[CM] Fanbus vraagje (ff kijken plz, niet dom)

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Nu, ik vroeg me dus af waarom sommigen onder jullie nu eigenlijk zo'n LM**** voltage regulator gebruiken.

Ik snap echt niet wat dat ding kan dat een 3polige schakelaar, een paar ledjes, een soldeerbout en een paar weerstandjes NIET kan...

Enlighten me :)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

Whuzz

Dodgeball!

Met zo'n LM350 / 317 kun je het voltage regelen dat naar je fan gaat. Dit werkt beter dan met een gewone pot-meter. Dit heeft te maken met de weerstand, spanningsval en warmtedissipatie van een gewone pot-meter in vergelijking tot die van een LM350.

Zie dit topic voor mijn ontwerp, inclusief LM-geval :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Het probleem is, dat zo'n potmeter eigenlijk op een stuk metaal (van de kast b.v.) gemonteerd moer worden, om de warmte af te voeren. Met zo'n LM regelaar kun je er gewoon een klein koelblokje op zetten.

Eigenlijk zie ik alleen voordeel in een regelaar met een LM i.c., als je er een temperatuur geregelde versie van maakt, wat redelijk simpel te doen moet zijn. Het grote nadeel is namelijk dat je vrij veel spanning verliest in die LM regelaar, iets van 2 volt of zo, zodat je maximaal 10 volt overhoudt.

Met een draadgewonden potmeter heb je dat niet. :Y)

(M'n koelblok fan zit hier via een 10 Ohm potmeter, gaat prinma :) )

• lvh
DAT topic kende ik al.
DAT topic was de reden dat ik DIT topic opende ;)
Op vrijdag 05 oktober 2001 10:19 schreef Whuzz het volgende:
Met zo'n LM350 / 317 kun je het voltage regelen dat naar je fan gaat. Dit werkt beter dan met een gewone pot-meter. Dit heeft te maken met de weerstand, spanningsval en warmtedissipatie van een gewone pot-meter in vergelijking tot die van een LM350.

Zie dit topic voor mijn ontwerp, inclusief LM-geval :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Even afwegen:

Schakelaar, ledjes, weerstandjes:
Voordeel:
Goedkoop, geen spanningsval/dissipatie
Nadeel:
Slechts twee instellingen. 7V schakeling belast de voeding niet symmetrisch (al zul je daar niet zo snel iets van merken

LM350/LM317
Voordeel:
Analoog instelbaar, onafhankelijk van de belasting, eventueel temp-geregeld(electronisch regelbare spanning)
Nadeel:
Min. 1,25V spanningsval, dissipatie.

Vermogenspotmeter
Voordeel:
Analoog instelbaar
Nadeel:
Dissipatie, lomp, functioneren afhankelijk van de belasting

Conclusie
Volgens mij is het nu duidelijk wat de verschillen zijn, of ben ik iets vergeten? Welke het beste is? Het is maar net wat je zelf wilt!

Verwijderd

Prima opsomming,
kan zo de FAQ in. ;)

Misschien kan je bij de vermogens potmeter nog vermelden dat het gewoon simpeler is als electronica.

• lvh
Phreak, zet deze es in de faq :)

Thx, maar wat bedoel je met dissipatie?
Op vrijdag 05 oktober 2001 12:41 schreef AcouSE het volgende:
Even afwegen:

Schakelaar, ledjes, weerstandjes:
Voordeel:
Goedkoop, geen spanningsval/dissipatie
Nadeel:
Slechts twee instellingen. 7V schakeling belast de voeding niet symmetrisch (al zul je daar niet zo snel iets van merken

LM350/LM317
Voordeel:
Analoog instelbaar, onafhankelijk van de belasting, eventueel temp-geregeld(electronisch regelbare spanning)
Nadeel:
Min. 1,25V spanningsval, dissipatie.

Vermogenspotmeter
Voordeel:
Analoog instelbaar
Nadeel:
Dissipatie, lomp, functioneren afhankelijk van de belasting

Conclusie
Volgens mij is het nu duidelijk wat de verschillen zijn, of ben ik iets vergeten? Welke het beste is? Het is maar net wat je zelf wilt!

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 13:50 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Phreak, zet deze es in de faq :)

Thx, maar wat bedoel je met dissipatie?
[..]
Energie verbruik, oftewel warmte ontwikkeling.
Pagina: 1