Versterker bromt

Pagina: 1
Acties:
  • 4.135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Mijn antieke versterker (Akai AM-2350) bromt (50 Hz brom) enige tijd nadat ie wordt ingeschakeld. De Brom is niet constant maar je hoort het een beetje "pompen". Na enige tijd wordt het steeds minder en verdwijnt dan uiteindelijk. Waar kan dat aan liggen? Lekkende voedingselco's misschien?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24042

Aardlus misschien?

edit:

kan niet moet hij er constant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18585

Of een slechte verbinding met aarde kan ook 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Ik zou zelf hier eens naar kijken

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nee, het is waarschijnlijk geen aardlus. De bromt verdwijnt als de versterker "op temperatuur" komt. Bovendien had ik vroeger geen brom en is de setup niet veranderd; alle componenten zitten op dezelfde stekkerdoos en als ik het me goed herinner zonder randaarde (vanavond even kijken).

edit:

Het is nog zo een ouderwetse versterker met IC verstekermodules (en flinke koelribben) en een lineare ongestabiliseerde voeding. Er zitten nog analoge watt-metertjes op :)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 16:57
ooit gehoord dat je in principe elke versterker gewoon aan moet laten staat, always on..............
beste geluid

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Op vrijdag 05 oktober 2001 12:29 schreef Martinus het volgende:
ooit gehoord dat je in principe elke versterker gewoon aan moet laten staat, always on..............
beste geluid
soms kan dat wel...soms ook niet...ff altijd je klasse a buizen of transistorbak aan laten staan kost me net ff te veel...het is wel ook nog zo dat veel elektronica het minste slijt als het konstant onder spanning staat en niet dan weer wel dan weer niet(vooral elco's heben hier baat bij)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-05 14:20
Ik ken het probleem .. dat gebeurt vaak met oude versterkers. De reden is 90% van de keren een lekke condensator. Dus opentrekken dat dingen, zoeken naar de brakke condensator en vervangen dat ding.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 18:32

Oceria

I've been in between....

Op vrijdag 05 oktober 2001 12:29 schreef Martinus het volgende:
beste geluid
Mja, een transistor versterker moet je, om direct vanaf het begin dat je wilt luisteren een goed geluid te hebben, aanlaten staan, ook als je er niet naar luistert.
Een Linn versterker kent bijvoorbeeld niet eens een standby stand...
Een buizenversterker kun je straffeloos uitzetten, daar deze apparaten vrijwel direct opgewarmd zijn. Sterker: het kot de levensduur van je buizen ten goede (die hebben maar een beperkt aantal "branduren" > als ze een paarse gloed beginnen af te geven moet je ze vervangen :9 )
Het feit dat jouw versterker zo'n slingering heeft als je hem net aanzet is op zich niet zo erg: dat komt gewoon omdat er niet van die truttige stabilisatie circuits in de signaal keten zitten, zoals in die goedkope meuk van tegenwoordig. Die cirquits zorgen ervoor dat je geen tikken door de luidspreker hoort als je de versterker aanzet, maar ze degraderen wel het geluidsignaal.
Een brom is echter nooit goed. Het is dus zaak om inderdaad evenjes de voeding na te laten kijken.
Overigens is het zo dat die versterkers met ongestabiliseerde versterkertrappen na het inschakelen enkele minuten nodig hebben om te "settelen": de versterker zoekt dan zijn bias level op (dat schommelen van de bromtoon). Als je op dat moment al begint te spelen krijgt die versterker ongeloofelijk op z'n flikker en dat vinden ze niet leuk: met als gevolg dit probleem.
Als je je versterker dus laat repareren moet je hem, als je hem weer in gebruik neemt, aanzetten met het volume op nul, en hem dan enkele minuten de tijd geven voordat je de cd of plaat start, of de radio aanzet.
Zal je zien, doet ie het weer tijden goed!!
Laat gelijk je potmeters en contacten schoonmaken!!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Bedankt voor alle info! :)

Het bevestigt dus mijn vemoeden dat het dus om de voedingelco's gaat. Aangezien het ding 20 jaar oud is, zal ik em zelf maar openmaken en kijken wat voor een elco's ik nodig heb.

Deze versterker heeft idd geen inschakelrelais. Dus hoorde je bij het aanzetten een flinke "plof" uit de speakers. Niet zo gezond voor m'n Warfedales.

Dus heb ik op de B out een stel van die laagomige weerstanden gezet en schakel ik de versterker altijd in met de speakerswitch op B en zet daarna pas over op de A outputs. Inschakelcircuit met de hand zullen we maar zeggen. ;)

Pagina: 1