Delen van partitie onder linux

Pagina: 1
Acties:

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:59
De search werkt weer eens niet (en weet het adres van de onno-search niet meer) dus vraag ik het maar zo.

Ik wil een linux-server opzetten, maar krijg die partitie niet gedeelt (de rest zijn dus windows machines). Ik heb het geprobeert met samba maar dat werkt niet :?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Eens te meer geldt hier het devies: "Meer informatie maakt het voor de rest makkelijker het vraagstuk te beoordelen".:)

Welke versie van samba gebruik je en onder welke distro? Welke windows versies? Ken je de syntax van smb.conf en zoja, weet je zeker dat samba goed is geconfigureerd? Heb je de juiste werkgroep ed. ingesteld? Kun je de linuxbak pingen en zoja ook op z'n hostnaam ipv z'n IP?

Bepaalde versies van samba werken niet goed met bepaalde versies van windows; vooral onder xp wil zonder interfentie een samba share nog wel eens onzichtbaar blijven. Als je bovenstaande vragen beantwoord en evt. je smb.conf ff hier wilt copy-pasten is de oplossing al een stuk dichterbij.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:20 schreef Marcj het volgende:
Ik wil een linux-server opzetten, maar krijg die partitie niet gedeelt (de rest zijn dus windows machines). Ik heb het geprobeert met samba maar dat werkt niet :?
Hier kloppen toch een aantal dingen niet hoor:
1) Partities zijn windows machines? :?
2) Iets met samba proberen maar je hebt nog geen linux geinstalleerd? :?

Stel eerst je vraag maar eens normaal.

• Marcj
Ok, sorry, zal m'n vraag opnieuw stellen. Ik heb Mandrake 8.0 geïnstalleerd op een andere PC die ook in het netwerk zit. Toen ben ik samba gaan configureren met de hulp van de HOWTO. Dus ik denk dat dat wel goed moet zitten (gewoon stap voor stap gevolgd). Versie samba: 2.0.7 Window versie: 98, 2000 en NT4 Server :)

Ik kan de host ook niet pingen :? Waar ligt dit dan aan?

ow ja, linux kent ook partities, ik heb daar dus een partitie die /backup heet :)

• Marcj
En als ik dan naar \\192.168.0.4 (de ip van de machine) ga krijg ik deze error: "The network path was not found" (in WinNT4)

edit: en nu krijg ik weer "The remote computer was not available". Ik ga het ff ergens anders proberen :)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Je kan ook niet pingen, dus het heeft niks met samba te maken, maar je netwerk werkt gewoon niet. Wat geeft ifconfig en route?

• Marcj
Wacht ff nu doet de host het ook. Maar nog krijg ik die error dat ie het netwerkadres niet kan vinden :?

• Marcj
Op vrijdag 05 oktober 2001 16:55 schreef RemcoX het volgende:
Je kan ook niet pingen, dus het heeft niks met samba te maken, maar je netwerk werkt gewoon niet. Wat geeft ifconfig en route?
Het netwerk doet het wel :) alleen de host herkende hij niet.

• Marcj
Dit is de inhoud van m'n config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
#Samba config file created using SWAT
# from localhost.localdomain (127.0.0.1)
# Date: 2001/10/05 17:39:33

# Global parameters
[global]
   workgroup = (mijn domein)
   netbios name = MARS
   server string = Samba Server %v
   interfaces = eth0
   security = DOMAIN
   log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 50
   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
   printcap name = lpstat
   local master = No
   dns proxy = No
   hosts allow = 192.168.0.*
   printing = cups
   print command = /usr/bin/lp -d%p -oraw %s; rm %s
   lpq command = /usr/bin/lpstat -o%p
   lprm command = /usr/bin/cancel %p-%j
   queuepause command = /usr/bin/disable %p
   queueresume command = /usr/bin/enable %p

[backup]
   comment = Backup
   path = /backup
   write list = @marcj
   writeable = Yes
   guest ok = Yes
   printable = Yes

• Sebastiaan|IA2
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09-2025

Sebastiaan|IA2

uhhhhhh

Op vrijdag 05 oktober 2001 14:20 schreef Marcj het volgende:
De search werkt weer eens niet (en weet het adres van de onno-search niet meer) dus vraag ik het maar zo.
Oftewel, je had geen zin om te zoeken, want het adres van onno-search staat gewoon in je sig :o

AMD XP2000+, 756MB, GF4 4600, 120GB, 17" TFT + klassieke 8 speed brander. Tevens eigenaar van een IRiver 'The craft' 256 MB mp3 speler :)

• Marcj
Op vrijdag 05 oktober 2001 19:33 schreef Black_Hole het volgende:

[..]

Oftewel, je had geen zin om te zoeken, want het adres van onno-search staat gewoon in je sig :o
Ik heb er net in gezet :D want ik heb hem gevonden (nu de search het wel weer doet ;)) en ik hem niet weer wilt vergeten :)

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Maar goed, om weer ff op het topic in te gaan:

Belangrijkste is dat je eerst je netwerk-configuratie goed voor elkaar krijgt en daarna pas verder gaat met samba. Daarnaast wil het rebooten (voor de win32-mensen) of (makkelijker) het opnieuw opstarten van de samba-deamon na het veranderen van smb.conf wel eens helpen. ;) Mocht dat geen soelaas bieden, dan moet je je persoonlijke situatie nog duidelijker omschrijven.

succes...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Marcj
Ik heb inmiddels vaak genoeg gereboot dus daar kan het niet aan liggen. Ook doet de rest het wel, ik zie de computer zelfs in de netwerkomgeving, maar als ik daar dan op klik kan hij het adres niet vinden :?

• Marcj
Nog een laatste poging, weet iemand iets?

Verwijderd

win2000 en een 'oude' versie van samba. Probeer versie samba 2.20a eens.
Pagina: 1