Voeding van tuner hapert in het begin

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een oude Aristona digitale tuner gekregen. Leuk dingetje, maar er is een klein dingetje mis mee.

Als je hem aanzet, hapert de voeding. Dit duurt 30 seconden tot 2 minuten. Over het algemeen duurt het korter als ik de tuner pas aan heb geweest (dus uit zetten en meteen weer aandoen, dan duurt het maar heel even)

Je ziet duidelijk dat de voeding hapert. Het display gaat aan uit en er komt een storend geluid uit de boxen. Het uit-aan-gaan gaat niet steeds even snel. Als het heel snel gaat hoor je een soort ruis, als het wat langer duurt (bv. 1 sec aan, en dan 0.1 sec uit, enz..) dan hoor je muziek met tikjes er door. Je ziet het display uiteraard knipperen.
Als ik tijdens dit "op gang komen" de zender verander, dan springt hij terug naar de zender waarop het ding de laatste keer stond toen hij het normaal deed. Als hij helemaal goed is aangeschakeld, kan ik de zender zonder problemen veranderen en onhoudt hij ook het netjes (zoals het hoort)

Ik heb het idee dat er een probleempje met de voeding is en dat het een condensatortje is.
Ik heb hem schoongemaakt en er zit weinig in
- Transformator met wat onderdeeltjes er om heen
- Een klein printplaatje (ca. 12 x 15 cm)
- Een bedieningspaneel aan de voorkant.

Dit zit verbonden met wat draadjes. Voor de rest is het erg "leeg" in de behuizing. Ik vermoed dat er ergens een elcotje of een andere condensator stuk is.
Hoe kan ik dat uitvinden? Ik heb elementaire kennis elektro, maar ik ben geen expert. Toch lijkt me dit iets dat zelf te doen moet zijn.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 11:15
Het klinkt mij in de oren als een trafo-probleem (los contact in de trafo oid). Een elco zou het evt ook kunnen zijn, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Wat nog wel tot de mogelijkheden behoort is de bruggelijkrichter.

Ik zou met een multimeter eens gaan meten hoe het zit met de spanning uit de trafo.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Denk idd dat er ergens een loscontactje zit.
Kijk es de printplaat na op breuken, of losse soldeereilandjes.

And The Only One