Toon posts:

MeM clearing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb tijdje geleden 64 MB RAM bij gezet in mijn P166 linux bak :) (ik kan je wel vertelen dat X draaien op 16MB mem geen pretje is maar werkt wel)
dus nu heb ik 81 MB RAM.
na ik natuurlijk meteen WindowMaker als standaart windowsmanager gezet >:)

en ik was MWmon aan het draaien (dat je kunt zien hoeveel SWAP en gewoon MEM er gebruikt word) en ik was een beetje aan het clote met Opera en het chrashte opeens (vaag maar ik moet maar eens alle config files ofzo ff weg gooien want als een andere gebruiker draait het wel goed)
en toen bleef mijn mem natuurlijk wel als gebruikt staan.
zijn er progs of commando's in linux om je mem te clearen?
ik draai SuSe 7.0 als dat verschil maakt ofzo.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als het process afgeschoten is, dan ZAL het ook verdwijnen uit het geheugen (tenminste, dat is de bedoeling ;) bij mij nog nooit niet gebeurt).

Oftewel, kijk es met ps (ps xaufw) of het nog 'draait'. Zoja -> kill -9
Zonee... Tsja, weet je zeker dat die 5Mb van opera de boosdoener is van je 'vol blijvende geheugen' ?

Wat nog mogelijk is, is dat er wat shared memory achter blijft:
ipcs om dat te checken
ipcrm 'mem-type' mem-key

om ze stuk voor stuk te verwijderen :( (ipc* werkt wat rottig, maar het werkt...)

Verwijderd

Topicstarter
k als ik tuis kom zal ik dat is checken. is vrij goed mogelijk dat er zo'n extra opera ding rond blijft vliegen.

maar opera is volgens mij toch echt wel meer dan 5MB mem
als ik dat opstart dan zie ik toch echt wel wat MB'tjes weggefreten worden. (maar heb nooit echt gechecked met TOP ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
ik schop hem ff omhoog hoor.

meschien dat iemand anders die ook met een low end computer linux draait wat meer info heeft over mogelijke manieren/programma's die mijn mem kunnen cleanen.

(ik kan me wel herineren dat ik ooit iemand zag die er een progje voor had op een windows computer.)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 05 oktober 2001 18:52 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ik schop hem ff omhoog hoor.

meschien dat iemand anders die ook met een low end computer linux draait wat meer info heeft over mogelijke manieren/programma's die mijn mem kunnen cleanen.

(ik kan me wel herineren dat ik ooit iemand zag die er een progje voor had op een windows computer.)
Mja, ik vind dat soort progjes pure ranzigheid... Geheugenbeheer moet je aan de kernel overlaten, die kan dat veel beter dan jij (nouja, bij de meeste OSsen dan).
Het 'cleanen' van je mem is in GNU/Linux dan ook niet nodig; de enige mogelijkheden zijn die die ACM al noemde.
Of de kernel zou moeten memleaken, maar 1. dat gok ik niet (zou wel een erg ernstige bug zijn) 2. dat ga je toch niet met een progje op lossen.