Wat is "hysteresis" in de via hardware monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6269

Topicstarter
Weet iemand dat??

er is een cpu "hysteresis temperature" en een "system hysteresis temperature"

wat kun je hiermee????

ik heb iig wel al uitgevogeld dat ie alarm gaat geven als de temperatuur onder die waarde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8392

He, je bent toch een tweaker !!
Hysterise is een interval waarin iets wel werkt.
Zeg maar, (probeersel)

|-----|--------
| |
| |
--------|-----|

Dus het vierkant is het gebied wat de hysterese is.
En x,y as kan volt/temp zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8392

Nee tekening gaat niet.

Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
He, je bent toch een tweaker !!
ja soortement van, maar die weten ook niet alles!
Hysterise is een interval waarin iets wel werkt.
Zeg maar, (probeersel)

|-----|--------
| |
| |
--------|-----|

Dus het vierkant is het gebied wat de hysterese is.
En x,y as kan volt/temp zijn ofzo.
euh dus als ik het goed begrijp is hysteresis de laagste temp en de over heat temp de hoogste temp. en daartussen moet het blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 20:07
Wrong!
Hysteresis is het verschijnsel dat wanneer je een verlenging-temperatuursgrafiek uitzet het proefstuk via een andere weg op die grafiek verwarmt dan afkoelt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
|    .
|afkoel/| 
|   en/ /
|    / / verwarmen
|   /_/
|  // 
+-------------------

Maar deze term kan ook in verband worden gebracht met andere verschijnselen (CPU gebruik - temperatuur).

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 11:58
Een hysteris is een vrij algemeen begrip.
Wanneer je met het voorbeeld van de temperatuur meter, bijvoorbeeld een geregelde thermostaat maakt en die schakelt aan bij een temp <20 graden en slaat af bij 20 graden. Dan gaat de regelaar constant aan/uit (temp neemt toe => schakelaar uit, temp neemt af => meteen weer aan.)
Om nu dat gedrag wat rustiger te maken, definieer je een tussenafstand.
bijvoorbeeld met een hysteris van 1 graad, schakelt de thermostaat pas weer aan bij 19 graden en schakelt weer uit als de temp 20 graden is.
De hysteris wil je dus zo kiezen dat 'ie zo weinig mogelijk aan hoeft te staan (dus niet dat 'ie constant staat te schakelen), maar dat het temperatuur verloop ook zo constant mogelijk is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:27 schreef TD-er het volgende:
Een hysteris is een vrij algemeen begrip.
Wanneer je met het voorbeeld van de temperatuur meter, bijvoorbeeld een geregelde thermostaat maakt en die schakelt aan bij een temp <20 graden en slaat af bij 20 graden. Dan gaat de regelaar constant aan/uit (temp neemt toe => schakelaar uit, temp neemt af => meteen weer aan.)
Om nu dat gedrag wat rustiger te maken, definieer je een tussenafstand.
bijvoorbeeld met een hysteris van 1 graad, schakelt de thermostaat pas weer aan bij 19 graden en schakelt weer uit als de temp 20 graden is.
De hysteris wil je dus zo kiezen dat 'ie zo weinig mogelijk aan hoeft te staan (dus niet dat 'ie constant staat te schakelen), maar dat het temperatuur verloop ook zo constant mogelijk is.
Okee dit stukje snap ik

[dom mode aan]
maar wat kan ik hiermee in die hardware monitor en op welke waardes moet ik het zetten :?
[dom mode uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 11:58
Ik ken de VIA-hardware monitor niet (heb een BX-chipset ;) ) maar ik denk dat de hysteris hier te maken heeft met het eventueel aan- en uitzetten van de fan van de CPU.
Ik denk dat je in dat geval de hysteris vrij hoog moet nemen (bijv 10 graden) omdat de core temp vrij snel toeneemt waneer de fan uit staat en als je deze hyst. dus te klein neemt staat de fan alweer aan voordat 'ie stil staat en daar slijt 't erg snel door.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij mij heb ik geen f*k aan hysteresis, want mijn fans staan toch continu aan. Aopen AK72 VIA KX133. Dus ik denk dat je er niks mee hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:41 schreef TheLemon het volgende:
Ik weet niet wat voor mobo je hebt, maar bij mij heb ik geen f*k aan hysteresis, want mijn fans staan toch continu aan. Aopen AK72 VIA KX133. Dus ik denk dat je er niks mee hoeft te doen.
abit kg7
Pagina: 1