

btw, wie weet er waar ik de meest up to date drivers kan vinden voor die RAID controller?? ik heb er een aantal zien staan, maar ik weet bij god niet welke ik moet pakken.
Pagina: 1