[OC] Zelfbouw Peltier Voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik ga binnenkort aan watercooling en peltiers beginnen, en ben dus bezig met een peltier voedinkje...

Zeer simpel systeem, gewoon een spoel en een gelijkrichter (met natuurlijk een condensator om de ripple eruit te krijgen).

Dus, ik heb al een stuk metaal en een netkabel met enkel het stuk dat in de pries (AN (algemeen nederlands): stopkontakt :+) gaat eraan. Mijn pa weet wat van elektronica, dus ik ga het eigenlijk zelf maken maar hij kijkt het na. Da's goed voor mij, want als het opblaast is het zijn schuld :P.

Anyway, deze voeding moet gemaakt zijn voor 2x 172 watt peltiers. Volgens mij is het wel beter om intern de 4 voedings draden te splitsen, als er dan iets met de ene gebeurt koelt de andere peltier tenminste nog :)

Ik heb begrepen dat de meeste peltiers optimaal draaien rond de 16-17-18-19 volt. Dus, zou ik graag een 24V voeding maken waar ik 2 (1?) potentiometer opzet, zodat ik het voltage kan regelen...

Dus, de grote vraag: 1. Willen jullie pix :+
2. Is het veilig zomaar de aarde van
het stopcontact zoals bij een andere
voeding aan het "chassis" van de
pelt voeding te leggen?
3. Is 24 + potmeter optimaal of raden
jullie iets anders aan?

Thx in advance :P

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

1. Willen jullie pix
..DUH !!!! :+

pelt voeding te leggen?
..Maakt nix uit !!! de aarde is toch 1 groot ding .. is dus bij elk stopcontanc 't zelfde ! ( je zou 'm zelfs van kachel buizen af kunnen halen ) 8-)

jullie iets anders aan?
..Dit weet ik niet heb geen ervaring met peltiers }:O

pc | server | laptop | pda

• lvh
Oww..

1. Pix dat wist ik al. Als je geen pix wilt hoor je hier niet thuis ;)
Op vrijdag 05 oktober 2001 11:48 schreef Hokje het volgende:
1. Willen jullie pix
..DUH !!!! :+

pelt voeding te leggen?
..Maakt nix uit !!! de aarde is toch 1 groot ding .. is dus bij elk stopcontanc 't zelfde ! ( je zou 'm zelfs van kachel buizen af kunnen halen ) 8-)

jullie iets anders aan?
..Dit weet ik niet heb geen ervaring met peltiers }:O

Verwijderd

pelt voeding te leggen?

I:(
Sorry maar je weet niet waar je het over hebt.
Aarde is weldegelijk belangrijk een goede aarde heeft een ohmse weerstand < 1 Ohm een verwarmingsbuis heeft vele isolerende overgangen(teflon tape)Daarom is het beter de Fase en de 0 en de aarde vanuit b.v. de keuken te halen.
Dat is een echte aarde.Aarding is eigenlijk een preventie middel om 220V~ save af te voeren via aarde als de draaden het Chassis raken,erger nog jouw raken. thats it

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Dat voltage regelen met een potmeter kun je vergeten.. (tenzij je potmeters kunt vinden die intern gewikkeld zijn met 4 mm^2 windingen ofzo)..

Door die peltiers lopen gewoon veel te hoge stromen om die zomaar te kunnen regelen..

Enneh, jij gaat een hele leuke trafo nodig hebben om 2x172W pelts te voeden.. (die spoel zoals jij het noemt is dus een trafo!). Per pelt iets meer als 250W, en dan moet je nog rekening houden met de belasting enzo.. Dus een trafo die meer dan 750W kan leveren?? Hmmzz.. Leuk..

Enneh, over die aarde.. Die zit al verbonden met de kast van je pc-tje.. Dus als jij daar nog een extra aarde aan hangt, dan geeft dat geen problemen.. Als je een los kastje maakt, en je hangt daar de aarde aan, dan is dat ook goed.. (beter nog als niet geaard zelfs).

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:45
Mhhh die potmeter vraag liet me best wel lachen :) Dat kan dus inderdaad niet die smelt meteen weg.

Opzich kan je de voeding wel regelbaar maken maar waarom zou je dat willen. Gebruik gewoon een 18 volt trafo en je komt leuk uit. Als je de voeding toch regelbaar wilt maken wordt het allemaal een paar stapjes lastiger. Dan moet je met grote torren gaan werken die je dus ook weer moet koelen met flinke koelblokjes (of actief natuurlijk dan kunnen ze wat kleiner blijven)

(opzich kan het wel maar dan moet je hele zware potmeters nemen >20 watt)

Verwijderd

potmeters: vergeet dat maar. Zelfs een 20W potmeter kan alleen 20W dissipieren bij maximale weerstand. Dat ga je niet redden. Dat worden inderdaad een paar hele dikke torren, of een PWM circuit.

Formules om de spanningen te berekenen die je nodig hebt, plus een tabel waar al een paar voorbeelden instaat vind je op http://dabit.trybit.com

• lvh
Idd, daar was ik zelf ook aan het denken...

Stel dat ik een potmeter per peltier pak, 2 potmeters dus.
Stel dat mijn 172watt peltier op 18V loopt, dan zou hij dus 9.5555... Amps moeten trekken. Dus, na een beetje math een me pa raadplegen ben ik uitgekomen op het feit dat die potmeter zo'n 60watt moet trekken. Niet dus ;(
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:55 schreef KryTech het volgende:
Mhhh die potmeter vraag liet me best wel lachen :) Dat kan dus inderdaad niet die smelt meteen weg.

Opzich kan je de voeding wel regelbaar maken maar waarom zou je dat willen. Gebruik gewoon een 18 volt trafo en je komt leuk uit. Als je de voeding toch regelbaar wilt maken wordt het allemaal een paar stapjes lastiger. Dan moet je met grote torren gaan werken die je dus ook weer moet koelen met flinke koelblokjes (of actief natuurlijk dan kunnen ze wat kleiner blijven)

(opzich kan het wel maar dan moet je hele zware potmeters nemen >20 watt)

• lvh
Ik heb zo'n klein gevoel dat m'n pa ni wil meehelpen...

Anyway, naar jullie schatting, een trafo die 220 naar 18/17/16V omzet en 10A kan leveren, hoe groot is die/hoeveel weegt die?

edit:
Was vergeten erbij te zetten dat ie 10Amps moest leveren :+

• lvh
Zou het anders niet mogelijk zijn om 2 spoelen te gebruiken, of leidt dit tot (zeer) veel verlies?

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:49 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Ik heb zo'n gevoel dat me pa hier niet echt wil in helpen.

Anyway, naar jullie schatting, een trafo die 220 naar 18/17/16V omzet, hoe groot is die/hoeveel weegt die?
<edit, te snel op return drukken geeft zoŽn domme posting>

Ligt eraan hoeveel vermogen je eraf wilt trekken :)

Tip voor een goedkope, zwaardere, voeding cq trafo is een goedkope acculader kopen. Eventueel wel de rimpel beter dempen.

• lvh
Uhuh, je hebt me gequote, wat ben ik er mee?
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:52 schreef ascii het volgende:

[..]

• lvh
Het zijn dus 2 peltiers van 172 watts.

Dus, STEL dat ze 250 zouden pakken zoals jij zei, dan kan ik moeilijk inbeelden hoe jij aan je 750 komt :?
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:09 schreef Twynn het volgende:
Dat voltage regelen met een potmeter kun je vergeten.. (tenzij je potmeters kunt vinden die intern gewikkeld zijn met 4 mm^2 windingen ofzo)..

Door die peltiers lopen gewoon veel te hoge stromen om die zomaar te kunnen regelen..

Enneh, jij gaat een hele leuke trafo nodig hebben om 2x172W pelts te voeden.. (die spoel zoals jij het noemt is dus een trafo!). Per pelt iets meer als 250W, en dan moet je nog rekening houden met de belasting enzo.. Dus een trafo die meer dan 750W kan leveren?? Hmmzz.. Leuk..

Enneh, over die aarde.. Die zit al verbonden met de kast van je pc-tje.. Dus als jij daar nog een extra aarde aan hangt, dan geeft dat geen problemen.. Als je een los kastje maakt, en je hangt daar de aarde aan, dan is dat ook goed.. (beter nog als niet geaard zelfs).

• lvh
Ik dacht dat een accu (van een auto) 12V was :?
Of geeft die acculader meer dan 12v om op te laden :?

Ik heb dus 17-18-19V nodig, dus bedoel jij dan nog es op de 12 een vergrotend spoeltje zetten?
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:52 schreef ascii het volgende:

[..]

<edit, te snel op return drukken geeft zoŽn domme posting>

Ligt eraan hoeveel vermogen je eraf wilt trekken :)

Tip voor een goedkope, zwaardere, voeding cq trafo is een goedkope acculader kopen. Eventueel wel de rimpel beter dempen.

Verwijderd

Potmeters moet je dus absoluut niet doen.

1 Peltier: 172W bij 17V is 10A stroom.
24V voeding - 17V peltier = 7V die je kwijt moet.
7Vx10A=70Watt die door de potmeter moet worden gedissiepeerd (omgezet in warmte).

Potmeter moet dan een totale waarde van 1 ohm hebben, en zeker 100Watt kunnen dissieperen.

ff kijken in de farnell gids:
1 ohm staat er niet in maar 100W potmeter kost dus f200,- per stuk (maar lagere waarden worden steeds duurder dus al snel eerder f300 a f400), je wilt er 2 hebben? :P

Reken ff terug: 17V gedeelt door de wortel van 2 is 12V (de gelijkrichter zal van een 12V wisselspanning een 17V gelijkspanning maken, verschil tussen piek en effectieve waarde).
12V+1.4V (ivm verlies bruggelijkrichter) is 13.4V.
Ik zou een transformator nemen van secondair 13V a 14V (ook ivm verliezen in je leidingen) en een vermogen van zo'n 600VA (of 2 van 300VA). De 300VA versies zijn ongeveer f85,- per stuk. :)

Edit: ik bedenk mij trouwens dat een 300VA misschien wat krap bemeten is. (een 300VA transformator levert geen 300W! er zit een correctiefactor op en die is geloof ik ook wortel 2 of anders gewoon 2 maar school is alweer lang geleden)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Dat ze 250W trekken is zo.. om die 172W te verpompen hebben die dingen 24V @ 11A nodig.. Simpel rekensommetje leert dan dat ze 264W nodig hebben..

Omdat je een trafo nooit continu op z'n maximale load moet belasten, moet je dus altijd rekening houden met wat extra vermogen.. (als je dat niet doet, dan trekt het ding het gewoon niet meer, en een beetje goedkope trafo brand gewoon door!)
Kom je dus uit op zo'n 750W..

En kijk gewoon es effe op de site van DaBit (onder het elektronics gedeelte!).. Daar staat het allemaal keurig voorgerekend..

DaBit: Gooi de vertaling er nog eens een keer op, want het blijft alleen in het engels verschijnen ;)

Verwijderd

Als je nou ff op mijn website kijkt, en dat artikel leest dat ik over peltvoedingen geschreven heb, dan weet je waarom je een 750W oid trafo nodig hebt. Er is zelfs een door Twynn in het Nederlands vertaalde versie.

Verder zijn (goedkope) acculaders niet geschikt vanwege de hoge inwendige impedantie en enkelzijdige gelijkrichting.

• lvh
Laten we niet vergeten dat het zelfbouw moet zijn, dus als ik het zelf goedkoper kan doe ik dat ook ;)

• lvh
Heb ik al gekeken, thx...
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:06 schreef DaBit het volgende:
Als je nou ff op mijn website kijkt, en dat artikel leest dat ik over peltvoedingen geschreven heb, dan weet je waarom je een 750W oid trafo nodig hebt. Er is zelfs een door Twynn in het Nederlands vertaalde versie.

Verder zijn (goedkope) acculaders niet geschikt vanwege de hoge inwendige impedantie en enkelzijdige gelijkrichting.

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 14:06 schreef DaBit het volgende:
<knip>

Even een kleine opmerking, ik ging er niet vanuit dat de acculader ongemodificeerd werd gebruikt. Ik bedoel dat ding alleen als goedkope bron voor een dikke trafo.

Verwijderd

je kunt ook een regeltrafo (variac) gebruiken om de trafo spanning te regelen (ingangs spanning trafo).

dus eerst variac dan trafo dan afvlakking.

nadeel 920VA variac kost f110,00 en weegt 3,7kg.

vermogens verlies is dan ook minimaal.

variac is ringkern dus laag strooiveld en als tweede trafo kan het beste ook een ringkern gekozen worden.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
[/quote]
nadeel 920VA variac kost f110,00
[quote]

Ik denk dat je voor een normale voeding die 17v 10a levert voor 1x een 172w peltier heel wat meer kwijt zal zijn.

Senile! Senile Oekaki

• lvh
Yupz, en hij moet 2 pelts voeden ;(
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:57 schreef _bas_ het volgende:
nadeel 920VA variac kost f110,00
Ik denk dat je voor een normale voeding die 17v 10a levert voor 1x een 172w peltier heel wat meer kwijt zal zijn.

Verwijderd

Huh, geen NL vertaling online :?
Toch es kijken dan....

Acculadertrafo's zijn niet geschikt omdat die dingen, net zoals halogeentrafo's, bewust een hoge inwendige impedantie hebben. Dit om de piekstromen naar de accu niet te groot te maken.

• lvh
Ow, dus om een lang verhaal kort te maken, moet ik gewoon een trafo gaan kopen :+
Op vrijdag 05 oktober 2001 15:07 schreef DaBit het volgende:
Huh, geen NL vertaling online :?
Toch es kijken dan....

Acculadertrafo's zijn niet geschikt omdat die dingen, net zoals halogeentrafo's, bewust een hoge inwendige impedantie hebben. Dit om de piekstromen naar de accu niet te groot te maken.

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:44 schreef DaBit het volgende:
potmeters: vergeet dat maar. Zelfs een 20W potmeter kan alleen 20W dissipieren bij maximale weerstand.
duh.. in dit geval bij minimale weerstand hoeft er ook minder vermogen gedisipeerd te worden in de potmeter..
regelbereik hoeft maar klein te zijn.. dus de stroom word maar een beetje hoger bij minimaal bereik
is alleen de vraag of je bv een 0.47 ohm potmeter kunt krijgen.... maar het blijft geen handig idee

Verwijderd

Klopt, maar met de potmeter in de bovenste helft heb je toch een probleem...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik ben er zelf ook eentje aan het bouwen, maar die word een stuk moeilijker als die van jouw, maar ff helpen.

Wat nou als je een dikke ringkern maakt van 22 Ampere.
Je maakt een tweede stroomkring met een klein vermogen, Deze super vlak maken, een pottie ertussen.
En dan regel je via die stuurstroom met een FET (watergekoeld) de totale stroom.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
Doesburgh BV maakt trafo's (tot 1,4 KW geloof ik) op maat, ringkernen dus, in kunstofbeker, reeds gelijkgericht enzo...

www.doesburg-bv.com voor je trafo en shit, mailtje sturen voor prijzen (zijn niet mis) maar dan heb je ook maatwerk en industrieele kwaliteit :) .

succes

edit:

tot 2,4 KW, dus 4 pelts moet ook nog wel kunnen >:)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
Ze hebbah ook stuurtrafo's:

primair 230V
Secundair 0-24V

van 630 tot 3000 VA (whopppaaaah!)

moeje maar ff mailen voor prijzen enzo... (naar doesburgh dus)

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Pagina: 1