Welke monitor het beste ?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19
Ik zit voor m'n werk en thuis bijelkaar zo'n 8 uur op
een dag achter m'n monitor.
De laatste tijd krijg ik zeer veel last van m'n ogen.
Is het zo bij schermen als "Iiyama A702HT Vision Master Pro410" wanneer deze op bijv. 1024 x 768 @ 118Hz
afgesteld staat dat je minder last van je ogen ed krijgt.
Ik wil zo snel mogelijk een goede "gezonde" monitor aanschaffen.
Graag jullie advies en ervaringen !

Dank

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-08 18:19

Hu9o

Schokkend

Op donderdag 04 oktober 2001 23:35 schreef Jeroen_2002 het volgende:
Ik zit voor m'n werk en thuis bijelkaar zo'n 8 uur op
een dag achter m'n monitor.
De laatste tijd krijg ik zeer veel last van m'n ogen.
Is het zo bij schermen als "Iiyama A702HT Vision Master Pro410" wanneer deze op bijv. 1024 x 768 @ 118Hz
afgesteld staat dat je minder last van je ogen ed krijgt.
Ik wil zo snel mogelijk een goede "gezonde" monitor aanschaffen.
Graag jullie advies en ervaringen !

Dank
Ik heb zelf een LG 915FT+. Dit is een 19" monitor, en die heeft zelfs in 1600x1200 85Hz. Zolang het aantal Hz boven de 80-85 is, dan kan je oog het niet meer zien knipperen. Gevolg is dat je dus GEEN last krijgt van koppijn.

Ook is deze monitor meer dan 100% vlak. (buiten en binnenkant) zodat het beeld minder last heeft van spiegeling en vertekeningen.

Kortom, dit beeldscherm raad ik je dan dus aan. Maar dan moet je wel een bakbees van een 19" willen >:)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/emike/search.gif

Weer een newby :P

1. Hoe groot moet die monitor zijn?
2. Hoeveel mag die kosten.
3. Wat wil je er allemaal mee doen.

En 118Hz is zwaar overdreven, boven de 100Hz word het beeld niet veel beter :)

Alle proemn in n drek

• JSI
Sorry,

1. 17"
2. f 800.-
3. Grasduinen.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:10
een bikkel van Eizo monitor of
een Sony G-220=17" of G-420=19"

no comment

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Als jij aangeeft dat je gevoelige ogen hebt, of iig snel last van je ogen hebt.
Koop dan iig een monitor die op 100Hz kan draaien, met daarbij een gebruikelijke resolutie, bv 1024@768@100Hz of 1152@864@100Hz.

Ik heb zelf gevoelige ogen, en draai dus op die laatste resolutie met refresrate.
Heb een 17" (vmp410)

And The Only One

Verwijderd

Een te hoge refreshrate (bij dezelfde resolutie) is ook niet altijd aan te bevelen.
De reden:
In goedkopere monitoren wordt vaak bezuinigd op de electronica. Bij de kombinatie van hoge refreshrate en hoge resolutie kom je (te) dicht bij de bandbreedte van de monitor en wordt het beeld onscherper.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dankzij ' Courage ' verplaats ik dit topic nu naar... -> [forum=8] :)>

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 21:20
Ik heb een LG Goldstar 915FT FLATRON is deze is echt *heerlijk* om naar te kijken! :9~ Vlake beeldbuis en rustig beeld 1280x1024@100Hz.

Een echte aanrader!

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 11:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die "vlakke beeldbuizen" zijn trouwens onzin. Alleen de voorkant is vlak namelijk. De achterkant (waar de electronenbundels tegenaan komen) is nog steeds gebogen.

Als je de achterkant ook vlak zou maken, kom je namelijk drie problemen tegen. Een fysische, een mechanische en een optische.

Het fysische probleem is dat een plat vlak heel slecht druk weerstaat. Omdat een beeldbuis vacuüm is, moet het dat wel. Dus moet het glas dikker gemaakt worden, en dus wordt de monitor veel zwaarder.

Het mechanische probleem is dat het veel moeilijker (en dus veel duurder) is om de electronenbundels op het scherm te focussen als de binnenkant vlak is. De afstand van de bundel tot het scherm toont dan namelijk veel meer verschil.

Het optische probleem is dat als de buitenkant en de binnenkant beide vlak zijn, het zal lijken alsof het beeld hol is door de breking van het licht door het glas. Je kent het wel, dat een bak water ondieper lijkt als je er een beetje schuin op kijkt. Bij het glas van een monitor heb je dat ook, waardoor dus aan de zijkanten het lijkt alsof het beeld dichterbij is dan in het midden. Daarbij komt dat in het glas van monitoren lood toegevoegd is om het sterker te maken, wat het neveneffect heeft dat de breking versterkt wordt, waardoor dit probleem nog groter wordt.

Oftewel, drie hele goede redenen om de binnenkant van de buis "gewoon" enigszins rond te houden. En als je een perfect plat beelscherm _ziet_, weet je dus zeker dat de binnenkant rond is. Was die ook plat, dan zou je namelijk een hol scherm zien.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 23:38 schreef Hu9o het volgende:

[..]

Ik heb zelf een LG 915FT+. Dit is een 19" monitor, en die heeft zelfs in 1600x1200 85Hz. Zolang het aantal Hz boven de 80-85 is, dan kan je oog het niet meer zien knipperen. Gevolg is dat je dus GEEN last krijgt van koppijn.

Ook is deze monitor meer dan 100% vlak. (buiten en binnenkant) zodat het beeld minder last heeft van spiegeling en vertekeningen.

Kortom, dit beeldscherm raad ik je dan dus aan. Maar dan moet je wel een bakbees van een 19" willen >:)
Deze heb ik ook en is echt om van te :9~

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

belangrijkste is idd dat je minimaal met een frequency rate van boven de 85Hz werkt, vanaf 100Hz merk je de verschillen niet zo erg meer tussen bijv. 100 en 120 Hz...
verder is het formaat wel belangrijk, maar voor 800 piek heb je denk ik niet echt een fraaie 19", dus zal het voor jou waarschijnlijk een 17"worden

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

***Ook is deze monitor meer dan 100% vlak. (buiten en ***binnenkant) zodat het beeld minder last heeft van ***spiegeling en vertekeningen.

meer dan 100 % vlak !??!

Dan wordt die dus hol ?!?!

Verwijderd

Sony A420 19" Flat Crt Monitor.....o delightfull wat een heerlijk beeldschermpje is dat....ben er super tevreden over en ziet er nog eens leuk uit ook !....prijs : FL 1400,-

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-08 18:19

Hu9o

Schokkend

Op vrijdag 05 oktober 2001 09:51 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Die "vlakke beeldbuizen" zijn trouwens onzin. Alleen de voorkant is vlak namelijk. De achterkant (waar de electronenbundels tegenaan komen) is nog steeds gebogen.

Als je de achterkant ook vlak zou maken, kom je namelijk drie problemen tegen. Een fysische, een mechanische en een optische.

Het fysische probleem is dat een plat vlak heel slecht druk weerstaat. Omdat een beeldbuis vacuüm is, moet het dat wel. Dus moet het glas dikker gemaakt worden, en dus wordt de monitor veel zwaarder.

Het mechanische probleem is dat het veel moeilijker (en dus veel duurder) is om de electronenbundels op het scherm te focussen als de binnenkant vlak is. De afstand van de bundel tot het scherm toont dan namelijk veel meer verschil.

Het optische probleem is dat als de buitenkant en de binnenkant beide vlak zijn, het zal lijken alsof het beeld hol is door de breking van het licht door het glas. Je kent het wel, dat een bak water ondieper lijkt als je er een beetje schuin op kijkt. Bij het glas van een monitor heb je dat ook, waardoor dus aan de zijkanten het lijkt alsof het beeld dichterbij is dan in het midden. Daarbij komt dat in het glas van monitoren lood toegevoegd is om het sterker te maken, wat het neveneffect heeft dat de breking versterkt wordt, waardoor dit probleem nog groter wordt.

Oftewel, drie hele goede redenen om de binnenkant van de buis "gewoon" enigszins rond te houden. En als je een perfect plat beelscherm _ziet_, weet je dus zeker dat de binnenkant rond is. Was die ook plat, dan zou je namelijk een hol scherm zien.
De LG915 is ook aan de binnenkant vlak hoor...... En die drie redenen die je daar opnoemt zijn ook niet helemaal waar. Namelijk er hoeft niet extra ondersteund te worden, dit is wel bij de iiyama zo (die irritantie hulplijnen) Maar hij LG is dit op een andere manier opgelost. Ook het effect van een holle monitor heb je Uitteraard als je voor het eerst naar een platte monitor kijkt. Dit is helemaal niet erg, omdat je er binnen een paar minuten al aan gewend bent (ik wel >:) ) Het omgekeerde is ook waar, als je weer naar een conventionele beeldbuis kijkt dan lijkt die in het begin extra bol, net alsof je ook de achterkant kan zien (overdreven). Maar goed, de LG beeldbuis is weldegelijk meer dan 100% vlak. (omdat beeldbuisen met alleen een vlakke voorkant al 100% worden genoemd)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 09:11
Op vrijdag 05 oktober 2001 14:33 schreef Hu9o het volgende:

[..]

De LG915 is ook aan de binnenkant vlak hoor...... En die drie redenen die je daar opnoemt zijn ook niet helemaal waar. Namelijk er hoeft niet extra ondersteund te worden, dit is wel bij de iiyama zo (die irritantie hulplijnen) Maar hij LG is dit op een andere manier opgelost. Ook het effect van een holle monitor heb je Uitteraard als je voor het eerst naar een platte monitor kijkt. Dit is helemaal niet erg, omdat je er binnen een paar minuten al aan gewend bent (ik wel >:) ) Het omgekeerde is ook waar, als je weer naar een conventionele beeldbuis kijkt dan lijkt die in het begin extra bol, net alsof je ook de achterkant kan zien (overdreven). Maar goed, de LG beeldbuis is weldegelijk meer dan 100% vlak. (omdat beeldbuisen met alleen een vlakke voorkant al 100% worden genoemd)
Die 'irritante' hulplijnen (die ik overigens niet meer zie) hebben weinig met Iiyama of de platheid van de beeldbuis te maken, maar meer met het gebruikte type beeldbuis, namelijk de Diamontron (= de Mitsubishi versie van Sony's Trinitron). En meer dan 100% vlak is natuurlijk al helemaal poep.

• JSI
Ik kan dus de conclusie trekken dat ik
aan de Iiyama VMP410 op bijv. 1024 x 768 @ 100Hz voor FL 747,- een goede monitor in huis haal waar ik veel kijkplezier aan beleef. (dus geen koppijn en last van m'n ogen meer met een budget van FL 800.-)

Dank voor de reacties!

Verwijderd

Veel plezier d'r mee }:O

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22-08 11:40

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een monitor met platte voorkant en platte achterkant zal er hol uitzien, en dat is geen schijn. Dat is pure optica. Als je schuin op een glas water kijkt lijkt hij ondieper. Het zelfde effect heb je dus bij monitoren, waardoor het lijkt dat de binnenkant aan de buitenranden van het scherm dichter bij zijn dan in het midden. Om je dus een mooi plat scherm te laten zien, met de binnenkant dus gebogen zijn. Punt. En als je dus een mooi plat scherm ziet, is het onmogelijk dat zowel voor- als achterkant plat zijn. Punt. Pure fysica, geen tornen aan mogelijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• JSI
Of misschien nog even wachten op de nieuwe VMP413, de
17" met het uiterlijk van de VMP451 maar alleen nog te zien op de USA site van Iiyama.
Hij heeft "High Brightness" Wie heeft hier al ervaring mee?

Verwijderd

Op vrijdag 05 oktober 2001 08:55 schreef BigEagle het volgende:
Ik heb een LG Goldstar 915FT FLATRON is deze is echt *heerlijk* om naar te kijken! :9~ Vlake beeldbuis en rustig beeld 1280x1024@100Hz.

Een echte aanrader!
ik heb er ook een lg hijwas net omgeruild binnen een dag een genot bij de disco aan uit en wel 25 keer per minuut let wel nieuw uit doos geweldig kan er meteen weer in
iam lukky goldstar

Verwijderd

Zelf heb ik de 19 inch variant van de Vision Master Pro (de 451). Ik ben er ontzettend blij mee. Er zijn natuurlijk betere (Sony, Eizo, Nec) maar die zijn ook echt een prijsklasse duurder. Ga voor de vmp zou ik zeggen. succes ermee.

oh ja, ik draai 1024*768 met een Matrox G400.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 07 oktober 2001 21:45 schreef teppy het volgende:

[..]

ik heb er ook een lg hijwas net omgeruild binnen een dag een genot bij de disco aan uit en wel 25 keer per minuut let wel nieuw uit doos geweldig kan er meteen weer in
iam lukky goldstar
:?

Alle proemn in n drek

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
Op vrijdag 05 oktober 2001 13:04 schreef JorisV het volgende:
Sony A420 19" Flat Crt Monitor.....o delightfull wat een heerlijk beeldschermpje is dat....ben er super tevreden over en ziet er nog eens leuk uit ook !....prijs : FL 1400,-
Hier de G420 aan deze kant :7

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Pagina: 1