Toon posts:

trekt m,n voeding een peltier?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even hulp nodig

ik heb een enermax 350 watt voeding en stuur daarmee aan:

4 fans (80) op 5 volt
asus p4t met p4 1700
indigo orb (12 volt)
elsa gladiac 920 met bleu orb (12 volt)
4 harde schijven
1 plex cdrom
1 plex brander
scsi controller
dmx x-fire
netwerkkaart

de enermax fans (zitten er twee in de voeding) heb ik op 7 volt laten draaien (worden dus niet meer door het mobo aangestuurd)

kan m,n voeding nu nog een peltier aan van 80 watt zonder dat m,n voeding het begeeft?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Nope, waarschijnlijk. Met al die dingen trek je al een hele pot stroom...

Een 80watt peltier heeft @ 18 volt 4.5amps nodig. Als ie dat kan trekken heb je toch echt wel veel geluk.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:04 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Nope, waarschijnlijk. Met al die dingen trek je al een hele pot stroom...

Een 80watt peltier heeft @ 18 volt 4.5amps nodig. Als ie dat kan trekken heb je toch echt wel veel geluk.
Hmmm. Reken maar op 8A bij 16V..

En op zich kun je het natuurlijk altijd proberen.. Bij een voeding wordt normaal gesproken de 5V zwaar belast.. De 12 niet zo erg zwaar.. Dus is gewoon een kwestie van proberen..

Betere oplosing is of een tweede voeding bijplaatsen, of een losse peltier-voeding kopen of maken!

Verwijderd

Mijn AOpen 300W voedingkje trekt tijdelijk wel een 80W TEC erbij. Niet voor lang. Die dingen willen toch 16V @ 8A zien (dus niet wat racoon_slayer zegt). Op 12V 'doen' ze nog een Ampje of 6, en da's volgens mij wel op te brengen door je Enermax.

Probeer 't gewoon; als de spanning van je Enermax onder de 11.5V zakt dan trekt-ie het niet.

Verwijderd

Topicstarter
het is twijfelachtig dus..........

iemand een ideetje om een tweede voeding te bouwen die direct met de rest opstart en dan ook nog zo klein mogelijk is?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in m,n rommelhok nog een atx voeding gevonden van 115 watt

zou dat wat wezen?

hoe sluit ik dat ding aan zodat hij direct mee opstart?

veel vragen in 1 keer ik weet het :)

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:22 schreef InnerSelf het volgende:
ik heb in m,n rommelhok nog een atx voeding gevonden van 115 watt

hoe sluit ik dat ding aan zodat hij direct mee opstart?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Exirion/pics/utfsey.gif[search=2de voeding]

Verwijderd

Topicstarter
Het forum is momenteel niet bereikbaar wegens database problemen. Probeer het zo nog eens.

helaas

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Probeer dit dan eens

Onno's search

Verwijderd

Topicstarter
werkt beter thx

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.waterkoeling.nl/images/voeding.gif

wat wordt er nu precies bedoeld met power good?

ik heb nu verschillende topics gelezen maar de ene lust het wel door en de andere niet

iemand opheldering voor me?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op vrijdag 05 oktober 2001 15:05 schreef InnerSelf het volgende:
[afbeelding]

wat wordt er nu precies bedoeld met power good?
Dit :
copy + paste www.waterkoeling.nl:
Een ATX voeding heeft een veiligheid ingebouwd, zodat de voeding alleen aangaat als de aansluitingen kloppen. Voor het gebruik als extra voeding, is deze beveiliging makkelijk te omzeilen: De grijze draad (power-good) doorverbinden met een zwarte draad is voldoende om de voeding te foppen.
Het antwoord op je vraag staat dus op de zelfde site waar je dat picje vanaf hebt geript...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
ik moet dus de grijze draad van de tweede psu aan een zwarte draad van de 2de psu koppelen

and that's all?

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
op www.waterkoeling.nl staat een hele uitleg van het gebruik van 2 ATX voedingen. Heel duidelijk. Gewoon 1 keer doorklikken.

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt en draait prima dus allemaal bedankt voor de kleine hulp

ik heb nu in m,n enermax een extra stroomkabel gesoldeerd die naar de tweede voeding loopt
voor de rest de groene draad en een zwarte aan de enermax voedingsconnector geschakeld en in de tweede voeding de grijze draad doorgelust met een aarde draad

direct een extra fan in de tweede voeding geplaatst en ze allebei op 7 volt gezet

morgen de kast voor de tweede keer open om m,n peltier in te bouwen

ben benieuwd tot hoever ik de p4 krijg :)
ik heb hem nu met de indigo orb op 2040 gehad maar bij zware spellen kreeg ik een freezzz

ik hoop op naar de 2100 mhz :9~

Verwijderd

met een 80Watt pelt. een pIV over de 2000 tillen ???
ik vrees dat dat niet gaat lukken, weet niet precies hoeveel warmte een pIV afgeeft maar kan me niet voorstellen dat dat minder dan 80Watt is, enehh, hij klokt hem gewoon terug heh als ie te warm wordt

Verwijderd

80W TEC is wel erg krapjes voor een P4.....
120-180W TEC klinkt al beter.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zou ik na kunnen gaan hoeveel warmte m,n p4 afgeeft?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14

Epsilon

met het progje radiate, ik heb alleen niet zo een linkje

• Unico
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07-2025
wat je niet probeert weet je niet ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14

Epsilon

Op zaterdag 06 oktober 2001 12:53 schreef Unico het volgende:
wat je niet probeert weet je niet ;)
wat je uit kan rekenen hoef je niet te proberen |:(

je gaat bijvoorbeeld ook niet proberen om een m3 schroef vast te zetten in een m4 gat, want je weet dat het niet gaat.

Je gaat geen 80watt pelt op een proc zetten waarvan je weet dat die meer warmte produceerd dan 80watt.

• RUXperienced
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06-2024
Op zaterdag 06 oktober 2001 11:28 schreef epsilon het volgende:
met het progje radiate, ik heb alleen niet zo een linkje
Volgens mij zit de pentium 4 nog niet in Radiate.

Maar een 80W peltier lijkt me inderdaad wel erg krap voor een pentium 4.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 05 oktober 2001 14:10 schreef DaBit het volgende:
Mijn AOpen 300W voedingkje trekt tijdelijk wel een 80W TEC erbij. Niet voor lang. Die dingen willen toch 16V @ 8A zien (dus niet wat racoon_slayer zegt). Op 12V 'doen' ze nog een Ampje of 6, en da's volgens mij wel op te brengen door je Enermax.

Probeer 't gewoon; als de spanning van je Enermax onder de 11.5V zakt dan trekt-ie het niet.
Zou een 60 W pelt op een Aopen 300 W wel gaan? Als er een dikke T-Bird/XP met volt-mod aan hangt?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Probeer 't, en kijk naar je spanningen. Als er spanningen sterk in beginnen te zakken, terwijl andere spannignen stijgen, dan kun je je conclusie wel trekken.

Je was toch hopelijk neit van plan om met die 60W TEC een proc te gaan koelen he?
Pagina: 1