Hoe werkt het pistool van nintendo 8 bit?

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Kan iemand me uitleggen hoe dat pistool van de nintendo werkt bij duckhunt? Volgens mij ben ik niet de enige die zich dit afvraagt ;)

Het lijkt me niet dat de tv iets naar de nintendo-bak stuurt. Maar het lijkt me van de andere kant ook heel sterk, dat het pistool de plaats stuurt waarop je richt. Maar het moet toch één van de twee opties zijn. :P

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blade181
  • Laatst online: 16-01 12:32

blade181

Cra-cra-cracker?

ja lijkt me cool om straks gewoon max payne met dat geweer te sturen :P

Another white boy in this movie? Damn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

D'r zit een spiegeltje in.
Ik kan me herinneren dat ik door op een witte(?) muur te schieten altijd kon scoren :9

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het pistool "kijkt" volgens mij of de kleur (van de duck) overeen komt met de plaats waar de nes aangeeft dat de duck is! En dan is het raak ;)

Je hoeft niet te calibreren enzo, dus ik zie eigenlijk geen andere optie dan die!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat pistool 'bekijkt' of het ding waar jij op schiet inderdaad een eendje is.
Ik weet niet of ie naar de vorm of naar de kleur kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb me dit al jaren zitten afvragen... en heb alles geprobeert spiegeltje voor het pistool houden etc... maar niets hielp...

sta dus voor een raadsel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik me niet vergist (correct me if I'm wrong) wordt de tijd gemeten van het moment dat er een nieuwe scan-line op de buis wordt geplaatst tot het moment dat deze lijn de positie heeft bereikt waar jij op zit te richten. De pistool heeft namelijke een zeer richtingsgevoelige belichtingscensor. Vanuit de software weet je namelijk wanneer je begint met 'verse' opbouw van het scherm, dus dat tijdstip weet je. Hoef je alleen nog maar de tijd te bepalen wanneer deze scan-line de censor 'kriebelt'. De delta tijd is vervolgens de maat om te bepalen waar jij naar zit te richten omdat van een TV alle waarden 'fixed' zijn.
Vraag ik mij trouwens nu meteen af of dit systeem trouwens wel werkt op zo'n 100Hz TV?!?!

Cheers,

EiSl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

met een lens en een soort van cameraatje/lichtsensor. Ik hoop dat je weet hoe je beeld wordt opgebouwd bij je TV, en als je het niet weet dan vertel ik het ff: je beeld wordt opgebouwd met behulp van een elektronen straal die de fosfor laag beeldlijn voor beeldlijn achter het glas doet oplichten. Die punt gaat zo snel langs de beeldlijnen dat het lijkt alsof er elke keer vol beeld is.(als ik het fout heb please correct me)

ik heb ooit een keer gehoord dat je Nintenbobak zodra je schiet, in het signaal dat het beeld opbouwt (die punt dus) een extra ander puntje of vlak meestuurt.. iets dat jij dus niet ziet. maar het gunnetje wel. mbv de lens en dat sensording worden dan de coordinaten berekend waar jij zou hebben geschoten. die worden gerefereerd aan de coordinaten waar die eend/kleiduif zich zou bevinden. valt het waar jij hebt gericht en waar de eend/kleiduif is, over elkaar. dan hebbie em..

Ik weet dit niet zeker maar goed.. dat heb ik ooit gehoord..
en naar mijn inziens is dit een goede optie.. een andere manier kan ik niet bedenken eigenlijk

* KNETTER2000 heeft dat ding gemod zodat ie niet zon verschrikelijk KLIK geluid maakt als je de trekker overhaalt.
zit echt geen drol in dat ding.. een schakelaar een lensje en dat lichtsensor/cameraatje geval...

edit:

hmm met coordinaten heb je natuurlijk een sortement van calibratie nodig.....
andere optie kan zijn dat ie gewoon "kijkt" naar waar dat referentievlak zich bevindt zodra jij schiet(zodra je schiet gaat dat vlak lopen over je scherm met je beeldiopbouw, dus zodra de guncamera/senosr het vlak "ziet" en DAN de coordinaten van dat vlak gaat vergelijken met het vlak waar de eend is........
of zei ik dat al...

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, jah goede vraag, met zon 100hz tv word er natuurlijk 2x zo snel gerefreched. Iemand ervaringen met NES gun op 100hz tv? Ik heb namelijkook nog wel ergens zo'n ding liggen... en ik word nu wel nieuwsgierig wat ik er nog mee zou kunnen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Op vrijdag 05 oktober 2001 09:57 schreef Flipke het volgende:
Hmm, jah goede vraag, met zon 100hz tv word er natuurlijk 2x zo snel gerefreched. Iemand ervaringen met NES gun op 100hz tv? Ik heb namelijkook nog wel ergens zo'n ding liggen... en ik word nu wel nieuwsgierig wat ik er nog mee zou kunnen!?
Doet het niet... PS gun doet het ook niet goed.. schiet je links komt ie rechts uit ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dit soort vragen biedt howstuffworks.com altijd uitkomst :)

http://www.howstuffworks.com/question273.htm

Overigens werken de huidige lightguns idd niet op 100 hz tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

werkt dat niet net als een optische muis ofzow? (ok, wel met minder dpi) het is het enige wat ik zo snel kan bedenken, het pistool 'leest' welke pixels hij ziet en stuurt dit door naar de nes, deze bekijkt die pixels en ziet welk deel bedoelt wordt en 'schiet' hier de eendjes overhoop...:?

Chriet Titulaer is de man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyberteq
  • Laatst online: 13-05 22:31

zyberteq

nou, dat dus

Voor degenen die nooit goed gekeken hebben als je schoot...

Als je met dat pistool schiet, stuurt die een signaal naar de NES dat ie schiet, op dat moment verandert het scherm voor 1Hz in een zwart-wit scherm, de ducks zijn dacht ik wit en de rest zwart (of andersom natuurlijk) :)
Het pistool heeft een lichtsensor die ziet of je hem richt op een zwart of wit vlak, richt je op het juiste kleurtje dan zegt die dat het raak is en heb je een eend doodgeschoten.
Dit systeem is natuurlijk gigantisch afhankelijk van timing dus als je die kabel van dat pistool verlengt of verkort werkt het als het goed is niet meer.

Mijn broertje van 6 vroeg laatst trouwens nog of ik die NES weer aansluit :r
Ik ga die nintendo mooi casemodden (kstop er een MP3 server in?) >:)

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 15:33
Als je de hierbovengenoemde antwoorden combineert, dan klopt het wel aardig..

De truuk zit hem gewoon in het opvangen van de scanline (de kathodestraal die het beeld opbouwd), en het bijhouden van de timing ervan.. Dan weet je namelijk precies de coordinaten..
Hetzelfde truukje wordt eigenlijk gebruikt met lichtpennen..
(al is dat pistool een beetje minder nauwkeurig omdat er een grotere afstand tussen zit!)

* Twynn heeft vroeger zelf ook lichtpennen gebouwd voor de C64, die ook zo werkten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:10 schreef ZyberTEQ een heel verhaal
Niet 1Hz, maar 1/25ste van een seconde. Want dat is 1 complete refresh van het scherm, right ?

Verder staat dit op http://www.howstuffworks.com/question273.htm:

The computer normally uses one of two different techniques to figure out whether or not the gun is pointed at the target when the user pulls the trigger:
  • The computer blanks the screen and then paints just the target object on the screen (as a white object). If the photodiode senses darkness after one vertical retrace signal and then light after the next, the computer assumes that the gun is pointed at the target of the screen and scores a hit.
  • The computer can blank the screen and then paint the entire screen white. It will take time for the electron beam to trace the entire screen while painting it white. By comparing the signal coming from the photodiode with the horizontal and vertical retrace signals, the computer can detect where the electron beam is on the screen when the photodiode first senses its light. The computer counts the number of microseconds that pass between the time the horizontal and vertical retrace signals start and the photodiode first senses light. The number of microseconds tells the computer exactly where the gun points on the screen. If the calculated position and the position of the target match, the computer scores a hit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNETTER2000

KNETTER2000

*zucht*

Op vrijdag 05 oktober 2001 10:10 schreef ZyberTEQ het volgende:
lap tekst
:) You the man. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:10 schreef ZyberTEQ het volgende:
Voor degenen die nooit goed gekeken hebben als je schoot...

Als je met dat pistool schiet, stuurt die een signaal naar de NES dat ie schiet, op dat moment verandert het scherm voor 1Hz in een zwart-wit scherm, de ducks zijn dacht ik wit en de rest zwart (of andersom natuurlijk) :)
Het pistool heeft een lichtsensor die ziet of je hem richt op een zwart of wit vlak, richt je op het juiste kleurtje dan zegt die dat het raak is en heb je een eend doodgeschoten.
Dit systeem is natuurlijk gigantisch afhankelijk van timing dus als je die kabel van dat pistool verlengt of verkort werkt het als het goed is niet meer.

Mijn broertje van 6 vroeg laatst trouwens nog of ik die NES weer aansluit :r
Ik ga die nintendo mooi casemodden (kstop er een MP3 server in?) >:)
Fuck ja! Nu je het zegt! Ik heb al jaren geen nintendo 8bit gezien, maar dat het beeld zwart wordt, kan ik me nog wel herinneren

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1